Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc) door Ronald Halma
Vandaag om 13:24:14
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door RetroJack
Vandaag om 13:22:56
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 13:11:06
Einde HSIJ (stoomtrein Hoogovens) in zicht door Modellbahnwagen
Vandaag om 12:48:23
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 12:41:01
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 12:35:17
Esu Loksound - NS Wadloper? door Torikoos
Vandaag om 12:27:13
24e smalspoormodelbouwdagen 30 en 31 augustus 2025 bij Stoomtrein Katwijk Leiden door Peter Soonius
Vandaag om 12:20:07
Bahnstrecke 5867 door Wim Vink
Vandaag om 12:15:51
Klein mobiel ontwerp met thema stadsmuren door Slotticar
Vandaag om 11:58:44
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 11:50:36
Overzicht "Het is Weekend" foto's! door Vroeger
Vandaag om 11:45:26
Aanpassen baanplan bestaande baan door San-Markos
Vandaag om 11:26:35
Roco 70788 2400 met Zimo MX645 acceleratie settings door Spoolder1972
Vandaag om 11:07:48
YaMoRC YD8248 Servodecoder door Steven Loosman
Vandaag om 10:55:50
Fleischmann Anna ombouw. door Huup
Vandaag om 10:40:13
Module vliegveld Jan van Mourik door MOVisser
Vandaag om 10:35:36
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 10:18:17
Raadplaatje door grossraumwagen
Vandaag om 09:57:20
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Huup
Vandaag om 08:51:12
Nederlandse plattelandssfeer op een zolderkamer door Huup
Vandaag om 08:46:26
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ronaldk
Vandaag om 08:39:15
Sfeer op je modelbaan door puntenglijder
Vandaag om 07:32:56
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 07:28:45
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
15 August 2025, 22:53:59
Vraag een machinist het hemd van zijn lijf door JoopSpoort
15 August 2025, 22:07:12
DB Cargo gaat op Betuweroute proeven doen met automatisch rijdende locomotief door hmmglaser
15 August 2025, 21:24:37
Bouwbeschrijving Pec ex Dec van FRIE door Rob Bennis
15 August 2025, 21:09:11
Camp 3 door Ronald Halma
15 August 2025, 21:00:28
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
15 August 2025, 17:22:12
  

Auteur Topic: Probleem met stroom.  (gelezen 3983 keer)

Gerald W. Kaman

  • Offline Offline
  • Berichten: 66
    • Autorijschool Kaman
Probleem met stroom.
« Gepost op: 05 June 2008, 22:35:43 »
Beste lezers,

Zoals de titel al zegt, ik heb een probleem met stroom. Nu is dat een erg algemene titel, maar veel preciezer kan ik het niet maken.
Als volgt: ik heb een paar Trix C-rails aan elkaar gemaakt om een kleine baan te maken om te kijken in hoeverre mijn oude gelijkstroommateriaal het nog doet. We hebben het hier over een Lima 1220 uit '78, een Fleischmann stoomlocje uit rond '68 en een Lima V-160 (BR-216) uit '77.
De baan is compleet rond, en als stroomvoorziener dient een Lima trafo die ook al niet nieuw meer is. Sterker nog, ik heb 3 identieke trafo's liggen die alle 3 hetzelfde beeld gaven.
Die trafo's zijn door middel van draden uit een oude telefoonkabel aan de onderkant van een willekeurige C-rail verbonden. Geen soldeerwerk, gewoon een knoopje.
In theorie zou dit moeten werken, in de praktijk is de V-160 die normaal uit een R2 bocht vliegt tenzij je er een lading aanhangt zo traag als wat, de 1220 heeft ook geen zin harder te gaan dan zijn Duitse dieselbroertje en is de stoomloc die ik een half jaar geleden heb laten reviseren (en in de winkel heb zien lopen als nooit tevoren) net zo traag als de andere 2 locs. Sterker nog, toen mijn pa dit locje oppakte was het motortje te heet om aan te raken!

Ideeën, suggesties..?

Ik denk persoonlijk dat het ligt aan de (te) dunne draad, maar mijn pa die MTS-electro heeft gedaan kijkt me heel raar aan als ik dit opper.

Wie oh wie...
Back to the drawing board!

santerdam

  • Offline Offline
  • Berichten: 3865
Re: Probleem met stroom.
« Reactie #1 Gepost op: 05 June 2008, 22:42:13 »
Volgens mij heeft je pa het goed gezien wat betreft die draadjes. En als dan ook nog blijkt dat de loc te heet was om nog aan te raken, dan weet je zeker dat de draadjes niet te dun zijn.

Je kunt het beste beginnen de loc schoon te maken en op de juiste plaatsen te smeren.

Karst Drenth

  • Offline Offline
  • Berichten: 10483
  • NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
    • Plan U op Sleutelspoor
Re: Probleem met stroom.
« Reactie #2 Gepost op: 05 June 2008, 22:43:40 »
Gerald,

er zijn Lima trafo's geweest die maar 9 Volt = geven in plaats van de gebruikelijke 14 Volt.
Ik heb hier ook zo'n exemplaar. Weliswaar staat daar HEMA op, maar ik denk dat de originele Lima's niet anders zullen zijn.

Feit dat de loc heet wordt, kan ik niet met de trafo in verband brengen. Dat is wellicht verharste oile of vet...

Grtzz,

Karst

Railpassie

  • Offline Offline
  • Berichten: 455
  • De laatste Trein stopt niet aan het perron......
Re: Probleem met stroom.
« Reactie #3 Gepost op: 05 June 2008, 22:48:19 »
Ik denk idd dat je Pa Ongelijk heeft  ;)
Om zeker te zijn,kun je beter de loks even uittesten dmv de draadjes rechtstreeks tegen de wielen te houden,vooral de lok die warm word.

Mischien is hij aan een onderhoudsbeurt toe.  :)

Mvg Tino

Harry

  • Offline Offline
  • Berichten: 1424
Re: Probleem met stroom.
« Reactie #4 Gepost op: 05 June 2008, 22:53:13 »
.... en is de stoomloc die ik een half jaar geleden heb laten reviseren (en in de winkel heb zien lopen als nooit tevoren) net zo traag als de andere 2 locs. Sterker nog, toen mijn pa dit locje oppakte was het motortje te heet om aan te raken!


Zal deze lok onderhoud nodig zijn? lijkt mij sterk.
H0e: Lilliput en Halling
Verzameling Trams: Roco, Lima, Hobbytrain en Lemke (Kato)

Lokpaint

  • Gast
Re: Probleem met stroom.
« Reactie #5 Gepost op: 05 June 2008, 23:00:35 »
Hoi,

Hang je niet per ongeluk een draad aan de wisselspanningsuitgang, en de andere aan de glijkspanning van je trafo?

(Weet niet of dit bij lima trafos kan, is maar een ideetje)

Bart

Wim Ros

  • BHV
  • Offline Offline
  • Berichten: 7820
  • Alleen de waarheid ligt in het midden.
    • Perrongeluk
Re: Probleem met stroom.
« Reactie #6 Gepost op: 05 June 2008, 23:30:51 »
Zal deze lok onderhoud nodig zijn? lijkt mij sterk.

Nee, dat is helemaal niet vreemd of sterk, de lok heeft een lange tijd stilgestaan, dus de olie is tot een harde of stroperige subsantie geworden.
Rust roest.

Dus schoonmaken en opnieuw smeren.

Mvg
Wim.
Intellibox via LocoNet-Interface met s88 via een s88 naar LocoNet adapter.Of L.NET-S88SD16-N Marklin 6021 via een 63820, LocoNet-Interface en een s88 naar LocoNet adapter. Lenz Digital Plus via  LI101F of s88XPressNetLi s88SD16-n. http://rosoft.boards.net

Gerald W. Kaman

  • Offline Offline
  • Berichten: 66
    • Autorijschool Kaman
Re: Probleem met stroom.
« Reactie #7 Gepost op: 06 June 2008, 07:11:10 »
Hoi,

Hang je niet per ongeluk een draad aan de wisselspanningsuitgang, en de andere aan de glijkspanning van je trafo?

(Weet niet of dit bij lima trafos kan, is maar een ideetje)

Bart
Nope, maar toch dank voor de suggestie. Bij Lima trafo's (okee, het was een Hema trafo gebied de eerlijkheid mij te vertellen) zitten er duidelijk labeltjes op waardoor verwisselen zo goed als uitgesloten is.
Nee, dat is helemaal niet vreemd of sterk, de lok heeft een lange tijd stilgestaan, dus de olie is tot een harde of stroperige subsantie geworden.
Rust roest.

Dus schoonmaken en opnieuw smeren.

Mvg
Wim.

Van dat stoomlokje kan ik me dat niet voorstellen. In januari heb ik het beestje bij de lokale modelspoorwinkel laten reviseren en geloof me, ze liep twee keer zo hard als dat ze nu deed. Ook de beide Lima's heb ik laten lopen door stroomkabels (van 220 dit keer; heb thuis geen baan, die staat bij mijn vader, ik had om de locs te testen een trafo mee naar mijn huis) tegen de wielen te houden. Toen heb ik ze ook beide flink gepoetst want de wielen waren goed smerig.

Ik denk dat ik eerst even wat andere kabels koop en kijk of het probleem daarmee verholpen kan worden. Ik heb geen zin de motor van de stoomloc op te blazen als dat niet hoeft.

Dus ik vermoed dat vooral de stoomloc om één of andere reden langzaam liep én toch heet werd. Ik kan die twee samen niet rijmen...
Back to the drawing board!

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22530
Re: Probleem met stroom.
« Reactie #8 Gepost op: 06 June 2008, 08:39:19 »
Ik denk dat Karst op het juiste spoor zit. Er zijn Hema/Lima trafo's die maximaal 9 volt gaven. Een gangbare rijtrafo gaat tot 14 volt.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26709
    • Pagina van klaas
Re: Probleem met stroom.
« Reactie #9 Gepost op: 06 June 2008, 09:57:30 »
Een lage spanning uit de trafo verklaart nog niet waarom een motortje bloedheet wordt. Daar moet meer aan de hand zijn. De meest voor de hand liggende verklaring is dat er slijtstof van de koolborstels in de groeven van de collector zit.
Die loc mag dan door een winkel gereviseerd zijn, maar heb jij gezien wat ze precies gedaan hebben?
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Sander Fondse

  • Offline Offline
  • Berichten: 2108
  • MSc Micro-Electronics
Re: Probleem met stroom.
« Reactie #10 Gepost op: 06 June 2008, 12:59:45 »
Citaat
Toen heb ik ze ook beide flink gepoetst want de wielen waren goed smerig.
Eh, is er een kans dat er rotzooi in de overbrenging zit ? Dat zou een verklaring kunnen zijn, want :
- de lok loopt zwaarder, dus langzamer
- de motoren trekken meer stroom, dus de spanning over de travo daalt
- er wordt meer energie in de motor verstookt, dus de lok wordt heet
Ho, Duitsland, 1951-1995. Van alles wat.17 *'en voor raden

Gerald W. Kaman

  • Offline Offline
  • Berichten: 66
    • Autorijschool Kaman
Re: Probleem met stroom.
« Reactie #11 Gepost op: 09 June 2008, 01:15:25 »
Eh, is er een kans dat er rotzooi in de overbrenging zit ? Dat zou een verklaring kunnen zijn, want :
- de lok loopt zwaarder, dus langzamer
- de motoren trekken meer stroom, dus de spanning over de travo daalt
- er wordt meer energie in de motor verstookt, dus de lok wordt heet
Best kans dat dit het is.

Ik regel de kapjes er even af bij al die bakken en maak de motoren goed schoon.

Dank!
Back to the drawing board!

MRP_Peter

  • Gast
Re: Probleem met stroom.
« Reactie #12 Gepost op: 09 June 2008, 07:20:09 »
Wat ook nog kan is dat er winding-sluiting is opgetreden doordat de motor (te) heet geworden is, als dat het geval is kun je denk ik beter kijken voor een nieuw motortje voor je loc.

Met vriendelijke groet,

Peter.