Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Piko NS 5/600 Hippel 2025 door Noud
Vandaag om 15:39:30
Omgeving Frankfurt am Main door haes
Vandaag om 15:37:55
Big Scale Trains - NS SLT in H0 door henk
Vandaag om 15:26:45
Da's Daz 2 door spoorijzer
Vandaag om 15:25:16
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Huup
Vandaag om 14:55:42
ACME 2024 met NS ICNG! door VAM65
Vandaag om 14:49:15
verlichting inbouwen voor beginners door Scratchbuilt
Vandaag om 14:43:28
Stalen D 4 deurs spoor 0 door 1795
Vandaag om 14:41:44
Digitaliseren Trix V 120 door Ben
Vandaag om 14:35:32
Raadplaatje door spoorijzer
Vandaag om 13:51:49
Stroomdetectie issues. door Klaas Zondervan
Vandaag om 13:19:04
Configureren van YD8116 via web browser door Ben
Vandaag om 13:15:02
Decoder uitlezen met Z21 op programmeerspoor in iTrain door Dirk J
Vandaag om 13:06:55
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door wob
Vandaag om 13:02:37
Loksound downloads door D_Loc
Vandaag om 13:02:28
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door j.ossebaar
Vandaag om 12:53:03
Spoor 1 pendelbaan, maar dan rond (1:32) door Pauldg
Vandaag om 12:43:16
Fleischmania Nostalgia door Scratchbuilt
Vandaag om 12:42:03
Bruggen-IG - brug over de Poldervaart Schiedam/Kethel door Forever Rocofan
Vandaag om 11:25:49
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door Hans GJ
Vandaag om 11:13:01
Pendel module Viessmann 5214 door Pieter Bregman
Vandaag om 10:50:37
Br 38 Piko Superen. door puntenglijder
Vandaag om 09:46:28
Van 2D afbeelding naar 3D model door Hans van de Burgt
Vandaag om 09:34:43
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Bertholdowitsch
Vandaag om 09:20:25
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door puntenglijder
Vandaag om 08:48:11
Project seaside Germany door Wim Vink
Vandaag om 08:43:39
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door V200-G2000
Vandaag om 08:40:21
Materieel verzameling van Michiel(NDS) door neudalhausenstadbahn
Vandaag om 00:30:06
Diorama Oelde Mittelweg Hp door neudalhausenstadbahn
Vandaag om 00:21:10
Oersik etsplaat spoor 0, bouwverslag door Pauldg
22 October 2025, 23:20:39
  

Auteur Topic: Probleem met stroom.  (gelezen 4118 keer)

Gerald W. Kaman

  • Offline Offline
  • Berichten: 66
    • Autorijschool Kaman
Probleem met stroom.
« Gepost op: 05 June 2008, 22:35:43 »
Beste lezers,

Zoals de titel al zegt, ik heb een probleem met stroom. Nu is dat een erg algemene titel, maar veel preciezer kan ik het niet maken.
Als volgt: ik heb een paar Trix C-rails aan elkaar gemaakt om een kleine baan te maken om te kijken in hoeverre mijn oude gelijkstroommateriaal het nog doet. We hebben het hier over een Lima 1220 uit '78, een Fleischmann stoomlocje uit rond '68 en een Lima V-160 (BR-216) uit '77.
De baan is compleet rond, en als stroomvoorziener dient een Lima trafo die ook al niet nieuw meer is. Sterker nog, ik heb 3 identieke trafo's liggen die alle 3 hetzelfde beeld gaven.
Die trafo's zijn door middel van draden uit een oude telefoonkabel aan de onderkant van een willekeurige C-rail verbonden. Geen soldeerwerk, gewoon een knoopje.
In theorie zou dit moeten werken, in de praktijk is de V-160 die normaal uit een R2 bocht vliegt tenzij je er een lading aanhangt zo traag als wat, de 1220 heeft ook geen zin harder te gaan dan zijn Duitse dieselbroertje en is de stoomloc die ik een half jaar geleden heb laten reviseren (en in de winkel heb zien lopen als nooit tevoren) net zo traag als de andere 2 locs. Sterker nog, toen mijn pa dit locje oppakte was het motortje te heet om aan te raken!

Ideeën, suggesties..?

Ik denk persoonlijk dat het ligt aan de (te) dunne draad, maar mijn pa die MTS-electro heeft gedaan kijkt me heel raar aan als ik dit opper.

Wie oh wie...
Back to the drawing board!

santerdam

  • Offline Offline
  • Berichten: 3865
Re: Probleem met stroom.
« Reactie #1 Gepost op: 05 June 2008, 22:42:13 »
Volgens mij heeft je pa het goed gezien wat betreft die draadjes. En als dan ook nog blijkt dat de loc te heet was om nog aan te raken, dan weet je zeker dat de draadjes niet te dun zijn.

Je kunt het beste beginnen de loc schoon te maken en op de juiste plaatsen te smeren.

Karst Drenth

  • Offline Offline
  • Berichten: 10488
  • NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
    • Plan U op Sleutelspoor
Re: Probleem met stroom.
« Reactie #2 Gepost op: 05 June 2008, 22:43:40 »
Gerald,

er zijn Lima trafo's geweest die maar 9 Volt = geven in plaats van de gebruikelijke 14 Volt.
Ik heb hier ook zo'n exemplaar. Weliswaar staat daar HEMA op, maar ik denk dat de originele Lima's niet anders zullen zijn.

Feit dat de loc heet wordt, kan ik niet met de trafo in verband brengen. Dat is wellicht verharste oile of vet...

Grtzz,

Karst

Railpassie

  • Offline Offline
  • Berichten: 457
  • De laatste Trein stopt niet aan het perron......
Re: Probleem met stroom.
« Reactie #3 Gepost op: 05 June 2008, 22:48:19 »
Ik denk idd dat je Pa Ongelijk heeft  ;)
Om zeker te zijn,kun je beter de loks even uittesten dmv de draadjes rechtstreeks tegen de wielen te houden,vooral de lok die warm word.

Mischien is hij aan een onderhoudsbeurt toe.  :)

Mvg Tino

Harry

  • Offline Offline
  • Berichten: 1424
Re: Probleem met stroom.
« Reactie #4 Gepost op: 05 June 2008, 22:53:13 »
.... en is de stoomloc die ik een half jaar geleden heb laten reviseren (en in de winkel heb zien lopen als nooit tevoren) net zo traag als de andere 2 locs. Sterker nog, toen mijn pa dit locje oppakte was het motortje te heet om aan te raken!


Zal deze lok onderhoud nodig zijn? lijkt mij sterk.
H0e: Lilliput en Halling
Verzameling Trams: Roco, Lima, Hobbytrain en Lemke (Kato)

Lokpaint

  • Gast
Re: Probleem met stroom.
« Reactie #5 Gepost op: 05 June 2008, 23:00:35 »
Hoi,

Hang je niet per ongeluk een draad aan de wisselspanningsuitgang, en de andere aan de glijkspanning van je trafo?

(Weet niet of dit bij lima trafos kan, is maar een ideetje)

Bart

Wim Ros

  • BHV
  • Offline Offline
  • Berichten: 7819
  • Alleen de waarheid ligt in het midden.
    • Perrongeluk
Re: Probleem met stroom.
« Reactie #6 Gepost op: 05 June 2008, 23:30:51 »
Zal deze lok onderhoud nodig zijn? lijkt mij sterk.

Nee, dat is helemaal niet vreemd of sterk, de lok heeft een lange tijd stilgestaan, dus de olie is tot een harde of stroperige subsantie geworden.
Rust roest.

Dus schoonmaken en opnieuw smeren.

Mvg
Wim.
Intellibox via LocoNet-Interface met s88 via een s88 naar LocoNet adapter.Of L.NET-S88SD16-N Marklin 6021 via een 63820, LocoNet-Interface en een s88 naar LocoNet adapter. Lenz Digital Plus via  LI101F of s88XPressNetLi s88SD16-n. http://rosoft.boards.net

Gerald W. Kaman

  • Offline Offline
  • Berichten: 66
    • Autorijschool Kaman
Re: Probleem met stroom.
« Reactie #7 Gepost op: 06 June 2008, 07:11:10 »
Hoi,

Hang je niet per ongeluk een draad aan de wisselspanningsuitgang, en de andere aan de glijkspanning van je trafo?

(Weet niet of dit bij lima trafos kan, is maar een ideetje)

Bart
Nope, maar toch dank voor de suggestie. Bij Lima trafo's (okee, het was een Hema trafo gebied de eerlijkheid mij te vertellen) zitten er duidelijk labeltjes op waardoor verwisselen zo goed als uitgesloten is.
Nee, dat is helemaal niet vreemd of sterk, de lok heeft een lange tijd stilgestaan, dus de olie is tot een harde of stroperige subsantie geworden.
Rust roest.

Dus schoonmaken en opnieuw smeren.

Mvg
Wim.

Van dat stoomlokje kan ik me dat niet voorstellen. In januari heb ik het beestje bij de lokale modelspoorwinkel laten reviseren en geloof me, ze liep twee keer zo hard als dat ze nu deed. Ook de beide Lima's heb ik laten lopen door stroomkabels (van 220 dit keer; heb thuis geen baan, die staat bij mijn vader, ik had om de locs te testen een trafo mee naar mijn huis) tegen de wielen te houden. Toen heb ik ze ook beide flink gepoetst want de wielen waren goed smerig.

Ik denk dat ik eerst even wat andere kabels koop en kijk of het probleem daarmee verholpen kan worden. Ik heb geen zin de motor van de stoomloc op te blazen als dat niet hoeft.

Dus ik vermoed dat vooral de stoomloc om één of andere reden langzaam liep én toch heet werd. Ik kan die twee samen niet rijmen...
Back to the drawing board!

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22620
Re: Probleem met stroom.
« Reactie #8 Gepost op: 06 June 2008, 08:39:19 »
Ik denk dat Karst op het juiste spoor zit. Er zijn Hema/Lima trafo's die maximaal 9 volt gaven. Een gangbare rijtrafo gaat tot 14 volt.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Klaas Zondervan

  • Online Online
  • Berichten: 26858
    • Pagina van klaas
Re: Probleem met stroom.
« Reactie #9 Gepost op: 06 June 2008, 09:57:30 »
Een lage spanning uit de trafo verklaart nog niet waarom een motortje bloedheet wordt. Daar moet meer aan de hand zijn. De meest voor de hand liggende verklaring is dat er slijtstof van de koolborstels in de groeven van de collector zit.
Die loc mag dan door een winkel gereviseerd zijn, maar heb jij gezien wat ze precies gedaan hebben?
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Sander Fondse

  • Offline Offline
  • Berichten: 2109
  • MSc Micro-Electronics
Re: Probleem met stroom.
« Reactie #10 Gepost op: 06 June 2008, 12:59:45 »
Citaat
Toen heb ik ze ook beide flink gepoetst want de wielen waren goed smerig.
Eh, is er een kans dat er rotzooi in de overbrenging zit ? Dat zou een verklaring kunnen zijn, want :
- de lok loopt zwaarder, dus langzamer
- de motoren trekken meer stroom, dus de spanning over de travo daalt
- er wordt meer energie in de motor verstookt, dus de lok wordt heet
Ho, Duitsland, 1951-1995. Van alles wat.17 *'en voor raden

Gerald W. Kaman

  • Offline Offline
  • Berichten: 66
    • Autorijschool Kaman
Re: Probleem met stroom.
« Reactie #11 Gepost op: 09 June 2008, 01:15:25 »
Eh, is er een kans dat er rotzooi in de overbrenging zit ? Dat zou een verklaring kunnen zijn, want :
- de lok loopt zwaarder, dus langzamer
- de motoren trekken meer stroom, dus de spanning over de travo daalt
- er wordt meer energie in de motor verstookt, dus de lok wordt heet
Best kans dat dit het is.

Ik regel de kapjes er even af bij al die bakken en maak de motoren goed schoon.

Dank!
Back to the drawing board!

MRP_Peter

  • Gast
Re: Probleem met stroom.
« Reactie #12 Gepost op: 09 June 2008, 07:20:09 »
Wat ook nog kan is dat er winding-sluiting is opgetreden doordat de motor (te) heet geworden is, als dat het geval is kun je denk ik beter kijken voor een nieuw motortje voor je loc.

Met vriendelijke groet,

Peter.