Doel:€250.00
Donaties:€0.00

Per saldo:€-250.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-12-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Modelwensen 2026 door grossraumwagen
Vandaag om 19:14:51
3e US Convention op 11 en 12 april 2026, locatie De Pol Aalten NL door Ronald Halma
Vandaag om 19:13:36
sluitverlichting op paar goederenwagens 3 rail door Eric B
Vandaag om 19:11:41
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Karben
Vandaag om 19:00:51
Yamorc 7001 dood door Hasenwald
Vandaag om 18:39:06
Laatste beurs voor Piet Peetoom (Godfather Models& Supply) 10/11 januari a.s. door Ronald Halma
Vandaag om 18:27:52
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 18:16:23
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Silvolde
Vandaag om 17:51:59
BNLS modulebaan: Werkspoor-Kathedraal 3.5 door NS264
Vandaag om 17:13:20
Bahnstrecke 5867 door Ronald Halma
Vandaag om 16:50:11
Goede wensen voor 2026 door Wim Vink
Vandaag om 16:15:16
MoBaBro.de door Marco1044
Vandaag om 15:52:36
Korneschans. Een fictief Duits Nederlands grensstation. door Jelmer
Vandaag om 15:45:01
Van Eijs naar Wijlre en naar Schin op Geul door dennie
Vandaag om 15:44:20
Treinverkeer in het oostblok, grensoverschrijdend? door Benelux795
Vandaag om 15:31:10
"Jede Stunde, jede Klasse": DB Intercity '79 door ES44C4
Vandaag om 14:58:44
Combine als lading: welke wagon geeft het beste resultaat door DJV
Vandaag om 14:51:13
Rondje door Lissabon met Lijn 28 door Wim1969
Vandaag om 14:50:13
REE Modèles 2022, nieuws van de fabrikant. door kar
Vandaag om 14:14:55
Molendaal, h0-baan, Nederlands tintje, Periode III-heden. 2,6x1,4m door Juroen
Vandaag om 13:16:54
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 12:58:11
Pfarrerwinkel bahn door puntenglijder
Vandaag om 12:35:42
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door Frits C
Vandaag om 12:25:58
Bouwverslag BlueBrixx BR 01 No.108054 (plusminus 1:18) door gdh
Vandaag om 12:16:48
foto's van "Nederlandse" Tds'en door Wies
Vandaag om 11:52:20
US diorama in H0 door Ronald Halma
Vandaag om 11:46:27
Binnenverlichting van 4 DDM1 rijtuigen laten draaien op 1 decoder. door Jos B.
Vandaag om 11:40:33
Aachenau West door Wim Vink
Vandaag om 11:14:41
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Frank 123
Vandaag om 09:47:09
Aansluiting Bezetmelding door BramFokke
24 December 2025, 22:52:09
  

Auteur Topic: nieuwe V-IRM stellen van de NS is in Nederland  (gelezen 12956 keer)

Peter Korsten

  • Offline Offline
  • Berichten: 8570
Re: nieuwe V-IRM stellen van de NS is in Nederland
« Reactie #15 Gepost op: 06 June 2008, 12:01:34 »
De oorspronkelijke is toch de DD-IRM? ;)

- Peter
***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** 40

neudalhausenstadbahn

  • Offline Offline
  • Berichten: 2992
Re: nieuwe V-IRM stellen van de NS is in Nederland
« Reactie #16 Gepost op: 06 June 2008, 12:15:35 »
Een naam wijziggen van VIRM naar IRM kost een beetje veel geld en is een beetje zinloos iedereen weet wat VIRM is. En om dan om die eene letter alle documentatie en zo opnieuw uit te moeten geven is een beetje zinloos lijkt me.

Verder zit VIRM technisch gewoon anders in elkaar dan DDIRM en is het verschil dus niet alleen 1 of 2 bakken extra.

Groetjes Michiel
"Demoteam Imherloher Bahnhof, das demoteam für Ihre Modellspur Messe"

Remunj

  • Offline Offline
  • Berichten: 8102
Re: nieuwe V-IRM stellen van de NS is in Nederland
« Reactie #17 Gepost op: 06 June 2008, 13:12:15 »
VIRM heette officieel DD-IRM (in de praktijk IRM) en is dus technisch hetzelfde behoudens de wijzigingen die aangebracht zijn bij de verlenging.
Lees hier de geschiedenis.

Gr.
Eric
Gr.
Eric

Dennis83

  • Offline Offline
  • Berichten: 631
    • DPhoto
Re: nieuwe V-IRM stellen van de NS is in Nederland
« Reactie #18 Gepost op: 06 June 2008, 13:19:54 »
Toch knap dat je dat nu al weet...

Zoals je kunt lezen hiervoor hebben deze stellen een ander interieur...

Dat andere interieur valt nog wel mee hoor, het zijn in fijte dezelfde stoelen alleen met stoffen bekleding en een ander kleurtje  ;)

Rick

  • Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Berichten: 8643
  • Spoor N
Re: nieuwe V-IRM stellen van de NS is in Nederland
« Reactie #19 Gepost op: 06 June 2008, 16:56:11 »
Behalve dat iedereen dan denkt dat je het over de oorspronkelijke versie hebt.
Dat nu toch niet meer zo rondrijdt. Als je het nu IRM noemt snapt iedereen wel dat je de hele serie bedoelt. Als je een deel van de serie wilt aanduiden kan je beter spreken van de oude IRM (82/8400) of de deelserie (VIRM-II etc) erbij noemen. Er zit sowieso verschil tussen het oudere VIRM en het nieuwere (9547-9598).
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.

Rolf

  • Offline Offline
  • Berichten: 254
Re: nieuwe V-IRM stellen van de NS is in Nederland
« Reactie #20 Gepost op: 12 June 2008, 15:13:26 »
alle virm-4 stellen die nu in nederland zijn, zijn nog eigendom van bombardier. In onnen worden koppel proeven gedaan met virm1,2 en 3.
Zowel met hele treinstellen maar ook met losse bakken. Software matig zijn er toch wel wat problemen aan het licht gekomen.

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22769
Re: nieuwe V-IRM stellen van de NS is in Nederland
« Reactie #21 Gepost op: 12 June 2008, 15:21:16 »
Dat nu toch niet meer zo rondrijdt. Als je het nu IRM noemt snapt iedereen wel dat je de hele serie bedoelt. Als je een deel van de serie wilt aanduiden kan je beter spreken van de oude IRM (82/8400) of de deelserie (VIRM-II etc) erbij noemen. Er zit sowieso verschil tussen het oudere VIRM en het nieuwere (9547-9598).

Spoorbelangstellenden zijn toch niet alleen in het hier en nu geïnteresseerd? Mijn indruk is dat als ik IRM roep, door iedereen wordt gedacht dat het over de oorspronkelijke serie gaat.
Door NSR trouwens ook. Het oorspronkelijke ontwerp heet daar IRM, het latere ontwerp heet V-IRM. Ook daar willen ze de ontwerpen die momenteel nog rondrijden als het even kan kunnen onderscheiden van eerdere ontwerpen.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

laurent

  • Offline Offline
  • Berichten: 2791
  • Broem broem!
    • Sporingerdam
Re: nieuwe V-IRM stellen van de NS is in Nederland
« Reactie #22 Gepost op: 12 June 2008, 16:59:23 »
VIRM-in-aanbouw transport.
3e foto.
klik
Neem ook eens een kijkje op mijn Youtube Kanaal:
Railion 6513
3railer | Teppichbahner | CS3 + MS2 | Tischbahner | LN + DAISY II Funk | C Rails | Multiprotocol | D | A | CH

Tischbahning.de

Rolf

  • Offline Offline
  • Berichten: 254
Re: nieuwe V-IRM stellen van de NS is in Nederland
« Reactie #23 Gepost op: 12 June 2008, 17:27:57 »
Deze bakken hebben ook nog niet hun eigen draaistellen.
Dit zijn ook geheel lege bakken.

kar

  • Offline Offline
  • Berichten: 491
Re: nieuwe V-IRM stellen van de NS is in Nederland
« Reactie #24 Gepost op: 12 June 2008, 17:45:45 »
VIRM-in-aanbouw transport.
3e foto.
klik
Merkwaardig gezicht dat de 1e klas band onder verder doorloopt dan boven  ??? .

Henk
Henk | H0 | Rocoline | Z21 | iTrain 5.1 icm Mac

sander1985

  • Offline Offline
  • Berichten: 1867
  • Team Mitropa *
    • -- Team Mitropa --
Re: nieuwe V-IRM stellen van de NS is in Nederland
« Reactie #25 Gepost op: 12 June 2008, 18:04:46 »

Dan zal de eerste klas afdeling beneden wel groter zijn dan boven lijkt me. Is toch vrij logisch of niet?
Bouw: OHMB - Krommeveer
In de planning: een stukje Gouda

Rolf

  • Offline Offline
  • Berichten: 254
Re: nieuwe V-IRM stellen van de NS is in Nederland
« Reactie #26 Gepost op: 12 June 2008, 18:06:45 »
Dat is met de virm-2 en de virm-3 ook al zo
« Laatst bewerkt op: 12 June 2008, 18:29:43 door Peter Korsten. Reden: Citaat van vorig bericht verwijderd. »

Rolf

  • Offline Offline
  • Berichten: 254
Re: nieuwe V-IRM stellen van de NS is in Nederland
« Reactie #27 Gepost op: 12 June 2008, 18:10:54 »
abv3/4
« Laatst bewerkt op: 12 June 2008, 18:29:57 door Peter Korsten »

laurent

  • Offline Offline
  • Berichten: 2791
  • Broem broem!
    • Sporingerdam
Re: nieuwe V-IRM stellen van de NS is in Nederland
« Reactie #28 Gepost op: 12 June 2008, 19:11:30 »
Deze bakken hebben ook nog niet hun eigen draaistellen.
Dit zijn ook geheel lege bakken.
Klopt, is een transport van de ene naar de andere fabriek.
Neem ook eens een kijkje op mijn Youtube Kanaal:
Railion 6513
3railer | Teppichbahner | CS3 + MS2 | Tischbahner | LN + DAISY II Funk | C Rails | Multiprotocol | D | A | CH

Tischbahning.de

Rick

  • Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Berichten: 8643
  • Spoor N
Re: nieuwe V-IRM stellen van de NS is in Nederland
« Reactie #29 Gepost op: 12 June 2008, 22:18:56 »
Spoorbelangstellenden zijn toch niet alleen in het hier en nu geïnteresseerd? Mijn indruk is dat als ik IRM roep, door iedereen wordt gedacht dat het over de oorspronkelijke serie gaat.
Door NSR trouwens ook. Het oorspronkelijke ontwerp heet daar IRM, het latere ontwerp heet V-IRM. Ook daar willen ze de ontwerpen die momenteel nog rondrijden als het even kan kunnen onderscheiden van eerdere ontwerpen.
Mijn indruk is juist dat je dan gewoon al het IRM bedoelt, zal wel iets persoonlijks zijn. Mijns inziens duidt de NS juist aan door het spreken over V-IRM dat ze gebaseerd zijn op het nieuwere ontwerp (wat ik al zei).
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.