Lang leve de mileuregels.Alles wordt hier kapot gemaakt.Moet je op 29 oktober nog wel gaan stemmen?
Moet je op 29 oktober nog wel gaan stemmen?
Als je niet stemt zeg je eigenlijk dat degene die wel stemmen gelijk hebben.
terwijl de echte verontreinigende, ziekmakende uitstoot niet wezenlijk wordt aangepakt.
Dat zijn stevige woorden, die kun je vast onderbouwen.De stoomtrein rijdt al drie jaar niet vanwege de stikstofproblematiek, dat zijn toch echt milieuregels.
Jammer, maar waarschijnlijk makkelijke manier om totale uitstoot van dit bedrijf te verlagen. En wel of niet rijden van deze stoomtrein zal geen economisch niets uitmaken voor het bedrijf.Vraag me wel af hoeveel % van de totale uitstoot ze hiermee besparen.
De totale jaarlijkse uitstoot van de Hoogovens is ongeveer 12 miljoen ton CO2. Een stoomritje ligt misschien op een paar honderd gram CO2 per kilometer. In elk geval een lachertje in verhouding tot die 12 miljoen ton...
De uitstoot van een paar ritjes met een stoomtrein in een jaar, valt in het niet bij de jaarlijkse uitstoot van de Hoogovens, die 2% van alle Nederlandse CO2 uitstoot betekent. Als dat echt milieuregels zijn, dan zouden de SHM, SGB, VSM, ZLSM, MBS, STAR, SSN, etc. ook allemaal hun diensten moeten staken. Want die brengen wezenlijk meer CO2 in de lucht dan de HSIJ.
En onderbouwing:
Maar het stoppen met het rijden met een stoomtrein is makkelijk te verkopen als een stap richting vergroening. Terwijl het niks wezenlijks in mindering brengt op de uitstoot van het hele bedrijf.
Het lijkt me beter daar wat exacter in te wezen. Als in een schep kolen van 5 kilo 80% koolstof zit verbrandt die als 4 kilo C, atoomgewicht 12, tot CO2 met 2 delen zuurstof, atoomgewicht 16, totaal gewicht dus 12+2*16=44! Er komt dus 32/12 bij en die 4 kilo wordt zomaar 4x2,66 extra oftewel 14,66 kilo CO2 en en dat moet komen uit de 23% zuurstof in de lucht!
Stikstof, niet koolstofdioxide.