Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Basilicum
Vandaag om 05:54:21
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 02:28:50
Aanpassen baanplan bestaande baan door Ronald69
Vandaag om 00:57:13
Roco 70788 2400 met Zimo MX645 acceleratie settings door piksov
15 August 2025, 23:23:40
Sfeer op je modelbaan door MarcoK1999
15 August 2025, 23:20:05
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door GerardvV
15 August 2025, 23:13:48
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
15 August 2025, 22:53:59
Nederlandse plattelandssfeer op een zolderkamer door MarcoK1999
15 August 2025, 22:40:55
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
15 August 2025, 22:32:27
Module vliegveld Jan van Mourik door MOVisser
15 August 2025, 22:30:41
Vraag een machinist het hemd van zijn lijf door JoopSpoort
15 August 2025, 22:07:12
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
15 August 2025, 21:55:03
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door JoopSpoort
15 August 2025, 21:51:14
Da's Daz 2 door Huup
15 August 2025, 21:29:45
DB Cargo gaat op Betuweroute proeven doen met automatisch rijdende locomotief door hmmglaser
15 August 2025, 21:24:37
Bouwbeschrijving Pec ex Dec van FRIE door Rob Bennis
15 August 2025, 21:09:11
Raadplaatje door GerardvV
15 August 2025, 21:05:54
Camp 3 door Ronald Halma
15 August 2025, 21:00:28
YaMoRC YD8248 Servodecoder door Karst Drenth
15 August 2025, 20:48:24
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door BartvD
15 August 2025, 20:45:15
Overzicht "Het is Weekend" foto's! door puntenglijder
15 August 2025, 20:39:54
Einde HSIJ (stoomtrein Hoogovens) in zicht door hmmglaser
15 August 2025, 20:30:09
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door Bob11
15 August 2025, 18:15:35
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
15 August 2025, 18:05:41
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
15 August 2025, 17:22:12
Industrieel smalspoor inspiratiedraadje door Tjalling
15 August 2025, 16:27:55
Eén leuke of mooie trein/spoor foto van je vakantie. door Hans van de Burgt
15 August 2025, 15:06:26
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door dh3201
15 August 2025, 13:51:22
Aansturen verlichting Exact-Train ICR door VAM65
15 August 2025, 13:34:11
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Frank 123
15 August 2025, 13:25:09
  

Auteur Topic: Einde HSIJ (stoomtrein Hoogovens) in zicht  (gelezen 983 keer)

Rick

  • Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Berichten: 8504
  • Spoor N
Einde HSIJ (stoomtrein Hoogovens) in zicht
« Gepost op: 15 August 2025, 12:08:37 »
Al enige dagen geleden bekend gemaakt maar hier nog niet geplaatst: https://www.treinenweb.nl/nieuws/11326/opheffing-van-stoomtrein-vereniging-hsij-in-ijmuiden-dreigt.html

TATA Steel wil niet langer dat  de stoomclub met stoomtreinen over het Tata-terrein rijdt omdat het niet in de groene en schone productie past.
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.

Noud

  • Offline Offline
  • Berichten: 271
Re: Einde HSIJ (stoomtrein Hoogovens) in zicht
« Reactie #1 Gepost op: 15 August 2025, 13:32:44 »
Lang leve de mileuregels.
Alles wordt hier kapot gemaakt.
Moet je op 29 oktober nog wel gaan stemmen?

Treintje_komt_zo

  • Offline Offline
  • Berichten: 57
Re: Einde HSIJ (stoomtrein Hoogovens) in zicht
« Reactie #2 Gepost op: 15 August 2025, 13:56:58 »
Als je niet stemt zeg je eigenlijk dat degene die wel stemmen gelijk hebben.

Eelco Storm

  • Pauze
  • Offline Offline
  • Berichten: 11655
    • Mijn fotoarchief
Re: Einde HSIJ (stoomtrein Hoogovens) in zicht
« Reactie #3 Gepost op: 15 August 2025, 14:02:31 »
Lang leve de mileuregels.
Alles wordt hier kapot gemaakt.
Moet je op 29 oktober nog wel gaan stemmen?

Denk even na. Dit is niet de schuld van milieuregels. Dit is de schuld van een bedrijf dat aan greenwashing doet. Een symbolisch stukje uitstoot schrappen onder de noemer 'vergroening' terwijl de echte verontreinigende, ziekmakende uitstoot niet wezenlijk wordt aangepakt.

Dat jij nu over doorgeslagen milieuregels begint te miepen is precies wat deze afleiding tot doel heeft.

Ronald Halma

  • Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Berichten: 17949
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
Re: Einde HSIJ (stoomtrein Hoogovens) in zicht
« Reactie #4 Gepost op: 15 August 2025, 14:58:30 »

Moet je op 29 oktober nog wel gaan stemmen?

Ja.

Als je niet stemt zeg je eigenlijk dat degene die wel stemmen gelijk hebben.

Nee.


Rick

  • Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Berichten: 8504
  • Spoor N
Re: Einde HSIJ (stoomtrein Hoogovens) in zicht
« Reactie #5 Gepost op: 15 August 2025, 15:11:19 »
terwijl de echte verontreinigende, ziekmakende uitstoot niet wezenlijk wordt aangepakt.
Dat zijn stevige woorden, die kun je vast onderbouwen.
De stoomtrein rijdt al drie jaar niet vanwege de stikstofproblematiek, dat zijn toch echt milieuregels.
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.

Frank 123

  • Offline Offline
  • Berichten: 6214
Re: Einde HSIJ (stoomtrein Hoogovens) in zicht
« Reactie #6 Gepost op: 15 August 2025, 15:35:57 »
Jammer, maar waarschijnlijk makkelijke manier om totale uitstoot van dit bedrijf te verlagen. En wel of niet rijden van deze stoomtrein zal geen economisch niets uitmaken voor het bedrijf.

Vraag me wel af hoeveel % van de totale uitstoot ze hiermee besparen.

Rick

  • Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Berichten: 8504
  • Spoor N
Re: Einde HSIJ (stoomtrein Hoogovens) in zicht
« Reactie #7 Gepost op: 15 August 2025, 16:03:05 »
Waarschijnlijk zeer weinig, de stoomtrein reed 7x per jaar.
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.

jjg koopmans

  • Offline Offline
  • Berichten: 478
Re: Einde HSIJ (stoomtrein Hoogovens) in zicht
« Reactie #8 Gepost op: 15 August 2025, 17:00:45 »
Met een meervoudige exhaust was er best het nodige aan de uitstoot te doen geweest.
In ieder geval hadden ze zo kunnen laten zien dat ze eea serieus namen, niks doen is echt geen oplossing!
Mvrgr

Eelco Storm

  • Pauze
  • Offline Offline
  • Berichten: 11655
    • Mijn fotoarchief
Re: Einde HSIJ (stoomtrein Hoogovens) in zicht
« Reactie #9 Gepost op: 15 August 2025, 17:19:14 »
Dat zijn stevige woorden, die kun je vast onderbouwen.
De stoomtrein rijdt al drie jaar niet vanwege de stikstofproblematiek, dat zijn toch echt milieuregels.

Dit zijn praatjes voor de buhne. De uitstoot van een paar ritjes met een stoomtrein in een jaar, valt in het niet bij de jaarlijkse uitstoot van de Hoogovens, die 2% van alle Nederlandse CO2 uitstoot betekent. Als dat echt milieuregels zijn, dan zouden de SHM, SGB, VSM, ZLSM, MBS, STAR, SSN, etc. ook allemaal hun diensten moeten staken. Want die brengen wezenlijk meer CO2 in de lucht dan de HSIJ.

En onderbouwing:

https://nos.nl/artikel/2462989-tata-steel-krijgt-boetes-van-ruim-een-ton-vanwege-niet-naleven-milieuregels

https://nos.nl/artikel/2491421-rivm-direct-verband-tussen-uitstoot-tata-steel-en-kans-op-ziekte

https://nos.nl/artikel/2491434-hoe-de-zorgen-en-het-wantrouwen-rond-tata-steel-door-de-jaren-heen-groeiden

https://www.urgenda.nl/wp-content/uploads/2023/02/Tata-steel-factsheet.pdf

https://milieudefensie.nl/actueel/dit-is-waarom-tata-steel-op-onze-lijst-van-grote-vervuilers-staat

Dit is een bedrijf dat al decennia lang lak heeft aan wat de gevolgen van hun uitstoot zijn.

Maar het stoppen met het rijden met een stoomtrein is makkelijk te verkopen als een stap richting vergroening. Terwijl het niks wezenlijks in mindering brengt op de uitstoot van het hele bedrijf.

Eelco

Eelco Storm

  • Pauze
  • Offline Offline
  • Berichten: 11655
    • Mijn fotoarchief
Re: Einde HSIJ (stoomtrein Hoogovens) in zicht
« Reactie #10 Gepost op: 15 August 2025, 17:24:20 »
Jammer, maar waarschijnlijk makkelijke manier om totale uitstoot van dit bedrijf te verlagen. En wel of niet rijden van deze stoomtrein zal geen economisch niets uitmaken voor het bedrijf.

Vraag me wel af hoeveel % van de totale uitstoot ze hiermee besparen.

De totale jaarlijkse uitstoot van de Hoogovens is ongeveer 12 miljoen ton CO2. Een stoomritje ligt misschien op een paar honderd gram CO2 per kilometer. In elk geval een lachertje in verhouding tot die 12 miljoen ton...

Frank 123

  • Offline Offline
  • Berichten: 6214
Re: Einde HSIJ (stoomtrein Hoogovens) in zicht
« Reactie #11 Gepost op: 15 August 2025, 17:59:31 »
Ik was al bang dat het vooral symboolpolitiek is.

jjg koopmans

  • Offline Offline
  • Berichten: 478
Re: Einde HSIJ (stoomtrein Hoogovens) in zicht
« Reactie #12 Gepost op: 15 August 2025, 19:07:14 »
De totale jaarlijkse uitstoot van de Hoogovens is ongeveer 12 miljoen ton CO2. Een stoomritje ligt misschien op een paar honderd gram CO2 per kilometer. In elk geval een lachertje in verhouding tot die 12 miljoen ton...
Het lijkt me beter daar wat exacter in te wezen. Als in een schep kolen van 5 kilo 80% koolstof zit verbrandt die als 4 kilo C, atoomgewicht 12, tot CO2 met 2 delen zuurstof, atoomgewicht 16, totaal gewicht dus 12+2*16=44! Er komt dus 32/12 bij en die 4 kilo wordt zomaar 4x2,66 extra oftewel 14,66 kilo CO2 en en dat moet komen uit de 23% zuurstof in de lucht!
Die paar grammen worden gerealiseerd op een life-steam baan waar met theelepeltjes wordt gestookt!
Mvrgr

Rick

  • Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Berichten: 8504
  • Spoor N
Re: Einde HSIJ (stoomtrein Hoogovens) in zicht
« Reactie #13 Gepost op: 15 August 2025, 19:57:52 »
De uitstoot van een paar ritjes met een stoomtrein in een jaar, valt in het niet bij de jaarlijkse uitstoot van de Hoogovens, die 2% van alle Nederlandse CO2 uitstoot betekent. Als dat echt milieuregels zijn, dan zouden de SHM, SGB, VSM, ZLSM, MBS, STAR, SSN, etc. ook allemaal hun diensten moeten staken. Want die brengen wezenlijk meer CO2 in de lucht dan de HSIJ.
Stikstof, niet koolstofdioxide. Het gaat om de uitstoot van Tata die aan een maximum gebonden is. De keus tussen een fabriek openhouden of een stoomtrein laten rijden is dan snel gemaakt.

En onderbouwing:
Dat is geen onderbouwing van je stelling dat Tata er niets aan doet.
(De bewering van Urgenda dat Tata in de top 5 vervuilers staat is hun in opgevoerde bron niet terug te vinden, alleen als 24e.)

Citaat
Maar het stoppen met het rijden met een stoomtrein is makkelijk te verkopen als een stap richting vergroening. Terwijl het niks wezenlijks in mindering brengt op de uitstoot van het hele bedrijf.
Dat doet het ook zeker niet, wat mij betreft had de stoomtrein door kunnen rijden. Ik denk dat je met enkele treinwagons extra afvoer per dag in plaats van vrachtwagens al meer bespaart.

Het lijkt me beter daar wat exacter in te wezen. Als in een schep kolen van 5 kilo 80% koolstof zit verbrandt die als 4 kilo C, atoomgewicht 12, tot CO2 met 2 delen zuurstof, atoomgewicht 16, totaal gewicht dus 12+2*16=44! Er komt dus 32/12 bij en die 4 kilo wordt zomaar 4x2,66 extra oftewel 14,66 kilo CO2 en en dat moet komen uit de 23% zuurstof in de lucht!
In Bonne gaat 4 ton kolen, afgerond wordt dat dan 14,5 ton CO2. Nu weet ik het verbruik niet maar met 3 ritten per maand gedurende 7 maanden kom je uit op iets meer dan 300 ton CO2-uitstoot. Dat is een besparing van 0.00025% op het totale verbruik van Tata.
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.

Eelco Storm

  • Pauze
  • Offline Offline
  • Berichten: 11655
    • Mijn fotoarchief
Re: Einde HSIJ (stoomtrein Hoogovens) in zicht
« Reactie #14 Gepost op: 15 August 2025, 20:11:04 »
Stikstof, niet koolstofdioxide.

Jup, mijn fout. Ik zit letterlijk en figuurlijk te slapen.