Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Mijn Ned. N. Spoorbaan ''Echthoven'' door raymond erdtsieck
Vandaag om 21:10:02
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Mark D.
Vandaag om 21:04:53
Raadplaatje door GerardvV
Vandaag om 20:51:57
Haperende/Gevoelige Sik: wat te doen? door JoopSpoort
Vandaag om 20:38:57
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Ronald69
Vandaag om 20:38:35
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
Vandaag om 20:17:37
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 20:02:13
Eén leuke of mooie trein/spoor foto van je vakantie. door daempfer
Vandaag om 19:58:34
Uhlenbrock Intellibox 3 door Hasenwald
Vandaag om 19:58:21
Uhlenbrock Iris door Ronald Halma
Vandaag om 19:43:54
24e smalspoormodelbouwdagen 30 en 31 augustus 2025 bij Stoomtrein Katwijk Leiden door Ronald Halma
Vandaag om 19:27:59
ByPass Junction, een Amerikaanse modelbaan in N door einte
Vandaag om 19:14:30
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Frank 123
Vandaag om 18:56:27
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc) door Klaas Zondervan
Vandaag om 18:54:46
US diorama in H0 door moonlicht
Vandaag om 18:44:41
Station Roodeschool door Torikoos
Vandaag om 18:42:39
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100 door Erwin 054
Vandaag om 18:42:16
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door ruudns
Vandaag om 18:24:13
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
Vandaag om 16:15:22
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
Vandaag om 16:14:55
Esu Loksound - NS Wadloper? door Torikoos
Vandaag om 16:14:38
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door RdJ
Vandaag om 15:49:38
Bouw van OCCRE G10 in CIWL livrei in spoor 1 door Rob Ellerman
Vandaag om 15:17:11
Modelspoorbaan van Einte door Wim Vink
Vandaag om 15:12:20
Stationsplein Baden Baden door Dion
Vandaag om 15:10:51
Configureren GCA50/GCA50a door cbouwhuis
Vandaag om 15:09:40
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 15:04:57
Minstens 5 jaar geen treinverkeer Groningen-Leer [D] door dennie
Vandaag om 14:47:24
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door Pauldg
Vandaag om 13:10:53
Aanbrengen van (kleine) nummerplaten en dergelijke door Duikeend
Vandaag om 13:07:40

Auteur Topic: Garantie op decoders?  (gelezen 4485 keer)

GertjanSierd

• Offline Offline
Garantie op decoders?
« Gepost op: 03 June 2008, 21:51:25 »
Hallo beste mensen,

Afgelopen weekend had ik eindelijk tijd om mijn op mp gescoorde roco 1600 van eerder nieuw gekochte ESU V3.0 decoder te voorzien. Proefbaantje opgezet, decoder ingebouwt (ben beginner dus simpel met nem stekkertje) decoder en loc ingesteld. Doet het niet. Kan aan decoder en loc liggen. Dus decoder in andere digitale loc gezet. Nog geen sjoege. Conclusie decoder niet goed. Omruilen dus.

Vandaag naar leverancier gegaan. Ook zijn conclusie na test is dat decoder niet werkt en zal opgestuurd worden naar fabriek. Kennelijk onnozel vraag ik naar nieuwe vervangende decoder. Kan niet volgens leverancier want er zit volgens hem geen garantie op! Alleen als decoders worden ingebouwd door deskundigen geld garantie, niet als deze door mogelijk onoordeelkundige consumenten worden gebruikt.

Ik sla hier stijl van achterover. Dit is voor het eerst dat ik hoor dat er op een consumenten product geen garantie zit. Dit zou voor alle decoders gelden. Hebben jullie die ervaring ook? Of wil ik te snel en moet ik gewoon even paar weken afwachten om conclusie fabrikant af te wachten?

mvg Gertjan

Ben

• Offline Offline
Re: Garantie op decoders?
« Reactie #1 Gepost op: 03 June 2008, 21:56:47 »
Esu decoders kun je gewoon opsturen naar de fabrikant in Ulm. Heb dit al eens gedaan met een exemplaar gekocht op een beurs. Kreeg keurig een nieuwe gratis en voor niks. Zie de gebruiksaanwijzing, laatste pagina.

henk

• Offline Offline
« Reactie #2 Gepost op: 03 June 2008, 22:02:59 »
Mijn ervaringen zijn precies tegenovergesteld. De meeste decoderfabrikanten doen helemaal niet moeilijk, zelfs al roep je heel hard dat het je eigen schuld is. Ook ESU ruilt een recent gekochte defecte decoder zonder meer om, ongeacht de oorzaak van het defect. Ik neem aan dat er een einde aan komt als je voor de zoveelste keer komt aanzetten met een defecte decoder, maar zover ben ik in ieder geval nog niet.
De winkelier weet dat ook en in een goede winkel ruilen ze de decoder zonder meer om. Ze krijgen toch een nieuwe. Je kunt de decoder ook zelf naar de Kundenservice sturen, zoals Ben al schreef.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

GertjanSierd

• Offline Offline
« Reactie #3 Gepost op: 03 June 2008, 22:13:39 »
De winkelier weet dat ook en in een goede winkel ruilen ze de decoder zonder meer om. Ze krijgen toch een nieuwe.

Dat had ik ook een beetje verwacht. Heb bij die winkelier het afgelopen toch aardig bedrag stukgeslagen.

Maar okay, gewoon even afwachten. Heb er zelf niet mee geknoeid, moet dus vanzelf goed komen.

Robert_N-Nm

• Offline Offline
  • Fan van Zwitsers Spoor N(m)
    • RhB in N-spoor (blog)
« Reactie #4 Gepost op: 03 June 2008, 22:26:32 »
Hoi,

Nou die heeft het dan lekker bekeken (die winkelier dan). Jij hebt gewoon garantie (de wet gaat er zelfs vanuit dat als het binnen 6 maanden een mankement vertoond dit al aanwezig was bij de koop). De winkelier kan hoogstens aanvoeren dat jij het product niet "normaal" hebt gebruikt maar de bewijslast ligt dan wel bij hem en niet bij jou.

Overigens betekent dat niet dat hij de decoder moet vervangen, hij mag ook herstellen (dus opsturen naar de fabrikant want dat zal hij zelf naar alle waarschijnlijkheid niet kunnen herstellen). Kosteloos.

Robert

p.s. ja soms leer je nog eens wat nuttigs bij werkcolleges en hoorcolleges (en nee ik studeer GEEN rechten of iets dergelijks)
Fan van Zwitsers spoor N(m)

nscargo

• Offline Offline
  • Wederopbouw Opsolder
« Reactie #5 Gepost op: 03 June 2008, 22:38:11 »
Oeps, snel bericht verwijderd.
Wat ik wilde zeggen heeft de vorige spreker al gedaan.
je hebt afgezien van bederfelijke waar altijd als consument een half jaar garantie.
Harm
Pas op. Hier waakt de waakvlam !

henk

• Offline Offline
« Reactie #6 Gepost op: 03 June 2008, 22:50:18 »
Overigens betekent dat niet dat hij de decoder moet vervangen, hij mag ook herstellen (dus opsturen naar de fabrikant want dat zal hij zelf naar alle waarschijnlijkheid niet kunnen herstellen). Kosteloos.

De fabriek gaat ook niet herstellen. Dat zal in de regel veel meer kosten dan de productie van een decoder. De winkelier weet dus dat de fabriek gewoon een nieuwe stuurt, dus hij loopt geen enkel risico als hij de decoder zelf omruilt.

Maar goed, voor digitale spullen is de winkel als tussenschakel naar mijn mening op zijn best overbodig, op zijn slechtst zelfs schadelijk vanwege de vaak beroerde kennis van zaken en slechte ondersteuning. Dit vanzelfsprekend geheel terzijde.  ;D
In ieder geval leert de ervaring dat je defecten in digitale apparatuur het beste direct met de fabrikant kan afhandelen, indien mogelijk.

Robert_N-Nm

• Offline Offline
  • Fan van Zwitsers Spoor N(m)
    • RhB in N-spoor (blog)
« Reactie #7 Gepost op: 03 June 2008, 23:01:02 »
In ieder geval leert de ervaring dat je defecten in digitale apparatuur het beste direct met de fabrikant kan afhandelen, indien mogelijk.
Uh ja, alleen is deze in de beneden geschetste situatie niet direct verantwoordelijk voor de garantieperiode van 6 maanden. Dat is de winkelier. De koopovereenkomst is namelijk tussen de winkelier en Gertjan onstaan en niet tussen hem en de fabrikant.

Overigens siert het een fabrikant als ze direct over gaan tot vervanging maar ze zijn wettelijk tot niets verplicht. Die plicht hebben ze hooguit ten opzichte van hun klant, de winkelier in dit geval (op basis van redelijkheid en billijkheid).

Robert
Fan van Zwitsers spoor N(m)

henk

• Offline Offline
« Reactie #8 Gepost op: 03 June 2008, 23:10:32 »
Daarom schreef ik ook 'leert de ervaring' Robert.  :)
Geheel los van juridische verplichtingen hebben de fabrikanten van digitaal spul kennelijk besloten niet al te moeilijk te doen en zijn ze vrijwel allemaal goed ingesteld op direct contact met de consument. Ze zullen er wel goede redenen voor hebben.

ReesCees

• Gast
« Reactie #9 Gepost op: 03 June 2008, 23:18:57 »
De Lopi 3's die ik koop in Houten a 23 eurio hebben bij onze Ooster buur, Ernst Groos,  gewoon garantie.

Gibt es probleme, nächste mahl mitnehmen!

Kees-Jan

NB als ik een decoder zelf sloop stuur ik die zelf op en krijg ze eigenlijk altijd weer heel terug met een rekening van max 10 euro er bij (das dan weer de service van Zimo).

piksov

• Offline Offline
  • OpenDCC fan
    • Het rijk N op zolder
« Reactie #10 Gepost op: 04 June 2008, 08:17:17 »
...

En die 10 euro is dan ongeveer de kostprijs van een decoder

...

OpenDCC fan

ReesCees

• Gast
« Reactie #11 Gepost op: 04 June 2008, 08:28:10 »
En die 10 euro is dan ongeveer de kostprijs van een decoder

Ja dus...............heb ik wel een nieuwe (andere) ondanks dat het mijn eigen fout was.

Kees-Jan

Klaas Zondervan

• Offline Offline
    • Pagina van klaas
« Reactie #12 Gepost op: 04 June 2008, 08:35:48 »
Uh ja, alleen is deze in de beneden geschetste situatie niet direct verantwoordelijk voor de garantieperiode van 6 maanden. Dat is de winkelier. De koopovereenkomst is namelijk tussen de winkelier en Gertjan onstaan en niet tussen hem en de fabrikant.

Klopt helemaal. Maar in dit verband is het toch wel interessant om te lezen wat er op de laatste bladzijde van de handleidingen van ESU staat.
Daar staat dat ESU, bovenop de (per land geldende) wettelijke garantie door de winkelier, nog eens een fabrieksgarantie van 24 maanden geeft.

Daarom denk ik dat het handiger is om die decoder direct naar ESU te sturen met het ingevulde garantieformulier erbij. En de aankoopbon erbij om te laten zien waar en wanneer je hem hebt gekocht.
Een winkelier kan er ook niet meer mee dan doorsturen naar de fabrikant.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

henk

• Offline Offline
« Reactie #13 Gepost op: 04 June 2008, 08:49:43 »
NB als ik een decoder zelf sloop stuur ik die zelf op en krijg ze eigenlijk altijd weer heel terug met een rekening van max 10 euro er bij (das dan weer de service van Zimo).

Mijn ervaringen bij Lenz en ESU zijn nog beter. Die vervangen ook zelf gesloopte decoders gratis. Voort zover ik de voorwaarden kan nagaan mits de decoder nieuw was en vermoedelijk ook mits je niet ieder kwartaal met een gesloopte decoder komt aanzetten. Kennelijk redeneren ze dat ze nu eenmaal kwetsbare producten voor zelfinbouw verkopen en dat er dus een enkele keer wat mis mag gaan. Ik vermoed ook dat de productiekosten van een decoder (zonder rekening te houden met de ontwikkelkosten) nog flink lager zijn dan 10 euro.

ReesCees

• Gast
« Reactie #14 Gepost op: 04 June 2008, 08:56:48 »
Het tientje was:

5,70 arbeidskosten en materiaal
3,00 euro verzendkosten en de rest (20%) voor de overheid in Oostenrijk.

Dan vind ik het toch netjes als je er zelf bij zegt dat je hem stuk gemaakt hebt

Kees-Jan