Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Pendel module Viessmann 5214 door Pieter Bregman
Vandaag om 16:02:43
Een nieuw baantje op Micromodules door spoorijzer
Vandaag om 15:57:31
Bruggen-IG - brug over de Poldervaart Schiedam/Kethel door Forever Rocofan
Vandaag om 15:52:07
Spoor 1 pendelbaan, maar dan rond (1:32) door Kees-Jan
Vandaag om 15:49:45
Big Scale Trains - NS SLT in H0 door MOVisser
Vandaag om 15:42:24
Piko NS 5/600 Hippel 2025 door borotof
Vandaag om 15:36:47
Fleischmania Nostalgia door spoorijzer
Vandaag om 15:29:40
Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974 door Mispoes
Vandaag om 15:23:26
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Jelmer
Vandaag om 15:20:15
Materieel verzameling van Michiel(NDS) door neudalhausenstadbahn
Vandaag om 15:13:40
Diorama Oelde Mittelweg Hp door neudalhausenstadbahn
Vandaag om 15:09:18
Configureren van YD8116 via web browser door Jan Pieter
Vandaag om 14:35:23
Voetgangersspoorbrug te gebruiken voor Nederlandse baan? door Benelux795
Vandaag om 14:29:37
Yet Another Servo Decoder door bask185
Vandaag om 14:20:49
Project seaside Germany door Ronald Halma
Vandaag om 14:07:25
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Bertholdowitsch
Vandaag om 14:01:24
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 13:58:34
MODELSPOOR by MTD - 2025 - 18 & 19 oktober 2025 in Edegem (B) door Hans1963
Vandaag om 13:29:36
MoBaBro.de door W. Thomas
Vandaag om 12:58:50
Nahmertaler Kleinbahn door Lucien
Vandaag om 12:55:48
Cherteau, fictieve Waals industriedorp door Hans GJ
Vandaag om 12:19:52
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Daan!
Vandaag om 12:08:21
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door ceuleer
Vandaag om 11:56:44
Anleitung en Ersatzteilliste van Trix V 120 001 (artnr. 22511) door Hasenwald
Vandaag om 11:55:18
Stalen D 4 deurs spoor 0 door FritsT
Vandaag om 11:52:13
Korneschans. Een fictief Duits Nederlands grensstation. door Montanbahn
Vandaag om 11:03:55
De Projecten van RetroJack door RetroJack
Vandaag om 10:28:01
Decoder uitlezen met Z21 op programmeerspoor in iTrain door Montanbahn
Vandaag om 10:20:10
verlichting inbouwen voor beginners door bask185
Vandaag om 10:18:49
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door RetroJack
Vandaag om 10:12:31
  

Auteur Topic: BNLS-Werkspoor - HIJSM Vulcanus  (gelezen 15025 keer)

Floris Dilz

  • Nervensäge.
  • Offline Offline
  • Berichten: 9890
    • belse roestkraam
Re: BNLS-Werkspoor - HIJSM Vulcanus
« Reactie #15 Gepost op: 05 June 2008, 21:50:46 »
Dat is nog eens een bijzonder model! Ik ben heel benieuwd naar het eindresultaat.
Ik meen gelezen te hebben dat het origineel niet bepaald een succes genoemd mocht worden. Mede door de twee gekoppelde drijfwielen voor een loopwiel dat een grotere diameter dan de drijfwielen had...

Eelco
de vulcanus deed het toch juist vrij goed? de Leijden was wel een ramp, maar dat was een totaal ander soort loc.

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22622
Re: BNLS-Werkspoor - HIJSM Vulcanus
« Reactie #16 Gepost op: 05 June 2008, 22:08:06 »
In de breedspoorbijbel van Van Reeuwijk staat in ieder geval een citaat met de strekking dat de Amstel en de Vulcanus 'over het algemeen wel voldoen'. Dat is toch mooi voor de eerste locs ooit in Nederland gebouwd.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

stig

  • Offline Offline
  • Berichten: 10080
Re: BNLS-Werkspoor - HIJSM Vulcanus
« Reactie #17 Gepost op: 06 June 2008, 01:42:24 »
Erg veel vergelijkingsmateriaal had men ook weer niet...
Als je de lat op de grond legt, is veel een verademing... (Grunberg VK 20-05-2011)

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22622
Re: BNLS-Werkspoor - HIJSM Vulcanus
« Reactie #18 Gepost op: 06 June 2008, 08:26:17 »
Nee, het waren loc 5 en 6.  :D
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Eelco Storm

  • Pauze
  • Offline Offline
  • Berichten: 11724
    • Mijn fotoarchief
Re: BNLS-Werkspoor - HIJSM Vulcanus
« Reactie #19 Gepost op: 06 June 2008, 08:51:59 »
Klopt inderdaad, ik heb Van Reeuwijk er ook even op nageslagen en het waren inderdaad goede locomotieven voor een eerste Nederlandse poging.

Eelco

Wim R

  • Offline Offline
  • Berichten: 124
  • Styreen is wel Styreen. Ook bij Team Mitropa
    • Eem- en Rijnlandsche Museum Spoorlijn
Re: BNLS-Werkspoor - HIJSM Vulcanus
« Reactie #20 Gepost op: 06 June 2008, 09:17:08 »
Ik had het ook meer over de aandrijving. De twee gekoppelde assen en een loopas die groter is dan de drijfassen. waren voor dit model wel bijzonder.
Alle andere loc's van dit type waren maar op een as aangedeven, met grote drijwielen en kleine loopwielen.
Dat maakte het voor mij zo bijzonder om deze loc te bouwen.
Wim.

Floris Dilz

  • Nervensäge.
  • Offline Offline
  • Berichten: 9890
    • belse roestkraam
Re: BNLS-Werkspoor - HIJSM Vulcanus
« Reactie #21 Gepost op: 06 June 2008, 10:47:12 »
ik heb zo'n vaag vermoeden dat de loc oospronkelijk ook als 1A1 geplanned is, daar de wielen voor besteld waren en later van de loopwielen aangedreven wielen gemaakt zijn.

Wim R

  • Offline Offline
  • Berichten: 124
  • Styreen is wel Styreen. Ook bij Team Mitropa
    • Eem- en Rijnlandsche Museum Spoorlijn
Re: BNLS-Werkspoor - HIJSM Vulcanus
« Reactie #22 Gepost op: 06 June 2008, 19:21:37 »
De drijfwielen van deze loc zijn aanmerkelijk groter da de loopwielen van zijn voorgangers. Dat denk ik dus niet.
Ik heb ook geen idee waarom er wel voor deze indeling gekozen is.
Twee gekoppelde assen, ok. Grotere loop- dan drijfwielen is voor mij ook vraagteken.
Wim.

Wim R

  • Offline Offline
  • Berichten: 124
  • Styreen is wel Styreen. Ook bij Team Mitropa
    • Eem- en Rijnlandsche Museum Spoorlijn
Re: BNLS-Werkspoor - HIJSM Vulcanus
« Reactie #23 Gepost op: 10 July 2008, 13:25:18 »
Begin te vorderen.
Binnenkort weer een update.
Wim.

daan2353

  • Offline Offline
  • Berichten: 576
  • 009, da's pas fijn.
    • h0e bregenzer waldbahn
Re: BNLS-Werkspoor - HIJSM Vulcanus
« Reactie #24 Gepost op: 10 July 2008, 15:06:43 »
Ik denk dat het grote loopwiel voornamelijk constructietechnisch makkelijker uitkwam. Zo hoefden ze niet onder de vuurkist nog een ingewikkeld steunpunt te maken en kon alles netjes op hetzelfde frame..
Waarom ze echter nog groter zijn dan de drijfwielen??

Wim R

  • Offline Offline
  • Berichten: 124
  • Styreen is wel Styreen. Ook bij Team Mitropa
    • Eem- en Rijnlandsche Museum Spoorlijn
Re: BNLS-Werkspoor - HIJSM Vulcanus
« Reactie #25 Gepost op: 11 July 2008, 11:32:55 »
De beloofde foto van de vordering.

Aandrijving gereed, drijfstangen getest.

Moet nog veel aan gebeuren:

Schoorsteen,
Ventielen,
Tender,
Hekwerk
Op kleur brengen.

Voorlopig nog zat te doen.

Wim.

Ronald Halma

  • Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Berichten: 18263
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
Re: BNLS-Werkspoor - HIJSM Vulcanus
« Reactie #26 Gepost op: 11 July 2008, 11:34:02 »
Mooi Wim, zoals altijd. Klasse :) ;)

Grtz,  8) Ronald 8)
Greetz, Ronald

Mijn US Convention Aalten

Mijn modules!:

Micromodule

Wim R

  • Offline Offline
  • Berichten: 124
  • Styreen is wel Styreen. Ook bij Team Mitropa
    • Eem- en Rijnlandsche Museum Spoorlijn
Re: BNLS-Werkspoor - HIJSM Vulcanus
« Reactie #27 Gepost op: 17 July 2008, 10:36:24 »
Even een update.

Het hekwerk is geplaatst, en de vering voor de assen in elkaar gelijmd.
Deze moeten nog wel worden afgewerkt.

Wim.

Overlast

  • Offline Offline
  • Berichten: 2522
  • Wij vragen u begrip voor de overlast
Re: BNLS-Werkspoor - HIJSM Vulcanus
« Reactie #28 Gepost op: 17 July 2008, 11:11:09 »
Mooi, hoor! Ben zelf een tijd geleden begonnen aan 'De Snelheid' ook op basis van 'De Arend'.

Maarten
NS 1968 - 1986, H0, gelijkstroom

Wim R

  • Offline Offline
  • Berichten: 124
  • Styreen is wel Styreen. Ook bij Team Mitropa
    • Eem- en Rijnlandsche Museum Spoorlijn
Re: BNLS-Werkspoor - HIJSM Vulcanus
« Reactie #29 Gepost op: 17 July 2008, 13:59:14 »
Laat eens wat zien Maarten.
Ben benieuwd.
Wim.