Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Conrat door Theovh
Vandaag om 22:02:45
Raadplaatje door Keska
Vandaag om 21:59:48
Rookgenerator wil niet werken, van piko 50652 = BR 93 in Rocrail door AlbertG
Vandaag om 21:44:40
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 21:42:40
PWM regelaar Kato 22018 sx standaard controller door Pollux
Vandaag om 21:36:30
Rondje door Lissabon met Lijn 28 door Peter Soonius
Vandaag om 21:32:12
BNLS-Werkspoor - Railhopper SM90 door Mcn1986
Vandaag om 21:29:44
Mijnbouw Indonesië door Peter Soonius
Vandaag om 21:26:45
tandwiel lux modellbau door bellejt
Vandaag om 20:12:09
Modelspoorbaan van Einte door einte
Vandaag om 20:10:28
Tandwiel 13 tands tbv aandrijfasje door Hasenwald
Vandaag om 19:28:42
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door VAM65
Vandaag om 19:18:35
Koppelingsmechanisme klemt? door Robert vh Prutsert
Vandaag om 19:12:10
Scandinavië-IG: Skandinavisk bangården. Voor op Scandinavië gerichte spoorzaken door Loki
Vandaag om 19:06:47
Z21 en het programeren met de Z21App. door Frank 123
Vandaag om 19:03:41
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Ben
Vandaag om 18:49:03
Da's Daz 2 door NS264
Vandaag om 18:37:27
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 18:32:58
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 18:29:04
Liliput Onderdeel NS 7851 stoomlok door Bas, Dordrecht
Vandaag om 18:25:26
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door borotof
Vandaag om 17:47:49
19 Toen door ES44C4
Vandaag om 17:20:58
Veevervoer ss/ ns door klusser
Vandaag om 17:15:12
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
Vandaag om 17:03:11
Ovaalramer in messing. Schaal 0 door FritsT
Vandaag om 16:57:23
De bouw van 'Ommelanden' (H0) door phdirk
Vandaag om 15:57:32
Module vliegveld Jan van Mourik door MOVisser
Vandaag om 15:23:37
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door MOVisser
Vandaag om 15:03:22
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 14:26:11
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
Vandaag om 12:07:16
  

Auteur Topic: BNLS-Werkspoor - HIJSM Vulcanus  (gelezen 14781 keer)

Floris Dilz

  • Nervensäge.
  • Offline Offline
  • Berichten: 9889
    • belse roestkraam
Re: BNLS-Werkspoor - HIJSM Vulcanus
« Reactie #15 Gepost op: 05 June 2008, 21:50:46 »
Dat is nog eens een bijzonder model! Ik ben heel benieuwd naar het eindresultaat.
Ik meen gelezen te hebben dat het origineel niet bepaald een succes genoemd mocht worden. Mede door de twee gekoppelde drijfwielen voor een loopwiel dat een grotere diameter dan de drijfwielen had...

Eelco
de vulcanus deed het toch juist vrij goed? de Leijden was wel een ramp, maar dat was een totaal ander soort loc.

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22559
Re: BNLS-Werkspoor - HIJSM Vulcanus
« Reactie #16 Gepost op: 05 June 2008, 22:08:06 »
In de breedspoorbijbel van Van Reeuwijk staat in ieder geval een citaat met de strekking dat de Amstel en de Vulcanus 'over het algemeen wel voldoen'. Dat is toch mooi voor de eerste locs ooit in Nederland gebouwd.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

stig

  • Offline Offline
  • Berichten: 10080
Re: BNLS-Werkspoor - HIJSM Vulcanus
« Reactie #17 Gepost op: 06 June 2008, 01:42:24 »
Erg veel vergelijkingsmateriaal had men ook weer niet...
Als je de lat op de grond legt, is veel een verademing... (Grunberg VK 20-05-2011)

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22559
Re: BNLS-Werkspoor - HIJSM Vulcanus
« Reactie #18 Gepost op: 06 June 2008, 08:26:17 »
Nee, het waren loc 5 en 6.  :D
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Eelco Storm

  • Pauze
  • Offline Offline
  • Berichten: 11668
    • Mijn fotoarchief
Re: BNLS-Werkspoor - HIJSM Vulcanus
« Reactie #19 Gepost op: 06 June 2008, 08:51:59 »
Klopt inderdaad, ik heb Van Reeuwijk er ook even op nageslagen en het waren inderdaad goede locomotieven voor een eerste Nederlandse poging.

Eelco

Wim R

  • Offline Offline
  • Berichten: 124
  • Styreen is wel Styreen. Ook bij Team Mitropa
    • Eem- en Rijnlandsche Museum Spoorlijn
Re: BNLS-Werkspoor - HIJSM Vulcanus
« Reactie #20 Gepost op: 06 June 2008, 09:17:08 »
Ik had het ook meer over de aandrijving. De twee gekoppelde assen en een loopas die groter is dan de drijfassen. waren voor dit model wel bijzonder.
Alle andere loc's van dit type waren maar op een as aangedeven, met grote drijwielen en kleine loopwielen.
Dat maakte het voor mij zo bijzonder om deze loc te bouwen.
Wim.

Floris Dilz

  • Nervensäge.
  • Offline Offline
  • Berichten: 9889
    • belse roestkraam
Re: BNLS-Werkspoor - HIJSM Vulcanus
« Reactie #21 Gepost op: 06 June 2008, 10:47:12 »
ik heb zo'n vaag vermoeden dat de loc oospronkelijk ook als 1A1 geplanned is, daar de wielen voor besteld waren en later van de loopwielen aangedreven wielen gemaakt zijn.

Wim R

  • Offline Offline
  • Berichten: 124
  • Styreen is wel Styreen. Ook bij Team Mitropa
    • Eem- en Rijnlandsche Museum Spoorlijn
Re: BNLS-Werkspoor - HIJSM Vulcanus
« Reactie #22 Gepost op: 06 June 2008, 19:21:37 »
De drijfwielen van deze loc zijn aanmerkelijk groter da de loopwielen van zijn voorgangers. Dat denk ik dus niet.
Ik heb ook geen idee waarom er wel voor deze indeling gekozen is.
Twee gekoppelde assen, ok. Grotere loop- dan drijfwielen is voor mij ook vraagteken.
Wim.

Wim R

  • Offline Offline
  • Berichten: 124
  • Styreen is wel Styreen. Ook bij Team Mitropa
    • Eem- en Rijnlandsche Museum Spoorlijn
Re: BNLS-Werkspoor - HIJSM Vulcanus
« Reactie #23 Gepost op: 10 July 2008, 13:25:18 »
Begin te vorderen.
Binnenkort weer een update.
Wim.

daan2353

  • Offline Offline
  • Berichten: 576
  • 009, da's pas fijn.
    • h0e bregenzer waldbahn
Re: BNLS-Werkspoor - HIJSM Vulcanus
« Reactie #24 Gepost op: 10 July 2008, 15:06:43 »
Ik denk dat het grote loopwiel voornamelijk constructietechnisch makkelijker uitkwam. Zo hoefden ze niet onder de vuurkist nog een ingewikkeld steunpunt te maken en kon alles netjes op hetzelfde frame..
Waarom ze echter nog groter zijn dan de drijfwielen??

Wim R

  • Offline Offline
  • Berichten: 124
  • Styreen is wel Styreen. Ook bij Team Mitropa
    • Eem- en Rijnlandsche Museum Spoorlijn
Re: BNLS-Werkspoor - HIJSM Vulcanus
« Reactie #25 Gepost op: 11 July 2008, 11:32:55 »
De beloofde foto van de vordering.

Aandrijving gereed, drijfstangen getest.

Moet nog veel aan gebeuren:

Schoorsteen,
Ventielen,
Tender,
Hekwerk
Op kleur brengen.

Voorlopig nog zat te doen.

Wim.

Ronald Halma

  • Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Berichten: 18035
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
Re: BNLS-Werkspoor - HIJSM Vulcanus
« Reactie #26 Gepost op: 11 July 2008, 11:34:02 »
Mooi Wim, zoals altijd. Klasse :) ;)

Grtz,  8) Ronald 8)
Greetz, Ronald

Mijn US Convention Aalten

Mijn modules!:

Micromodule

Wim R

  • Offline Offline
  • Berichten: 124
  • Styreen is wel Styreen. Ook bij Team Mitropa
    • Eem- en Rijnlandsche Museum Spoorlijn
Re: BNLS-Werkspoor - HIJSM Vulcanus
« Reactie #27 Gepost op: 17 July 2008, 10:36:24 »
Even een update.

Het hekwerk is geplaatst, en de vering voor de assen in elkaar gelijmd.
Deze moeten nog wel worden afgewerkt.

Wim.

Overlast

  • Offline Offline
  • Berichten: 2522
  • Wij vragen u begrip voor de overlast
Re: BNLS-Werkspoor - HIJSM Vulcanus
« Reactie #28 Gepost op: 17 July 2008, 11:11:09 »
Mooi, hoor! Ben zelf een tijd geleden begonnen aan 'De Snelheid' ook op basis van 'De Arend'.

Maarten
NS 1968 - 1986, H0, gelijkstroom

Wim R

  • Offline Offline
  • Berichten: 124
  • Styreen is wel Styreen. Ook bij Team Mitropa
    • Eem- en Rijnlandsche Museum Spoorlijn
Re: BNLS-Werkspoor - HIJSM Vulcanus
« Reactie #29 Gepost op: 17 July 2008, 13:59:14 »
Laat eens wat zien Maarten.
Ben benieuwd.
Wim.