Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Swalbenburg, N modulebaan door Jelmer
Vandaag om 12:03:26
Z21 en het programeren met de Z21App. door n-driver
Vandaag om 11:47:22
Module vliegveld Jan van Mourik door NS264
Vandaag om 11:46:49
Tandwiel 13 tands tbv aandrijfasje door Silvolde
Vandaag om 11:28:12
Liliput Onderdeel NS 7851 stoomlok door MOVisser
Vandaag om 11:14:39
Veevervoer ss/ ns door klusser
Vandaag om 11:14:07
Rondje door Lissabon met Lijn 28 door Ronald Halma
Vandaag om 11:13:03
USA-sampler met Amtrak, april/mei 2008 door Jelmer
Vandaag om 10:03:46
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 09:57:08
Scandinavië-IG: Skandinavisk bangården. Voor op Scandinavië gerichte spoorzaken door RikM
Vandaag om 09:50:45
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 08:57:01
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Karben
Vandaag om 08:44:29
Raadplaatje door spoorijzer
Vandaag om 08:18:53
Baanbouw Rehausen2 door FransW
Vandaag om 07:47:37
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 07:25:38
roco maus 2 door bask185
Vandaag om 06:54:28
Toon hier je pas gereed gekomen (model-)spoorbouwsels ... door MathynK
Vandaag om 06:50:09
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door GerardvV
09 September 2025, 23:37:16
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Huup
09 September 2025, 21:34:40
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
09 September 2025, 21:02:36
Welke winkel voert deze merken? door haes
09 September 2025, 20:10:44
44 Roco vs 44 Brawa door wob
09 September 2025, 19:56:04
Rookgenerator wil niet werken, van piko 50652 = BR 93 in Rocrail door jack is back
09 September 2025, 19:46:41
The R & J Colliery Ltd. 1:76 Brits. door Ronald69
09 September 2025, 19:41:12
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Vroeger
09 September 2025, 19:14:07
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door william_2
09 September 2025, 18:35:47
Koppelingsmechanisme klemt? door Robert vh Prutsert
09 September 2025, 18:06:07
Lenz 66 001 (artnr 30200) zit vast door Silvolde
09 September 2025, 18:04:53
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
09 September 2025, 17:43:08
Centraal Zwitserland: Trein, tram, kabelbaan en gondels. door MOVisser
09 September 2025, 17:01:40
  

Auteur Topic: BNLS-Werkspoor - HIJSM Vulcanus  (gelezen 14764 keer)

Floris Dilz

  • Nervensäge.
  • Offline Offline
  • Berichten: 9889
    • belse roestkraam
Re: BNLS-Werkspoor - HIJSM Vulcanus
« Reactie #15 Gepost op: 05 June 2008, 21:50:46 »
Dat is nog eens een bijzonder model! Ik ben heel benieuwd naar het eindresultaat.
Ik meen gelezen te hebben dat het origineel niet bepaald een succes genoemd mocht worden. Mede door de twee gekoppelde drijfwielen voor een loopwiel dat een grotere diameter dan de drijfwielen had...

Eelco
de vulcanus deed het toch juist vrij goed? de Leijden was wel een ramp, maar dat was een totaal ander soort loc.

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22561
Re: BNLS-Werkspoor - HIJSM Vulcanus
« Reactie #16 Gepost op: 05 June 2008, 22:08:06 »
In de breedspoorbijbel van Van Reeuwijk staat in ieder geval een citaat met de strekking dat de Amstel en de Vulcanus 'over het algemeen wel voldoen'. Dat is toch mooi voor de eerste locs ooit in Nederland gebouwd.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

stig

  • Offline Offline
  • Berichten: 10080
Re: BNLS-Werkspoor - HIJSM Vulcanus
« Reactie #17 Gepost op: 06 June 2008, 01:42:24 »
Erg veel vergelijkingsmateriaal had men ook weer niet...
Als je de lat op de grond legt, is veel een verademing... (Grunberg VK 20-05-2011)

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22561
Re: BNLS-Werkspoor - HIJSM Vulcanus
« Reactie #18 Gepost op: 06 June 2008, 08:26:17 »
Nee, het waren loc 5 en 6.  :D
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Eelco Storm

  • Pauze
  • Offline Offline
  • Berichten: 11668
    • Mijn fotoarchief
Re: BNLS-Werkspoor - HIJSM Vulcanus
« Reactie #19 Gepost op: 06 June 2008, 08:51:59 »
Klopt inderdaad, ik heb Van Reeuwijk er ook even op nageslagen en het waren inderdaad goede locomotieven voor een eerste Nederlandse poging.

Eelco

Wim R

  • Offline Offline
  • Berichten: 124
  • Styreen is wel Styreen. Ook bij Team Mitropa
    • Eem- en Rijnlandsche Museum Spoorlijn
Re: BNLS-Werkspoor - HIJSM Vulcanus
« Reactie #20 Gepost op: 06 June 2008, 09:17:08 »
Ik had het ook meer over de aandrijving. De twee gekoppelde assen en een loopas die groter is dan de drijfassen. waren voor dit model wel bijzonder.
Alle andere loc's van dit type waren maar op een as aangedeven, met grote drijwielen en kleine loopwielen.
Dat maakte het voor mij zo bijzonder om deze loc te bouwen.
Wim.

Floris Dilz

  • Nervensäge.
  • Offline Offline
  • Berichten: 9889
    • belse roestkraam
Re: BNLS-Werkspoor - HIJSM Vulcanus
« Reactie #21 Gepost op: 06 June 2008, 10:47:12 »
ik heb zo'n vaag vermoeden dat de loc oospronkelijk ook als 1A1 geplanned is, daar de wielen voor besteld waren en later van de loopwielen aangedreven wielen gemaakt zijn.

Wim R

  • Offline Offline
  • Berichten: 124
  • Styreen is wel Styreen. Ook bij Team Mitropa
    • Eem- en Rijnlandsche Museum Spoorlijn
Re: BNLS-Werkspoor - HIJSM Vulcanus
« Reactie #22 Gepost op: 06 June 2008, 19:21:37 »
De drijfwielen van deze loc zijn aanmerkelijk groter da de loopwielen van zijn voorgangers. Dat denk ik dus niet.
Ik heb ook geen idee waarom er wel voor deze indeling gekozen is.
Twee gekoppelde assen, ok. Grotere loop- dan drijfwielen is voor mij ook vraagteken.
Wim.

Wim R

  • Offline Offline
  • Berichten: 124
  • Styreen is wel Styreen. Ook bij Team Mitropa
    • Eem- en Rijnlandsche Museum Spoorlijn
Re: BNLS-Werkspoor - HIJSM Vulcanus
« Reactie #23 Gepost op: 10 July 2008, 13:25:18 »
Begin te vorderen.
Binnenkort weer een update.
Wim.

daan2353

  • Offline Offline
  • Berichten: 576
  • 009, da's pas fijn.
    • h0e bregenzer waldbahn
Re: BNLS-Werkspoor - HIJSM Vulcanus
« Reactie #24 Gepost op: 10 July 2008, 15:06:43 »
Ik denk dat het grote loopwiel voornamelijk constructietechnisch makkelijker uitkwam. Zo hoefden ze niet onder de vuurkist nog een ingewikkeld steunpunt te maken en kon alles netjes op hetzelfde frame..
Waarom ze echter nog groter zijn dan de drijfwielen??

Wim R

  • Offline Offline
  • Berichten: 124
  • Styreen is wel Styreen. Ook bij Team Mitropa
    • Eem- en Rijnlandsche Museum Spoorlijn
Re: BNLS-Werkspoor - HIJSM Vulcanus
« Reactie #25 Gepost op: 11 July 2008, 11:32:55 »
De beloofde foto van de vordering.

Aandrijving gereed, drijfstangen getest.

Moet nog veel aan gebeuren:

Schoorsteen,
Ventielen,
Tender,
Hekwerk
Op kleur brengen.

Voorlopig nog zat te doen.

Wim.

Ronald Halma

  • Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Berichten: 18035
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
Re: BNLS-Werkspoor - HIJSM Vulcanus
« Reactie #26 Gepost op: 11 July 2008, 11:34:02 »
Mooi Wim, zoals altijd. Klasse :) ;)

Grtz,  8) Ronald 8)
Greetz, Ronald

Mijn US Convention Aalten

Mijn modules!:

Micromodule

Wim R

  • Offline Offline
  • Berichten: 124
  • Styreen is wel Styreen. Ook bij Team Mitropa
    • Eem- en Rijnlandsche Museum Spoorlijn
Re: BNLS-Werkspoor - HIJSM Vulcanus
« Reactie #27 Gepost op: 17 July 2008, 10:36:24 »
Even een update.

Het hekwerk is geplaatst, en de vering voor de assen in elkaar gelijmd.
Deze moeten nog wel worden afgewerkt.

Wim.

Overlast

  • Offline Offline
  • Berichten: 2522
  • Wij vragen u begrip voor de overlast
Re: BNLS-Werkspoor - HIJSM Vulcanus
« Reactie #28 Gepost op: 17 July 2008, 11:11:09 »
Mooi, hoor! Ben zelf een tijd geleden begonnen aan 'De Snelheid' ook op basis van 'De Arend'.

Maarten
NS 1968 - 1986, H0, gelijkstroom

Wim R

  • Offline Offline
  • Berichten: 124
  • Styreen is wel Styreen. Ook bij Team Mitropa
    • Eem- en Rijnlandsche Museum Spoorlijn
Re: BNLS-Werkspoor - HIJSM Vulcanus
« Reactie #29 Gepost op: 17 July 2008, 13:59:14 »
Laat eens wat zien Maarten.
Ben benieuwd.
Wim.