Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Piko NS 5/600 Hippel 2025 door Huup
Vandaag om 19:33:38
marklin 3756 verlichting door bellejt
Vandaag om 19:30:49
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
Vandaag om 19:19:57
Werking Piko goldcap i.c.m. met niet-Piko decoder door VAM65
Vandaag om 19:17:38
Artitec 6300 door ModelWessel
Vandaag om 19:11:48
verlichting inbouwen voor beginners door meino
Vandaag om 19:07:24
Raadplaatje door roco
Vandaag om 18:58:00
Digitaliseren Trix V 120 door Overet
Vandaag om 18:57:15
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Peter Kleton
Vandaag om 18:55:19
Omgeving Frankfurt am Main door reMARKable
Vandaag om 18:37:50
Roco Driewegwissel 42454, H0, Lok valt stil op hartstuk bij lage snelheid door AartvN
Vandaag om 18:19:52
De Projecten van RetroJack door Scratchbuilt
Vandaag om 17:36:37
Big Scale Trains - NS SLT in H0 door henk
Vandaag om 15:26:45
Da's Daz 2 door spoorijzer
Vandaag om 15:25:16
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Huup
Vandaag om 14:55:42
ACME 2024 met NS ICNG! door VAM65
Vandaag om 14:49:15
Stalen D 4 deurs spoor 0 door 1795
Vandaag om 14:41:44
Stroomdetectie issues. door Klaas Zondervan
Vandaag om 13:19:04
Configureren van YD8116 via web browser door Ben
Vandaag om 13:15:02
Decoder uitlezen met Z21 op programmeerspoor in iTrain door Dirk J
Vandaag om 13:06:55
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door wob
Vandaag om 13:02:37
Loksound downloads door D_Loc
Vandaag om 13:02:28
Spoor 1 pendelbaan, maar dan rond (1:32) door Pauldg
Vandaag om 12:43:16
Fleischmania Nostalgia door Scratchbuilt
Vandaag om 12:42:03
Bruggen-IG - brug over de Poldervaart Schiedam/Kethel door Forever Rocofan
Vandaag om 11:25:49
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door Hans GJ
Vandaag om 11:13:01
Pendel module Viessmann 5214 door Pieter Bregman
Vandaag om 10:50:37
Br 38 Piko Superen. door puntenglijder
Vandaag om 09:46:28
Van 2D afbeelding naar 3D model door Hans van de Burgt
Vandaag om 09:34:43
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door puntenglijder
Vandaag om 08:48:11
  

Auteur Topic: BNLS-Werkspoor - HIJSM Vulcanus  (gelezen 14989 keer)

Floris Dilz

  • Nervensäge.
  • Offline Offline
  • Berichten: 9890
    • belse roestkraam
Re: BNLS-Werkspoor - HIJSM Vulcanus
« Reactie #15 Gepost op: 05 June 2008, 21:50:46 »
Dat is nog eens een bijzonder model! Ik ben heel benieuwd naar het eindresultaat.
Ik meen gelezen te hebben dat het origineel niet bepaald een succes genoemd mocht worden. Mede door de twee gekoppelde drijfwielen voor een loopwiel dat een grotere diameter dan de drijfwielen had...

Eelco
de vulcanus deed het toch juist vrij goed? de Leijden was wel een ramp, maar dat was een totaal ander soort loc.

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22621
Re: BNLS-Werkspoor - HIJSM Vulcanus
« Reactie #16 Gepost op: 05 June 2008, 22:08:06 »
In de breedspoorbijbel van Van Reeuwijk staat in ieder geval een citaat met de strekking dat de Amstel en de Vulcanus 'over het algemeen wel voldoen'. Dat is toch mooi voor de eerste locs ooit in Nederland gebouwd.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

stig

  • Offline Offline
  • Berichten: 10080
Re: BNLS-Werkspoor - HIJSM Vulcanus
« Reactie #17 Gepost op: 06 June 2008, 01:42:24 »
Erg veel vergelijkingsmateriaal had men ook weer niet...
Als je de lat op de grond legt, is veel een verademing... (Grunberg VK 20-05-2011)

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22621
Re: BNLS-Werkspoor - HIJSM Vulcanus
« Reactie #18 Gepost op: 06 June 2008, 08:26:17 »
Nee, het waren loc 5 en 6.  :D
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Eelco Storm

  • Pauze
  • Offline Offline
  • Berichten: 11724
    • Mijn fotoarchief
Re: BNLS-Werkspoor - HIJSM Vulcanus
« Reactie #19 Gepost op: 06 June 2008, 08:51:59 »
Klopt inderdaad, ik heb Van Reeuwijk er ook even op nageslagen en het waren inderdaad goede locomotieven voor een eerste Nederlandse poging.

Eelco

Wim R

  • Offline Offline
  • Berichten: 124
  • Styreen is wel Styreen. Ook bij Team Mitropa
    • Eem- en Rijnlandsche Museum Spoorlijn
Re: BNLS-Werkspoor - HIJSM Vulcanus
« Reactie #20 Gepost op: 06 June 2008, 09:17:08 »
Ik had het ook meer over de aandrijving. De twee gekoppelde assen en een loopas die groter is dan de drijfassen. waren voor dit model wel bijzonder.
Alle andere loc's van dit type waren maar op een as aangedeven, met grote drijwielen en kleine loopwielen.
Dat maakte het voor mij zo bijzonder om deze loc te bouwen.
Wim.

Floris Dilz

  • Nervensäge.
  • Offline Offline
  • Berichten: 9890
    • belse roestkraam
Re: BNLS-Werkspoor - HIJSM Vulcanus
« Reactie #21 Gepost op: 06 June 2008, 10:47:12 »
ik heb zo'n vaag vermoeden dat de loc oospronkelijk ook als 1A1 geplanned is, daar de wielen voor besteld waren en later van de loopwielen aangedreven wielen gemaakt zijn.

Wim R

  • Offline Offline
  • Berichten: 124
  • Styreen is wel Styreen. Ook bij Team Mitropa
    • Eem- en Rijnlandsche Museum Spoorlijn
Re: BNLS-Werkspoor - HIJSM Vulcanus
« Reactie #22 Gepost op: 06 June 2008, 19:21:37 »
De drijfwielen van deze loc zijn aanmerkelijk groter da de loopwielen van zijn voorgangers. Dat denk ik dus niet.
Ik heb ook geen idee waarom er wel voor deze indeling gekozen is.
Twee gekoppelde assen, ok. Grotere loop- dan drijfwielen is voor mij ook vraagteken.
Wim.

Wim R

  • Offline Offline
  • Berichten: 124
  • Styreen is wel Styreen. Ook bij Team Mitropa
    • Eem- en Rijnlandsche Museum Spoorlijn
Re: BNLS-Werkspoor - HIJSM Vulcanus
« Reactie #23 Gepost op: 10 July 2008, 13:25:18 »
Begin te vorderen.
Binnenkort weer een update.
Wim.

daan2353

  • Offline Offline
  • Berichten: 576
  • 009, da's pas fijn.
    • h0e bregenzer waldbahn
Re: BNLS-Werkspoor - HIJSM Vulcanus
« Reactie #24 Gepost op: 10 July 2008, 15:06:43 »
Ik denk dat het grote loopwiel voornamelijk constructietechnisch makkelijker uitkwam. Zo hoefden ze niet onder de vuurkist nog een ingewikkeld steunpunt te maken en kon alles netjes op hetzelfde frame..
Waarom ze echter nog groter zijn dan de drijfwielen??

Wim R

  • Offline Offline
  • Berichten: 124
  • Styreen is wel Styreen. Ook bij Team Mitropa
    • Eem- en Rijnlandsche Museum Spoorlijn
Re: BNLS-Werkspoor - HIJSM Vulcanus
« Reactie #25 Gepost op: 11 July 2008, 11:32:55 »
De beloofde foto van de vordering.

Aandrijving gereed, drijfstangen getest.

Moet nog veel aan gebeuren:

Schoorsteen,
Ventielen,
Tender,
Hekwerk
Op kleur brengen.

Voorlopig nog zat te doen.

Wim.

Ronald Halma

  • Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Berichten: 18259
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
Re: BNLS-Werkspoor - HIJSM Vulcanus
« Reactie #26 Gepost op: 11 July 2008, 11:34:02 »
Mooi Wim, zoals altijd. Klasse :) ;)

Grtz,  8) Ronald 8)
Greetz, Ronald

Mijn US Convention Aalten

Mijn modules!:

Micromodule

Wim R

  • Offline Offline
  • Berichten: 124
  • Styreen is wel Styreen. Ook bij Team Mitropa
    • Eem- en Rijnlandsche Museum Spoorlijn
Re: BNLS-Werkspoor - HIJSM Vulcanus
« Reactie #27 Gepost op: 17 July 2008, 10:36:24 »
Even een update.

Het hekwerk is geplaatst, en de vering voor de assen in elkaar gelijmd.
Deze moeten nog wel worden afgewerkt.

Wim.

Overlast

  • Offline Offline
  • Berichten: 2522
  • Wij vragen u begrip voor de overlast
Re: BNLS-Werkspoor - HIJSM Vulcanus
« Reactie #28 Gepost op: 17 July 2008, 11:11:09 »
Mooi, hoor! Ben zelf een tijd geleden begonnen aan 'De Snelheid' ook op basis van 'De Arend'.

Maarten
NS 1968 - 1986, H0, gelijkstroom

Wim R

  • Offline Offline
  • Berichten: 124
  • Styreen is wel Styreen. Ook bij Team Mitropa
    • Eem- en Rijnlandsche Museum Spoorlijn
Re: BNLS-Werkspoor - HIJSM Vulcanus
« Reactie #29 Gepost op: 17 July 2008, 13:59:14 »
Laat eens wat zien Maarten.
Ben benieuwd.
Wim.