Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 15:56:06
23 augustus modelspoorbeurs Houten door Wim Vink
Vandaag om 15:55:11
PB models: koplopers (voorbespreking) door cor_b
Vandaag om 15:46:29
Configureren GCA50/GCA50a door Gijs
Vandaag om 15:35:03
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
Vandaag om 14:34:23
La Fabrique des petits réseaux (1:87) door tothebeach
Vandaag om 14:20:22
pantograaf vastzetten door Wim Romijn
Vandaag om 14:12:43
Fleischmann Anna ombouw. door Erwin 054
Vandaag om 13:56:11
24e smalspoormodelbouwdagen 30 en 31 augustus 2025 bij Stoomtrein Katwijk Leiden door Peter Soonius
Vandaag om 12:10:04
Zillertalbahn door Overet
Vandaag om 11:34:11
Veevervoer ss/ ns door Huup
Vandaag om 11:30:57
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 11:16:48
US diorama in H0 door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 11:08:09
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 11:07:17
Aachenau West door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 11:04:43
RhB H0m, Albulisch door Eric v C
Vandaag om 10:56:02
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 08:44:22
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Kees-Jan
Vandaag om 06:09:13
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Frank103
Vandaag om 00:36:13
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
22 August 2025, 23:38:37
Stalen rijtuigen van NS door KNed
22 August 2025, 23:20:55
Brezelbahn in H0, Duitsland tp III. door MichielB
22 August 2025, 22:33:12
De Passage, een minimalistisch tentoonstellingsbaantje (H0) door Klaas Zondervan
22 August 2025, 22:21:10
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc) door Bor de Wolf
22 August 2025, 22:04:32
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
22 August 2025, 21:46:33
De projecten van Ruben (NL H0) door Huup
22 August 2025, 21:17:57
Da's Daz 2 door Huup
22 August 2025, 21:13:36
MiWuLa door Miniature Holland
22 August 2025, 21:05:42
Die Sauerlandbahn - Tijdperk III door basjuh1981
22 August 2025, 20:33:23
Bouw van de DE-5 uit een bouwset van FRIE door Rob Ellerman
22 August 2025, 20:29:56
  

Auteur Topic: Internationale trein jaren '70 en '80  (gelezen 17228 keer)

Jeroen Water

  • Offline Offline
  • Berichten: 5381
  • NS tijdperk IV (1973/1974)
    • Flickr Fotostream Jeroen Water
Re: Internationale trein jaren '70 en '80
« Reactie #30 Gepost op: 04 June 2008, 09:53:46 »
Hé Jeroenster,

Ook al aan het smokkelen geslagen? Ik heb hetzelfde probleem en heb een type Y besteld van de PKP. Die is van een paar jaar later net als de WLAB van de SZD. Maar ja, je moet wat hé?

Heey Frank,

Ja het is helaas niet anders, de type Y rijtuigen zijn van 1978 en niet 1974. Ook de Slaapbak van de SZD schijnt te modern te zijn. Maar zo is er altijd wel iets wat niet klopt. In mijn D1312/D1313 rijdt ook een DB couchette mee, terwijl dit volgens omloop een OBB Bc had moeten zijn. Maar die is er (nog) niet in model. Helaas, **** happens....... Gelukkig reed het in het echt ook niet altijd exact volgens omloop.

Voor mijn Hoek Warszawa Expres (D1245/D1244) uit 1974 had ik tot nu toe:

Loc (blauwe 1100 zonder neus)
SZD WLABm (SM 14328)
PKP B (SM 74627) schaal 1:100
PKP B (SM 74627) schaal 1:100
PKP A (Piko/Schicht 426/89) 1:100
DR Bcme (SM 14342)
DR D4ge (Piko 53049)

Van het bagagerijtuig is ook niet helemaal zeker dat deze in 1974 nog reed. Bewijs is er dat het tot en met 1973 mee reed. Tevens is bekend dat vanaf zomer 1974 dit rijtuig een DR BD geworden is. Dat moet dan een Halberstadter zijn als ik het goed heb. Maar of in het voorjaar 1974 dit rijtuig nog een D was of ook al een BD??????

De 3 PKP rijtuigen die ik nu heb zijn dus 1:100, terwijl de rest 1:87 is. Doordat het bagagerijtuig een heel kort model is, en de PKP's ook, is het nu een erg ratjetoe. Bovendien hoort er volgens omloop een AB van de PKP mee te lopen en kloppen de 1:100 rijtuigen ook niet helemaal.

Daarom denk ik dat ik overga op drie B's van Tillig en van 1 B een AB ga maken. Dat doe ik dan maar op de simpele manier:

1e klas band aanbrengen
2e klas sticker veranderen in 1e klas
Rijtuignummer aanpassen

In feite zou je bij het 1e klas deel ook een raam minder moeten hebben, maar dat wordt voor mij te ingewikkeld, want zie dan de bak maar weer eens in de zelfde kleur te krijgen als de andere twee. Datzelfde probleem heb je denk ik ook met de oplossing van Kees-Jan door een DR 1e klas te gebruiken. Of zijn de kleuren exact hetzelfde en moet je dan alleen het rijtuignummer en het DR logo aanpassen?

Lastige is nu nog: hoe kom ik aan juiste 1e klas en rijtuignummer transfers????

Jeroen  

« Laatst bewerkt op: 04 June 2008, 10:00:49 door Jeroen Water »
Bouwt aan Ermehuizen met het dienstregelingsjaar 1973/1974

ReesCees

  • Gast
Re: Internationale trein jaren '70 en '80
« Reactie #31 Gepost op: 04 June 2008, 09:57:30 »
Lastige is nu nog: hoe kom ik aan juiste 1e klas en rijtuignummer transfers

Wordt aan gewerkt..........door Ernst Jan en mij.

Kees-Jan

Ernst-Jan

  • Offline Offline
  • Berichten: 1354
  • PTR
    • Draaistel
Re: Internationale trein jaren '70 en '80
« Reactie #32 Gepost op: 04 June 2008, 10:01:11 »
Van het bagagerijtuig is ook niet helemaal zeker dat deze in 1974 nog reed. Bewijs is er dat het tot en met 1973 mee reed. Tevens is bekend dat vanaf zomer 1974 dit rijtuig een DR BD geworden is. Dat moet dan een Halberstadter zijn als ik het goed heb. Maar of in het voorjaar 1974 dit rijtuig nog een D was of ook al een BD??????

Ja en Nee, wat vaak onder Halberstädters wordt verstaan zijn de 26,4m rijtuigen uit de jaren '80. Dit zou een (4-aasig) Reko rijtuig moeten zijn. Deze kwamen echter ook uit Halberstadt en daarom worden deze ook wel eens korte Halberstädters genoemd en de 26,4m bakken lange Halberstädters. Ik noem ze gewoon Rekobakken.

Ernst-Jan

Mispoes

  • Huiskat van Benelux en vriend van de Biljettencentrale.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8994
  • Hengelooo 1:160
Re: Internationale trein jaren '70 en '80
« Reactie #33 Gepost op: 04 June 2008, 10:11:45 »
Wat ik mij afvraag: het type Y van de PKP, heeft die ook met "puntdak" gereden of alleen met afgeplat dak?

Das Pausenbrot schmiert Westfalen mir.

Ernst-Jan

  • Offline Offline
  • Berichten: 1354
  • PTR
    • Draaistel
Re: Internationale trein jaren '70 en '80
« Reactie #34 Gepost op: 04 June 2008, 10:17:58 »
De Y bakken die door de Duitse (slaap en zitrijtuigen) en Joegoslavische (slaap en restauratierijtuigen) spoorwegindustrie zijn geleverd wel. De Y bakken die in Polen zijn gebouwd (Cegielsky) hadden een plat dak. In die zin klopt het SaMo model dus.

Overigens heeft ook de Duitse spoorindustrie Y wagens met een plat dak geleverd aan onder andere Hongarije, maar niet aan Polen.

Jeroen Water

  • Offline Offline
  • Berichten: 5381
  • NS tijdperk IV (1973/1974)
    • Flickr Fotostream Jeroen Water
Re: Internationale trein jaren '70 en '80
« Reactie #35 Gepost op: 04 June 2008, 10:31:07 »
Wordt aan gewerkt..........door Ernst Jan en mij.

Kees-Jan

Jullie zijn schatten!  :D ;D

Alleen zit ik dan nog even met de vraag, kan ik het beste een DR 1e klas rijtuig omstickeren tot PKP 1e klas, of kan ik het beste een PKP 2e klas omstickeren tot PKP 1e/2e klas met niet kloppend aantal ramen?

Of te wel: heeft het 1e klas rijtuig van de DR dezelfde kleur groen en dakkleur als de PKP 2e klas?

Ik ben benieuwd!

Jeroen
Bouwt aan Ermehuizen met het dienstregelingsjaar 1973/1974

WillemNS

  • Gast
Re: Internationale trein jaren '70 en '80
« Reactie #36 Gepost op: 04 June 2008, 10:31:28 »
Hallo Jeroen,

Ik dacht inderdaad al dat er al zo'n draadje was geweest.
Dank voor de link, heb het draadje meteen even bij mijn favorieten gezet.
Mooie trein die Ancona-Amsterdam.
Misschien dat ik die ook in model ga maken, in ieder geval fijn dat alle artikelnummers erbij staan vermeld.
Ik denk dat we het in dit draadje beter over de Hoek van Holland-Warschau (en verder) Express kunnen hebben.
Dit vind ik ook een mooie trein. Zal eens kijken of ik die kan samenstellen.

Gr, willem

Mispoes

  • Huiskat van Benelux en vriend van de Biljettencentrale.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8994
  • Hengelooo 1:160
Re: Internationale trein jaren '70 en '80
« Reactie #37 Gepost op: 04 June 2008, 10:36:34 »
De Y bakken die door de Duitse (slaap en zitrijtuigen) en Joegoslavische (slaap en restauratierijtuigen) spoorwegindustrie zijn geleverd wel. De Y bakken die in Polen zijn gebouwd (Cegielsky) hadden een plat dak. In die zin klopt het SaMo model dus.

Overigens heeft ook de Duitse spoorindustrie Y wagens met een plat dak geleverd aan onder andere Hongarije, maar niet aan Polen.

Zoals ik net al aangaf aan Ernst-Jan, ik begin de draad een beetje kwijt te raken. Kunnen jullie EJ en KJ niet een keer Oost-Europees rijtuigonderricht geven aan de belangstellenden?  ;D
Das Pausenbrot schmiert Westfalen mir.

ReesCees

  • Gast
Re: Internationale trein jaren '70 en '80
« Reactie #38 Gepost op: 04 June 2008, 10:37:07 »
Jullie zijn schatten!  :D ;D

heeft het 1e klas rijtuig van de DR dezelfde kleur groen en dakkleur als de PKP 2e klas?

Dank u!

Dat weet ik pas als ik de 2e klas ytjes heb van de pkp (dak blaas je zo over.......).

Kees-Jan

ReesCees

  • Gast
Re: Internationale trein jaren '70 en '80
« Reactie #39 Gepost op: 04 June 2008, 10:38:45 »
EJ en KJ niet een keer Oost-Europees rijtuigonderricht geven aan de belangstellenden?  ;D

Ja EJ verteld en ik neem de verzameling mee (+/- 100 bakken).

Optie op korte termijn is bij mij thuis as zondag.

Kees-Jan

ReesCees

  • Gast
Re: Internationale trein jaren '70 en '80
« Reactie #40 Gepost op: 04 June 2008, 10:39:50 »
Nu hebben we het wel over de PKP bakken maar hoe staat het met de Mitropa's in die trein?



Kees-Jan
« Laatst bewerkt op: 04 June 2008, 10:49:14 door Reel-Cees. Reden: fototoegevoegd »

Ernst-Jan

  • Offline Offline
  • Berichten: 1354
  • PTR
    • Draaistel
Re: Internationale trein jaren '70 en '80
« Reactie #41 Gepost op: 04 June 2008, 11:02:04 »
Of te wel: heeft het 1e klas rijtuig van de DR dezelfde kleur groen en dakkleur als de PKP 2e klas?

Ik ben benieuwd!

Nee, het PKP groen is donkerder dan het DR groen.

Arnold

  • Offline Offline
  • Berichten: 1715
Re: Internationale trein jaren '70 en '80
« Reactie #42 Gepost op: 04 June 2008, 11:02:31 »
Alleen de middelste moet ik ontberen.  

Als ik zin heb zet ik vanavond een fotootje alhier.


ReesCees

  • Gast
Re: Internationale trein jaren '70 en '80
« Reactie #43 Gepost op: 04 June 2008, 11:13:32 »
Huh kijk wat ik vind:

http://www.ts-werkstatt.de/Screens_int_WHE.htm

Plan D in 1982 in berlijn..............

sh*t moet ik die ook nog gaan kopen.............(ruilen voor een DR samo?, iemand).

Kees-Jan

Ernst-Jan

  • Offline Offline
  • Berichten: 1354
  • PTR
    • Draaistel
Re: Internationale trein jaren '70 en '80
« Reactie #44 Gepost op: 04 June 2008, 11:37:53 »
Ik weet dat plan K in de jaren '60 naar Warszawa reed. In die trein reed een stalen D mee tot aan Berlijn. In de jaren '80 reden deze rijtuigen daar niet meer voor zover ik weet. Sowieso zal er in de jaren '80 een NS logo op hebben gezeten volgens mij. Er staat wel bij dat het een Bedarfswagen is, oftewel een rijtuig dat al naar gelang de behoefte werd bijgesteld in de trein. Het zou kunnen, maar dan zou ik wel graag fotografisch bewijs willen zien, en dat heb ik nog niet kunnen ontdekken.