Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

BrauWelt, fantasiebaan in H0 door Brouwersbaan
Vandaag om 13:29:15
VAM containerwagens spoor-0 door cor_b
Vandaag om 13:01:51
Yet Another Servo Decoder door Menno
Vandaag om 12:46:04
Project seaside Germany door Frank 123
Vandaag om 12:40:18
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door Wim Vink
Vandaag om 12:38:20
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door bigboynl
Vandaag om 12:13:58
BNLS-actie: Artitec DAF SRV door Ronald Halma
Vandaag om 11:39:44
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:32:10
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door william_2
Vandaag om 11:25:14
Stalen D 4 deurs spoor 0 door j.ossebaar
Vandaag om 11:04:50
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Wim Vink
Vandaag om 10:53:54
Zaterdag, 1 november 2025 | 7e Ruilbeurs MSV Post B door Modelbouwerke
Vandaag om 10:30:32
Spoor 1 pendelbaan, maar dan rond (1:32) door Ad Cleijsen
Vandaag om 10:12:05
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Wim Vink
Vandaag om 09:56:12
Overstap naar HTM door gdh
Vandaag om 09:46:50
Stichting 3rail 20 jaar jubileumwagen! door Sascha [St. 3rail]
Vandaag om 09:21:14
W.V. Kalender 2026 door MOVisser
Vandaag om 08:36:16
Mijn geweatherde modellen door DJV
Vandaag om 01:30:22
Van 2D afbeelding naar 3D model door Hans van de Burgt
24 October 2025, 23:41:26
Rocky Rail 6400 door ceuleer
24 October 2025, 23:22:35
Raadplaatje door Dpc Fo
24 October 2025, 23:14:01
Bruggen-IG - brug over de Poldervaart Schiedam/Kethel door Taigagaai
24 October 2025, 22:57:51
Bf Kibronn door Benelux795
24 October 2025, 22:56:05
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
24 October 2025, 22:49:49
Aanstaande zaterdag en zondag Modelbeurs in De Goorn NH door wmrail
24 October 2025, 22:19:20
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door VulcanRaven
24 October 2025, 21:08:50
Artitec 6300 door ModelWessel
24 October 2025, 20:57:33
Pendel module Viessmann 5214 door Te 2/2
24 October 2025, 20:55:12
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Rick
24 October 2025, 20:35:22
sein decoder Z21 10837 programeren door n-driver
24 October 2025, 20:18:02
  

Auteur Topic: Stalen D 4 deurs spoor 0  (gelezen 18630 keer)

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11501
    • nulpunt
Re: Stalen D 4 deurs spoor 0
« Reactie #75 Gepost op: 24 October 2025, 11:52:13 »
Valejo heeft de kleur blauw die ik zoek niet. Motip..tja, ook net niet. AMF87 uit Frankrijk..... (even schrikken van de transportkosten 22,50 euro) maar lijkt de kleuren in watergedragen  versie wel te hebben.

901: zwart, mat
928: CIWL blauw
P994: zandgeel



j.ossebaar

  • Offline Offline
  • Berichten: 279
Re: Stalen D 4 deurs spoor 0
« Reactie #76 Gepost op: 24 October 2025, 16:38:14 »
Beste Frits .
Bij mijn weten hadden de stalen D's aan de kopwanden een doorgaans inrichting . Dit was een neerklapbare voetenplaat in een harmonica vouwbalg als ook 2 deuren .
De kopwand zoals hij nu in jouw geval , is die van de ongevallenwagens .
MVG Sjaak

Pauldg

  • Offline Offline
  • Berichten: 7675
Re: Stalen D 4 deurs spoor 0
« Reactie #77 Gepost op: 24 October 2025, 16:44:08 »
Er staan hier twee verschillende werkstukken in het draadje. Die van Frits heeft wat jij beschrijft dacht ik.
Don't be part of the problem. Be the entire problem!

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11501
    • nulpunt
Re: Stalen D 4 deurs spoor 0
« Reactie #78 Gepost op: 24 October 2025, 16:51:13 »
zo is het maar net.  ;D

Ik heb geen Pessolilo of Elettren vouwbalg meer op voorraad maar wel (al 20 jaar) een veel te dik gegoten messing exemplaar. Die zit er nu op, demontabel met 2 boutjes/moertjes, dus vervangbaar indien......
Overloopplaat kan opgeklapt worden.


j.ossebaar

  • Offline Offline
  • Berichten: 279
Re: Stalen D 4 deurs spoor 0
« Reactie #79 Gepost op: 24 October 2025, 17:32:15 »
beste Frits .
Zoals de wagen nu is was er in 1954 nog maar één in dienst n.l de 7632 ,bouwjaar 1932 door










Beste Frits .
Zoals de wagen nu is was er in 1954 maar één in dienst n.l de 7632 uit 1932 gebouwd door Beijnes , uit een serie van 2, alleen volgens mij met één luchtleiding , doorgaande leiding voor stoomverwarming , en de kabel voor elektrische verwarming .  Voor de verlichting ; elektr. 24 v , Dinamo : 100 A ; Batterij ; 180 Ah . De verdeling was ; 2x2 sluitseinverlichting ; ingangsbordes 1 lamp ; personeelsruimte 1 lamp ; toilet 1 lamp ; bagageruimte 4 x1 lamp in het midden van de ruimte , en bij iedere schuifdeur 1 lamp ,dus 8 lampen in totaal . Deze d was speciaal bestemd voor het vervoer van levende kuikens . In 1958 verbouwd uit D 6310 en 6311 . Toegelaten landen ; België ; Duitsland ; Luxemburg ; Frankrijk ; CH zwitserland ; A Oostenrijk ; Italië









Pauldg

  • Offline Offline
  • Berichten: 7675
Re: Stalen D 4 deurs spoor 0
« Reactie #80 Gepost op: 24 October 2025, 17:34:56 »




Ik heb in nul wel eens ingeklapte balgen gemaakt van plaatjes karton. Viel niet eens tegen. Natuurlijk niks op een messing model, maar meer dan een lege pizza verpakking heb je niet nodig
Don't be part of the problem. Be the entire problem!

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11501
    • nulpunt
Re: Stalen D 4 deurs spoor 0
« Reactie #81 Gepost op: 24 October 2025, 17:49:25 »
We hebben er al aan zitten denken.....3D tekenen printen in een flexibele resin.
Nog niet aan toegekomen omdat we niks te doen hebben. ;D

j.ossebaar

  • Offline Offline
  • Berichten: 279
Re: Stalen D 4 deurs spoor 0
« Reactie #82 Gepost op: Vandaag om 11:04:50 »
Beste Frits .
Even een aanvulling op het vorige bericht .
Er waren 15 stalen D's bij NS in dienst met een andere indeling van de bagageruimte .
5 D's  nr.'s 7601--7605  van 1933 gebouwd door Werkspoor  ; 10 D's nr's 7611 tot 7620 van 1933 gebouwd door Allan/Werkspoor , toegelaten in ;België ; Duitsland ; Joegeslavië ;Oostenrijk ;Polen ;Tsjechië ; Roemenie ; Zwitserland ;Bulgarije ; Denemarken ; Zweden ; Hongarije ;  Frankrijk ; Luxenburg ; Italië ; en Gtriekenland ; tevens op de veerboten te Denemarken en Zweden . Verwarming Stoom en Elektr. Door handomschakeling  voor 1000 V 16 tweederde herz wissel ; 1000 V 50 herz wissel ; 1500 V 50 herz wissel ; 1500 V gelijk ; 3000 V gelijk .
De indeling was als volgt , aan één zijde de gang vanaf de conducteursruimte naar het andere einde der rijtiug , deze was voorzien van 6lichtpunten .  Verder 3 gescheiden ruimtes met de volgende afmetingen 1 van 4230 x 2032 mm 2 lichtpunten ; 2 schuifdeuren , 1 buitendeur en 1 deur gangzijde , tevens 1 dubbelle klapdeur in tussenwand naar middelste laadruimte ; onder het raam een tafel of rek voor klein goed .  Middenruimte van 4890 x 2032 mm , voorzien van 2 lichtpunten . toegankelijk via eind bagageruimtes via klapdeuren van 1525 mm breed . Gesloten wand gangzijde . Eind bagage ruimte van 3660x2032 mm met 2 lichtpunten ,toegang via buiten, en binnen schuifdeur ,tevens klapdeur naar midden bagage ruimte .
Tot zover uit het NS C 6601/2 Materieelpark  , deel 2 Reizigers-Materieel , 1954 .