Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Veevervoer ss/ ns door grossraumwagen
Vandaag om 20:29:20
Digitale kraan Roco 46801 door VAM65
Vandaag om 20:23:33
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door puntenglijder
Vandaag om 20:16:23
Alweer is de Weller soldeerbout defect door saskia
Vandaag om 20:02:18
Modelspoorbaan van Einte door einte
Vandaag om 19:55:37
LIMA IRM Cardanassen door Silvolde
Vandaag om 19:52:10
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Eric B
Vandaag om 19:44:35
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
Vandaag om 19:34:23
Kato 2026 door Gino
Vandaag om 19:16:07
Microstepper motoren voor armseinpalen door bask185
Vandaag om 19:14:38
Welke winkel voert deze merken? door spoorzeven
Vandaag om 18:54:08
Module vliegveld Jan van Mourik door MOVisser
Vandaag om 18:50:20
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
Vandaag om 18:32:56
Vraag over aandrijving / tandwielen Roco Blokkendoos (oud) door Ferdinand Bogman
Vandaag om 18:11:57
Treinsamenstelling vooroorlogse D treinen door janw
Vandaag om 18:11:31
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door puntenglijder
Vandaag om 17:35:50
Alt-Wutachtalbahn 2025 door Wim Vink
Vandaag om 17:31:45
PB Models, ICR-rijtuigen door Ben
Vandaag om 17:10:11
Minder wissels door Huup
Vandaag om 16:22:30
Stalen D 4 deurs spoor 0 door FritsT
Vandaag om 16:11:30
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door sncf231e
Vandaag om 16:02:59
Bouw van tijdperk 1 HSM en SS rijtuigen door MathynK
Vandaag om 15:58:04
Fleischmania Nostalgia door spoorijzer
Vandaag om 14:38:09
Albert's fantasie in schaal 0e door spoorijzer
Vandaag om 14:11:16
Waar is dit? door Eric v C
Vandaag om 12:18:17
La Fabrique des petits réseaux (1:87) door spoorijzer
Vandaag om 11:51:21
Een Rotterdams gebouw door Gerco van Beelen
Vandaag om 11:43:23
Raadplaatje door grossraumwagen
Vandaag om 10:57:52
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 10:57:23
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 09:36:44

Auteur Topic: Nieuw in de hobby - starten met kinderen van 7 en 9  (gelezen 5108 keer)

1200blauw

• Offline Offline
  • Twentelijn 1968-1980
Re: Nieuw in de hobby - starten met kinderen van 7 en 9
« Reactie #30 Gepost op: 07 June 2025, 20:57:50 »
Je kunt met een MS maar één trein tegelijk instructies geven; een CS twee. Het opzoeken van een andere loc op een MS kan wel terwijl er een trein rijdt, maar dat kost even tijd. Snel overschakelen naar een andere trein is er dus niet bij. Aan de Gleisbox van de MS kun je ook een tweede MS aansluiten. Dat kan leuk zijn als er twee kinderen tegelijk mee spelen. Later kunnen die Mobile Stations ook aan een Central Station worden gekoppeld. Dan heb je een besturingssysteem waar je met meer dan twee kinderen / personen mee kunt spelen. Als start een CS3 kopen lijkt mij een grote gok (zeker meer dan €500,-) als je nog niet weet of je kinderen het wel leuk gaan vinden. Je hebt wel meer mogelijkheden met een CS, tot automatiseren met een PC aan toe, maar de belangrijkste zaken kan een MS ook (dat met die PC bijvoorbeeld weer niet).

741230

• Offline Offline
« Reactie #31 Gepost op: 07 June 2025, 21:09:04 »
Ik zette vroeger als kind mijn muizen in de goederenwagons van mijn vader. Mogelijk hebben ze ook op de baan geplast en gepoept.
Groet Erik

Verzonden vanaf mijn
Fleischmann transformator

hmmglaser

• Offline Offline
« Reactie #32 Gepost op: 08 June 2025, 02:04:36 »
Hele verstandige keuze om met jonge kinderen voor Marklin C-rails te gaan robuuster kom je in H0 en wat er ook nog een beetje netjes uit ziet niet tegen.
Ik heb zelf ook al jaren een baan met C-rails, en vind het ook onzin om over te stappen op 2rail alleen vanwege die puko die bijna niet opvalt.
Ik rij met Nederlands materiaal, Marklin, Piko, Artitec, en ook nog een aantal Roco modellen omdat andere merken deze modellen ze niet maken! Roco in mijn minst favoriete merk omdat ik daarvan de bouwkwaliteit erg vind tegen vallen.
« Laatst bewerkt op: 08 June 2025, 02:11:33 door hmmglaser »
Mvg Mark

Biesje

• Offline Offline
    • Biesje.nl
« Reactie #33 Gepost op: 08 June 2025, 06:21:24 »
Over de Mobile Station: je kan volgens mij 2 mobile stations op 1 kastje aansluiten. Als er ivm knokken toch 2 sets worden aangeschaft dan is dat ook geen punt. Ik vind de mobile station 2/3 trouwens 7353745 keer makkelijker in gebruik dan de Central Station 3

De Märklin Koploper is een mooi model en natuurlijk super herkenbaar. De DDM-AR is al weer van het spoor verdwenen, samen met de ouderwetsche gele huisstijl met reclamebanen. Als papa de trein op het spoor zet en rijklaar maakt (zijn idd @#$% koppelingen) dan is het verder natuurlijk een supergaaf model, met licht en geluid om mee te spelen! En dan inderdaad een goederentreintje er bij voor de muizen het betere rangeerwerk en speelgenot.

Er zijn overigens ook genoeg winkels die geteste 2e hands treinen verkopen en waar je bijvoorbeeld 3 maanden garantie krijgt. Dan moet je natuurlijk niet in augustus de sinterklaas/kerstkadootjes kopen. Of het stiekum zelf even een paar maanden testen als de kinderen op school zitten of zo :angel: .

Behalve dan de Koploper en die rare Piko set met "nep" traxx en "nep" IC rijtuigen zijn er niet echt door kinderen herkenbare modellen meer. Een startset met een echte Mat.'54 "Hondekop" zal iemand van 7 of 9 worst zijn. Die kennen deze trein helemaal niet :( . Toen de Plan V nog reed (in geel met reclamebanen :P ) was het een ander verhaal. Dan is het gewoon een gele trein met dikke neus. Een leek ziet niet direct het verschil tussen een Hondekop of Plan V.

Wat de kosten betreft: wij kunnen niet in elkaars bankrekening gluren. Wat voor de een een boel geld is kan voor een ander het budget zijn aan extra maandelijkse BMW/Audi belasting (boetes voor snel rijden :P ) Dus als het vakantiegeld op moet omdat je anders toch maar naar Portugal gaat dan houden wij niemand tegen die een mooie digitale startset koopt plus een Koploper en een extra mobile station er bij. Vind de lokale treinenhandel ook helemaal niet erg (y) Ik zou dus alleen niet zo'n Central Station kopen. Niet zozeer vanwege de kosten maar Mobile Stations zijn makkelijker in gebruik. Central Station is wellicht leuk als je alles wilt automatiseren met een sporenplan met digitale wissels en seinen en een fetish hebt voor neuzen in handleidingen.

Veel plezier met deze mooie nieuwe hobby! En veel gelukkige uren/jaren samen met de kinderen ontdekken en leren wat je samen kan bouwen.

Vriendelijke groet,

Robert Bieshaar
« Laatst bewerkt op: 08 June 2025, 06:23:37 door Biesje »

Forever Rocofan

• Offline Offline
« Reactie #34 Gepost op: 08 June 2025, 07:02:45 »
Hoi Matthijs,

Märklin wordt aangeprezen als robuust, maar het is ook een vrij duur merk wat nog steeds verkorte treinen levert. Dat heeft te maken met de korte bochten van vroeger. Juist als het gaat om een beginnersbaantje kun je met gelijkstroom voor weinig locomotieven en rijtuigen vinden en leuke goederenwagens van Roco en Piko voor bijna niets bij winkels en op internet.

Dus voor je kiest voor Märklin zou ik eens goed prijzen vergelijken met bijvoorbeeld Roco. Het laatste merk heeft verkorte rijtuigen in 1:100 ( 264 mm. ) maar ook exact 1:87 (303 mm.)

Als je nu voor Märklin kiest en je wilt later toch uitbreiden zit je wel vast aan spoor met pukkels van dat merk. Ik vind het er niet uitzien. Vooral als je in de lengte over de sporen kijkt.....

Op Youtube staan veel filmpjes van modelspoorbanen en daar kun je het verschil zien tussen gelijkstroom en wisselstroom banen. Misschien handig om daar naar te kijken voor je beslist.

Vriendelijke groet Ruud B.
« Laatst bewerkt op: 08 June 2025, 07:09:25 door Forever Rocofan »
Verzamelaar van NS treinen in rood, blauw, bruin, groen en geel. En ooit hiermee rijden over mijn zelfgebouwde station Blaak.

hmmglaser

• Offline Offline
« Reactie #35 Gepost op: 08 June 2025, 10:42:49 »
Ruud wat je nu verteld klopt gewoon niet allemaal, zo zijn er diverse 3rail banen van modelbouwclubs waar je echt goed moet kijken om de puko's te zien!
Ook je verhaal over prijzen kloppen niet alle merken zijn tegenwoordig bijna even duur!
Waarom denk je dat bijna elke modelbouw winkel ook Marklin verkoopt?
Ik weet niet waar de drang van sommige vandaan komt om een bepaald rail type beter te vinden, het lijkt wel op Apple VS Samsung.

Hier een brug waar ik mee bezig ben met K-rails erop.
[/url]
« Laatst bewerkt op: 08 June 2025, 10:58:43 door hmmglaser »
Mvg Mark

Ronald Halma

• Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
« Reactie #36 Gepost op: 08 June 2025, 10:54:14 »
Ik vroeg mij al af wanneer de 2 vs 3-rail strijd los zou barsten  ;D Beetje vroeg op de dag maar ik heb de chips en cola al klaarstaan! (y)
Greetz, Ronald

Mijn US Convention Aalten

Mijn modules!:

Micromodule

1200blauw

• Offline Offline
  • Twentelijn 1968-1980
« Reactie #37 Gepost op: 08 June 2025, 11:02:06 »
Ook nergens voor nodig. 3-rail is voor kinderen gewoon het betere systeem. Je hoeft niet over de polariteit van de rails na te denken, dus je bouwt gewoon een baantje met keerlussen en driehoeken zoveel je wilt. Bovendien klikken de C-rails heel gemakkelijk in en uit elkaar, handig voor kleine kinderhanden. Voor mensen die een serieuze modelbaan willen gaan bouwen is 2-rail zonder bedding de betere keus, want dat ziet er gewoon natuurgetrouwer uit. Meer is er niet.

Maar inderdaad: pak de cola en de sjips er maar weer bij, want ook met mij zijn vast een heleboel mensen het niet eens ;D

hmmglaser

• Offline Offline
« Reactie #38 Gepost op: 08 June 2025, 11:03:10 »
Het is geen strijd maar elke keer het verhaal met onwaarheden die 2railers blijven verkondigen als of het een geloof is.

Precies wat 1200blauw hierboven verteld.

En als de kinderen er klaar mee zijn raak je de Marklin baan veel makkelijker kwijt!
« Laatst bewerkt op: 08 June 2025, 11:05:13 door hmmglaser »
Mvg Mark

RobVille

• Offline Offline
  • My Dark Side
    • Modelbanen - Rob
« Reactie #39 Gepost op: 08 June 2025, 11:06:50 »
Ook nergens voor nodig. 3-rail is voor kinderen gewoon het betere systeem. Je hoeft niet over de polariteit van de rails na te denken, dus je bouwt gewoon een baantje met keerlussen en driehoeken zoveel je wilt. Bovendien klikken de C-rails heel gemakkelijk in en uit elkaar, handig voor kleine kinderhanden.  Meer is er niet.

(y) (y) (y)

Laat de kinderen spelen ......

Rob
I need to embrace imperfection, anomalies exist everywhere .....
and
asking me if that's black or dark green is not done!

Cornfield Junction / Boulder Crossing
Bypass Junction
Het Boemeltje

Menno

• Offline Offline
    • Mijn van-alles website
« Reactie #40 Gepost op: 08 June 2025, 11:14:42 »
Maaaarrrr, de andere voordelen van hobbyprogramma's (niet te duur, stevig) geef je daarmee wel op. Uitzondering zijn de wat oudere Lima modellen. Die komen uit een ander tijdperk. Wel plastic (dus kwetsbaarder) maar relatief goed te betalen.
Helemaal mee eens!
Niet tweedehands kopen.
Past natuurlijk in deze circulaire tijd.
Maar voor kinderen is iets dat niet functioneert demotiverend.
Als je een probleempje niet zelf kan oplossen, komt dat bovendien je geloofwaardigheid niet ten goede...
Topicstarter: laat ik nog een kleine lans breken voor tweedehands spul. Als je niet zo technisch onderlegd bent, ben je met oudere Lima-modellen wel verzekerd van een lage instap wat betreft de technische samenbouw ervan.
Als je weet wat plus en min is, dat een motor beide nodig heeft en van daaruit uit kan bouwen naar wat een diode doet, dan kan je ouder Lima spul gemakkelijk gebruiken om te leren repareren, want de leercurve van modern materieel (dat vaak een printplaat bezit die barst van onderdelen in SMD-formaten) is veel steiler.

Je kan natuurlijk altijd, om ervaring op te doen, een afgeragde Lima of oudere Roco kopen en die even verborgen houden van je kinderen. Kijk of je 'm aan de gang krijgt of op z'n minst kan ontdekken wat het probleem is. (tipje: de BR218's van Roco zijn massaal voor startsets geproduceerd en vooral Duitse handelaren op Houten en beurzen dichter bij de Duitse grens hanteren vaak hele leuke prijzen (10-15 euro voor een model met defecten of fysieke schade is geen uitzondering). Koop er 2 van hetzelfde type (er zijn verschillende aandrijvingen gebruikt), dan heb je gerede kans dat je van 2 defecte 1 werkende kan maken.
Vraag me ook af of je zoon lang speelplezier zal hebben aan een enorme koploper, waarmee hij op een klein baantje slechts rondjes kan rijden.
Och, dat deed ik als kind praktisch als enige. Net zoals alle wagens die je had achter 1 loc hangen (mijn zus had een mega-sterk Jouef model van een Franse 1600 zeg maar) en gewoon over de baan 'raggen' (lees: gewoon rondjes rijden, maar het kabaal was misschien wel het leukste van alles)
En ja, deze hobby is niet goedkoop.
Och, kijk eens naar de prijs van spelcomputers, smartphones en app-spelletjes met aankopen. Gek genoeg hoor je daar eigenlijk nooit iemand over praten op de manier zoals wij dat over deze hobby doen ;)
Nogmaals bedankt voor alle reacties, het is erg fijn zoveel informatie te hebben zodat ik een beter beeld krijg. Voordat ik mijn vraag plaatste heb ik geprobeerd me op dit forum en andere sites in te lezen. Ik denk dat de interesse komt en gaat de komende tijd, en houdt rekening daarmee. Hoewel analoog starten weliswaar 'veiliger' is en goedkoper neig ik toch naar digitaal en 3 rail. Marklin/C-track lijkt me op basis van wat op dit forum gezegd wordt erg stabiel en de pukkel is geen probleem. De set die @rob noemde
Ik heb er bewust niet op geantwoord, omdat het 2-rail/3-rail verhaal hier vaak verhitte discussies op kan leveren. (aanvulling: dat is inmiddels dus gebeurd...) Zelf zou ik zeker niet voor Märklin kiezen, daar zij praktisch de enige zijn die dit railsysteem hanteren en hun modellen over het algemeen duurder zijn dan de 2-rail varianten.

Daar komt bij da tde locs/treinstellen steevast digitaal zijn. Dat kan een voordeel zijn als je niet zo technisch bent, maar tegelijkertijd is het inbouwen van een decoder in een voorbereid treinstel of locomotief echt niet moeilijk, ook voor iemand die niet technisch is (het uit elkaar halen van het treinstel of de locomotief is soms nog moeilijker dan het aansluiten van de decoder).

Ik hoor mensen hier al spreken over keerlussen en dergelijke, maar daarmee wordt (naar mijn mening) voorbij gegaan aan het belangrijkste: kunnen je kinderen straks individueel van elkaar een rondje rijden? Je zegt nu dat je dochter vooral de omgeving het interessantst vindt, maar ik gok dat dat heel kort duurt als de eerste trein eenmaal rijdt.
Mijn ouders wilden die ruzies niet afwachten en kozen gewoon voor twee treinen en twee transformators en genoeg rails dat ieder een fors rondje uit kon leggen. Geen botsingen mogelijk, geen ruzies.
En begrijp ik goed dat het aanschaffen van rijdend materiaal nieuw verstandiger is in beginsel (gebrek aan technische vaardigheden) ivm garantie? De scenery is overigens de grootste wens van ons drieën, waardoor ik nog in dubio ben over de grootte van de tafel, of ongeveer 3 bij 1m of 2 bij 1m (op wielen).
[..]
 De beurs is Houten is naast mogelijke aankopen ook/vooral bedoeld als leuk uitje en een plek om wat inspiratie op te halen.
Zoals ik ergens hierboven al schreef, is materieel tweedehands kopen natuurlijk altijd een risico. Zelf heb ik tot nu toe wel altijd gekozen om dit persoonlijk op te halen, zodat ik even kan zien dat het model ook rijdt. Maar schoonmaken moet je vaak toch: schoon en 'schoon' zijn nogal verschillende termen en de een heeft daar andere ideeën over dan de ander.

Maar zoals gezegd: koop eens twee slopers van hetzelfde type loc en kijk wat er gebeurt als je er spanning op zet.
Dat betekent wel dat een gewone transformator met draaiknop helemaal geen overbodige luxe is om in huis te hebben, want digitale spanning op een analoge locomotief gaat niet werken ;)

Ik ben de maten van de tafel inmiddels wat kwijt, ik dacht dat er een U gevormd werd en er dus in het midden ruimte was om de baan wat minder diep te maken. Uiteraard heb je zo'n 1,2 meter nodig om een rondje te kunnen rijden, maar daar tussenin kan het minder diep.
Hou met (kwetsbare) scenery rekening met waar je dit neerzet. Hoe dichter bij de rand, hoe meer kans dat het kapot gaat bij onoplettendheid bij reiken naar iets dieper op de baan.

Vergeet voor advies ook de plaatselijke modelbouwclub niet, indien niet te ver weg. Daarnaast kan je daar voor advies vast ook terecht voor het opdoen van wat technische vaardigheden, waarbij een financiële donatie vast op prijs gesteld wordt.

Voor simpele technische problemen komen we met goede foto's van het probleemgeval en een goede omschrijving van het probleem per forum tegenwoordig ook heel ver ;) Het hangt dan alleen nog af van je beschikbare gereedschap en durf.

Taigagaai

• Offline Offline
  • *
    • Flickr
« Reactie #41 Gepost op: 08 June 2025, 11:39:44 »
Afgelopen mei vakantie heb ik voor het eerst met mijn dochter van 8 een treinbaan gebouwd op de grond in de speelkamer. Veiligheidshalve heb ik een BR 103 en 8 rijtuigen van Fleischmann er voor gebruikt als 1 trein en een V100 met een aantal goederenwagens als tweede trein. Dit heb ik destijds zelf gekocht van mijn eigen spaargeld en geld dat ik verdiende als folderbezorger.

Ik vond het een robuuste keuzen om hier mee te beginnen voor haar. Aan deze modellen van 30 jaar oud zitten minder fragiele onderdelen dan aan de hedendaagse modellen. Het maakte haar niet uit of ze de treinen wel of niet herkende, het ging haar er voornamelijk om dat de treinen reden. Al mijn treinen zijn wel analoog, dus dat betekende dat wanneer er 1 trein rijdt, de tweede trein op het uithaalspoor stil staat zonder locomotief. Ik had nog geen zin om geïsoleerde raillassen en een tweede transformator op te zoeken.

En als je kinderen het later toch niet leuk vinden om er mee te spelen, kan je de modellen altijd nog in een kast met een glazen deur zetten. Dat vindt mijn dochter van 10 dan weer hartstikke leuk om naar te kijken.
Spoorgroet, Martin

RobVille

• Offline Offline
  • My Dark Side
    • Modelbanen - Rob
« Reactie #42 Gepost op: 08 June 2025, 11:47:20 »
De TS zal nu langzamerhand wel gaan denken in welke soap hij is beland. Is onze hobby niet een soort ontdekkingsreis? Ergens maak je een keus, in dit geval een mooie startset, een beginpunt van een nieuwe hobby. Gaandeweg in het proces doe je ervaring op. Maak je weer andere keuzes ... En deze leercurve is voor iedereen weer anders  ;) En dat is nu zo fascinerend aan mijn hobby.

Rob
I need to embrace imperfection, anomalies exist everywhere .....
and
asking me if that's black or dark green is not done!

Cornfield Junction / Boulder Crossing
Bypass Junction
Het Boemeltje

sncf231e

• Offline Offline
    • Mijn website
« Reactie #43 Gepost op: 08 June 2025, 12:07:37 »
Waarom kiezen tussen 2-rail/3-rail, spoor H0/N/0, AC/DC/DCC? Gewoon allles doen!

Groet
Fred
Mijn website: https://sncf231e.nl/

Forever Rocofan

• Offline Offline
« Reactie #44 Gepost op: 08 June 2025, 13:19:44 »
@hmmglaser,

Marklin  K flexrail 2205 900 mm. Nieuw € 19,99

Rocoline flexrail 42400 920 mm. Nieuw € 7,90

Marklin K rail bocht nieuw 2251 € 6,59

Rocoline bocht R6 nieuw € 3,69

Marklin heeft een te driedelige Koploper in 1:93,5 dit is een sounduitvoering met een deel waar je niet doorheen kunt kijken en waar iets was met kromme bakken voor € 475,-

PB models komt met een driedelige Koploper voor € 529,- weliswaar iets duurder, maar dan wel exact 1:87 en een detaillering waar Märklin niet bij in de buurt komt.

Een gebruikte Koploper van Marklin of Trix doet nog rond de € 300,- of meer. Dan is er voor een baantje voor de kids een Lima Koploper ook prima. Op Marktplaats te vinden vanaf € 85,00

En Puko's blijf je hoe dan ook zien en op echte bielzen zitten geen stalen knobbels in het midden.

Het is precies wat Märklin wil ; gezinnen binnen hengelen met goedkope fantasiesetjes ( my world ) en wil je later de setjes uitbreiden en de overstap maken naar wat serieuzere treinen moet je wel dure Märklin rails met puntcontacten kopen en zit je altijd vast aan duurdere drierailmodellen, ook van andere merken. En niemand die er ook even bijverteld dat vaak een tweerailmodel op vier assen aangedreven is en hetzelfde model van hetzelfde merk in drierail vaak maar aandrijving op drie of twee assen. En juist een beetje eerlijkheid is wat iemand die nog moet starten met de hobby nodig heeft.

Ik noem maar een paar voorbeelden....

Vriendelijke groet Ruud B.
« Laatst bewerkt op: 08 June 2025, 14:09:47 door Forever Rocofan »
Verzamelaar van NS treinen in rood, blauw, bruin, groen en geel. En ooit hiermee rijden over mijn zelfgebouwde station Blaak.