Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

TEE treinstel krijgt nieuwe plaats na vertrek uit NTM door Jeroen Water
Vandaag om 06:28:24
Intermittende kortsluiting door Lobomotion69
Vandaag om 02:51:24
Defecte spanningsregelaar - Esu Ecos 2 - EcoSlink extended door spock
16 June 2025, 23:34:55
Rails roestig verven door Martin Welberg
16 June 2025, 23:14:39
Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan door KNed
16 June 2025, 23:11:16
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Huup
16 June 2025, 22:59:27
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door MichielB
16 June 2025, 22:53:35
Bahnstrecke 5867 door Wim Vink
16 June 2025, 22:52:38
Dubbelom, een boekenplankspoorbaan in H0 door Peter Kleton
16 June 2025, 22:45:34
TT-DEC programmeren en aan andere centrale. door C_Jabaaij
16 June 2025, 22:45:02
Frans loodsje et cetera door Huup
16 June 2025, 22:38:14
Raadplaatje door Hlv53
16 June 2025, 22:22:47
Problemen met rookgenerator KM1 materiaal in spoor 1 door rjr
16 June 2025, 22:15:51
Klein baantje 1200x1200mm door Prutsert
16 June 2025, 21:32:08
Een nieuw begin door dreezy
16 June 2025, 20:02:01
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Twinkie
16 June 2025, 19:30:22
Fleischmann 6052 draaischijf aansturen met een L293D Motor-Shield? door bask185
16 June 2025, 16:48:30
Plan E - 2023 oplage door 1200blauw
16 June 2025, 16:45:41
Minibaan Visserskaai H0 door Scratchbuilt
16 June 2025, 16:35:09
Br 38 Piko Superen. door Wim Vink
16 June 2025, 16:34:47
Fleischmania Nostalgia door Scratchbuilt
16 June 2025, 16:27:50
Cherteau, fictieve Waals industriedorp door Hans GJ
16 June 2025, 16:14:29
US diorama in H0 door puntenglijder
16 June 2025, 16:02:56
Magneet koppelingen voor Bemo door MOVisser
16 June 2025, 15:19:56
TEE / Rheingold door Benelux795
16 June 2025, 15:04:25
Stalen D 4 deurs spoor 0 door Edsko Hekman
16 June 2025, 14:50:23
Hulp bij update Mobile Station 2 door Ronald Halma
16 June 2025, 14:02:31
Rheinburg, TP V/VI door Wim Vink
16 June 2025, 12:23:42
Kent iemand een geschikte striptang door AB 7216
16 June 2025, 11:38:27
Yet Another Servo Decoder door Dennis1984
16 June 2025, 11:09:34

Auteur Topic: Nieuw in de hobby - starten met kinderen van 7 en 9  (gelezen 3968 keer)

Martijn193

• Bestuur
  • Offline Offline
Re: Nieuw in de hobby - starten met kinderen van 7 en 9
« Reactie #45 Gepost op: 08 June 2025, 16:07:17 »
Wat een onzin.

Matthijs, laat je niet gek maken en jezelf meezuigen in deze religieuze overtuigingen. Voor jouw doel is Marklin prima en ik denk zelfs de beste keus. Het is simpel in gebruik en stevig. En je kan altijd later nog eens een andere keus maken. Ik heb niet het idee dat je nu ineens van plan bent duizenden euro's te gaan investeren in 1 keer.

Dus ga voor die startset, ga op zoek naar de treinen die je graag wilt. Marklin heeft ze, Lima heeft ze (tweede hands). Andere merken zou ik voor nu even laten. Heel mooi spul, maar echt wel 12 of misschien wel 15 plus.

Ga dasr lekker mee rijden en bouwen en spelen en heb veel plezier met je kinderen, dasr gaat het om.

Martijn, Voorzitter Beneluxspoor

Lobomotion69

• Offline Offline
  • Confusius zei het al.
« Reactie #46 Gepost op: 08 June 2025, 16:50:41 »
Zo de chips en cola staan naast me dus we kunnen weer los.
Het is geen strijd maar elke keer het verhaal met onwaarheden die 2railers blijven verkondigen als of het een geloof is.

En als de kinderen er klaar mee zijn raak je de Marklin baan veel makkelijker kwijt!
De pot verwijt de ketel, grappig hoor. Veel argumenten die fervente Märklin idolaten nog steeds gebruiken zijn al jaren verouderd. In, pak em beet, de laatste 25 jaar is Märklin alleen maar achteruit gegaan in kwaliteit. De weliswaar lompe maar ozo betrouwbare SFCM, LFCJM en DCM motoren zijn voor het overgrote deel ingeruild voor goedkope Chinese meuk. Ten eerste uit kosten besparing en ten tweede omdat men meer plaats nodig had voor de electronica. Die overigens ook allemaal uit China komt. Het gevolg is dat er meer defecten optreden, ja ook bij nieuw materieel. En dat de Märklin reparatie service vele overuren maakt en dat reparaties soms wel maanden in beslag nemen. Een tijd waarin je je mooie dure treintje niet kunt laten rijden. Vergeet niet dat ik tot een jaar geleden ook met Märklin heb gereden en er meer vanaf weet dan vele anderen. Waarom meer? Ik woon niet in de EU en voor iedere reparatie, en dat waren er vele, moet er een douaneverklaring worden gemaakt. Hierop moet ook het land van herkomst van de gebruikte onderdelen worden vermeld door de firma Märklin. En dat was steevast China. Iets wat ze binnen de EU niet hoeven en dus ook niet zullen vertellen.

Punt is dat TS een treinadvies vraagt voor zijn kinderen. Een speelgoedtreintje dus en dan ben je met Märklin net zo goed af als met ieder ander merk.In het opzicht van rails met C-rail zelfs nog iets beter. Die kunnen kinderen gedachteloos spelend aan elkaar klikken en het treintje zal er wel op rijden. Dat is met 2-rail niet altijd het geval. Dan moet je even nadenken bij wat je aan het doen bent (keerlus, driehoek). Je hoeft geen raketgeleerde te zijn om daarvoor adequate oplossingen te maken maar wel een klein beetje nadenken.
Echter zodra de wens van een modelbaan in het zicht komt dan ben je met Märklin niet meer aan het juiste adres. Zeker niet met rails. In 2-rail land is code 83 de norm geworden. Een railhoogte van 2,1mm en kopbreedte van 0,8mm. Vergelijk dat met Märklin K-rail hoogte 2,7mm en breedte 1,2mm of C-rail hoogte 2,3mm en breedte 1,0mm. Gewoonweg lomp dus. En dan nog die schuwlelijke puko ertussen midden op de biels. Dat heeft niets meer met model te maken. En daar komen dan nog de absurde prijzen bij (zie eerdere bijdrage) die Märklin vraagt voor een minderwaardig product.
Een jaar geleden heb ik de hele Märklinbaan afgebroken en in de kliko gedonderd omdat deze zogenaamd zo goed te verkopen is, niet dus. Nou ja, enkele uitzonderingen daar gelaten. Maar daarop vertrouwen is pure speculatie. Och ik heb nog wel enkele dozen met C-rail, goeie dus, geen brokkelzooi. Die liggen wel allemaal in de kliko, met uitzondering van de rechte railstaven die liggen op een Drehschemelwagen. Roestige lading dus.
En oh ja, er zijn zeker wel 3-rail banen waarbij je de puko's niet of nauwelijks ziet. Maar daar liggen dan ook geen Märklin rails op. Die bouwers gebruiken 2-rail materiaal en bouwen daar zelf de puko's tussen van Weichen Walter of andere producenten die dergelijke producten aanbieden. Deze zijn niet zoals bij Märklin van pisbakkenijzer gemaakt maar van hoogwaardig nieuwzilver. Hetzelfde materiaal waar de railstaven ook van gemaakt zijn. En deze puko's zitten dus niet midden op de biels vol in het zicht. Deze steken tussen de bielzen door en verdwijnen optisch uit het zicht door de aangebrachte ballast. Weliswaar meer werk maar zoveel mooier en och verrassing, per meter goedkoper dan Märklin rails.

Zo mijn glas is leeg en ik ga nu even een vers colaatje inschenken. Kom er maar in. Martijn, ik ben het verder helemaal met je eens.
« Laatst bewerkt op: 08 June 2025, 17:46:23 door Lobomotion69 »
Met vriendelijke groet, Henk.

Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan.

Menno

• Offline Offline
    • Mijn van-alles website
« Reactie #47 Gepost op: 08 June 2025, 16:53:20 »
@hmmglaser,

Marklin  K flexrail 2205 900 mm. Nieuw € 19,99

Rocoline flexrail 42400 920 mm. Nieuw € 7,90
Qua prijsverschil zeker eens. Maar ga je kinderen van die leeftijd en een volwassen beginner met weinig technische kennis serieus flexrail aanraden? Ik niet. Ik ben wél technisch onderlegd, maar toen ik bij m'n huidige baan met flexrail begon vond ik het verwerken ervan toch best pittig.
Marklin heeft een te [korte] driedelige Koploper in 1:93,5 dit is een sounduitvoering met een deel waar je niet doorheen kunt kijken en waar iets was met kromme bakken voor € 475,-

PB models komt met een driedelige Koploper voor € 529,- weliswaar iets duurder, maar dan wel exact 1:87 en een detaillering waar Märklin niet bij in de buurt komt.
Leuk, maar dat boeit kinderen gewoon niet. Die zien de trein die bij hun door het dorp of stad sjeest of waarmee ze naar opa en oma gaan en herkennen 'm in model gelijk als dat maar een beetje lijkt op het grote voorbeeld. En of dat dan een relatief robuuste maar te korte Lima is of correcte maar zeer fragiele PB models maakt ze echt niet uit.
Hetzelfde gaat in iets mindere mate op voor de rails (ik vond Märklin-rails als kind ook niet mooi) maar beginners zal het vaak worst wezen.

Het gewenste hyper-realisme is iets wat de volwassenen bedenken/wensen, maar waar kinderen nog amper bij nadenken, die fantaseren er nog op los.

Lobomotion69

• Offline Offline
  • Confusius zei het al.
« Reactie #48 Gepost op: 08 June 2025, 17:11:55 »
Mwah, dat is ook erg persoonlijk. Zelf ben ik al op vrij jonge leeftijd met flexrail gaan werken en ik vond het prachtig om ermee te werken. Niet gebonden aan vaste boogstralen of booghoeken. Totale vrijheid in het ontwerp en railvoering. Mooier kun je het niet hebben. En het prijsverschil tussen flex en/of vaste railstukken blijft onveranderd van kracht.
Wat wel een grote rol speelt. Flexrails is niet geschikt voor tijdelijke speelbaantjes. Die moet je vast verleggen anders krijg je ellende.
Met vriendelijke groet, Henk.

Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan.

RobVille

• Offline Offline
  • My Dark Side
    • Modelbanen - Rob
« Reactie #49 Gepost op: 08 June 2025, 17:19:11 »
Punt is dat TS een treinadvies vraagt voor zijn kinderen. Een speelgoedtreintje dus en dan ben je met Märklin net zo goed af als met ieder ander merk.In het opzicht van rails met C-rail zelfs nog iets beter. Die kunnen kinderen gedachteloos spelend aan elkaar klikken en het treintje zal er wel op rijden. Dat is met 2-rail niet altijd het geval. Dan moet je even nadenken bij wat je aan het doen bent (keerlus, driehoek).

Gelukkig zijn we het daarover wel eens  ;D Dus TS kopen en gaan spelen ...

Rob
« Laatst bewerkt op: 08 June 2025, 17:22:07 door RobVille »
I need to embrace imperfection, anomalies exist everywhere .....
and
asking me if that's black or dark green is not done!

Cornfield Junction / Boulder Crossing
Bypass Junction
Het Boemeltje

Forever Rocofan

• Offline Offline
« Reactie #50 Gepost op: 08 June 2025, 17:34:53 »
@Menno,

Best geinig dat je alleen een gedeelte van mijn tekst aanhaalt. Forumgenoot Hmmglaser zei dat het niet klopt dat Märklin een duur merk is, dus ik heb een paar voorbeelden gegeven om het prijsverschil met in dit geval Roco te laten zien, ik heb nergens gezegd dat de topicstarter flexrails moet gaan gebruiken of een Koploper van PB Models kopen. Ik heb zelfs gezegd dat een Lima Koploper interessant zou kunnen zijn. Met snel op MP kijken zag ik er één voor € 85,00 en ze zijn nog wel goedkoper te vinden, terwijl een gebruikte Koploper van Marklin of Trix € 250,00 of meer kost

Ook ruime bogen R6 van Roco zijn per stuk zo'n drie euro goedkoper, dus dat is serieus geld voor een complete cirkel extra om de rails van een startset uit te breiden !

Iedereen blijft maar hameren op dat Marklin robuust / onverwoestbaar is. Maar als je minder geld kwijt kunt zijn voor een paar startsetlocjes en wat goederenwagens van Roco, Piko, Fleischmann of Lima, waar de kinderen plezier mee kunnen hebben, waarom moet het dan schijnbaar Märklin zijn ?

Allemaal wisselstroomrijders die de topicstarter blijven vertelken dat Märklin geweldig is. Wij van wc eend adviseren wc eend.

" Matthijs, laat je niet meezuigen in de religie.......ik denk dat Märklin prima is " En dat zegt een drierailer  ;D

Mijn hele punt is dat als je voor Märklin kiest en later uit wilt gaan breiden je vast zit aan een duur railsysteem.

Maar goed, ik ben er nu wel klaar mee om advies te geven aan beginners. Iedereen zoekt het maar fijn zelf uit. Pukkels op het spoor zijn prachtig, dus dat mag best wat meer kosten. ;D

Vriendelijke groet Ruud B.
« Laatst bewerkt op: 08 June 2025, 17:47:51 door Forever Rocofan »
Verzamelaar van NS treinen in rood, blauw, bruin, groen en geel. En ooit hiermee rijden over mijn zelfgebouwde station Blaak.

Ben

• Offline Offline
« Reactie #51 Gepost op: 08 June 2025, 17:43:46 »
Marklin is leuk voor kinderen, dat heb ik altijd al gezegd.

RobVille

• Offline Offline
  • My Dark Side
    • Modelbanen - Rob
« Reactie #52 Gepost op: 08 June 2025, 17:47:06 »

Allemaal wisselstroomrijders die de topicstarter blijven vertellen dat Märklin geweldig is. Wij van wc eend adviseren wc eend.

Hoezo, ooit gehoord van de splinter en de balk ... Trouwens de TS begint net en kan zelf zijn keuzes maken. Deze discussie is beschamend en hoort niet thuis in dit topic.

Rob

I need to embrace imperfection, anomalies exist everywhere .....
and
asking me if that's black or dark green is not done!

Cornfield Junction / Boulder Crossing
Bypass Junction
Het Boemeltje

Forever Rocofan

• Offline Offline
« Reactie #53 Gepost op: 08 June 2025, 17:49:46 »
@Rob,

De TS vraagt om advies bij zijn keuze. Iedereen adviseert Märklin, maar zegt er niet bij dat het duurder is. Dat mag toch wel eerlijk gezegd worden ?

Maar ik waag me niet meer met adviezen aan beginners. Veeeeeel te gevaarlijk.

Groet Ruud.
« Laatst bewerkt op: 08 June 2025, 17:56:21 door Forever Rocofan »
Verzamelaar van NS treinen in rood, blauw, bruin, groen en geel. En ooit hiermee rijden over mijn zelfgebouwde station Blaak.

borotof

• Offline Offline
« Reactie #54 Gepost op: 08 June 2025, 18:35:28 »
Marklin is leuk voor kinderen, dat heb ik altijd al gezegd.

Is wel zo, en zeker met c-rail.

grtz rob

Frank 123

• Offline Offline
« Reactie #55 Gepost op: 08 June 2025, 18:37:16 »
Mijn chips zijn op. Ga nog even lekker wat bouwen aan mijn baan , wel 2 rail overigens maar rails van Weinert. Zeker niet goedkoper maar wel veeeel mooier dan alles wat hier genoemd is.

Prutsert

• Offline Offline
« Reactie #56 Gepost op: 08 June 2025, 18:38:24 »
Ik bouw nu zelf een baantje met C rails en een Mobile Station. Heb dat gekregen van mijn vader zaliger. Gek genoeg heb ik niet één Marklin locomotief! Niet dat ze niet goed zijn of zo, maar andere fabrikanten hadden simpelweg veel meer keuze in het materiaal dat in het Länderbahn tijdperk rondreed.
Niet dat de topicstarter hier iets aan heeft natuurlijk…😇

Ben

• Offline Offline
« Reactie #57 Gepost op: 08 June 2025, 18:43:13 »

Maar ik waag me niet meer met adviezen aan beginners. Veeeeeel te gevaarlijk.

Gevaarlijk valt wel mee maar je begint over kromme bakken bij de Marklin ICM, dat hebben ze toch opgelost? En hoe relevant is de lengteschaal, niet toch? En kromme bakken levert Artitec ook en die lossen het niet op, ik wil maar zeggen.....  ;)

Gr, Ben.

Forever Rocofan

• Offline Offline
« Reactie #58 Gepost op: 08 June 2025, 19:43:40 »
@Frank123,

Wij begrijpen elkaar !

url=https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/20250520-131147-6845cb5d701a6.jpg]

Pas de eerste wissels en een doos flex van Weinert binnen gekregen.  (y)

Matthijs1984

• Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
« Reactie #59 Gepost op: 08 June 2025, 19:46:54 »
Dag allemaal,

Voordat ik mijn vragen plaatste heb ik de eerste 7/8 pagina´s op dit deel van het forum doorgenomen en ik kan me goed voorstellen dat er sterke meningen zijn over het verschillende materiaal aangezien deze hobby veel toewijding vraagt en een aantal van jullie soms letterlijk decennia hiermee bezig zijn. Navraag bij een winkel en een paar vragen aan online-winkeliers gaven me wel een eerste indruk maar de vragen in mijn eerste bericht waren voor mij nog niet helemaal duidelijk.

Het is reuze boeiend om te zien hoe gepassioneerd mensen ingaan op mijn zoektocht en ik ben heel erg blij dat zoveel de moeite nemen me verder te helpen. Ik ga niet over 1 nacht ijs en ik probeer te starten met een Marklin (want robuust en makkelijk) tweedehands startersset, en bij tevredenheid van ons alle drie koop ik wellicht voor Sinterklaas of Kerst de koploper (want ook gewoon, tof!). Mijn kinderen kunnen geweldig met elkaar opschieten en met z'n drietjes deze hobby starten wordt vast gezellig, en anders kan ik altijd nog de pauze knop indrukken.

Nogmaals, ik ben erg blij met alle reacties en leer er veel van. Mijn eerste idee was een grote baan uit 3 modules met een schaduwstation (ook weer tof!) en vele onderdelen scenery (car systeem lijkt bijv ook reuze gaaf!) maar mede dankzij de weloverwogen ideeën hier heb ik dat flink naar beneden geschaald. Als we zo rond augustus onze eerste baan opgezet hebben zal ik hier wat foto's plaatsen.

Ik waardeer alle input reuze, dank!