Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Veevervoer ss/ ns door klusser
Vandaag om 20:10:02
Alweer is de Weller soldeerbout defect door saskia
Vandaag om 20:02:18
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Robert vh Prutsert
Vandaag om 19:56:07
Modelspoorbaan van Einte door einte
Vandaag om 19:55:37
LIMA IRM Cardanassen door Silvolde
Vandaag om 19:52:10
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Eric B
Vandaag om 19:44:35
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
Vandaag om 19:34:23
Kato 2026 door Gino
Vandaag om 19:16:07
Microstepper motoren voor armseinpalen door bask185
Vandaag om 19:14:38
Welke winkel voert deze merken? door spoorzeven
Vandaag om 18:54:08
Module vliegveld Jan van Mourik door MOVisser
Vandaag om 18:50:20
Digitale kraan Roco 46801 door ceuleer
Vandaag om 18:43:22
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
Vandaag om 18:32:56
Vraag over aandrijving / tandwielen Roco Blokkendoos (oud) door Ferdinand Bogman
Vandaag om 18:11:57
Treinsamenstelling vooroorlogse D treinen door janw
Vandaag om 18:11:31
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door puntenglijder
Vandaag om 17:35:50
Alt-Wutachtalbahn 2025 door Wim Vink
Vandaag om 17:31:45
PB Models, ICR-rijtuigen door Ben
Vandaag om 17:10:11
Minder wissels door Huup
Vandaag om 16:22:30
Stalen D 4 deurs spoor 0 door FritsT
Vandaag om 16:11:30
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door sncf231e
Vandaag om 16:02:59
Bouw van tijdperk 1 HSM en SS rijtuigen door MathynK
Vandaag om 15:58:04
Fleischmania Nostalgia door spoorijzer
Vandaag om 14:38:09
Albert's fantasie in schaal 0e door spoorijzer
Vandaag om 14:11:16
Waar is dit? door Eric v C
Vandaag om 12:18:17
La Fabrique des petits réseaux (1:87) door spoorijzer
Vandaag om 11:51:21
Een Rotterdams gebouw door Gerco van Beelen
Vandaag om 11:43:23
Raadplaatje door grossraumwagen
Vandaag om 10:57:52
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 10:57:23
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 09:36:44

Auteur Topic: Nieuw in de hobby - starten met kinderen van 7 en 9  (gelezen 5078 keer)

Matthijs1984

• Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
Nieuw in de hobby - starten met kinderen van 7 en 9
« Gepost op: 06 June 2025, 21:32:03 »
Dag allemaal, Matthijs hier!

Mijn zoontje (7) geniet inmiddels een aantal jaren van zijn lego treinbaan (uren en uren plezier beleeft in Legoland Denemarken) en is na een aantal bezoeken aan het spoorwegmuseum in Utrecht vraagt hij regelmatig naar een eigen treinbaan. Een aantal magazines heeft hij inmiddels al ook van kaft tot kaft verslonden (hij leert zo vast erg snel Duits!). Zijn zus (9) houdt van knutselen en beiden willen graag een rijdend treintje en vooral leuke huisjes, verhaaltjes op de baan, een berg e.d. Omdat ik denk dat deze hobby klein kan beginnen maar wellicht kan groeien in de komende jaren heb ik een aantal vragen. Zelf ben ik niet erg technisch maar ik denk dat dit zowel plezier als een goede (want geen schermpjes!) hobby kan zijn dit wellicht later ook op technisch vlak een leuke uitdaging kan zijn voor mijn kroost. Dan denk ik aan het elektrische element, alsook de geometrie en scenery bouw. Dan de vragen.

1. Is het uberhaupt een verstandig idee, beginnen aan deze hobby met kinderen van 7 en 9? Bezoek aan winkels levert een wisselend beeld op (van ja tot pas beginnen bij 10-12). Sowieso lijkt H0 me verstandig, N is te klein in de komende jaren.

2. We hebben ruimte op zolder van in een U van ongeveer, 1.8/2.0m aan de zijden, en 3m in het midden. Ik denk aan een diepte van ongeveer 80/100cm, het middelste stuk op wielen zodat je er evt achter nog bij kan, 3 modules dus. Om te starten wil ik eigenlijk met één module starten (rondje). Is dit verstandig?

3. Ik neig erg sterk naar digitaal want makkelijker, lichtjes en geluid (!) Klopt deze aanname?

4. In augustus is er een treinbeurs in Houten. Wat schaf ik aan om leuk te kunnen starten? Een startset? Losse rails (met bedding?)? Ik wil erg graag starten met herkenbare treinen (koploper/dubbeldekker/stoomtrein), zijn er specifieke varianten waar ik naar kan zoeken? Marklin met 3-rail lijkt erg handig en voor de komende jaren is de pukkel (nog) niet een onoverkomelijk probleem.

5. Na flink lezen op dit leuke forum de vraag : welk merk is voor ons gebruik het beste?

Ik ben erg benieuwd naar jullie ideeen!

sncf231e

• Offline Offline
    • Mijn website
Re: Nieuw in de hobby - starten met kinderen van 7 en 9
« Reactie #1 Gepost op: 06 June 2025, 21:51:15 »
1. Leeftijd: Ik was 5 en mijn broer 7 toen we (met hulp van mijn vader) met een treinbaan begonnen, dus 7 en 9 lijkt me geen probleem als jij helpt.
2. Ruimte: Lijkt me goed wat je hebt en klein beginnen deden wij ook.
3. Digitaal/analoog: Als je goedkoop analoog begint kan je altijd alsnog digitaal gaan.
4. Houten: Ik zou de kinderen meenemen om te kiezen
5. Merk: Mijn advies is Märklin 3-rail. Ik weet van vriendjes toen uit de buurt dat die altijd gedoe hadden met hun trein en die van ons (Märklin) deed het altijd met tot gevolg dat ik al 70 jaar dezelfde leuke hobby heb.

Groet
Fred
Mijn website: https://sncf231e.nl/

RobVille

• Offline Offline
  • My Dark Side
    • Modelbanen - Rob
« Reactie #2 Gepost op: 06 June 2025, 22:10:53 »
Ik kan natuurlijk alleen voor mezelf spreken. Ooit begonnen op de leeftijd van je zoontje. Mijn modelbaan bestond destijds uit een ovaaltje met uitwijkspoor en twee treinen van het merk M. Huisjes behoorden ook tot de inventaris. Menig uurtje mee gespeeld. Misschien kun je eens informeren welke treinen / locomotieven / wagons hun voorkeur hebben. Laat ze eens een lijstje maken. Ik zou dan ook kiezen voor een digitale startset met een trein en rails, eventueel met een uitwijkspoor. Daarbij zou ik tevens kiezen voor rails met bedding. Geen gedoe met lasjes, klikken en rijden. Geef ze een houten tafel op zolder en laat ze steeds weer opnieuw hun baantjes bouwen. Op die manier kom je er vanzelf achter of ze verder willen met deze hobby. Dan pas kun je gaan nadenken over modules. Het is hun modelbaan en je kan meegaan in hun ontwikkeling. Laat ze sparen en met hun geld dan de aankopen laten doen, die zij willen.

Rob

Sorry, Fred je was me voor!
I need to embrace imperfection, anomalies exist everywhere .....
and
asking me if that's black or dark green is not done!

Cornfield Junction / Boulder Crossing
Bypass Junction
Het Boemeltje

Menno

• Offline Offline
    • Mijn van-alles website
« Reactie #3 Gepost op: 06 June 2025, 22:36:35 »
Hallo Mathijs,

Welkom!

Wat betreft antwoord op je vragen zal ik uit eigen ervaring beginnen met de leeftijd: kinderen van 7 en 9 zijn prima in staat om met deze hobby te beginnen. Zelf kreeg ik m'n eerste trein toen ik 5 jaar was, net als m'n zus, naar aanleiding van de treinbaan van m'n grootvader.

Wel 1 ding: hoewel dit bij tweelingen waarschijnlijk meer speelt dan bij kinderen van verschillende leeftijd, mijn ouders wisten al hoe laat het was als het bij 1 trein, 1 trafo en 1 baan voor 2 personen zou blijven (lees: strijd en nog eens strijd).
Dus kregen we allebei een trein, transformator en genoeg rails om een individuele baan voor elk uit te kunnen leggen.

Verlies dat aspect niet uit het oog.

Je keuze voor H0 lijkt me valide. Hou ook rekening met de eventuele motorische onhandigheid die er op die leeftijd nog kan zijn (lees: daar had ik geen last van, maar menig vriendje/vriendinnetje was met minder fijngevoelige bewegingen gezegend en er ging dus wel eens wat stuk...)
2. We hebben ruimte op zolder van in een U van ongeveer, 1.8/2.0m aan de zijden, en 3m in het midden.Ik denk aan een diepte van ongeveer 80/100cm, het middelste stuk op wielen zodat je er evt achter nog bij kan, 3 modules dus. Om te starten wil ik eigenlijk met één module starten (rondje). Is dit verstandig?
Zonder te weten waar de rails precies komt te liggen, zeg ik nu al: te diep. Veel te diep. Zelfs als volwassene zal je moeite hebben om bij de achterkant van de plaat te kunnen komen zonder zaken op de voorgrond te beschadigen, voor zover dat laatste echt een punt van zorg is.

Als je standaard aan de achterkant kan komen is het niet zo'n punt, anders zou ik het bij 60 centimeter, misschien iets meer houden. Maar hou rekening met constant gejammer of je even kan komen helpen met zus of zo want zij kunnen er niet bij. Ik kan me niet herinneren dat mijn vader er ooit genoeg van heeft gekregen, maar kan het me wel voorstellen. Mijn allereerste echte treintafel mat iets van 120 x 200 centimeter als ik me dat goed herinner, met de rails langs de randen. Gevolg was dat elke ontsporing of wat dan ook aan de randen bij de muur opgelost moest worden door pa.
3. Ik neig erg sterk naar digitaal want makkelijker, lichtjes en geluid (!) Klopt deze aanname?
Ik zou zeggen: ja. Maar hou in de aanschaf van treinen dan wel rekening met het feit dat er nog een decoder bij moet of dat treinen met decoder vooraf ingebouwd altijd duurder zijn dan treinen zonder die decoder.

Het belangrijkste om te beseffen: er is een enorm groot tweedehands aanbod van treinen, wat de prijs flink kan drukken (en de hobby naar mijn mening ook een stuk bereikbaarder maakt voor kinderen).
Ik kon als geen ander alleen maar staren naar de vitrines met modellen die ik gewoon nooit kon betalen met m'n zakgeld (nou ja, met 2 of 3 jaar sparen, maar het eerste kind dat dát lukt, moet nog uitgevonden worden denk ik).
Op beurzen vond je vaak alsnog het model wat je wou, maar met enige gebreken of beschadigingen.
Die kon je dan repareren en dan had je alsnog wat je wou, maar dan betaalbaar.

Maar die treinen zijn lang niet altijd 'digitaal voorbereid' zoals dat heet. Als dat wel zo is, dan zit er een soort stopcontact in de trein waar je zo een decoder in kan prikken.

Oudere treinen hebben dit niet. Als je niet zo technisch onderlegd bent zoals je zelf zegt, dan kan het daar achteraf inbouwen van een decoder een behoorlijke uitdaging zijn waar je nog het nodige gereedschap (soldeerbout, tangetjes, pincetten, eventueel een Dremel-achtig ding voor freesjes of slijpschijfjes) voor aan moet schaffen.

Een ander punt om goed bij na te denken: áls je je kinderen de mogelijkheid wil geven individueel een rondje te rijden met hun eigen trein, dan zit je automatisch vast aan twee bedien-toestellen (en welke dat dan wordt kunnen anderen beter vertellen, het aanbod is ook daar tegenwoordig enorm en anderen hebben daar gewoon meer verstand van dan ik).
Dat drijft de prijs wel op vergeleken met een standaard transformator met draaiknop voor snelheid en richting.
4. In augustus is er een treinbeurs in Houten. Wat schaf ik aan om leuk te kunnen starten? Een startset? Losse rails (met bedding?)? Ik wil erg graag starten met herkenbare treinen (koploper/dubbeldekker/stoomtrein), zijn er specifieke varianten waar ik naar kan zoeken? Marklin met 3-rail lijkt erg handig en voor de komende jaren is de pukkel (nog) niet een onoverkomelijk probleem.

5. Na flink lezen op dit leuke forum de vraag : welk merk is voor ons gebruik het beste?
Wat je aan moet schaffen is misschien wat voorbarig: als je de hobby zelf ook leuk vind kan je natuurlijk altijd zelf iets aanschaffen ;). Maar laat verder je kinderen inderdaad wat op een rijtje zetten. Ik had als kind bijvoorbeeld (gek genoeg) weinig met Nederlandse treinen. Ja, ik kon me vergapen aan die mooie Sprinter in de vitrine of complete dubbeldekkertrein, maar ik vond een Duitse BR103 in TEE kleuren helemaal het einde, net zoals wel meer Duits spul. Waar dat vandaan gekomen is weet ik niet, want mijn grootvader had alleen maar stoomtreinen als ik me dat goed herinner en de enige treinreizen in Duitsland die ik me herinner waren met een boemel van Gerolstein naar Trier (dat treinstel wou ik dus ook erg graag hebben) en de zware diesels uit de 218 serie.
Die BR103 vind ik nog steeds mooi en voor de 218 serie diesels heb ik nog altijd een zwak, verder heb ik echt niets meer met Duits materieel.

Echter: Onder de 12 maalde ik daar niet om. Je reed rondjes en fantaseerde je suf over alles wat die treinen deden in je eigen wereld en als die treinen niet helemaal of zelfs helemaal niet leken op wat je kende, dan was dat prima.

Misschien is dat tegenwoordig anders, het OV-gebruik is toch echt wel veranderd, er rijden veel meer treinen, waardoor kinderen er ook meer mee geconfronteerd worden en de trein door de eigen woonplaats (of bij opa en oma of wie dan ook) veel meer tot de verbeelding spreekt dan vroeger.
Laat je kinderen er eens hun licht over schijnen ;) (en hou er rekening mee dat je bepaalde dromen in zal moeten perken...)

jandcargo

• Offline Offline
« Reactie #4 Gepost op: 06 June 2025, 23:16:30 »
Hallo,  Ik ben op mn zesde met een marklin begonnen en er letterlijk elke dag mee gespeeld en nog deed hij het perfect. NU heb ik een uitgebreide analoge/digitale gelijkstroon baan.
Mijn advies is: koop een analoge marklinbaan met zg blikken rails. Marklin rijdt altijd en is niet stuk te krijgen . Bij tweedehandswinkels of beurzen voor erg weinig geld te koop.
En mocht het geen spontane opwelling zijn en ze later serieus worden dan kun je altijs nog overgaan op echte modelbouw met digitaal enz.
Wees voorzichtig met markplaats e.d want dan is de kwaliteit nog wel eens niet zo als ze zeggen(dit door er ruw mee om te gaan)

succes en veel speelplezier  jandcargo

Matthijs1984

• Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
« Reactie #5 Gepost op: 07 June 2025, 09:32:32 »
bedankt voor de snelle en complete antwoorden!

Een Marklin startset (digitaal 29000) lijkt me passen bij de adviezen. Mijn dochter wil vooral leuke huisjes en water etc en mijn zoontje wil graag een trein waar hij zelf ook weleens in gezeten heeft (koploper of dubbeldekker). Die treintjes moeten dus geschikt zijn voor 3-rail? En zijn die goed op een beurs te kopen? En eventueel meer rails en de scenery ook? Zoals jullie wellicht merken ben ik nog niet eerder op een beurs geweest. Nogmaals hartelijk bedankt voor de fijne reacties!
« Laatst bewerkt op: 07 June 2025, 09:34:23 door Matthijs1984 »

Lobomotion69

• Offline Offline
  • Confusius zei het al.
« Reactie #6 Gepost op: 07 June 2025, 10:13:46 »
Nu ben ik zelf niet echt een groot fan van Märklin maar de "Hobby" modellen van deze firma zijn wat eenvoudiger uitgevoerd zonder al te veel kleine details die toch snel kapot gaan in de kinderhand. Ook de oudere modellen zijn geheel in metaal uitgevoerd wat ze erg robuust maakt. Nieuwe treintjes maakt Märklin niet meer in analoge uitvoering. Alles is al digitaal en met geluid (met uitzondering van de genoemde hobby modellen).
Om door kinderen spelend eenvoudig gelegd te worden zijn de C-rails heel erg geschikt. Maar kijk uit met het kopen van gebruikte rails. Alweer lang geleden heeft Märklin een paar series van deze rails verkocht met foute plastic bedding. Die verdroogd en verkruimeld in je hand. Let er dus altijd op dat je rails koopt die geproduceerd zijn na 2005. Dat staat onderop de rails.

Buiten Märklin heeft Piko ook een "Hobby" programma met eenvoudige en goedkopere modellen. In de tegenwoordige tijd doet tweerail in niets meer onder voor 3-rail en is zelfs in veel gevallen nog een stuk beter. Het railmateriaal van iedere 2-rail fabrikant wordt geproduceerd uit nieuwzilver. Dat heeft superieure eigenschappen op het gebied van elektrisch contact en geleiding en is veel beter dan het metaal van Märklin.
Met vriendelijke groet, Henk.

Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan.

grossraumwagen

• Offline Offline
« Reactie #7 Gepost op: 07 June 2025, 10:16:11 »
Op de beurzen zoals in Houten staan ook vaak handelaren die huisjes e.d. verkopen.
Vaak zijn deze als "bijvangst" bij hen gekomen wanneer ze een complete baan opkopen en gaan dan voor weinig van de hand.
Deze zijn dan soms niet zo mooi (lijmvlekken, ontbrekende delen) maar met enig zoeken vind je wellicht iets dat de moeite waard is en/of dat prima geschikt is om zelf wat te knutselen.

De Märklinset 29000 bevat alleen "infra" (rails + voeding/besturing), de trein moet je nog apart kopen.
En Märklin digitale locs zijn zeker niet goedkoop.
Oude Märklin analoog met metalen rails en trafo is in ruime mate verkrijgbaar en voor weinig geld te koop.

Aanhakend op Lobomotion Henk: in tweerail is Piko wellicht interessant om eens naar te kijken.
Zij hebben tegenwoordig ook rails met bedding en gunstig geprijsde startsets en hobbymodellen.
Sommige hobbymodellen zijn weliswaar look-alikes maar om mee te spelen prima geschikt.

« Laatst bewerkt op: 07 June 2025, 10:24:17 door grossraumwagen »

Martijn193

• Bestuur
  • Offline Offline
« Reactie #8 Gepost op: 07 June 2025, 10:33:16 »
Niet heel veel toe te voegen, maar als wel het volgende: koplopers en Nederlandse dubbeldekkers zijn zeker te krijgen, zowel 3 als 2 rail.

Maaaarrrr, de andere voordelen van hobbyprogramma's (niet te duur, stevig) geef je daarmee wel op. Uitzondering zijn de wat oudere Lima modellen. Die komen uit een ander tijdperk. Wel plastic (dus kwetsbaarder) maar relatief goed te betalen.

Ik ken de startprogramma's van Piko niet, maar wat ik veel zie zitten in de huidige startset van Marklin overtuigt niet echt qua duurzaamheid. Dus als je voor Marklin gaat, zou ik toch eens kijken naar een goede tweedehands set. Die zijn (soms met een 'eenvoudige' digitale centrale) best goed te vinden.
Martijn, Voorzitter Beneluxspoor

rjr

• Offline Offline
« Reactie #9 Gepost op: 07 June 2025, 10:58:20 »
Zelf hier ook op de leeftijd van 6 jaar begonnen. wel 2 rail, ben je flexibeler welk merk je koopt ( al leveren veel merken tegenwoordig ook wel in 3 rail uitvoeringen )

wat betreft de diepte, heb zelf altijd met 120 gewerkt ( standaard maat voor een plaat ) en dan heb je ook nog de mogelijkheid er een ovaal op te leggen.
Bij 60cm diepte wordt rondrijden wel erg problematisch in H0.
En ja je moet wel eens op de baan klimmen om er achter bij te kunnen, maar die kinderen zijn nog wel flexibel om dat te doen. Zeker in het begin als de baan ook nog wel eens wil veranderen werkt dat prima.
Er van alle kanten bij kunnen is natuurlijk makkelijker, maar ook als dat niet kan is het rond kunnen rijden bij een begin baan toch wel heel belangrijk, en dus heb je diepte nodig.

Dan wil je digitaal, maar je hebt het ook over, geen schermpjes. Dat kan prima, met de juiste bediening, maar digitaal kun je met apps tegenwoordig ook wel op schermpjes werken, dus zoek en oplossing met een goed handregelaar zodat de schermpjes voorlopig niet nodig zijn voor een "handige" bediening.

Zou ook wel gelijk digitaal beginnen. Omschakelen kan altijd nog, maar als je het gelijk hebt kun je gelijk van de voordelen genieten, zoals eventueel een tweede controlle zodat ze beide hun eigen trein kunnen bedienen op dezelfde baan.

Succes, en alvast welkom in de hobby (dit zijn vaak de momenten dat ook vader meer interesse krijgt in de hobby :) )

Roelco

RobVille

• Offline Offline
  • My Dark Side
    • Modelbanen - Rob
« Reactie #10 Gepost op: 07 June 2025, 11:09:24 »
Zo'n beurs, zeker als je er nog nooit geweest bent, is overweldigend. Nu betreed ik gevaarlijk terrein. Als je precies weet welke producten je wilt kopen, geen probleem! Als "starter" is het een mijnenveld. Iedereen wil graag verkopen. De ene aanbieding is nog mooier dan de andere. Garantie is ook een apart verhaal. Je kan alles testen bij een stand bij de ingang van de beurs. Werkt er thuis iets niet, dan kun je vaak pas bij de volgende editie, de verkoper spreken. En dit is best frustrerend voor je kinderen. En ja, deze hobby is niet goedkoop. laat ik een voorbeeld geven voor een startset te koop bij een winkel, met volledige garantie:

Marklin 29479
Startset Regional Express,MS

Je kan daarmee een ruim ovaal met uitwijkspoor (handwissels) aanleggen, met de afmetingen van 190 cm x 80 cm. In de set zitten alle digitale apparaten en een locomotief met twee dubbeldeks rijtuigen. Je bent gelijk klaar, bouwen en rijden.  ..... en de kosten, 383,04 euro.

Het gaat om het speelgenot op dit moment  ;) Beurzen kun je altijd nog bezoeken.

Rob
I need to embrace imperfection, anomalies exist everywhere .....
and
asking me if that's black or dark green is not done!

Cornfield Junction / Boulder Crossing
Bypass Junction
Het Boemeltje

RBlok

• Offline Offline
  • Canada-H0-2rail-Peco-Ecos-Digikeijs-Xtreme-MP6
« Reactie #11 Gepost op: 07 June 2025, 11:13:23 »
Op de beurzen zoals in Houten staan ook vaak handelaren die huisjes e.d. verkopen.
Vaak zijn deze als "bijvangst" bij hen gekomen wanneer ze een complete baan opkopen en gaan dan voor weinig van de hand.
Deze zijn dan soms niet zo mooi (lijmvlekken, ontbrekende delen) maar met enig zoeken vind je wellicht iets dat de moeite waard is en/of dat prima geschikt is om zelf wat te knutselen.
Een goed advies. Zeker voor kinderen. Kun je van twee/drie huisjes één maken. Of een fantasiewoning.
Zelf koop ik bijna nooit bouwdozen meer. Het opkalefateren van een al gemaakte bouwdoos is leuk en kost een fractie van de prijs van een bouwdoos. En soms zijn ze ook al perfect gelijmd. Soms ontkom je er niet aan om toch een bouwdoos te kopen omdat je een specifiek item zoekt. En dat is ook wel weer leuk; ik kan me de vreugde goed herinneren als ik begon aan een mooie Airfix vliegtuig bouwdoos (na lang sparen van mijn zakgeld gekocht).

Rian

Paulus

• Offline Offline
  • La vie est belle...
« Reactie #12 Gepost op: 07 June 2025, 11:21:03 »
Hoi Matthijs

Veel reacties, en ik dus ook maar even  ;D, vooral omdat ik het herken, ben zelf ook zo begonnen.
Als ik terugkijk ben ik niet ontevreden. Denk zelf dat het belangrijk is dat je de keuze maakt voor 2 of 3 rail, en gezien de leeftijd en de kosten zou ik rustig aan beginnen. Mocht de interesse dan verdwijnen valt de “schade” mee.
Ikzelf wil zo realistisch mogelijk bouwen en maak tegenwoordig steeds meer dingen zelf, erg leuk.

Succes met alle feedback en met de keuzes!
SNCF - IV / V - SudEst / Zolderbaan LaVie SudEst / Modulebaan

R1954

• Offline Offline
« Reactie #13 Gepost op: 07 June 2025, 11:26:18 »
Zo'n beurs is overweldigend.
Werkt er thuis iets niet, dan kun je vaak pas bij de volgende editie, de verkoper spreken.
En dit is best frustrerend voor je kinderen.
Startset Regional Express,MS. Je kan daarmee een ruim ovaal met uitwijkspoor (handwissels) aanleggen, met de afmetingen van 190 cm x 80 cm. In de set zitten alle digitale apparaten en een locomotief met twee dubbeldeks rijtuigen. Je bent gelijk klaar, bouwen en rijden. 
Het gaat om het speelgenot op dit moment .

Helemaal mee eens!
Niet tweedehands kopen.
Past natuurlijk in deze circulaire tijd.
Maar voor kinderen is iets dat niet functioneert demotiverend.
Als je een probleempje niet zelf kan oplossen, komt dat bovendien je geloofwaardigheid niet ten goede...

Vraag me ook af of je zoon lang speelplezier zal hebben aan een enorme koploper, waarmee hij op een klein baantje slechts rondjes kan rijden.

Kortom, koop een analoge M-treintje met wat wissels zodat er lekker gespeeld kan worden en  de tijd leert of het aanslaat en er interesse is om door te gaan.

Overigens wees niet teleurgesteld als je zoon die nu idolaat is van de Lego-trein, een grote mensen treinbaan toch minder leuk vindt.

Succes!

« Laatst bewerkt op: 07 June 2025, 11:43:49 door R1954 »
Vrindelijke groet.

R.

Klaas Zondervan

• Offline Offline
    • Pagina van klaas
« Reactie #14 Gepost op: 07 June 2025, 11:56:08 »
Helemaal mee eens!
Niet tweedehands kopen.
----------------------------------
Kortom, koop een analoge M-treintje met wat wissels zodat er lekker gespeeld kan worden en  de tijd leert of het aanslaat en er interesse is om door te gaan.
Dit is toch in tegenspraak met elkaar? Analoge M-treinen zijn niet meer nieuw te koop.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.