Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Br 38 Piko Superen. door puntenglijder
Vandaag om 20:27:18
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Vroeger
Vandaag om 20:17:53
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Ronald69
Vandaag om 20:15:59
Reizigersmaterieel Twentelijn in de jaren '70 door Mispoes
Vandaag om 20:11:21
Rails roestig verven door Klaas Zondervan
Vandaag om 19:54:17
Kwaliteit Piko hondekop vs hondekop uit startset door Petertje
Vandaag om 19:54:04
Frans loodsje et cetera door tothebeach
Vandaag om 19:44:22
US diorama in H0 door Kees V
Vandaag om 19:32:42
Reactiveren van de 0N30 Mumby Lumber baan (ex-JD) by Ronald door 741230
Vandaag om 19:17:04
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door Prutsert
Vandaag om 19:03:18
Piko Smart Control Wlan Problemen.. door Modeltreinmulder
Vandaag om 19:01:17
TEE treinstel krijgt nieuwe plaats na vertrek uit NTM door hmmglaser
Vandaag om 18:57:16
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Vroeger
Vandaag om 18:02:55
Aachenau West door 741230
Vandaag om 18:01:36
Bauarbeiten im gange door 741230
Vandaag om 17:56:02
Intermittende kortsluiting door bask185
Vandaag om 17:54:33
Defecte spanningsregelaar - Esu Ecos 2 - EcoSlink extended door Peter.v.L
Vandaag om 17:53:51
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 15:50:25
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 15:16:08
Klein baantje 1200x1200mm door spoorijzer
Vandaag om 15:06:29
Stalen D 4 deurs spoor 0 door 1795
Vandaag om 11:51:07
Dubbelom, een boekenplankspoorbaan in H0 door Peter Kleton
Vandaag om 09:49:40
Cherteau, fictieve Waals industriedorp door Huup
Vandaag om 09:27:54
Bahnstrecke 5867 door Jelmer
Vandaag om 07:52:50
Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan door KNed
16 June 2025, 23:11:16
TT-DEC programmeren en aan andere centrale. door C_Jabaaij
16 June 2025, 22:45:02
Raadplaatje door Hlv53
16 June 2025, 22:22:47
Problemen met rookgenerator KM1 materiaal in spoor 1 door rjr
16 June 2025, 22:15:51

Auteur Topic: Hoe kortkoppelkitje installeren bij Roco H0 4 assige Umbauwagen  (gelezen 1852 keer)

Vonkentrekker

• Offline Offline
  • Kijk uit: ik gebruik veel te veel commas
Hallo mensen,

Ik wil mijn Roco Umbauwagens ( art. 4250, 4251, 4252 en 4254) geschikt voor kortkoppelingen maken en heb hiervoor de kortkoppelkitjes art. 40326 voor gekocht, alleen schijnen deze niet te passen op de rijtuigen, de pin op de koppelboom zit in de weg.

Hier wat foto's voor verduidelijking:

Bij mijn Hechtwagens kan deze pin in een geleidingssleuf vallen, maar de Umbauwagens beschikken niet over zo'n sleuf, hierdoor wordt de koppeling naar onder gedrukt.

Op de foto's is te zien dat er een ander artikelnummer op de doos van de Umbau staat voor de kortkoppelkitjes, maar zover ik kon vinden is dit gewoon hetzelfde artikel met een ouder nummer, klopt dit?

De makkelijkste manier om dit op te lossen is natuurlijk gewoon om de pin af te knippen, maar ik wil eerst weten of iemand al eens deze kitjes geïnstalleerd heeft op Umbauwagen, en zo ja hoe dan?

Alvast bedankt.
MVG, Marcel

Klaas Zondervan

• Offline Offline
    • Pagina van klaas
Re: Hoe kortkoppelkitje installeren bij Roco H0 4 assige Umbauwagen
« Reactie #1 Gepost op: 29 May 2025, 21:39:26 »
In dit document is te zien dat het oude en nieuwe nummer niet overeenkomen. Het is dus een ander ding.
https://mobadata.de/static/catalogs/de/et/Artikelnummer-alt-neu_Standardware.pdf

Ik heb zelf een aantal van deze wagens, sommige met en sommige zonder KK. Zal zo eens kijken hoe die in elkaar zitten.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Vonkentrekker

• Offline Offline
« Reactie #2 Gepost op: 29 May 2025, 21:51:33 »
Nieuwe nummer zou volgens de tabel 40215 moeten zijn, maar als ik daar naar zoek kom ik alleen dode links tegen en één product listing, met daar op de foto weer de 40326 die ik al heb, dus dit lijkt me een dood spoor.                                                                                                  Natuurlijk toch bedankt voor de hulp.
MVG, Marcel

Klaas Zondervan

• Offline Offline
    • Pagina van klaas
« Reactie #3 Gepost op: 29 May 2025, 22:03:22 »
Heb net even bij mijn wagens gekeken, maar daar zie ik niet meer dan wat je al weet.
Kwam nog wel deze pagina tegen: https://www.altemodellbahnen.de/t61242f172-Roco-KKK-Nummern-Nachruestsaetze-fuer-Wagen-Lok.html
Stukje naar beneden scrollen. Daar is een wagen te zien waar al een V-vormige gleuf in zit voor die pen. Maar dat heb je misschien ook al gezien.
Je zou zo'n sleuf ook in jouw wagen kunnen frezen, maar dat doe je niet zomaar uit het handje.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Vonkentrekker

• Offline Offline
« Reactie #4 Gepost op: 29 May 2025, 22:14:56 »
Daar is een wagen te zien waar al een V-vormige gleuf in zit voor die pen. Maar dat heb je misschien ook al gezien.
Je zou zo'n sleuf ook in jouw wagen kunnen frezen, maar dat doe je niet zomaar uit het handje.

tja, zo'n gleuf zal natuurlijk vrij precies moeten zijn, weet niet of ik dat voor elkaar krijg.

Heb op die site wel het art nummer mysterie kunnen oplossen, 40215 was blijkbaar precies hetzelfde als 40326, maar dan met de oude kortkoppelingen zonder voorontkoppeling.
MVG, Marcel

grossraumwagen

• Online Online
« Reactie #5 Gepost op: 29 May 2025, 22:30:18 »
Zo te zien is het KK-setje de juiste.

De allereerste (donkergroene) Umbauwagens hadden idd nog niet de gleuf voor de geleiding van de koppelingsboom.
Als ik me niet vergis stond dit vroeger zelfs ergens vermeld op de wagenverpakking/inlay*, koppelingsverpakking of in de gebruiksaanwijzing of catalogus.

Er zijn twee opties:
1. De gemakkelijke oplossing is het pinnetje weghalen. Dan past de koppeling wel, echter bij een zwaardere last rekt de koppeling uit en wordt de afstand weer net zo als deze zonder kk was. Uit ervaring weet ik dat je maar een of twee wagens erachter kunt hangen zonder harmonica-effect te krijgen.
2. Zelf een gleuf in de bodem frezen, vijlen, snijden, ... Als je de koppeling zoals je hem nu hebt zitten een paar keer heen weer beweegt zoals deze zou moeten bewegen, kun je met het pinnetje de vorm van de gleuf op de bodem "tekenen". Op de bodemplaat zie je het spoor van het pinnetje licht glinsteren. Vervolgens een gleuf aanbrengen. De buitenzijde van de gleuf (aan de kant van de bufferbalk) moet deze correct en vooral soepel verlopen, aan de binnenzijde (aan de kant van het draaipunt) maakt het niet zoveel uit en kan dus wat groter zijn. Ik heb dit zo bij een paar wagens zo uitgevoerd en voldoet prima.

*op het laatste plaatje te lezen bij punt 4. tekst tussen haakjes
« Laatst bewerkt op: 29 May 2025, 22:33:42 door grossraumwagen »

Vonkentrekker

• Offline Offline
« Reactie #6 Gepost op: 29 May 2025, 23:16:22 »

2. Zelf een gleuf in de bodem frezen, vijlen, snijden, ... Als je de koppeling zoals je hem nu hebt zitten een paar keer heen weer beweegt zoals deze zou moeten bewegen, kun je met het pinnetje de vorm van de gleuf op de bodem "tekenen". Op de bodemplaat zie je het spoor van het pinnetje licht glinsteren. Vervolgens een gleuf aanbrengen. De buitenzijde van de gleuf (aan de kant van de bufferbalk) moet deze correct en vooral soepel verlopen, aan de binnenzijde (aan de kant van het draaipunt) maakt het niet zoveel uit en kan dus wat groter zijn. Ik heb dit zo bij een paar wagens zo uitgevoerd en voldoet prima.

*op het laatste plaatje te lezen bij punt 4. tekst tussen haakjes
Ik en mijn gebrekkig Duits...
Dan moet ik dat maar gaan doen...., en ik had nog gedacht dat dit gewoon plug and play zou zijn, binnen een uurtje klaar had ik nog gezegd...

In ieder geval bedankt, nu kan ik weer verder.
MVG, Marcel

saskia

• Offline Offline
« Reactie #7 Gepost op: 30 May 2025, 01:19:16 »
Ik heb deze met de juiste kk mechanisme voorzien in de jaren '80, mijn wagens zijn ook zonder die groef.
rijtuigen 4252 & 4253 van Roco.
Dat is niet het KK mechanisme 40326 ,( deze is iets anders van uitvoering, haakje staat ook niet op dezelfde afstand, opening is langer dan bij de 40326 ), maar had het nummer 4223, dat er onder moet, zo heb ik het toen ook genoteerd op de dozen van deze wagens. ( kan ook 4423 ??? geweest zijn en dat ik het 2° cijfer fout had genoteerd )
zie foto's

hieronder nummer 40326

« Laatst bewerkt op: 30 May 2025, 01:45:32 door saskia »

Lobomotion69

• Offline Offline
  • Confusius zei het al.
« Reactie #8 Gepost op: 30 May 2025, 03:41:39 »
Er zijn ook hierin weer meerdere wegen die naar Rome leiden. Persoonlijk zou ik er Symoba's onder zetten, dan ben je van al het gezeur af.
Met vriendelijke groet, Henk.

Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan.

AB 7216

• Offline Offline
    • Dwangrail.nl
« Reactie #9 Gepost op: 30 May 2025, 08:06:29 »
Je kunt ook het pennetje verwijderen.
En op de plaats waar deze wel moet zetten een gaatje boren, en daar een messing draadje insteken (1mm dik).
Eventueel als een haakje buigen gelijk het voorbeeld op de vorige post.

Groeten Arjen
The light at the end of the tunnel is the headlamp of an oncoming train (Murphy)

grossraumwagen

• Online Online
« Reactie #10 Gepost op: 30 May 2025, 09:30:05 »
Ik heb mijn inmiddels bijna 50 jaar oude Umbauwagen maar eens tevoorschijn gehaald en wat plaatjes geschoten.

Met koppeling

zonder koppeling

Zo uitgevoerd als beschreven in mijn vorige bijdrage bij optie 2.

Een 3e optie is om de oorspronkelijke koppelingsbomen te voorzien van een in hoogte verschuifbare koppeling 40287.
Je hebt dan geen schaargeleiding (V=vorm) maar omdat deze koppeling iets langer zijn raken de buffers/wageneinden elkaar toch niet.
De koppelingsschachten waren bij deze rijtuigen nog niet genormeerd maar passen wel, zij het dat deze net iets ruimer zijn in de hoogte. Dit kun je simpel uitvullen met een strookje polystyreen of karton.
Voordeel is dat de wagens korter gekoppeld zijn en dat er geen zaag- en freeswerk nodig is en als het niet bevalt gewoon weer terug te bouwen is. Nadeel is dat er altijd iets ruimte tussen de rijtuigen moet overblijven om goed door de bochten te komen.
Als deze wagen tussen andere rijtuigen komt te rijden die wel een volwaardig kortkoppelingsmechaniek hebben, kun je misschien zelfs de "gewone" kortkoppeling gebruiken ipv de hoogteverstelbare koppeling. Je hebt dan een nog iets kortere afstand tussen de rijtuigen en het andere rijtuig heeft voldoende speelruimte. De Umbauwagens zijn vrij kort en wat minder kritisch tav het uitdraaien van de kortkoppeling dan bv een rijtuig van 30 cm.

Een pennetje zoals Arjen voorstelt gaat volgens mij niet werken, omdat er geen V-vormige gleuf aanwezig is.
Een Symoba plaatsen is minstens zo veel zaag- en freeswerk en de vraag is of het überhaupt past.
Als ik het goed begrijp heeft Saskia de modernere versie met kortkoppelingsmechaniek (met spiraalveertje) en zit er een groot gat in de bodem met een V-vormige rand aan de bufferbalkzijde. De koppelingsboom zit met een haakje om de V-vormige rand van dat gat. (De nummers 4223 en 4423 kan ik nergens terugvinden, 40220 of 40270?, 40243 is een standaardkoppeling)Het nummer 4223 staat op de koppelingsboom, dat is de modernere versie.

« Laatst bewerkt op: 30 May 2025, 09:43:06 door grossraumwagen »

Die Bahn

• Offline Offline
« Reactie #11 Gepost op: 30 May 2025, 11:26:20 »
Goedemorgen,
De ROCO setjes 4481/44215/40326 zijn geschikt voor de oude 1:100 rijtuigen.
Dus niet voor de ROCO umbau rijtuigen, zijn 1:87
Er waren destijds als onderdeel voor de umbau rijtuigen bij ROCO de 99666 leverbaar, en later onderdeelnummer: 116139
Beide zijn inmiddels bij ROCO niet meer leverbaar.
Nu vind ik na enig Googelen het volgende ROCO setje op de site van ROCO met artikelnummer 74184.
Daar vind ik bij de handleiding de volgende onderdelen:
https://www.roco.cc/static/frontend/Casisoft/Roco/de_DE/doc/AN/1/DE/8074184920.pdf
Mogelijk dat deze passend zijn, maar dan wel met een trekveertje zoals de latere uitgaves van de umbau-rijtuigen.
Misschien een pinnetje in de bodemplaat bevestigen om het veertje daarmee te bevestigen.

Vriendelijke groet,
Erwin Prummel

grossraumwagen

• Online Online
« Reactie #12 Gepost op: 30 May 2025, 13:10:34 »
Het setje 4481 is het juiste setje. Dat staat zo in de catalogus van 1975 e.a. vermeld en ook op de inlay, zie het fotootje van TS.
Dit setje werd in de begintijd voor de meeste 4assige personenrijtuigen gebruikt, Umbauwagen 4assig, Hechte, 1:100 ex Röwa en Corail (Corail kreeg later een ander nummer met extra steunbalkje maar dat terzijde).
Mijn Umbauwagen heeft ook zo'n setje gekregen. Deze is van einde 1975, toen waren er van Roco nog geen 1:100 rijtuigen.

Roco 74184 is een set met 3 voormalige Fleischmann Umbauwagens, deze koppelingen gaan zeker niet passen...

Edit:
hier wordt een ET 116139 aangeboden:
https://www.ebay.com/itm/225790450592
Zo te zien dezelfde als die van Saskia en dus voor de modernere versies.

« Laatst bewerkt op: 30 May 2025, 13:14:20 door grossraumwagen »

Die Bahn

• Offline Offline
« Reactie #13 Gepost op: 30 May 2025, 14:26:24 »
Ik had bij het verzenden van mijn verhaal al zo'n vaag vermoeden met het onderdeelnummer van de 74184.
Dat zijn dus geen ROCO  maar FLEISCHMANN Umbau rijtuigen!
Mijn excuses , mijn fout.
Vriendelijke groet,
Erwin Prummel

Die Bahn

• Offline Offline
« Reactie #14 Gepost op: 30 May 2025, 17:02:50 »
Nog even terugkomend op de 4481 40215 en nu als 40326
In 2020 heb ik hier ook op gereageerd en daar waren wel de 40326 passend voor de umbau rijtuigen.
zie: https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=91479.15
Dus heeft #vonkentrekker" toch de juiste kortkoppelingen 40326 voor de umbau rijtuigen.
Je zou dus als er geen groef aanwezig is voor het pinnetje vooraan aan de koppelboom kunnen verwijderen.
Want de veer die de koppelboom in zijn positie houd, zal dan waarschijnlijk ook de koppelboom in zijn hoogte behouden.

Zou leuk zijn als we van #vonkentrekker, het uiteindelijke resultaat mogen zien.

Vriendelijke groet,
Erwin Prummel