Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

RhB H0m, Albulisch door Hans van de Burgt
Vandaag om 17:44:27
Module vliegveld Jan van Mourik door MOVisser
Vandaag om 17:23:54
Her-(her-)beginnen door Ronaldk
Vandaag om 17:21:35
Wat was jullie allereerste loc? door wob
Vandaag om 17:02:44
US diorama in H0 door wob
Vandaag om 16:57:23
Aachenau West door wob
Vandaag om 16:54:23
Hoe een Train-O-Matic lokdecoder voorzien van een lang adres ? door Ronaldk
Vandaag om 16:45:57
Rijnstraat door Gerco van Beelen
Vandaag om 16:44:29
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door Robert vh Prutsert
Vandaag om 16:33:10
booster vraag door hmmglaser
Vandaag om 16:12:55
Leuke film over spoorwegbouw 1949 door Vislijn
Vandaag om 16:12:02
Göhrener Viaduct door MaraNCS
Vandaag om 15:06:45
The Summer of 69 door Ronald Halma
Vandaag om 14:22:40
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door Hans van de Burgt
Vandaag om 13:31:50
't Boemeltje door Sam
Vandaag om 13:26:11
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door NS264
Vandaag om 13:22:05
Met welke tang knip je verenstaal? door Montanbahn
Vandaag om 13:14:53
Bauarbeiten im gange door 741230
Vandaag om 12:42:50
Van British Railways Class 58 naar ACTS 5814 in 0 door jan47
Vandaag om 12:41:51
ICM 4444 op basis van Marklin 37421 door ES44C4
Vandaag om 12:20:47
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 12:11:32
De fabriek - Spoor 0 door Ronald Halma
Vandaag om 11:52:05
Waldbrunn an der Veluwe. Romantiek in H0 (2R) door Jeronimos
Vandaag om 11:42:25
Update: baan in de tropen door Eric v C
Vandaag om 10:41:52
Op zoek naar ns-seinvleugels in ho door Hans Reints
Vandaag om 10:30:51
Modelbaan Beltheim. door Hollandserhbfan
Vandaag om 10:25:33
Grootspoor in Frankrijk door Wouter W
Vandaag om 10:09:15
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Montanbahn
Vandaag om 09:01:55
Terugverende koppeling door Trein033
Vandaag om 08:29:02
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door MOVisser
Vandaag om 08:22:44
  

Auteur Topic: Leuke film over spoorwegbouw 1949  (gelezen 1499 keer)

marco

  • Offline Offline
  • Berichten: 711
NS TP 3 en 4
Fl/Ro H0 Tandradbaan - Gipfelrauschbahn
DRup/RocRail/Linux

Frits C

  • FCS Topeka
  • Offline Offline
  • Berichten: 255
Re: Leuke film over spoorwegbouw 1949
« Reactie #1 Gepost op: 27 May 2025, 11:32:18 »
Ja, ook met mankracht was veel te bereiken. Wel zwaar werk.
m.v.g.  Frits

USA trains minded.
Ik ontwerp met DesignSpark Mechanical

klusser

  • Herinner je gisteren, droom van morgen, maar leef vandaag
  • Offline Offline
  • Berichten: 1106
  • zwols......maar geen balletje!!
    • Kuyerbosch  H0
Re: Leuke film over spoorwegbouw 1949
« Reactie #2 Gepost op: 27 May 2025, 12:57:10 »
I.d.d. een leuk filmpje.dacht eerst Nederlands te horen, maar na het geluid wat harder te hebben gezet........nee, laat maar.....zonder geluid is beter.

Blijft een leuke opname👍
Mij krijgen ze niet gek. Ik ben het al...

R v/d Hoven

  • Offline Offline
  • Berichten: 1019
  • De 162: Terug van weggeweest!
    • Foto's van treinen
Re: Leuke film over spoorwegbouw 1949
« Reactie #3 Gepost op: 28 May 2025, 10:19:39 »
Niks mis met wat onvervalst Deens. Nu moet ik zeggen dat ik het beter lees dan versta maar er is wel degelijk brood van te bakken omdat het Deens verwant is met het Nederlands. 2 tips: "Afgang" = vertrek en de kledingmaten zijn "andersom" XL = extra klein (lille) en XS = extra groot (stor). De werkzaamheden van de video zijn op de nog steeds bestaande spoorlijn Kopenhagen - Frederikssund via Ballerup. ("Balleruplinien" uit de titel). Tegenwoordig onderdeel van het "S-Tog" netwerk, lijnen C en H maar 'gewoon' door de DSB geëxploiteerd. Stations als Husum (15:41) en andere plekken zijn duidelijk herkenbaar. En de treindienst ging dus soms gewoon door met 'even' het smalspoor aan de kant schuiven en later weer terugleggen. Grappig om te zien dat er toen nog 2-assige rijtuigjes reden met balkons terwijl er nu treinstellen met 4 of zelfs 8 bakken per treinstel rijden. Basisfrequentie is om de 20 minuten maar door soms 2 lijnen over 1 baanvak te laten rijden ontstaat er een 10-minuten dienst. En nodig ook, de meeste treinen die ik gebruikte gedurende mijn vakanties in eind jaren '80/begin '90 en het laatste bezoek in 2011 zaten vrijwel de hele dag goed vol en in de spits propvol. En, niet te vergeten, er zijn plannen om 1 lijn automatisch te maken, zonder machinist. Er rijden al automatische metro's o.a. naar het vliegveld Kastrup. Leuk om voorin te zitten en te zien dat de tunnels niet echt in een rechte lijn zijn gegraven:

Een bezoek/vakantie in/rondom Kopenhagen is absoluut een aanrader. Goed OV (trein, S-tog, tram (in aanleg, opening in 2025 verwacht) metro, bus (soms elke 5 minuten), snelle boten in de haven) naar alle plekken rondom en ook de stad zelf is zeker meer dan alleen "Tivoli" en die zeemeermin op een rots. Jammer dat de rechtstreekse nachttrein niet meer rijd...

Groet, Raymond van den Hoven
http://www.stichting162.nl = alles over de NS-162 !

Peter Kleton

  • Offline Offline
  • Berichten: 3982
Re: Leuke film over spoorwegbouw 1949
« Reactie #4 Gepost op: 28 May 2025, 11:41:05 »
 Ik ben in 1971  een week in  Kopeenhagen geweest (Met de Scandex   natuurlijk)
 Ik kon inderdaad de krant een beetje lezen.
Niet alleen XL of XS waren anders bedoeld ,ook stond er op de klapdeuren iets anders als bij ons.

Trouwens een leuke film ,uit de jaren 30 ,veel mensen veel inventiviteit om dingen voor elkaar te krijgen.
Peter
NS 1924-heden.
 0 baan NS loks 2100 ,6200, 3700, 3900 ,SSN 023 en  eloks 1100,1200,1300, Mat 24 en SSN023023 en 01 1ng075op 2 rail  met bovenleiding voor front en sluitsein.
  Met  kopstation als Zvt en Ov en stukje dubbelspoor er tussen .Lichtseinen

Montanbahn

  • Offline Offline
  • Berichten: 855
  • Steel is king!
Re: Leuke film over spoorwegbouw 1949
« Reactie #5 Gepost op: Vandaag om 14:53:08 »
stond er op de klapdeuren iets anders als bij ons.

Trykke en Treakke ;-) Waarbij trykke dus drukken is
MB

It's weird having the same age as old people...........

bouwdraadje

Vislijn

  • Offline Offline
  • Berichten: 869
    • De spoorlijn naar IJmuiden
Re: Leuke film over spoorwegbouw 1949
« Reactie #6 Gepost op: Vandaag om 16:12:02 »
Kopenhagen is inderdaad een prachtige en gezellige stad, zeker een aanrader. Ik kom er regelmatig voor mijn werk. Buiten het hoogseizoen is het vaak opvallend rustig op straat, een verademing vergeleken bij Amsterdam of Utrecht. Schoon en opgeruimd is het ook. Het centraal station (Københavns Hovedbanegård) is ook een schitterend gebouw, de grote, oude stationshal heeft een houten dak.





OV is perfect geregeld, je kunt voor (ik geloof) DKK 100/€ 12.75 een dagkaart kopen via een app op je telefoon (die heet DOT / Din Offentlige Transport, https://www.publictransport.dk/app ), waarmee je 24 uur of langer onbeperkt kunt rondreizen. Ook de treinen van en naar Kastrup Airport vallen hieronder, en de watertaxi's ('harbour bus') waarmee je de stad eens vanaf het water kunt bekijken. Gewoon opstappen. Erg leuk.