Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

lampjes in huizen willekeurig schakelen door Ronald Schreuder
Vandaag om 16:00:15
Prestige Models : ervaringen door Dennis1984
Vandaag om 15:58:43
Lokpilot 4 defect door bellejt
Vandaag om 15:55:02
Artikelen over de CIWL in Spoorwegjournaal door spoorzeven
Vandaag om 15:51:31
Roco 1100 verwijderen koppeling nem schacht door Dick55
Vandaag om 15:44:02
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ronald Halma
Vandaag om 14:40:16
24e smalspoormodelbouwdagen 30 en 31 augustus 2025 bij Stoomtrein Katwijk Leiden door Ronald Halma
Vandaag om 14:39:19
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door wob
Vandaag om 14:38:45
Schwarzburg-Neuffen-Bahn door Ronald Halma
Vandaag om 14:38:13
Fleischmann Profi rails aan Roco Line rails zonder bedding koppelen door Ferdinand Bogman
Vandaag om 14:37:17
Camp 3 door Ronald Halma
Vandaag om 14:35:52
Vreemd probleem door AP3737
Vandaag om 14:35:31
Aachenau West door wob
Vandaag om 14:30:54
De Hasseberg (spoor nul op 9mm) door Scratchbuilt
Vandaag om 14:27:09
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 14:07:16
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door 1200blauw
Vandaag om 13:51:41
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door nighttrain1
Vandaag om 13:39:42
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 13:22:20
DE II van DKM opnieuw bedraden. door paazhaas
Vandaag om 13:04:47
Bahnstrecke 5867 door RobVille
Vandaag om 12:43:51
Heroplage Artitec Plan W? door André82
Vandaag om 12:33:36
Wat was jullie allereerste loc? door bellejt
Vandaag om 12:33:26
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 12:26:30
USA-sampler met Amtrak, april/mei 2008 door jerdenberg
Vandaag om 12:13:23
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 11:46:15
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100 door Montanbahn
Vandaag om 11:32:55
Verschillen in S88N terugmelder Rosoft m.b.t. door Montanbahn
Vandaag om 11:24:38
Kreisbahn nach Bad Bimmelberg (0,42m2) door spoorijzer
Vandaag om 11:16:04
Arlbergbahn.. ? door spoorijzer
Vandaag om 11:13:32
Module vliegveld Jan van Mourik door MOVisser
Vandaag om 11:02:57
  

Auteur Topic: Leuke film over spoorwegbouw 1949  (gelezen 1306 keer)

marco

  • Offline Offline
  • Berichten: 710
NS TP 3 en 4
Fl/Ro H0 Tandradbaan - Gipfelrauschbahn
DRup/RocRail/Linux

Frits C

  • FCS Topeka
  • Offline Offline
  • Berichten: 254
Re: Leuke film over spoorwegbouw 1949
« Reactie #1 Gepost op: 27 May 2025, 11:32:18 »
Ja, ook met mankracht was veel te bereiken. Wel zwaar werk.
m.v.g.  Frits

USA trains minded.
Ik ontwerp met DesignSpark Mechanical

klusser

  • Herinner je gisteren, droom van morgen, maar leef vandaag
  • Offline Offline
  • Berichten: 1106
  • zwols......maar geen balletje!!
    • Kuyerbosch  H0
Re: Leuke film over spoorwegbouw 1949
« Reactie #2 Gepost op: 27 May 2025, 12:57:10 »
I.d.d. een leuk filmpje.dacht eerst Nederlands te horen, maar na het geluid wat harder te hebben gezet........nee, laat maar.....zonder geluid is beter.

Blijft een leuke opname👍
Mij krijgen ze niet gek. Ik ben het al...

R v/d Hoven

  • Offline Offline
  • Berichten: 1019
  • De 162: Terug van weggeweest!
    • Foto's van treinen
Re: Leuke film over spoorwegbouw 1949
« Reactie #3 Gepost op: 28 May 2025, 10:19:39 »
Niks mis met wat onvervalst Deens. Nu moet ik zeggen dat ik het beter lees dan versta maar er is wel degelijk brood van te bakken omdat het Deens verwant is met het Nederlands. 2 tips: "Afgang" = vertrek en de kledingmaten zijn "andersom" XL = extra klein (lille) en XS = extra groot (stor). De werkzaamheden van de video zijn op de nog steeds bestaande spoorlijn Kopenhagen - Frederikssund via Ballerup. ("Balleruplinien" uit de titel). Tegenwoordig onderdeel van het "S-Tog" netwerk, lijnen C en H maar 'gewoon' door de DSB geëxploiteerd. Stations als Husum (15:41) en andere plekken zijn duidelijk herkenbaar. En de treindienst ging dus soms gewoon door met 'even' het smalspoor aan de kant schuiven en later weer terugleggen. Grappig om te zien dat er toen nog 2-assige rijtuigjes reden met balkons terwijl er nu treinstellen met 4 of zelfs 8 bakken per treinstel rijden. Basisfrequentie is om de 20 minuten maar door soms 2 lijnen over 1 baanvak te laten rijden ontstaat er een 10-minuten dienst. En nodig ook, de meeste treinen die ik gebruikte gedurende mijn vakanties in eind jaren '80/begin '90 en het laatste bezoek in 2011 zaten vrijwel de hele dag goed vol en in de spits propvol. En, niet te vergeten, er zijn plannen om 1 lijn automatisch te maken, zonder machinist. Er rijden al automatische metro's o.a. naar het vliegveld Kastrup. Leuk om voorin te zitten en te zien dat de tunnels niet echt in een rechte lijn zijn gegraven:

Een bezoek/vakantie in/rondom Kopenhagen is absoluut een aanrader. Goed OV (trein, S-tog, tram (in aanleg, opening in 2025 verwacht) metro, bus (soms elke 5 minuten), snelle boten in de haven) naar alle plekken rondom en ook de stad zelf is zeker meer dan alleen "Tivoli" en die zeemeermin op een rots. Jammer dat de rechtstreekse nachttrein niet meer rijd...

Groet, Raymond van den Hoven
http://www.stichting162.nl = alles over de NS-162 !

Peter Kleton

  • Offline Offline
  • Berichten: 3982
Re: Leuke film over spoorwegbouw 1949
« Reactie #4 Gepost op: 28 May 2025, 11:41:05 »
 Ik ben in 1971  een week in  Kopeenhagen geweest (Met de Scandex   natuurlijk)
 Ik kon inderdaad de krant een beetje lezen.
Niet alleen XL of XS waren anders bedoeld ,ook stond er op de klapdeuren iets anders als bij ons.

Trouwens een leuke film ,uit de jaren 30 ,veel mensen veel inventiviteit om dingen voor elkaar te krijgen.
Peter
NS 1924-heden.
 0 baan NS loks 2100 ,6200, 3700, 3900 ,SSN 023 en  eloks 1100,1200,1300, Mat 24 en SSN023023 en 01 1ng075op 2 rail  met bovenleiding voor front en sluitsein.
  Met  kopstation als Zvt en Ov en stukje dubbelspoor er tussen .Lichtseinen