Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

De projecten van Ruben (NL H0) door Huup
Vandaag om 21:17:57
De Passage, een minimalistisch tentoonstellingsbaantje (H0) door Huup
Vandaag om 21:17:02
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 21:13:36
MiWuLa door Miniature Holland
Vandaag om 21:05:42
23 augustus modelspoorbeurs Houten door Bor de Wolf
Vandaag om 21:02:48
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Frankie
Vandaag om 20:54:25
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Frank 123
Vandaag om 20:52:56
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 20:35:30
Die Sauerlandbahn - Tijdperk III door basjuh1981
Vandaag om 20:33:23
Stalen rijtuigen van NS door Rob Ellerman
Vandaag om 20:31:50
Bouw van de DE-5 uit een bouwset van FRIE door Rob Ellerman
Vandaag om 20:29:56
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 20:08:16
Fleischmann Anna ombouw. door puntenglijder
Vandaag om 20:07:25
H0 U-vormig Pendel-rangeer baantje - door Ronald Halma
Vandaag om 19:41:10
Reactiveren van de 0N30 Mumby Lumber baan (ex-JD) by Ronald door Ronald Halma
Vandaag om 19:39:26
Magneet koppelingen voor Bemo door Rob Ellerman
Vandaag om 19:39:09
RhB H0m, Albulisch door Boertje
Vandaag om 19:06:07
Aachenau West door Vroeger
Vandaag om 18:13:54
Br 38 Piko Superen. door puntenglijder
Vandaag om 17:21:08
Bahnbetriebswerk "Altendorf" door Ronald69
Vandaag om 16:42:47
De Projecten van RetroJack door RetroJack
Vandaag om 16:29:51
Swalbenburg, N modulebaan door Bjor
Vandaag om 16:08:56
maatvoering AKI door MOVisser
Vandaag om 15:46:52
br 041 334-4 Fleischmann H0 door 008200
Vandaag om 15:31:19
't Boemeltje door RobVille
Vandaag om 15:29:40
Waar plaats ik de seinen op mijn modelbaan? (duitsland, tp. 3) door Ronald Halma
Vandaag om 15:09:55
NS-seinen bij en in een splitsingsstation door 1200blauw
Vandaag om 14:20:57
Module vliegveld Jan van Mourik door MOVisser
Vandaag om 13:55:17
Onvoldoende trekkracht, loc verzwaren? door Biesje
Vandaag om 13:03:12
Roco 70788 2400 met Zimo MX645 acceleratie settings door HugoB123
Vandaag om 12:45:33
  

Auteur Topic: Leuke film over spoorwegbouw 1949  (gelezen 5037 keer)

marco

  • Offline Offline
  • Berichten: 715
NS TP 3 en 4
Fl/Ro H0 Tandradbaan - Gipfelrauschbahn
DRup/RocRail/Linux

Frits C

  • FCS Topeka
  • Offline Offline
  • Berichten: 263
Re: Leuke film over spoorwegbouw 1949
« Reactie #1 Gepost op: 27 May 2025, 11:32:18 »
Ja, ook met mankracht was veel te bereiken. Wel zwaar werk.
m.v.g.  Frits

USA trains minded.
Ik ontwerp met DesignSpark Mechanical

klusser

  • Herinner je gisteren, droom van morgen, maar leef vandaag
  • Offline Offline
  • Berichten: 1113
  • zwols......maar geen balletje!!
    • Kuyerbosch  H0
Re: Leuke film over spoorwegbouw 1949
« Reactie #2 Gepost op: 27 May 2025, 12:57:10 »
I.d.d. een leuk filmpje.dacht eerst Nederlands te horen, maar na het geluid wat harder te hebben gezet........nee, laat maar.....zonder geluid is beter.

Blijft een leuke opname👍
Mij krijgen ze niet gek. Ik ben het al...

R v/d Hoven

  • Offline Offline
  • Berichten: 1020
  • De 162: Terug van weggeweest!
    • Foto's van treinen
Re: Leuke film over spoorwegbouw 1949
« Reactie #3 Gepost op: 28 May 2025, 10:19:39 »
Niks mis met wat onvervalst Deens. Nu moet ik zeggen dat ik het beter lees dan versta maar er is wel degelijk brood van te bakken omdat het Deens verwant is met het Nederlands. 2 tips: "Afgang" = vertrek en de kledingmaten zijn "andersom" XL = extra klein (lille) en XS = extra groot (stor). De werkzaamheden van de video zijn op de nog steeds bestaande spoorlijn Kopenhagen - Frederikssund via Ballerup. ("Balleruplinien" uit de titel). Tegenwoordig onderdeel van het "S-Tog" netwerk, lijnen C en H maar 'gewoon' door de DSB geëxploiteerd. Stations als Husum (15:41) en andere plekken zijn duidelijk herkenbaar. En de treindienst ging dus soms gewoon door met 'even' het smalspoor aan de kant schuiven en later weer terugleggen. Grappig om te zien dat er toen nog 2-assige rijtuigjes reden met balkons terwijl er nu treinstellen met 4 of zelfs 8 bakken per treinstel rijden. Basisfrequentie is om de 20 minuten maar door soms 2 lijnen over 1 baanvak te laten rijden ontstaat er een 10-minuten dienst. En nodig ook, de meeste treinen die ik gebruikte gedurende mijn vakanties in eind jaren '80/begin '90 en het laatste bezoek in 2011 zaten vrijwel de hele dag goed vol en in de spits propvol. En, niet te vergeten, er zijn plannen om 1 lijn automatisch te maken, zonder machinist. Er rijden al automatische metro's o.a. naar het vliegveld Kastrup. Leuk om voorin te zitten en te zien dat de tunnels niet echt in een rechte lijn zijn gegraven:

Een bezoek/vakantie in/rondom Kopenhagen is absoluut een aanrader. Goed OV (trein, S-tog, tram (in aanleg, opening in 2025 verwacht) metro, bus (soms elke 5 minuten), snelle boten in de haven) naar alle plekken rondom en ook de stad zelf is zeker meer dan alleen "Tivoli" en die zeemeermin op een rots. Jammer dat de rechtstreekse nachttrein niet meer rijd...

Groet, Raymond van den Hoven
http://www.stichting162.nl = alles over de NS-162 !

Peter Kleton

  • Offline Offline
  • Berichten: 3988
Re: Leuke film over spoorwegbouw 1949
« Reactie #4 Gepost op: 28 May 2025, 11:41:05 »
 Ik ben in 1971  een week in  Kopeenhagen geweest (Met de Scandex   natuurlijk)
 Ik kon inderdaad de krant een beetje lezen.
Niet alleen XL of XS waren anders bedoeld ,ook stond er op de klapdeuren iets anders als bij ons.

Trouwens een leuke film ,uit de jaren 30 ,veel mensen veel inventiviteit om dingen voor elkaar te krijgen.
Peter
NS 1924-heden.
 0 baan NS loks 2100 ,6200, 3700, 3900 ,SSN 023 en  eloks 1100,1200,1300, Mat 24 en SSN023023 en 01 1ng075op 2 rail  met bovenleiding voor front en sluitsein.
  Met  kopstation als Zvt en Ov en stukje dubbelspoor er tussen .Lichtseinen

Montanbahn

  • Offline Offline
  • Berichten: 887
  • Steel is king!
Re: Leuke film over spoorwegbouw 1949
« Reactie #5 Gepost op: 07 August 2025, 14:53:08 »
stond er op de klapdeuren iets anders als bij ons.

Trykke en Treakke ;-) Waarbij trykke dus drukken is
MB

It's weird having the same age as old people...........

bouwdraadje

Vislijn

  • Offline Offline
  • Berichten: 878
    • De spoorlijn naar IJmuiden
Re: Leuke film over spoorwegbouw 1949
« Reactie #6 Gepost op: 07 August 2025, 16:12:02 »
Kopenhagen is inderdaad een prachtige en gezellige stad, zeker een aanrader. Ik kom er regelmatig voor mijn werk. Buiten het hoogseizoen is het vaak opvallend rustig op straat, een verademing vergeleken bij Amsterdam of Utrecht. Schoon en opgeruimd is het ook. Het centraal station (Københavns Hovedbanegård) is ook een schitterend gebouw, de grote, oude stationshal heeft een houten dak.





OV is perfect geregeld, je kunt voor (ik geloof) DKK 100/€ 12.75 een dagkaart kopen via een app op je telefoon (die heet DOT / Din Offentlige Transport, https://www.publictransport.dk/app ), waarmee je 24 uur of langer onbeperkt kunt rondreizen. Ook de treinen van en naar Kastrup Airport vallen hieronder, en de watertaxi's ('harbour bus') waarmee je de stad eens vanaf het water kunt bekijken. Gewoon opstappen. Erg leuk.