Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door René 4312
Vandaag om 18:56:50
Stalen D 4 deurs spoor 0 door FritsT
Vandaag om 18:55:23
Raadplaatje door grossraumwagen
Vandaag om 18:24:53
Piko 1136 van AC naar DC door Remco vM
Vandaag om 18:20:51
Hoe TrainController met Z21 start te runnen op laptop die alleen wifi heeft? door Reinout van Rees
Vandaag om 17:16:07
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 16:17:50
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Wim Vink
Vandaag om 16:17:01
CIWL type P door willyTEE
Vandaag om 16:05:27
Rails roestig verven door jandcargo
Vandaag om 15:57:33
Reizigersmaterieel Twentelijn in de jaren '70 door 1200blauw
Vandaag om 15:56:45
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 15:48:33
Heeft de nieuwe oplage reeks 55 van B-models verbeterde aandrijving ? door Tedo
Vandaag om 15:44:35
Polderbaan(tje) 0,3m2 door defender
Vandaag om 15:40:19
BR-18.6 Schaal-0. door Frits C
Vandaag om 15:36:20
Station Roodeschool door Torikoos
Vandaag om 15:34:14
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door saskia
Vandaag om 15:05:38
Roco DB Interfrigo Isothermal Wagon. Epoche IV. door jandcargo
Vandaag om 14:45:36
Ruimte van 8.15m x 2.8m + zolder. door olaf99
Vandaag om 14:45:31
Bentheimer Eisenbahn AG- dochterbedrijven. door Hans Reints
Vandaag om 13:42:56
Reactiveren van de 0N30 Mumby Lumber baan (ex-JD) by Ronald door Ronald Halma
Vandaag om 13:04:26
Een nieuw begin door dreezy
Vandaag om 12:51:53
Vraag: Roco loc rijdt heel traag, tips? door Jasperr
Vandaag om 12:49:13
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 12:46:17
Draaischijf digitaal aansturen. door Eenerspoor
Vandaag om 12:11:59
20 jaar BNLS door Hans Reints
Vandaag om 11:42:29
EifelBurgenBahn door meino
Vandaag om 11:09:47
"Kolenbakken" voor achter Railion 6400-en? door MOVisser
Vandaag om 10:52:16
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 10:45:05
Gewoon wat busfoto's door Hans Reints
Vandaag om 10:12:38
Br 38 Piko Superen. door puntenglijder
Vandaag om 10:05:06
  

Auteur Topic: DCC-decoder geïntegreerd in sein(voet)  (gelezen 3889 keer)

bask185

  • Offline Offline
  • Berichten: 4922
Re: DCC-decoder geïntegreerd in sein(voet)
« Reactie #15 Gepost op: 25 May 2025, 13:35:33 »
waarom zou je pom en CV werk willen doen, als je alles met normale wisseladressen kan oplossen?  ;D  Het verschilt per systeem, maar niet elk systeem vind ik zo vriendelijk met cv's programmeren
Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)

Eric v C

  • werkt aan eigen variant Wutachtalbahn Sauschwänzlebahn
  • Offline Offline
  • Berichten: 1080
  • Fleischmann H0 modelbouwer
    • Alt(ernatieve) Wutachtalbahn

bask185

  • Offline Offline
  • Berichten: 4922
Re: DCC-decoder geïntegreerd in sein(voet)
« Reactie #17 Gepost op: 25 May 2025, 18:24:34 »
Ja want dat stond in de OP

Citaat
a nou Bas heeft wel een punt dat ik altijd ingewikkelde oplossingen probeer te bedenken
Niet om het een of ander, maar ik heb dit niet gezegd. Ik vind het eerlijk gezegd een best slim idee eigenlijk, automatische seinherkenning. Ik maak je er slechts op attent dat het wel een dure oplossing is. Naast het feit dat die ADC chip van je al ruim een €1 kost, kost het gewoon veel om een dubbele printplaat per sein te maken. En zoals ik reeds heb aangekaart, 1 enkele printplaat volstaat. En wat ik me afvraag, hoeveel verschillende sein voet printen wil je precies hebben? Want die weerstand? Waar komt die nu precies te zitten. Als je een eindgebruiker er zelf weerstanden op wilt laten zetten, kan je een catastrofe verwachten  ;D

En ik vraag me af of die meerkosten het wel waard is. Hoe vaak configureer je een sein decoder? Meestal 1x per baan. En knopje indrukken en een wissel adres aansturen dat is 5 seconde configuratie werk, 15s als je 3 seinen op 1 decoder heb. Wegen die 5-15 secondes werk per sein per eens in 5j? het op tegen een bijna verdubbeling van de fabricagekosten?

Mvg,

Bas

« Laatst bewerkt op: 25 May 2025, 19:14:49 door bask185 »
Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)

AP3737

  • Offline Offline
  • Berichten: 273
Re: DCC-decoder geïntegreerd in sein(voet)
« Reactie #18 Gepost op: 29 May 2025, 09:04:52 »
Hi Bas

waarom zou je pom en CV werk willen doen, als je alles met normale wisseladressen kan oplossen?  ;D  Het verschilt per systeem, maar niet elk systeem vind ik zo vriendelijk met cv's programmeren

Natuurlijk heb je gelijk dat het zetten van een wisseladres het makkelijkst via een knopje kan. Maar als je meer wilt doen, zoals de LEDs dimmen of het seinbeeld aanpassen, dan kan dat vaak beter via SM/PoM.

Groet, Aiko

bask185

  • Offline Offline
  • Berichten: 4922
Re: DCC-decoder geïntegreerd in sein(voet)
« Reactie #19 Gepost op: 29 May 2025, 09:25:49 »
Helderheid instellen via CV? Nee dank je.

Ik zou hier een rij regelaar voor gebruiken. Je drukt het knopje 4s in voor helderheid menu. Alle leds gaan aan.

Je pakt lok 9999 er bij dan kies je met een functie je lampje, en alleen dat lampje blijft aan. Dan kan je met je rijregelaar de helderheid instellen en als je klaar bent, zet je de functie weer uit. En alle lampen gaan weer aan.

Dit is hoe ik helderheid zou willen instellen.

Mvg,

Bas
Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)

AP3737

  • Offline Offline
  • Berichten: 273
Re: DCC-decoder geïntegreerd in sein(voet)
« Reactie #20 Gepost op: 29 May 2025, 18:40:52 »
Hi Bas

Er zijn meerdere wegen die naar Rome leiden. Afhankelijk van de (grootte) van de baan, zullen mensen ook andere voorkeuren hebben.

Bij mijn (nieuwe) servo decoder stel ik een aantal zaken, zoals de uiterste stand van de wisseltongen, ook het liefst in met een handregelaar die luistert naar een specifiek lok adres.

Bij andere decoders gebruik ik liever CVs (en PoM), zeker omdat ik daarvoor ook gebruikersvriendelijke software heb. Ter illustratie hierbij een screenshot.

Groet

Aiko


Dennis1984

  • Offline Offline
  • Berichten: 880
  • Gotthardbahn
Re: DCC-decoder geïntegreerd in sein(voet)
« Reactie #21 Gepost op: 29 May 2025, 20:47:19 »
Ik lees jullie goede ideeën met veel interesse heren ;). Bij ons op de club hebben we trouwens geen handregelaars (wel een computer uiteraard); we rijden daar volledig geautomatiseerd.

Met vriendelijke groet,
Dennis

reinderlf

  • Traintastic!
  • Offline Offline
  • Berichten: 102
    • traintastic.org
Re: DCC-decoder geïntegreerd in sein(voet)
« Reactie #22 Gepost op: 29 May 2025, 21:43:28 »
Leuk om te volgen dit :)

Beetje offtopic misschien, ik heb een aantal LocoNet modules die je kan instellen via LNCV, omdat met het handje te doen is best onhandig (vind ik).
Wat ik daarvoor gedaan heb is een XML defenitie gemaakt per module, die kan ik in mn software (Traintastic) inlezen en laat die een lijst van LNCV's zien met evt controls om ze wat makkelijker te kunnen instellen.

Voorbeeldje:
 


De Startup time heeft een stapgrootte van 0,5sec, dat staat in de XML defenitie, zo kan de gebruiker een "normale" waarde instellen en rekent de programmer uit welke waarde naar het register moet worden geschreven.
In de XML definitie kun je ook voorkeuze lijstjes opgeven, dan krijg je als gebruiker een dropdown met tekst en programmer schrijft dan de bijbehorende waarde naar het register.

De XML definities staat op GitHub, zie: https://github.com/traintastic/lncv

bask185

  • Offline Offline
  • Berichten: 4922
Re: DCC-decoder geïntegreerd in sein(voet)
« Reactie #23 Gepost op: 29 May 2025, 22:05:52 »
Als dingen op het oog gefintune'd moeten worden, zoals servo posities maar ook seinhelderheid dan probeer ik om een oplossing te bedenken waarbij geen computer nodig is. Niet iedereen heeft altijd maar een laptop liggen. En dan is het toch wel fijn als je met phone of een throttle lokaal even aanpassingen kan doen.

Citaat
Bij ons op de club hebben we trouwens geen handregelaars
Maar wel smartphones neem ik aan? Dan kan je engine driver, z21 app of itrain app of marklin app of ... app gebruiken voor finetuning  ;)

Mvg,

Bas
Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)