Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Jos_1972
Vandaag om 20:01:45
br 041 334-4 Fleischmann H0 door Jasperkc
Vandaag om 19:59:18
Roco ns 309 ac>dc door bellejt
Vandaag om 19:50:35
Waldbrunn an der Veluwe. Romantiek in H0 (2R) door Martin Domburg
Vandaag om 19:49:57
Eyro Interlaken door Luc2000
Vandaag om 19:09:49
Onvoldoende trekkracht, loc verzwaren? door Robert vh Prutsert
Vandaag om 19:08:58
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
Vandaag om 18:56:25
Acherntal 2.0 H0 TP III/IV door Ronald Halma
Vandaag om 18:41:26
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door puntenglijder
Vandaag om 18:41:16
Trafo regelaar hulp door FraWi
Vandaag om 18:38:14
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 17:37:21
Ronald doet de Fork Challenge! door Ronald Halma
Vandaag om 17:12:28
Stalen rijtuigen van NS door ACTS1251
Vandaag om 17:12:13
RhB H0m, Albulisch door Sylvester
Vandaag om 17:00:00
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Modellbahnwagen
Vandaag om 16:48:08
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door tijgernootje
Vandaag om 16:27:43
De Passage, een minimalistisch tentoonstellingsbaantje (H0) door Ronald Halma
Vandaag om 16:24:49
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door GD
Vandaag om 16:12:18
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 15:22:53
De Projecten van RetroJack door tijgernootje
Vandaag om 15:22:03
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 15:21:57
Brezelbahn in H0, Duitsland tp III. door tijgernootje
Vandaag om 15:16:09
Module vliegveld Jan van Mourik door MOVisser
Vandaag om 14:48:22
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 14:46:59
Waar plaats ik de seinen op mijn modelbaan? (duitsland, tp. 3) door Benelux795
Vandaag om 14:17:43
Shapeways failliet, maar NL tak maakt doorstart door FritsT
Vandaag om 13:25:08
24e smalspoormodelbouwdagen 30 en 31 augustus 2025 bij Stoomtrein Katwijk Leiden door Ronald Halma
Vandaag om 13:08:41
Industrieel smalspoor inspiratiedraadje door Duikeend
Vandaag om 12:07:41
23 augustus modelspoorbeurs Houten door jan47
Vandaag om 11:44:47
Microstepper motoren voor armseinpalen door Eric v C
Vandaag om 11:27:32
  

Auteur Topic: Twentelijn, 1976: welke internationale trein is dit? (uit het 1200-boek, Bouman)  (gelezen 4976 keer)

1200blauw

  • Offline Offline
  • Berichten: 2897
  • Twentelijn 1968-1980
Op pag.102 van de 1200-bijbel van Henk Bouman vind ik een foto uit augustus 1976 van de hand van Gunther Kuschy van een blauwe 1202 met daarachter een sleep bestaande uit:

1. NS Plan W1;
2. NS Plan E RD;
3. DB BDm;
4. DB Bm;
5. DB ABm;
6. ...

Daarna wordt het onduidelijker. Uit het bijschrift blijkt dat het een trein is uit Hamburg. Mijn vermoeden is dat het de Harz Express betreft, omdat hij met wat goede wil wel lijkt op de Harz Express uit 1974 zoals die door Falkenberg of uit winter 1975/'76 door Mispoes is getekend. Ik kan me zo voorstellen dat de reguliere CIWL WR is uitgevallen en na het passeren van de Duits-Nederlandse grens is besloten een Plan E RD mee te sturen. Plan W in opzending?
Is er iemand van de deskundigen die mij kan bevestigen dat het de Harz Express is, of me kan vertellen wat het dan wèl is?
« Laatst bewerkt op: 08 May 2025, 11:12:28 door 1200blauw »

1200blauw

  • Offline Offline
  • Berichten: 2897
  • Twentelijn 1968-1980
Het betreft deze foto:



(ik heb m'n twijfels of dit mag, dus ik heb 'm zelf even bij de mods gemeld)

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7753
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Genoeg vertekening doordat de boekpagina gekromd is, tikkie onscherp, weerkaatsing rechts, waarschijnlijk maar een deel v/d foto: lijkt me afdoende om het een geldig "fotocitaat" te maken temeer omdat het een duidelijk inhoudelijk doel heeft.

Reinout-als-moderator :)
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

Peter Kleton

  • Offline Offline
  • Berichten: 3986
 De trein rijdt Duitsland in en het zou best de Harz Express kunnen zijn,hier met  o.a. een Plan W .
In 1976 zijn we  mss  ook met de Harz Express naar Hildesheim gegaan ,toen zaten we in een Plan D of K ,ook op de terugweg.
Peter
NS 1924-heden.
 0 baan NS loks 2100 ,6200, 3700, 3900 ,SSN 023 en  eloks 1100,1200,1300, Mat 24 en SSN023023 en 01 1ng075op 2 rail  met bovenleiding voor front en sluitsein.
  Met  kopstation als Zvt en Ov en stukje dubbelspoor er tussen .Lichtseinen

Wies

  • Offline Offline
  • Berichten: 1180
Mijn kennis omtrent de Harz Express schiet te kort om een antwoord te kunnen geven op de gestelde vraag.

@ Peter: Het is mij niet bekend waar de foto is gemaakt (Twente, Salland, Veluwe?), maar gelet op de stand van de zon en de schaduw van de masten, lijkt het mij dat de trein niet Duitsland in rijdt (tenzij de zon in het noorden stond).

Met vriendelijke groet,
Wies.
Onlangs een spoor gevonden.
Vroeg me af van wie, van wat.
Het bleek de trein te zijn.
Die het achtergelaten had.

1200blauw

  • Offline Offline
  • Berichten: 2897
  • Twentelijn 1968-1980
Er staat bij de foto dat 'ie uit Hamburg komt, dus oost-west, thv Assel (west van Apeldoorn). Als het een Harz Express is zou het de D2240 moeten zijn en niet de D2241.

@Reinout: dank voor de toelichting. Het is een deel van de foto inderdaad, en een foto van een foto.
« Laatst bewerkt op: 08 May 2025, 13:00:38 door 1200blauw »

Mispoes

  • Huiskat van Benelux en vriend van de Biljettencentrale.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8994
  • Hengelooo 1:160
Uit het bijschrift blijkt dat het een trein is uit Hamburg.

Ik heb mijn hoofd hier ook al eens over gebroken.

In het boek staat dat de trein uit Hannover komt, niet uit Hamburg. De aanwezigheid van een AB duidt op een trein met koerswagens. De Noordzee Expres kwam uit Hamburg èn Hannover, maar daar zat geen BD in. 

Harz Expres uit Bad Harzburg en Berlijn zou kunnen, maar kan dat ook met de stand van de zon? Doorkomsttijd is ca. 19.45 uur. Plan E RD en Plan W bevreemden mij dan weer in de Harz als versterkingsrijtuigen, daar de trein niet stopt in Aml, Dv en Apd (leeg mat?) en voor bagage en koffie al faciliteiten aanwezig (zouden moeten) zijn. Ik heb het zelf gehouden op een reguliere buurlandtrein met als bijzonderheid een AB.   

een Harz Express is

'een' Harz Expres?
Das Pausenbrot schmiert Westfalen mir.

1200blauw

  • Offline Offline
  • Berichten: 2897
  • Twentelijn 1968-1980
In het boek staat dat de trein uit Hannover komt, niet uit Hamburg.

Klopt. Typo mijnerzijds, Hannover denken en Hamburg typen, zoiets. ;)

De aanwezigheid van een AB duidt op een trein met koerswagens. De Noordzee Expres kwam uit Hamburg èn Hannover, maar daar zat geen BD in. 

Noordzee Express lijkt me uitgesloten eigenlijk. De enige aanwijzing daarvoor is de Plan E RD. De volgorde van de DB-wagens geeft mij een sterke aanwijzing voor de Harz Express, met name de BD inderdaad.

Harz Expres uit Bad Harzburg en Berlijn zou kunnen, maar kan dat ook met de stand van de zon? Doorkomsttijd is ca. 19.45 uur.

De trein bevindt zich in een linkerboog. Terugzoekend op Maps zie ik dat in die boog ook een deel naar het noordwesten wordt gereden. Qua positie zou dat dus kunnen. Een laagstaande zon (rond dat tijdstip in augustus) zou lange schaduw tot gevolg moeten hebben van bijvoorbeeld de bovenleidingmasten. Echter lijkt me dit een tele-opname. Dan wordt alles in de kijkrichting verkort. Kleurtemperatuur zou wat roder moeten zijn, maar dat is ook afhankelijk van de gebruikte film. Met Agfa krijg je bijvoorbeeld al snel een resulatta als we hier zien, met nauwelijks roodzweem. Ik houd het voor mogelijk.

Plan E RD en Plan W bevreemden mij dan weer in de Harz als versterkingsrijtuigen, daar de trein niet stopt in Aml, Dv en Apd (leeg mat?) en voor bagage en koffie al faciliteiten aanwezig (zouden moeten) zijn.

Vandaag mijn hypothese over het ontbreken van de CIWL WR. Stel eens dat die met panne in Duitsland is achtergebleven. Trein komt dus zonder koffie en restauratiefaciliteiten (BD is aanwezig, dus bagagecapaciteit is er) de grens over. NS heeft op Hgl nog een RD staan en besluit die samen met de loc in te zetten om die arme dorstigen aan boord te laven. O ja, er moet ook nog een Plan W naar het westen mee, dus die gaat ook aan de haak.

Ik heb het zelf gehouden op een reguliere buurlandtrein met als bijzonderheid een AB.   

Wat is precies "een reguliere buurlandtrein" in jouw beleving? Daarvan heb ik vanaf 1976 (einde Plan D) geen samenstellingen. Buurlandtreinen tot dan toe reden met NS Plan D of DB Silberlinge, dat heb ik goeddeels in kaart.

'een' Harz Expres?

2240 of 2241, "een" van beide :)

Volgens mij zit de sleutel tot het ontrafelen van dit vraagstuk in het herkennen van het laatst zichtbare rijtuig. Kan dat een DR-rijtuig zijn of is het zeker een DB-exemplaar?

1200blauw

  • Offline Offline
  • Berichten: 2897
  • Twentelijn 1968-1980
Ik weet van de Harz Express in 1974 (dat is dus niet 1976) dat die werd gereden door een 1300, weliswaar richting oosten. Dat is opmerkelijk, omdat de meeste getrokken reizigerstreinen, binnenlands èn internationaal, in die tijd op de Twentelijn getrokken werden door een 1100. Bekend is, dat die 1300 naar het oosten reed om de zware olietreinen uit Almelo op te pikken richting westen. Ook werd dan trouwens wel eens een slagje intercity-dienst Enschede - Amsterdam vv meegepakt, voor een stammetje Plan D. Die dienst werd afgewisseld met een 1200 in sommige dienstregelingsjaren. Dat maakt het voor mij waarschijnlijker dat de trein op de foto een de Harz Express is. Het is allemaal op aannames en suggesties gebaseerd, dus als iemand iets concreet heeft...
« Laatst bewerkt op: 08 May 2025, 14:44:54 door 1200blauw »

spoorzeven

  • Offline Offline
  • Berichten: 5574
Het fotobijschrift uit de NVBS Beeldbank: Locomotief NS 1202 met een internationale reizigerstrein uit de richting Rheine in ingraving bij Assel. Achter de locomotief een rijtuig plan W en een RD rijtuig die in Bentheim samen met de locomotief voor de trein zijn geplaatst.
De datum staat er niet bij, alleen dat het in 1976 was. Het is DIA102387-NL-0025. Gezien de bloeiende heide is de foto in de zomer gemaakt. Dat klopt trouwens ook met het feit dat pas vanaf eind mei elektrisch werd gereden naar Bentheim, waar NS dus loc en plan E en in dit geval ook een plan W aanbracht. Qua samenstelling van de trein is mijn gok de Harz Expres waar in 1974 in ieder geval een AB-rijtuig van de DB in reed. 
Groet, Frank

Peter Kleton

  • Offline Offline
  • Berichten: 3986
In 1976 was de Harz Express D2240 naar Hoek van Holland.
 Maar!   Die reed was om 20;05 in Amersfoort volgens mijn spoorboekje uit 1976.
Moeilijk te plaatsen met de schaduw van de bvl masten ,want het spoor bij Assel loopt vrijwel Oost-West en de schaduwen staan haaks op de baan , dus het is rond het middag uur.
Het zou beter de D238 , de Noordzee Express naar Hoek van Holland kunnen zijn, die om 12: 10 in Amf is.
Bron: Spoorboekje NS1976
 Peter
NS 1924-heden.
 0 baan NS loks 2100 ,6200, 3700, 3900 ,SSN 023 en  eloks 1100,1200,1300, Mat 24 en SSN023023 en 01 1ng075op 2 rail  met bovenleiding voor front en sluitsein.
  Met  kopstation als Zvt en Ov en stukje dubbelspoor er tussen .Lichtseinen

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26732
    • Pagina van klaas
Bij Assel loopt het spoor inderdaad west-oost. Maar verder in de richting van Apeldoorn buigt het af naar het zuidoosten. Zou goed kunnen dat de foto is gemaakt op ongeveer de plek waar nu het wildviaduct ligt.
Op de foto zijn helaas geen hectometerbordjes te zien.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

spoorzeven

  • Offline Offline
  • Berichten: 5574
De trein rijdt in een boog naar links (gezien in de rijrichting). Het wildviaduct ligt pas na die boog (in de richting Apeldoorn). Mij lijkt de redenering van Peter te kloppen.
Waar zijn die huiskatten als je ze nodig hebt ;)?
Groet, Frank

spoorijzer

  • Offline Offline
  • Berichten: 2724
    • Website over Spoorijzer Railtractoren
Gekke gedachte, maar zou de plan W niet in opzending mee zijn genomen? Wat ik begrijp werd de E RD pas in NL (Hengelo dacht ik) toegevoegd. Dan zal de plan W ook in Hengelo toegevoegd zijn.

Het lijkt wel een buurland plan W, gezien het ontbreken van de reclamebanen. maar gezien de plek in de trein lijkt mij vreemd dat het rijtuig nu daadwerkelijk vanuit Duitsland komt.

Alternatief: zou dit plan W rijtuig als versterking hebben meegereden op het binnenlandse gedeelte?

Groeten,
Rogier

Peter Kleton

  • Offline Offline
  • Berichten: 3986
Ik heb even gezocht bij de lucht foto's van Prorail.Zeer gedetailleerd maar geen naam Assel (Heeft het spoor ook niks mee te maken), maar ook geen Km bordjes.
Er liggen trouwens wel een paar slingers in het spoor ri Apd ,die niet op de Spoorkaart staan,dus de juiste plek blijft moeilijk te vinden.
Er staat wel een afspanmast op de foto ,maar die staan er om de 1500 m ongeveer,heb je ook niks aan. >:(
Peter
NS 1924-heden.
 0 baan NS loks 2100 ,6200, 3700, 3900 ,SSN 023 en  eloks 1100,1200,1300, Mat 24 en SSN023023 en 01 1ng075op 2 rail  met bovenleiding voor front en sluitsein.
  Met  kopstation als Zvt en Ov en stukje dubbelspoor er tussen .Lichtseinen