Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Roco NS bolkoprijtuig deel -tig: gepiel op de 1,5 mm2 door Edsko Hekman
Vandaag om 17:51:58
mDDM, waarom 3 draaistellen? door Eric B
Vandaag om 17:48:42
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Flevodienst 1976
Vandaag om 17:36:07
Vraag over vervangmotor Lima-locomotief door Menno
Vandaag om 17:31:15
Station Roodeschool door Torikoos
Vandaag om 17:24:23
vrijgavecode z21 centrale door AlbertG
Vandaag om 17:10:10
De Projecten van RetroJack door RetroJack
Vandaag om 16:56:34
Rondom Charlois door Alewijn
Vandaag om 16:54:11
Noordelijke Spoor en Modelbouwdagen in VEENDAM door Ronald69
Vandaag om 16:36:02
Yet Another Servo Decoder door bask185
Vandaag om 16:29:54
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 16:29:12
Line-up foto's van modellen door spoorijzer
Vandaag om 16:08:27
Big Scale Trains - NS SLT in H0 door Sebastiaan Pot -- Big Scale Trains
Vandaag om 16:06:29
Leids spoor (voorheen Blauwpoortsbrug) door Gerco van Beelen
Vandaag om 15:53:51
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 15:45:59
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door R1954
Vandaag om 15:33:08
Rijnstraat door Gerco van Beelen
Vandaag om 15:32:33
1865/68 aanleg kreekrakdam Bergen op Zoom / goes. door TonM
Vandaag om 15:21:17
Piko 2025 door Sicco Dierdorp
Vandaag om 15:16:37
Seinen programeren met de Pro-Link naar de 10837 dec. door bask185
Vandaag om 15:15:50
NS huisstijl jaren zeventig / jaren tachtig door Luc2000
Vandaag om 14:40:25
3D/RM-IG: CTA bakken (H0) (met texture!) door Luc2000
Vandaag om 14:38:25
Scandinavië-IG: Skandinavisk bangården. Voor op Scandinavië gerichte spoorzaken door Loki
Vandaag om 14:34:14
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 14:30:52
PBM/PWM met joystick door BR41
Vandaag om 14:21:41
Piko TT 2025 door Bartje81
Vandaag om 14:16:26
Onshape gebruikersgroep door Hans van de Burgt
Vandaag om 13:45:26
Vele baanplannen online gezet door BramFokke
Vandaag om 13:27:36
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door meino
Vandaag om 12:17:58
Da's Daz 2 door spoorijzer
Vandaag om 12:07:48
  

Auteur Topic: Hoe werkte het penningen systeem bij de NZH bij storingen ?  (gelezen 1549 keer)

Peter Kleton

  • Offline Offline
  • Berichten: 4030
Hoe werkte het penningen systeem bij de NZH bij storingen ?
« Gepost op: 20 April 2025, 21:59:36 »
Ik heb gewoond in Noordwijk  bij de plaats waar het enkelspoor door he dorp begon(De Heerenweg)
Als er een seinstoring was  in de beveiliging daarvan ,werden er penningen gebruikt. Die lagen in een klein kastje aan de grote kast waar de apparatuur voor de beveiliging  in zat,maar slechts in een van de twee kastjes.
Elk stuk enkelspoor had zijn eigen penning. Ik heb alleen nooit begrepen hoe het ging als er na b.v. 5 minuten nog een tram  dezelfde kant op ging ,er was dan geen penning in dat kastje...
Had het iets te maken met de groene schijf die de personeelstram van en naar Wpl Rijnsburg altijd op zijn front had hangen?
 Peterr

De  meerdere boeken  schrijven hier nooit over.
NS 1924-heden.
 0 baan NS loks 2100 ,6200, 3700, 3900 ,SSN 023 en  eloks 1100,1200,1300, Mat 24 en SSN023023 en 01 1ng075op 2 rail  met bovenleiding voor front en sluitsein.
  Met  kopstation als Zvt en Ov en stukje dubbelspoor er tussen .Lichtseinen

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26872
    • Pagina van klaas
Re: Hoe werkte het penningen systeem bij de NZH bij storingen ?
« Reactie #1 Gepost op: 20 April 2025, 22:23:07 »
Hier vond ik een geschrift waar dat wordt uitgelegd: https://issuu.com/opderails/docs/odr_2023-04/s/22092198
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Noordernet

  • Offline Offline
  • Berichten: 3364
Re: Hoe werkte het penningen systeem bij de NZH bij storingen ?
« Reactie #2 Gepost op: 20 April 2025, 22:29:40 »
Volgens mij werken de penningen als de primitieve versie van het Britse systeem van de staff. Ieder lijngedeelte had één staf, die door de trein werd meegenomen.

Ergens, bij de Isle of Man Railway meen ik, reed bij twee treinen in dezelfde richting de eerste met een schriftelijke lastgeving. Ongeveer met de tekst: This train, number …, is followed bij train number …, which is carrying the staff.

In deze gevallen heb je een lastgeving nodig. Die werd pas uitgeschreven als de staf op het vertrekstation was.

Puzzel er maar eens op.

Groet,
Wolter
Prutsen aan spoor, tram en omgeving.

Peter Kleton

  • Offline Offline
  • Berichten: 4030
Re: Hoe werkte het penningen systeem bij de NZH bij storingen ?
« Reactie #3 Gepost op: 20 April 2025, 22:58:49 »
Klaas  en Wolter.
Deze vraag kwam (weer eens) bij mij op toen ik vanavond Rail Away zag ,met het tooken systeem.
 
Het geheim was dus dat de tweede tram/trein de tooken mee nam en de eerste  b.v.  een groene schijf ,mij zeer bekend omdat ik zelf ooit een foto  van heb gemaakt met de NZH  H303 bij Rijnsburg ,met groene schijf.  ;)
De A327 rijdt in Den Haag ook met een groene schijf in de stad,ik weet niet of dat verplicht is.
Groeten ,
Peter
NS 1924-heden.
 0 baan NS loks 2100 ,6200, 3700, 3900 ,SSN 023 en  eloks 1100,1200,1300, Mat 24 en SSN023023 en 01 1ng075op 2 rail  met bovenleiding voor front en sluitsein.
  Met  kopstation als Zvt en Ov en stukje dubbelspoor er tussen .Lichtseinen

odaoda

  • Offline Offline
  • Berichten: 199
Re: Hoe werkte het penningen systeem bij de NZH bij storingen ?
« Reactie #4 Gepost op: 21 April 2025, 00:09:54 »
Bij de NZH kende het reglement twee kleuren schijven, namelijk een rode of een groene schijf. De rode werd voorop geplaatst bij "verkeerd spoor" rijdende trams, de groene schijf was de aankondiging van extra trams, niet volgens een vooraf bepaalde dienstregeling. Bij vooraf bepaalde extra trams werden dienstcijfers gebruikt in plaats van de dienstletters. De groene schijf heeft dan ook niets te maken met het enkelspoor.

Peter Kleton

  • Offline Offline
  • Berichten: 4030
Re: Hoe werkte het penningen systeem bij de NZH bij storingen ?
« Reactie #5 Gepost op: 21 April 2025, 11:22:04 »
Hallo,
Ik schaam mij een beetje dat ik het niet wist,  :(
Tot 1960 reden de trams voor ons huis langs,
Ik wist ook van de penningen en het kastje daar voor.
Ik heb de werktrams zien rijden met de groene schijf
Ook hoe de seinen werkten ,want het enkelspoor begon gij ons voor de deur. ;)
Ik heb het nagezocht  in het boek van Smit en in De Voorschriften voor het rijdend personeel anno 1951 en  een beknopte handleiding voor de Wagenvoerders.Anno ??Maar over het gebruik van de penningen staat er niet s in.

Mss heeft Dick v.d. Spek er iets over geschreven ,dat moet ik nog opzoeken.
Peter
NS 1924-heden.
 0 baan NS loks 2100 ,6200, 3700, 3900 ,SSN 023 en  eloks 1100,1200,1300, Mat 24 en SSN023023 en 01 1ng075op 2 rail  met bovenleiding voor front en sluitsein.
  Met  kopstation als Zvt en Ov en stukje dubbelspoor er tussen .Lichtseinen

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26872
    • Pagina van klaas
Re: Hoe werkte het penningen systeem bij de NZH bij storingen ?
« Reactie #6 Gepost op: 21 April 2025, 11:54:39 »
Als je zoekt op nzh penningen, dan vind je vooral verhalen over gedenkpenningen.
Op de site van het Haarlems dagblad vond ik een verhaal over de penningen bij enkelspoor. Maar om dat te mogen lene moet je abonnee worden, en dat ga ik niet doen.

Dit is een typisch geval van "had ik maar". Had ik toen maar gevraagd hoe het werkte. Maar omdat het al zolang gelden is zijn er waarschijnlijk weinig mensen die het uit eigen ervaring kunnen vertellen.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.