Doel:€250.00
Donaties:€0.00

Per saldo:€-250.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-12-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Rondom Charlois door mass am see
Vandaag om 09:04:52
Rail away door R1954
Vandaag om 08:58:40
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Silvolde
Vandaag om 08:57:20
Onshape gebruikersgroep door Hans van de Burgt
Vandaag om 08:43:02
Surava in modules door Huup
Vandaag om 08:38:04
RhB H0m, Albulisch door Boertje
Vandaag om 08:34:25
GoVolta treindiensten naar Berlijn & Hamburg door Quinzeedied
Vandaag om 07:51:53
Staion Odijk Rangeer terrein - Marklin C - H0 door Martijnstein
Vandaag om 06:17:52
3 januari NVBS oliebollenrit door FreekH
Vandaag om 00:51:31
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door roadster36
Vandaag om 00:34:53
NS 8100 in 0 door roadster36
12 December 2025, 23:18:52
Rondje door Lissabon met Lijn 28 door Sven
12 December 2025, 22:51:15
HTM PCC tram en wat gefrutsel er bij door Sven
12 December 2025, 22:44:00
Pfarrerwinkel bahn door DJV
12 December 2025, 22:06:32
Bitry Bascule in 0e, een nieuw baantje op Micromodules door moonlicht
12 December 2025, 21:29:32
Alternatieven voor de messing lagers van een Fleischmann rondmotor door GerardvV
12 December 2025, 21:25:41
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
12 December 2025, 21:21:01
Cranicher Altbahn door Arjen52
12 December 2025, 20:12:26
Kersttrein door 008200
12 December 2025, 19:12:13
'Worst Case' materieel voor testen vrije ruimte, etc... door Frans Peeters
12 December 2025, 18:48:53
Testbaantje wordt Kerstbaantje (N-spoor, 0,31 M²) door Rico [momfer]
12 December 2025, 18:44:25
ProRail kan spoor in Nederland niet langer ’toekomstklaar’ houden door Huup
12 December 2025, 18:37:56
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Jeroen Water
12 December 2025, 16:45:42
De spoorhaven van Zuidbarge. door cor_b
12 December 2025, 15:46:17
blablabla door Duikeend
12 December 2025, 15:24:15
Spoor op industrieterrein Lage Weide door R1954
12 December 2025, 15:14:11
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door roco
12 December 2025, 15:06:54
On30 diorama: Sedona Red Rock Canyon, AZ door Ronald Halma
12 December 2025, 14:05:52
Bauarbeiten im gange door 741230
12 December 2025, 12:57:20
Van 2D afbeelding naar 3D model door Hans van de Burgt
12 December 2025, 12:39:17
  

Auteur Topic: Hoe werkte het penningen systeem bij de NZH bij storingen ?  (gelezen 1880 keer)

Peter Kleton

  • Offline Offline
  • Berichten: 4050
Hoe werkte het penningen systeem bij de NZH bij storingen ?
« Gepost op: 20 April 2025, 21:59:36 »
Ik heb gewoond in Noordwijk  bij de plaats waar het enkelspoor door he dorp begon(De Heerenweg)
Als er een seinstoring was  in de beveiliging daarvan ,werden er penningen gebruikt. Die lagen in een klein kastje aan de grote kast waar de apparatuur voor de beveiliging  in zat,maar slechts in een van de twee kastjes.
Elk stuk enkelspoor had zijn eigen penning. Ik heb alleen nooit begrepen hoe het ging als er na b.v. 5 minuten nog een tram  dezelfde kant op ging ,er was dan geen penning in dat kastje...
Had het iets te maken met de groene schijf die de personeelstram van en naar Wpl Rijnsburg altijd op zijn front had hangen?
 Peterr

De  meerdere boeken  schrijven hier nooit over.
NS 1924-heden.
 0 baan NS loks 2100 ,6200, 3700, 3900 ,SSN 023 en  eloks 1100,1200,1300, Mat 24 en SSN023023 en 01 1ng075op 2 rail  met bovenleiding voor front en sluitsein.
  Met  kopstation als Zvt en Ov en stukje dubbelspoor er tussen .Lichtseinen

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 27031
    • Pagina van klaas
Re: Hoe werkte het penningen systeem bij de NZH bij storingen ?
« Reactie #1 Gepost op: 20 April 2025, 22:23:07 »
Hier vond ik een geschrift waar dat wordt uitgelegd: https://issuu.com/opderails/docs/odr_2023-04/s/22092198
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Noordernet

  • Offline Offline
  • Berichten: 3386
Re: Hoe werkte het penningen systeem bij de NZH bij storingen ?
« Reactie #2 Gepost op: 20 April 2025, 22:29:40 »
Volgens mij werken de penningen als de primitieve versie van het Britse systeem van de staff. Ieder lijngedeelte had één staf, die door de trein werd meegenomen.

Ergens, bij de Isle of Man Railway meen ik, reed bij twee treinen in dezelfde richting de eerste met een schriftelijke lastgeving. Ongeveer met de tekst: This train, number …, is followed bij train number …, which is carrying the staff.

In deze gevallen heb je een lastgeving nodig. Die werd pas uitgeschreven als de staf op het vertrekstation was.

Puzzel er maar eens op.

Groet,
Wolter
Prutsen aan spoor, tram en omgeving.

Peter Kleton

  • Offline Offline
  • Berichten: 4050
Re: Hoe werkte het penningen systeem bij de NZH bij storingen ?
« Reactie #3 Gepost op: 20 April 2025, 22:58:49 »
Klaas  en Wolter.
Deze vraag kwam (weer eens) bij mij op toen ik vanavond Rail Away zag ,met het tooken systeem.
 
Het geheim was dus dat de tweede tram/trein de tooken mee nam en de eerste  b.v.  een groene schijf ,mij zeer bekend omdat ik zelf ooit een foto  van heb gemaakt met de NZH  H303 bij Rijnsburg ,met groene schijf.  ;)
De A327 rijdt in Den Haag ook met een groene schijf in de stad,ik weet niet of dat verplicht is.
Groeten ,
Peter
NS 1924-heden.
 0 baan NS loks 2100 ,6200, 3700, 3900 ,SSN 023 en  eloks 1100,1200,1300, Mat 24 en SSN023023 en 01 1ng075op 2 rail  met bovenleiding voor front en sluitsein.
  Met  kopstation als Zvt en Ov en stukje dubbelspoor er tussen .Lichtseinen

odaoda

  • Offline Offline
  • Berichten: 202
Re: Hoe werkte het penningen systeem bij de NZH bij storingen ?
« Reactie #4 Gepost op: 21 April 2025, 00:09:54 »
Bij de NZH kende het reglement twee kleuren schijven, namelijk een rode of een groene schijf. De rode werd voorop geplaatst bij "verkeerd spoor" rijdende trams, de groene schijf was de aankondiging van extra trams, niet volgens een vooraf bepaalde dienstregeling. Bij vooraf bepaalde extra trams werden dienstcijfers gebruikt in plaats van de dienstletters. De groene schijf heeft dan ook niets te maken met het enkelspoor.

Peter Kleton

  • Offline Offline
  • Berichten: 4050
Re: Hoe werkte het penningen systeem bij de NZH bij storingen ?
« Reactie #5 Gepost op: 21 April 2025, 11:22:04 »
Hallo,
Ik schaam mij een beetje dat ik het niet wist,  :(
Tot 1960 reden de trams voor ons huis langs,
Ik wist ook van de penningen en het kastje daar voor.
Ik heb de werktrams zien rijden met de groene schijf
Ook hoe de seinen werkten ,want het enkelspoor begon gij ons voor de deur. ;)
Ik heb het nagezocht  in het boek van Smit en in De Voorschriften voor het rijdend personeel anno 1951 en  een beknopte handleiding voor de Wagenvoerders.Anno ??Maar over het gebruik van de penningen staat er niet s in.

Mss heeft Dick v.d. Spek er iets over geschreven ,dat moet ik nog opzoeken.
Peter
NS 1924-heden.
 0 baan NS loks 2100 ,6200, 3700, 3900 ,SSN 023 en  eloks 1100,1200,1300, Mat 24 en SSN023023 en 01 1ng075op 2 rail  met bovenleiding voor front en sluitsein.
  Met  kopstation als Zvt en Ov en stukje dubbelspoor er tussen .Lichtseinen

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 27031
    • Pagina van klaas
Re: Hoe werkte het penningen systeem bij de NZH bij storingen ?
« Reactie #6 Gepost op: 21 April 2025, 11:54:39 »
Als je zoekt op nzh penningen, dan vind je vooral verhalen over gedenkpenningen.
Op de site van het Haarlems dagblad vond ik een verhaal over de penningen bij enkelspoor. Maar om dat te mogen lene moet je abonnee worden, en dat ga ik niet doen.

Dit is een typisch geval van "had ik maar". Had ik toen maar gevraagd hoe het werkte. Maar omdat het al zolang gelden is zijn er waarschijnlijk weinig mensen die het uit eigen ervaring kunnen vertellen.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.