Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Zoeken
Encyclopedie
Help
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€88.00
Per saldo:
€-162.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
24e smalspoormodelbouwdagen 30 en 31 augustus 2025 bij Stoomtrein Katwijk Leiden
door
ronald1956
02 September 2025, 23:04:02
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
Wim Vink
02 September 2025, 22:44:07
Vraag over aandrijving / tandwielen Roco Blokkendoos (oud)
door
Pauldg
02 September 2025, 22:32:13
Minibaan Visserskaai H0
door
Sikko
02 September 2025, 22:28:32
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)...
door
Mark D.
02 September 2025, 22:20:05
ACTS containerwagens
door
Michiel 80
02 September 2025, 22:11:41
Veevervoer ss/ ns
door
prutser
02 September 2025, 22:10:10
Station Roodeschool
door
Torikoos
02 September 2025, 21:51:37
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor
door
Schachbrett
02 September 2025, 21:43:43
NS-1000 in spoor-1
door
arnout
02 September 2025, 21:16:37
PB models: Wadlopers model 2022, voorbeschouwing + bespreking
door
Mcn1986
02 September 2025, 21:14:41
Brainwave: magneetkoppelingen elektrisch ontkoppelen
door
Ferdinand Bogman
02 September 2025, 20:27:51
Swalbenburg, N modulebaan
door
NS264
02 September 2025, 20:15:41
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's
door
Wummeke
02 September 2025, 20:07:22
Stalen D 4 deurs spoor 0
door
FritsT
02 September 2025, 19:27:57
NS 8400 van Werps
door
prutser
02 September 2025, 19:14:30
TEE / Rheingold
door
VictorPM
02 September 2025, 18:25:53
Da's Daz 2
door
BartvD
02 September 2025, 18:02:42
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
door
Vislijn
02 September 2025, 17:35:15
Minder wissels
door
1200blauw
02 September 2025, 17:31:51
BMB-Module: “Corfe Castle Station”
door
Sofie
02 September 2025, 16:01:51
NS-6000 in Spoor-1
door
FritsT
02 September 2025, 15:36:02
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten
door
Hans van de Burgt
02 September 2025, 15:15:23
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
door
FritsT
02 September 2025, 14:40:59
De bouw van mijn modelbaan in Thailand
door
Thai-Bundesbahn
02 September 2025, 13:50:51
Raadplaatje
door
grossraumwagen
02 September 2025, 13:45:17
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen
door
bollen neus
02 September 2025, 12:49:19
27 september Afscheid ICR
door
Thom
02 September 2025, 12:27:41
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc)
door
Eric B
02 September 2025, 12:14:31
Het einde van de RhB- Chiavenna Stazione Merci
door
Hollandserhbfan
02 September 2025, 11:18:18
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Materieel
|
Stad- en streekvervoer
|
Hoe werkte het penningen systeem bij de NZH bij storingen ?
« vorige
volgende »
Print
Pagina's: [
1
]
Omlaag
Auteur
Topic: Hoe werkte het penningen systeem bij de NZH bij storingen ? (gelezen 1188 keer)
Peter Kleton
Offline
Berichten: 3990
Hoe werkte het penningen systeem bij de NZH bij storingen ?
«
Gepost op:
20 April 2025, 21:59:36 »
Ik heb gewoond in Noordwijk bij de plaats waar het enkelspoor door he dorp begon(De Heerenweg)
Als er een seinstoring was in de beveiliging daarvan ,werden er penningen gebruikt. Die lagen in een klein kastje aan de grote kast waar de apparatuur voor de beveiliging in zat,maar slechts in een van de twee kastjes.
Elk stuk enkelspoor had zijn eigen penning. Ik heb alleen nooit begrepen hoe het ging als er na b.v. 5 minuten nog een tram dezelfde kant op ging ,er was dan geen penning in dat kastje...
Had het iets te maken met de groene schijf die de personeelstram van en naar Wpl Rijnsburg altijd op zijn front had hangen?
Peterr
De meerdere boeken schrijven hier nooit over.
Gelogd
NS 1924-heden.
0 baan NS loks 2100 ,6200, 3700, 3900 ,SSN 023 en eloks 1100,1200,1300, Mat 24 en SSN023023 en 01 1ng075op 2 rail met bovenleiding voor front en sluitsein.
Met kopstation als Zvt en Ov en stukje dubbelspoor er tussen .Lichtseinen
Klaas Zondervan
Offline
Berichten: 26763
Re: Hoe werkte het penningen systeem bij de NZH bij storingen ?
«
Reactie #1 Gepost op:
20 April 2025, 22:23:07 »
Hier vond ik een geschrift waar dat wordt uitgelegd:
https://issuu.com/opderails/docs/odr_2023-04/s/22092198
Gelogd
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.
Noordernet
Offline
Berichten: 3354
Re: Hoe werkte het penningen systeem bij de NZH bij storingen ?
«
Reactie #2 Gepost op:
20 April 2025, 22:29:40 »
Volgens mij werken de penningen als de primitieve versie van het Britse systeem van de
staff
. Ieder lijngedeelte had één staf, die door de trein werd meegenomen.
Ergens, bij de Isle of Man Railway meen ik, reed bij twee treinen in dezelfde richting de eerste met een schriftelijke lastgeving. Ongeveer met de tekst: This train, number …, is followed bij train number …, which is carrying the staff.
In deze gevallen heb je een lastgeving nodig. Die werd pas uitgeschreven als de staf op het vertrekstation was.
Puzzel er maar eens op.
Groet,
Wolter
Gelogd
Prutsen aan spoor, tram en omgeving.
Peter Kleton
Offline
Berichten: 3990
Re: Hoe werkte het penningen systeem bij de NZH bij storingen ?
«
Reactie #3 Gepost op:
20 April 2025, 22:58:49 »
Klaas en Wolter.
Deze vraag kwam (weer eens) bij mij op toen ik vanavond Rail Away zag ,met het tooken systeem.
Het geheim was dus dat de tweede tram/trein de tooken mee nam en de eerste b.v. een groene schijf ,mij zeer bekend omdat ik zelf ooit een foto van heb gemaakt met de NZH H303 bij Rijnsburg ,met groene schijf.
De A327 rijdt in Den Haag ook met een groene schijf in de stad,ik weet niet of dat verplicht is.
Groeten ,
Peter
Gelogd
NS 1924-heden.
0 baan NS loks 2100 ,6200, 3700, 3900 ,SSN 023 en eloks 1100,1200,1300, Mat 24 en SSN023023 en 01 1ng075op 2 rail met bovenleiding voor front en sluitsein.
Met kopstation als Zvt en Ov en stukje dubbelspoor er tussen .Lichtseinen
odaoda
Offline
Berichten: 189
Re: Hoe werkte het penningen systeem bij de NZH bij storingen ?
«
Reactie #4 Gepost op:
21 April 2025, 00:09:54 »
Bij de NZH kende het reglement twee kleuren schijven, namelijk een rode of een groene schijf. De rode werd voorop geplaatst bij "verkeerd spoor" rijdende trams, de groene schijf was de aankondiging van extra trams, niet volgens een vooraf bepaalde dienstregeling. Bij vooraf bepaalde extra trams werden dienstcijfers gebruikt in plaats van de dienstletters. De groene schijf heeft dan ook niets te maken met het enkelspoor.
Gelogd
Peter Kleton
Offline
Berichten: 3990
Re: Hoe werkte het penningen systeem bij de NZH bij storingen ?
«
Reactie #5 Gepost op:
21 April 2025, 11:22:04 »
Hallo,
Ik schaam mij een beetje dat ik het niet wist,
Tot 1960 reden de trams voor ons huis langs,
Ik wist ook van de penningen en het kastje daar voor.
Ik heb de werktrams zien rijden met de groene schijf
Ook hoe de seinen werkten ,want het enkelspoor begon gij ons voor de deur.
Ik heb het nagezocht in het boek van Smit en in De Voorschriften voor het rijdend personeel anno 1951 en een beknopte handleiding voor de Wagenvoerders.Anno ??Maar over het gebruik van de penningen staat er niet s in.
Mss heeft Dick v.d. Spek er iets over geschreven ,dat moet ik nog opzoeken.
Peter
Gelogd
NS 1924-heden.
0 baan NS loks 2100 ,6200, 3700, 3900 ,SSN 023 en eloks 1100,1200,1300, Mat 24 en SSN023023 en 01 1ng075op 2 rail met bovenleiding voor front en sluitsein.
Met kopstation als Zvt en Ov en stukje dubbelspoor er tussen .Lichtseinen
Klaas Zondervan
Offline
Berichten: 26763
Re: Hoe werkte het penningen systeem bij de NZH bij storingen ?
«
Reactie #6 Gepost op:
21 April 2025, 11:54:39 »
Als je zoekt op nzh penningen, dan vind je vooral verhalen over gedenkpenningen.
Op de site van het Haarlems dagblad vond ik een verhaal over de penningen bij enkelspoor. Maar om dat te mogen lene moet je abonnee worden, en dat ga ik niet doen.
Dit is een typisch geval van "had ik maar". Had ik toen maar gevraagd hoe het werkte. Maar omdat het al zolang gelden is zijn er waarschijnlijk weinig mensen die het uit eigen ervaring kunnen vertellen.
Gelogd
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.
Print
Pagina's: [
1
]
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Materieel
|
Stad- en streekvervoer
|
Hoe werkte het penningen systeem bij de NZH bij storingen ?