Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Altenburg im Schwarzwald.(H0, TP III/IV) door Ronald69
Vandaag om 00:58:55
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door RetroJack
Vandaag om 00:37:57
Ronald doet de Fork Challenge! door Ronald69
Vandaag om 00:12:53
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door RetroJack
Vandaag om 00:03:33
De Projecten van RetroJack door RetroJack
18 July 2025, 23:59:29
Locverlichting dmv micro-LEDS door Mar-Cas
18 July 2025, 23:43:09
Brawa goederenwagen Kassel ( Cassel ) h0 door spoorzeven
18 July 2025, 23:27:20
Bezetmelder brug in rolbrug blijft actief als rolbrug gestopt is door Karst Drenth
18 July 2025, 22:55:21
Raadplaatje door Klaas Zondervan
18 July 2025, 22:26:35
LTM 51 Garratt op basis van Harry Kaffa† ets door orientexpress
18 July 2025, 21:51:08
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
18 July 2025, 21:43:07
digitaal veranderd in 15 jaar door Ronaldk
18 July 2025, 21:34:32
Fleischmann Profi-koppeling voor Märklin 1139 door Bahn-AG
18 July 2025, 21:21:53
Sikje 225 door Huup
18 July 2025, 21:21:34
Toon hier je (model)TRAM foto's. door R1954
18 July 2025, 20:38:43
Big Scale Trains - NS SLT in H0 door arnaud-ns/htm
18 July 2025, 20:00:46
Rocky Rail 6400 door gtw6016
18 July 2025, 19:57:35
Station Roodeschool door Eric B
18 July 2025, 19:28:50
Locatie van foto gezocht door odaoda
18 July 2025, 19:13:38
Aachenau West door Silvolde
18 July 2025, 18:49:20
Spoorwegmuseum krimpt collectie in door Bob11
18 July 2025, 17:54:17
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Mispoes
18 July 2025, 16:29:07
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Railpassie
18 July 2025, 16:19:54
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
18 July 2025, 16:14:37
Piko 2025 door spoorijzer
18 July 2025, 16:04:09
Fleischmania Nostalgia door hervé
18 July 2025, 15:16:54
ongeremde Sikken/wagens in goederentreinen door Blausee-Mitholz
18 July 2025, 13:51:12
Lima plan E bankjes door grossraumwagen
18 July 2025, 13:46:28
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
18 July 2025, 12:51:41
Railpro 607 door henk
18 July 2025, 12:47:11

Auteur Topic: Onzin over Marklin  (gelezen 2339 keer)

RobVille

• Offline Offline
  • My Dark Side
    • Modelbanen - Rob
Re: Onzin over Marklin
« Reactie #15 Gepost op: 20 April 2025, 11:17:24 »
Oh, oh, wat zijn we weer lollig  (y) Hier heeft onze Marcel veel aan. Hij is niet zo'n doorgewinterde modelbouwer, maar beginner. Märklin afkraken is altijd makkelijk, een open deur. En ja, ik heb ook Märklin. Het is maar hoe je ertegen aan kijkt. Rijdend materieel had ik in overvloed. Toen een baan ontworpen waarbij ik toch kon blijven rijden. Het vergt enige aanpassing maar het resultaat is geslaagd te noemen. Kijk even naar deze filmpjes -->

https://www.youtube.com/watch?v=XcsrYG087I4

https://www.youtube.com/watch?v=Steruj_TBsA

Neem even de moeite om te kijken  ;)

Rob
I need to embrace imperfection, anomalies exist everywhere .....
and
asking me if that's black or dark green is not done!

Cornfield Junction / Boulder Crossing
Bypass Junction
Het Boemeltje

Martijn193

• Bestuur
  • Offline Offline
« Reactie #16 Gepost op: 20 April 2025, 11:18:19 »
Toch benieuwd: waarom toch dat calimero gedrag ten opzichte van Marklin?

Het lijkt wel alsof er hier veel mensen rondlopen die elke gelegenheid aangrijpen om of het merk, of de gebruikers van het merk af te moeten zeiken. En als je daar wat van zegt, dan krijg je: maar het is maar een grapje. Of je moet het niet zo serieus nemen. Maar bedenk je even: jij bent niet de enige die dat grapje maakt. Voor jou zijn er nog 100. En dan worden grapjes heel vervelend. Is het voor deze mensen misschien ook mogelijk om iemands keuze gewoon te respecteren en dan te denken: Het is niet voor mij, maar als jij er gelukkig van wordt. Het lijkt wel alsof er een soort penisnijd bestaat bij deze 2-railers. Heeft Marklin jullie ooit wat aangedaan in jullie jeugd of zo?

En voor zij die het niet weten: ja, ik ben 3-railer. En mijn materieel is slechts voor 10 % van Marklin, de rest is van andere merken. Mijn decoder van voorkeur is ESU en mijn voorkeurstaal is DCC. Ik heb wel pukkels en een centrale van Marklin. Ben ik dan de prototypische marklinist? Waarschijnlijk niet. Maar ik word wel heel erg moe van die fijne 'plaagstootjes'. Niet zozeer van voors en tegens (hoewel die al 3.000 keer hier zijn gepasseerd, maar goed, blijkbaar is het nodig dat continue te herhalen), wel van die insinuaties dat er ergens een schroefje los moet zitten bij je als je met Marklin begint.

Goed, dat was op de persoonlijke noot. Nu even vanuit het formele: we willen heel graag een forum voor iedereen zijn, niet alleen voor de 'upper-class' in de modelbouw die die hoge graad van realisme nastreven. En bovenstaande nodigt nou niet echt uit.

Dit voordat een gedeelte van dit draadje verdwijnt naar het stationsplein.

Edit: Gaaf Rob, het blijft een voorbeeld voor mij, vooral hoe je dus met de puko's bent omgegaan. Ik kan niet zeggen dat het mij persoonlijk overmatig stoort, maar dit is wel heel mooi.
« Laatst bewerkt op: 20 April 2025, 11:21:01 door Martijn193 »
Martijn, Voorzitter Beneluxspoor

Frans Peeters

• Offline Offline
  • Gelukkig voor mij zit de laatste gek nog niet vast
« Reactie #17 Gepost op: 20 April 2025, 12:48:20 »
...Het vergt enige aanpassing maar het resultaat is geslaagd te noemen....

Rob, geef je ook even aan welk materiaal je gebruikt hebt. Er liggen vrij slanke wissels op het stukje dat je laat zien. Niet direct een Märklin C- of K-rail.
Volgens mijn zijn het sporen uit een 2R-gamma en gebruik je het puco-systeem van Peco of Weinert.

Of je nu 2R of 3R rail rijdt maakt voor mij niets uit. Een groot deel van mijn rollend materieel komt uit de Märklin stal waar dan gewoon andere wielen worden op gezet.
De enige mindere ervaring die ik met 3R-rijders heb zit in de club, waar er blijkbaar altijd iets moet fout lopen binnen de ploeg zodat we ondertussen al aan editie 7 zitten van een poging om een 3R-baan op poten te krijgen. En daar wordt je dan wel moe van. Maar dat ligt dan niet aan het systeem.
Ze alleen overtuigd krijgen dat ook spullen waar niet in het groot rood Märklin op staat, ook kan werken is wel moeilijker. Dat is het resultaat van een sterke merkmarketing.
« Laatst bewerkt op: 20 April 2025, 12:53:27 door Frans Peeters »
Frans
2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes
MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be -
Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem (B) op 18 & 19 Oktober 2025

Lobomotion69

• Offline Offline
  • Confusius zei het al.
« Reactie #18 Gepost op: 20 April 2025, 13:03:15 »
Hi Rob,

Heb je filmpjes met aandacht en plezier bekeken. Volgens mij gebruik jij Tillig railmateriaal met WW puko's. Het is niet heel erg goed te zien soms denk ik Peco pukkeltjes te zien. Maar het grote probleem van Märklin, de rails,  ben jij dus al omheen gelopen. Verstandig.

En voor alle anderen, Ja, ik heb een rothekel aan de firma Märklin. Ze denken marktleider te zijn en daardoor alles te kunnen dicteren. Hoogmoed ten top. Dan bleren ze knalhard dat ze zo innovatief zijn. Niet dus. Wanneer je al decennialang dezelfde rotrails produceert is er niks innovatief aan. Het heeft ze twintig jaar gekost om het slanke kruiswissel in C-rail op de markt te brengen en nog is het niet probleemloos. Nog steeds ontstaat er te pas en te onpas kortsluiting. Of door de sleper of door de wielen. De laatste twintig jaar is het kwaliteitsniveau achteruit geholt maar ze denken nog steeds een top product te fabriceren. Die tijd ligt achter alweer zestig jaar achter ons. In de laatste paar jaar dat ik nog met 3-ril reed heb ik vijf nieuwe Märklin loks aangeschaft. Slechts één daarvan bleek probleemloos rond te rijden. Alle anderen moesten terug naar de fabriek voor reparaties. Iets wat dan weer maanden in beslag gaat nemen omdat de reparatie afdeling de hoeveelheid werk niet aankan. En daarnaast hebben ze nog tig geauthoriseerde reparatieplaatsen die ook vol met werk zitten. Goed voor de werkgelegenheid maar geen blijk van kwaliteit. Alle anderen (2-rail) fabrikanten hebben zich verbeterd en vooruitgang gemaakt. Märklin niet, die zitten vast in de zestiger jaren. Wat betreft digitalisatie denken ze voorop te lopen, ook niet waar. Daarvoor is Motorola niet geschikt, een brak systeem met minder mogelijkheden als DCC.In de negentiger jaren heb ik las MHI-Händler ooit een workshop bij de firma mogen (moeten) doen. Toen heb ik ze al verteld dat Motorola minder is dan DCC. De reactie van Märklin: Het heeft veel geld gekost om te ontwikkelen dus we doen het er maar mee. Dan zakt je broek toch af?
Met vriendelijke groet, Henk.

Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan.

Frank 123

• Offline Offline
Re: Echte beginner, zonder ervaring
« Reactie #19 Gepost op: 20 April 2025, 13:11:48 »
Mooie filmpjes Rob en mooie baan  (y).

Klaas Zondervan

• Offline Offline
    • Pagina van klaas
« Reactie #20 Gepost op: 20 April 2025, 13:27:08 »
Toch maar even reageren op Henk Lobomotion.
En voor alle anderen, Ja, ik heb een rothekel aan de firma Märklin. Ze denken marktleider te zijn en daardoor alles te kunnen dicteren. Hoogmoed ten top. Dan bleren ze knalhard dat ze zo innovatief zijn. Niet dus. Wanneer je al decennialang dezelfde rotrails produceert is er niks innovatief aan.
Ik ga niet zeggen dat ik een rothekel heb aan Märklin. Het enige wat er van te zeggen is dat ik het zelfs gratis niet wil hebben. :)
Maar de kwalificatie "rotrails" snap ik niet. Ik heb gevraagd wat er zo inferieur aan is, maar daar geef je geen antwoord op.

Citaat
Het heeft ze twintig jaar gekost om het slanke kruiswissel in C-rail op de markt te brengen en nog is het niet probleemloos.
Gebruik even de juiste benaming. Wat je bedoelt is geen kruiswissel, want dat heeft Märklin bij mijn weten niet. Het is een Engels wissel, of een Baeseler wissel.

PS, even opgezocht op de Märklin site, ze hebben een slanke uitvoering, dat is een Engels wissel, en een minder slanke, dat is een Baeseler.
« Laatst bewerkt op: 20 April 2025, 13:47:56 door Klaas Zondervan »
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Bert55

• Offline Offline
« Reactie #21 Gepost op: 20 April 2025, 14:20:26 »
Interessante discussie over Märklin maar lijkt me tijd om on topic te gaan.
Met vriendelijke groet, Bert
Märklin, DCCnext, ECOS
Witmoosdorf afgebroken, Witmoos 2 wordt opgestart na de verhuizing

Pauldg

• Offline Offline
« Reactie #22 Gepost op: 20 April 2025, 17:39:23 »
Goed, de lees dichtheid van dit draadje is met de transfer naar het stationsplein wel met een factor tien afgenomen. Even voor Martijn: ja, ik snap dat je een keer klaar bent met de plaagstootjes, alle voors en tegens zijn ook al honderd keer langsgekomen. Ik kan niet voor anderen spreken, maar ik probeer netjes en genuanceerd mijn bijdrage te leveren (los van of dat overkomt). Met betrekking tot het zendingswerk: los van elk waardeoordeel of welke inhoudelijke kwaliteit dan ook is het drierail ecosysteem een stuk kleiner dan het tweerail ecosysteem. De enige reden van mij om te zenden is de naïeve beginner te behoeden om in die kleinere poel te springen nu het nog alle kanten op kan en waar behoorlijke transitiekosten bestaan voor een latere overstap. En verder moet iedereen doen waar hij lol in heeft. Daar was het tenslotte om te doen.
« Laatst bewerkt op: 20 April 2025, 17:44:55 door Pauldg »
Don't be part of the problem. Be the entire problem!

RetroJack

• Offline Offline
Waarheid over Märklin
« Reactie #23 Gepost op: 20 April 2025, 19:41:28 »
Goed verwoord, Paul  👍🏻

Zelf heb ik zorgvuldig mijn woorden gekozen om niemand te beledigen maar ook mijn post is naar hier verbannen geworden    ::)
« Laatst bewerkt op: 20 April 2025, 19:44:05 door RetroJack »
de groeten van Jacob
Modelbouwer in H0 en H0e. Tijdperk ongeveer '65~'75.
Vervoer van goederen met gewone wagons en 20' containers op platte wagens.
En iets in LGBschaal:
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=88776.0

R.C.Grootveld

• Offline Offline
  • Na 60 jaar 3Rail overgestapt op 'die kleine Rote'
    • Robula: Preda - Muot met een ruime blik
« Reactie #24 Gepost op: 20 April 2025, 19:51:36 »
De rails bij Märklin zijn van RVS. Wat is daar inferieur aan?
Dat het verdomde lastig te solderen is

Klaas Zondervan

• Offline Offline
    • Pagina van klaas
« Reactie #25 Gepost op: 20 April 2025, 21:57:04 »
Dat lastige solderen valt reuze mee als je het juiste spul gebruikt. S-39 RVS zeer spaarzaam opbrengen. Het puntje van een cocktailprikker er in dopen, even laten uitdruipen en dan over de soldeerplek wrijven. Niet het bijgeleverde kwastje gebruiken, dan is het veel te veel. Na deze voorbehandeling soldeert het net zo makkelijk als nieuwzilver.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel

Martin Welberg

• FYA !!!
  • Online Online
  • OO. Organisatie OntraXS!
    • Martin Welberg Scenic Studios
« Reactie #26 Gepost op: 20 April 2025, 22:04:56 »
Dat het verdomde lastig te solderen is

Waarom zou je C-rails willen solderen?

Pauldg

• Offline Offline
« Reactie #27 Gepost op: 21 April 2025, 10:21:33 »
Om er een 1 aprilgrap mee uit te halen natuurlijk. Stukje C rails op een beurs in het gangpad leggen. Dunne draad aan solderen en achter een stand gaan staan en wanneer een Marklinist het wil oprapen trek je het snel weg.....

Of om er stroom op te zetten met een zekerder verbinding en minder weerstand dan via een aansluitrail denk ik
« Laatst bewerkt op: 21 April 2025, 10:24:01 door Pauldg »
Don't be part of the problem. Be the entire problem!

Martin Welberg

• FYA !!!
  • Online Online
  • OO. Organisatie OntraXS!
    • Martin Welberg Scenic Studios
« Reactie #28 Gepost op: 21 April 2025, 10:40:23 »
Je kunt draden erg simpel solderen aan elk stuk C-rail door er gewoon de betreffende soldeer lipjes voor te gebruiken.
Krijg het idee dat het meeste commentaar vaak geleverd wordt door mensen die er absoluut geen idee bij hebben.

Klaas Zondervan

• Offline Offline
    • Pagina van klaas
« Reactie #29 Gepost op: 21 April 2025, 11:00:10 »
Martin, je hebt helemaal gelijk. Ik had even niet gedacht aan die lipjes aan de onderkant.
Je hoeft dus helemaal niet aan de spoorstaaf zelf te solderen.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel