Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Liliput karwendel expres onderdelen door Stefan88
Vandaag om 23:10:39
Verwijderen van het nummer op Roco 1631 – tips gezocht door Jos B.
Vandaag om 23:07:18
Site DTS Modelspoor uit Ermelo doet het (bij mij) niet meer... door Hasenwald
Vandaag om 23:00:34
Aanbrengen van (kleine) nummerplaten en dergelijke door Ferdinand Bogman
Vandaag om 22:33:53
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door GerardvV
Vandaag om 22:31:17
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 22:31:16
Artikelen over de CIWL in Spoorwegjournaal door nighttrain1
Vandaag om 22:30:14
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 22:23:01
Spoor- en tramweg parafernalia door Marc tramt
Vandaag om 22:08:54
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door defender
Vandaag om 22:05:30
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door MOVisser
Vandaag om 22:02:33
Da's Daz 2 door defender
Vandaag om 21:59:07
Vreemd probleem door Klaas Zondervan
Vandaag om 21:56:18
Dordrechtse Dwarsliggerwagens door defender
Vandaag om 21:50:24
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 21:47:12
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Benelux795
Vandaag om 21:36:16
Waldbrunn an der Veluwe. Romantiek in H0 (2R) door Martin Domburg
Vandaag om 21:26:42
Aachenau West door Overet
Vandaag om 21:24:03
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door grove den
Vandaag om 21:21:35
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 20:56:59
Wat was jullie allereerste loc? door marctrein
Vandaag om 20:43:35
De Hasseberg (spoor nul op 9mm) door spoorijzer
Vandaag om 20:36:11
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Bert55
Vandaag om 20:18:33
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Sven
Vandaag om 20:17:22
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 19:47:50
DE II van DKM opnieuw bedraden. door Huup
Vandaag om 19:34:29
Schets Weistra regeling met arduino UNO door keesg
Vandaag om 19:04:13
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
Vandaag om 18:21:43
Lokpilot 4 defect door spock
Vandaag om 16:12:46
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100 door vpeters1984
Vandaag om 16:08:38

Auteur Topic: Wie heeft er ervaring met een baan in een inpandige garage in een app. gebouw?  (gelezen 18976 keer)

kar

• Offline Offline
Re: Wie heeft er ervaring met een baan in een inpandige garage in een app. gebouw?
« Reactie #30 Gepost op: 27 April 2025, 21:16:24 »
Het zal heel erg van de bouw en de gebruikers afhangen hoe zo'n ruimte er aan toe is.

Bedenk wel dat het op termijn mogelijk een drempel wordt om regelmatig naar zo'n ruimte te gaan en het is maar de vraag in hoeverre de luchtkwaliteit en temperatuur prettig zijn om er langdurig in te verblijven.
Henk | H0 | Rocoline | Z21 | iTrain 5.1 icm Mac

Frank 123

• Offline Offline
Re: Wie heeft er ervaring met een baan in een inpandige garage in een app. gebouw?
« Reactie #31 Gepost op: 27 April 2025, 21:32:21 »
Kom je maar op één manier achter, zelf op locatie gaan kijken. Vragen die jij stelt zijn niet in het algemeen te beantwoorden en afhankelijk van hoe e.e.a destijds gebouwd is.

Kom vanuit mijn professie in veel gebouwen (in aanbouw en bestaand) en heb voorbeelden van inpandige garages gezien waar ik graag mijn baan zou willen bouwen maar ook waar ik me fiets nog niet binnen zou willen zetten.

Dus jouw vragen zijn niet te beantwoorden tenzij één van de forumleden toevallig in dit complex woont en daar ook een garage heeft. ;D

Peter Kleton

• Offline Offline
« Reactie #32 Gepost op: 27 April 2025, 21:33:16 »
  @ Kar :
Je schreef hier :
  "Bedenk wel dat het op termijn mogelijk een drempel wordt om regelmatig naar zo'n ruimte te gaan en ....."

Wat bedoel je daarmee?
Als het allemaal zou doorgaan loop ik zeker een aantal malen per dag alleen al heen en weer  verwacht ik.
Wat zou de reden dan zijn van zo'n drempel ?
Als  we het app. gaan bekijken zal ik er zeker over gaan vragen stellen en mijn oogjes open houden. ;)
Peter
« Laatst bewerkt op: 27 April 2025, 21:35:03 door Peter Kleton »
NS 1924-heden.
 0 baan NS loks 2100 ,6200, 3700, 3900 ,SSN 023 en  eloks 1100,1200,1300, Mat 24 en SSN023023 en 01 1ng075op 2 rail  met bovenleiding voor front en sluitsein.
  Met  kopstation als Zvt en Ov en stukje dubbelspoor er tussen .Lichtseinen

1200blauw

• Offline Offline
  • Twentelijn 1968-1980
« Reactie #33 Gepost op: 27 April 2025, 22:02:57 »
De garage heeft een kanteldeur, zit er altijd een kleinere gewone deur in?

Als dat een jaren '60 of '70 flatgebouw is dan is de kans groot dat de kanteldeur de enige toegang is. Het hangt natuurlijk helemaal af van hoe het gebouw ontworpen is.

Sluit die kanteldeur  een beetje goed af tegen tocht  en kou ?

Zo'n typische metalen kanteldeur sluit niet goed af tegen kou, want de bedoeling is dat de uitlaatgassen van je auto erdoor naar buiten kunnen. Daarom zitten er meestal ook van die kleine roosteropeningen in, doorgaans onderlangs de deur, of gewoon een flinke kier.

Is er verwarming  in?

Meestal niet. Dat je auto droog staat is al heel wat.

Stinkt het er niet naar benzine en zo ?

Meestal niet, omdat de gassen door de roosters in de deur naar buiten kunnen. Desondanks zal het er niet naar margrietjes ruiken gok ik.

Is het niet vochtig daarin?

Meestal wel, want een directe verbinding naar buiten en geen verwarming.

Hoe is de inbraak kans?

Dat ligt er denk ik aan in welke buurt het flatgebouw staat en welke mensen er wonen. Doordat je er niet altijd zelf bij bent is de "opportunity" voor een crimineel natuurlijk wel groter.

Er zal wel een deur vanuit een beneden gang zijn ,metde toegangsdeur?

Geen idee. In bovengenoemde flatgebouwen ging je door de hoofdingang naar buiten en buitenom naar de kanteldeur om je auto naar buiten te rijden.

In zijn algemeenheid zul je zelf naar de mogelijkheden en uitdagingen moeten kijken. Net als ik hierboven gedaan heb kun je op je vragen niet meer dan algemene antwoorden verwachten lijkt me. Iedere situatie is weer anders, verschillen in bouw, locatie, buurt, mensen om je heen, allemaal van invloed voor je plannen en de maatregelen die je al dan niet moet nemen.

Klaas Zondervan

• Online Online
    • Pagina van klaas
« Reactie #34 Gepost op: 27 April 2025, 22:18:48 »
een inpandige garage is allicht warmer dan een geheel vrijstaande garage. Verder is het maar de vraag hoe inpandig die is. De meeste garages zitten in de onderste laag van een flatgebouw en hebben een deur naar buiten. Maar ik ken ook appartementgebouwen waar een soort parkeerkelder onder zit. Weliswaar geen open ruimte, maar met afzonderlijk afsluitbare garageboxen.

Het is ook belangrijk om te kijken hoe de elektriciteitsvoorziening geregeld is. Vaak is het een algemene voorziening waar je alleen maar een lamp op mag laten branden. Medebewoners zullen het niet leuk vinden als jij met je hobby het verbruik omhoog jaagt en daarmee de anderen op hogere kosten jaagt.
Ik zou vooral het reglement van de VvE goed doorlezen om te weten wat je wel en niet mag doen.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Peter Kleton

• Offline Offline
« Reactie #35 Gepost op: 27 April 2025, 23:26:20 »
Het bedoelde flat gebouw  aan de Beeklaan in Noordwijk(Zie G. Earth)  is samen met 5 of 6  anderen gebouwd in de jaren 60 of begin 70 en gerenoveerd.
 De vloer van de garage is op straat niveau. De kanteldeur is aan de achter kant v.h. gebouw,Op de plattegrond heb ik ff gauw niet kunnen zien of er een binnen deur  is naar de hal.
Als we e.e. a. gaan bezichtigen zal ik dat ook bekijken.
@ Klaas:
Als er alleen maar iets is met TL verlichting  of zo is er geen stopcontact, dan houdt het meteen helemaal op voor mij.
Ik heb geen live-steam baan, :D
Groeten ,
Peter
NS 1924-heden.
 0 baan NS loks 2100 ,6200, 3700, 3900 ,SSN 023 en  eloks 1100,1200,1300, Mat 24 en SSN023023 en 01 1ng075op 2 rail  met bovenleiding voor front en sluitsein.
  Met  kopstation als Zvt en Ov en stukje dubbelspoor er tussen .Lichtseinen

grossraumwagen

• Offline Offline
« Reactie #36 Gepost op: 28 April 2025, 00:34:46 »
Vaak is het zo dat er geen 230V is aangelegd, maar een lagere spanning alleen voor verlichting (24V of 42V). Of misschien zelfs dat niet...

Zoals al eerder is aangegeven zal het niet erg geïsoleerd zijn ivm benodigde ventilatie.
Dus in de winter (het meest geliefde hobbyseizoen) kan het best koud zijn. Niet alleen vervelend voor jezelf, maar ook voor de "objecten", verf en lijm droogt niet goed, motortjes lopen stroef, etc.
Daar komt nog bij dat de locatie maar een paar kilometer van de zee ligt. De vochtige, zoute lucht zal geen goed doen.
Lekwater door regenval of smeltende sneeuw onder de deur door is ook niet uit te sluiten.

Het is aannemelijk dat de kanteldeur de enige toegang tot de garagebox is, in veel gevallen kunnen de boxen ook aan anderen (lees: niet-bewoners) worden verhuurd of verkocht, ofwel er is bij de bouw rekening mee gehouden.

Ben

• Offline Offline

class 37

• Offline Offline
  • class 37 Fan
« Reactie #38 Gepost op: 28 April 2025, 06:16:59 »
Let ook op of het er vochtig is,zeker in de winter kan dat best een issue zijn, kijk ook hoe ga je de ruimte verwarmen als je er in de winter zit eventueel?isoleren kan natuurlijk ook nog
British Rail diesel Fan

peterha

• Offline Offline
« Reactie #39 Gepost op: 28 April 2025, 07:58:18 »
Het is ook belangrijk om te kijken hoe de elektriciteitsvoorziening geregeld is. Vaak is het een algemene voorziening waar je alleen maar een lamp op mag laten branden. Medebewoners zullen het niet leuk vinden als jij met je hobby het verbruik omhoog jaagt en daarmee de anderen op hogere kosten jaagt.

Je zou dat ter plekke moeten bekijken of navragen. Ik woon ook in een appartementencomlex met een berging op de begane grond. In die berging is een stroomaansluiting (stopcontact en lichtschakelaar) maar deze komt rechtstreeks vanuit de eigen woning. Dus alles wat ik aan electra verbruik betaal ik zelf.
Als je beneden een baan wilt maken, zal een stroompunt toch wel genoeg zijn? In huis kun je ook een aantal apparaten aansluiten en zoveel stroom trekt een baan met een paar locomotieven toch niet.

En aparte verwarming en waarschijnlijk iets met luchtvochtigheid regeling kun je inderdaad ook overwegen.
Met vriendelijke groet,
Peter

741230

• Offline Offline
« Reactie #40 Gepost op: 28 April 2025, 08:19:47 »
Die ruimte is in principe wel bruikbaar denk ik. Maar je moet het dan wel warm stoken in de winter. Als het onder de 14 graden komt krijg je condensvorming en dat is niet ideaal voor electronica. En als het niet goed geïsoleerd is, dan kost het stoken klauwen met geld.
Groet Erik

Verzonden vanaf mijn
Fleischmann transformator

spoorijzer

• Offline Offline
    • Website over Spoorijzer Railtractoren
« Reactie #41 Gepost op: 28 April 2025, 09:18:55 »
Mijn eerste gedachten:

• Een metalen garagedeur isoleert niet of slecht. Wij hadden er 1 in de huidige woning en door het kantelmechanisme kijk je direct van binnen naar buiten bij het scharnier. We hebben de deur nu laten vervangen door een nieuwe deur, die wel goed geisoleerd is. Kost alleen wel wat.
  • Mijn schoonouders hebben een parkeerplek in een parkeergarage onder hun appartementencomplex. Vooral in de herfst/winter komt er veel vocht binnen, door natte auto's en de kou.
  • op de hobbyclub hebben we een archiefruimte, die we dmv IR panelen in de winter prima op beperkte temperatuur houden. Dit zorgt ervoor dat het archief behouden blijft.
  • Kortom: kijk goed of je het geheel kan isoleren, ontvochtigen en op temperatuur kan houden

Groeten,
Rogier

Pauldg

• Offline Offline
« Reactie #42 Gepost op: 28 April 2025, 10:39:54 »
Even recapituleren. Je wil een baan bouwen voor spoor 0 hoofdlijnmaterieel in een ruimte die er noch qua afmetingen noch qua condities geschikt voor is. De meeste lol haal je volgens mij uit het bouwen. Is het dan niet verstandiger om je alleen daar op te focussen en het materieel af en toe uit te laten op een club, een modulaire baan of in iemand zijn tuinbaan?
Don't be part of the problem. Be the entire problem!

Ronald Halma

• Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
« Reactie #43 Gepost op: 28 April 2025, 11:17:32 »
Foto's van je garage (met dank aan Ben :) ) :

Stroom is aanwezig. Verder een raam voor ventilatie, een deur voor normale toegang en een grote garagedeur (die je van binnen kunt barricaderen). Kun je zelf toch zeker wel een idee bij hebben wat wel of niet kan? Ideaal? Misschien niet. Maar soms moet je keuzes maken.

Klaas Zondervan

• Online Online
    • Pagina van klaas
« Reactie #44 Gepost op: 28 April 2025, 11:34:04 »
Als dit de garage is waar het over gaat, dan is dat helemaal niet verkeerd.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.