Doel:€250.00
Donaties:€0.00

Per saldo:€-250.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-12-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

ESU V5 Decoder setting door Remunj
Vandaag om 15:06:58
3D print wagons: de benodigde onderdelen door Frits C
Vandaag om 15:04:41
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door sncf231e
Vandaag om 15:03:07
Revier Rheinbrenner (H0) door Jelmer
Vandaag om 14:32:35
Minibaan Visserskaai H0 door Sikko
Vandaag om 14:23:55
Bevestigen Digikeijs DR7111 lichtsein door BertOK
Vandaag om 14:23:09
Materieel verzameling van Michiel(NDS) door neudalhausenstadbahn
Vandaag om 13:59:06
De spoorhaven van Zuidbarge. door BramFokke
Vandaag om 13:40:32
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door Eric B
Vandaag om 13:32:48
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 12:52:37
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 12:52:02
Roco traxx 'Eurocity': suggestie 2e nummer doorgeven door the_gold
Vandaag om 12:51:24
Oersik etsplaat spoor 0, bouwverslag door moonlicht
Vandaag om 12:45:01
Rondom Charlois door Benelux795
Vandaag om 12:38:17
Station Odijk Rangeer terrein - Marklin C - H0 door bask185
Vandaag om 11:27:19
Koemo ballastlijm; welk alternatief? door Ronald69
Vandaag om 11:22:16
LTM 51 Garratt op basis van Harry Kaffa† ets door FritsT
Vandaag om 11:18:35
Modellbau Lingen 2026 door Ronald69
Vandaag om 11:14:54
Goede wensen voor 2026 door AdLoc
Vandaag om 11:01:02
"Spoor op Vleugels" in H0 door Pinkelpa
Vandaag om 10:45:36
Toon hier je (model)TRAM foto's. door System-M
Vandaag om 10:45:07
Beginnersvraag Märklin Delta "Circus Mondolino" door henk
Vandaag om 10:19:09
RhB modelbaan in Aanbouw die Scalettabahn Davos-Dürrboden door Hollandserhbfan
Vandaag om 10:09:05
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 09:55:45
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 09:40:29
Resin kits best met of zonder grondlaag door cor_b
Vandaag om 09:39:51
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 09:20:23
EifelBurgenBahn door Jelmer
Vandaag om 09:02:12
Mijn eerste baan, Hexental in ho. 380x 120cm door Jelmer
Vandaag om 08:55:09
Railion 1606 Harderwijk. door spoorijzer
Vandaag om 08:45:34
  

Auteur Topic: NS 6000 een Nederlandse Fransoos  (gelezen 8218 keer)

orientexpress

  • Offline Offline
  • Berichten: 870
Re: NS 6000 een Nederlandse Fransoos
« Reactie #30 Gepost op: 06 April 2025, 08:57:03 »
Eric,

Bij voorbaat dank!

Frits gelukkig heb jij een mooie flickr account waar ik nog even op spiek :)

Mvg,

Adriaan

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11610
    • nulpunt
Re: NS 6000 een Nederlandse Fransoos
« Reactie #31 Gepost op: 06 April 2025, 10:14:54 »
Fabriekstekening ... waar komt dat nu weer vandaan waaien  ???


Daar komt het dus vandaan. Heel behulpzame medewerkers die de tekeningen uit een beveiligd archief (elders in het land) hebben weten te vinden.



« Laatst bewerkt op: 06 April 2025, 10:20:26 door FritsT »

Eric B

  • Online Online
  • Berichten: 8023
  • NS tijdperk II(c)/III
    • Obdam in h0
Re: NS 6000 een Nederlandse Fransoos
« Reactie #32 Gepost op: 06 April 2025, 10:40:29 »
Bij deze Adriaan ...

Fotodijkje en fotodiorama
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11610
    • nulpunt
Re: NS 6000 een Nederlandse Fransoos
« Reactie #33 Gepost op: 06 April 2025, 11:10:45 »
Die ovalen links boven:
dat zijn de afsluitluiken op de watertanks. Geen scharnieren, alleen bouten. Ze bevinden zich tussen de klinknagels (als die er op zitten bij DJH).

Die driehoeken:
Ze zitten voorop de rookkast.

Wat is dat toch voor iets onderdaan dat zwarte onderdeel.?
Het is een super vereenvoudiging va DJH van een aftapkraan. Er hoort dus een kraan ipv een strip

Dat zwarte ding alleen weergeven door een strip kan niet, het is de bekleding van 2 boven elkaar liggende waterbuizen die de tanks verbinden. Dat ding is dus 3 dimensionaal met een dikte van.........

Trappen:
Het uiterlijk van de voorste 4 is gelijk, de achterste is anders.

Allemaal te zien in de bouwverslagen in 0 en 1 en de tekeningen die Paul Henken dus later ook heeft kunnen gebruiken in zijn boek.
« Laatst bewerkt op: 06 April 2025, 11:14:10 door FritsT »

Eric B

  • Online Online
  • Berichten: 8023
  • NS tijdperk II(c)/III
    • Obdam in h0
Re: NS 6000 een Nederlandse Fransoos
« Reactie #34 Gepost op: 06 April 2025, 11:21:40 »
Citaat
Die ovalen links boven:
dat zijn de afsluitluiken op de watertanks. Geen scharnieren, alleen bouten. Ze bevinden zich tussen de klinknagels (als die er op zitten bij DJH).
Zitten dus niet in de DJH kit.

Citaat
Die driehoeken:
Ze zitten voorop de rookkast.
Idem.

Citaat
Wat is dat toch voor iets onderdaan dat zwarte onderdeel.?
Het is een super vereenvoudiging va DJH van een aftapkraan. Er hoort dus een kraan ipv een strip
Zit(ten) er bij mijn kit niet aan, wel een inkeping aan de bovenzijde waar de trap invalt.

Citaat
Trappen:
Het uiterlijk van de voorste 4 is gelijk, de achterste is anders.
Maatvoering van de 6 DJH etsdelen is gelijk, uitvoering inderdaad verschillend, 1, of 2 treden.





Fotodijkje en fotodiorama
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.

Rob Ellerman

  • Offline Offline
  • Berichten: 5517
  • Modelspoor is emotie...
Re: NS 6000 een Nederlandse Fransoos
« Reactie #35 Gepost op: 06 April 2025, 18:27:03 »
Daar komt het dus vandaan. Heel behulpzame medewerkers die de tekeningen uit een beveiligd archief (elders in het land) hebben weten te vinden.





Spoorwegmuseum bibliotheek/archief?
« Laatst bewerkt op: 06 April 2025, 20:28:51 door Rob Ellerman »
Tbinnebarretije…

prutser

  • Offline Offline
  • Berichten: 6815
  • Spaar ze allemaal.
Re: NS 6000 een Nederlandse Fransoos
« Reactie #36 Gepost op: 06 April 2025, 21:44:37 »
Ik zie dat de twee deksels niet hebben losgelaten.
Die horen op de voetplaat vlak voor de voorste wielkappen te zitten.


Stephan.

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11610
    • nulpunt
Re: NS 6000 een Nederlandse Fransoos
« Reactie #37 Gepost op: 06 April 2025, 22:22:06 »
Dat zijn de deksels voor de zandbakken en hebben andere vorm. Met een handgreep er op.

Ik wil best adviezen geven, maar alles staat al in de bouwbeschrijving 0 en 1.
Ik heb geprobeerd om daar een index van te maken, maar die werd lang, te lang vond ik voor opname in BNLS.
Als ik dat vooraf had geweten, had ik in Flickr trefwoorden gebruikt. Dat is dus helaas niet gedaan.
« Laatst bewerkt op: 06 April 2025, 22:27:34 door FritsT »

orientexpress

  • Offline Offline
  • Berichten: 870
Re: NS 6000 een Nederlandse Fransoos
« Reactie #38 Gepost op: 08 April 2025, 18:55:58 »
Stephen,

Dank voor de oplettendheid. Ik had ze gelukkig ook gespot.

Ben langzaam alles van jou ook aan het doornemen Frits, maar eerst maar eens dit doorlezen wat ik voor 20euro excl verzendkosten op de kop tikte ;).


Ook een begin gemaakt met gaten vullen die ik niet meer nodig heb. Jeetje wat een gatenkaas ;D ik gebruik oude gietstukken met lowmelt erbij om op te vullen en weer bijwerken waar nodig.







Mvg,

Adriaan

09/04/2025 wat spelfouten eruit gehaald
« Laatst bewerkt op: 09 April 2025, 08:46:20 door orientexpress »

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11610
    • nulpunt
Re: NS 6000 een Nederlandse Fransoos
« Reactie #39 Gepost op: 09 April 2025, 11:03:41 »
Het is helemaal aan jou natuurlijk, maar die gaten voor zaken die er doorheen moesten zijn 1:1 niet weggehaald maar afgesloten met pluggen of hoe je ze zou willen noemen of zijn helemaal niet weggehaald. Nutteloze dingen, maar ze zitten er wel. Je ziet ze op foto's heel duidelijk zitten en als je die vergelijkt met oude tekeningen dan zie je waar ze voor waren.
DJH heeft ze niet voor niets in gemaakt.
Positie: ketel en zijkant vuurkist.

Nogmaals, het is maar net wat je wilt maken maar het zijn nu net die kenmerken van een na-oorlogse 6000. Het zijn dus niet alleen de 18 of 20 spaaks wielen, de rechte schoorsteen en de aangepaste cylinderblokken/rookkast.

Mijn loks met als periode circa 1935 hebben die "pluggen" ook. Dus er waren toen al zichtbare wijzigingen tov. de SS-1200 machine.
« Laatst bewerkt op: 09 April 2025, 11:15:33 door FritsT »

orientexpress

  • Offline Offline
  • Berichten: 870
Re: NS 6000 een Nederlandse Fransoos
« Reactie #40 Gepost op: 09 April 2025, 23:01:24 »
Hi,

Vandaag eens even een experiment uitgevoerd. Meino heeft niet de flensdeling op zijn loc aangebracht. Ik heb eens gekeken of ik wel iets dergelijks kon fabriceren. Met behulp van messing hoekprofiel heb ik een imitatie flens gemaakt. Deze kan ik afwerken met klinknagelimitatiestrips om de verbinding te imiteren.





Frits wellicht komt er op sommige plekken wat terug. De oorspronkelijke kit heeft vooral puntjes waar je eventueel een gat kan boren. De vorige Franse eigenaar heeft alles te ruim opgeboord naar mijn smaak.

Mvg,

Adriaan

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11610
    • nulpunt
Re: NS 6000 een Nederlandse Fransoos
« Reactie #41 Gepost op: 09 April 2025, 23:12:27 »
 (y)

orientexpress

  • Offline Offline
  • Berichten: 870
Re: NS 6000 een Nederlandse Fransoos
« Reactie #42 Gepost op: 13 April 2025, 10:52:50 »
Hi,

Na wat lezen van het boek van Paul Henken ga ik de 6013 maken deze staat er ruimschoots en duidelijk in ook in de tijdsperiode die ik bouw.

Wat kleine oberservaties:
De lokkrikken zie ik bij de 6013 foto's er nergens naoorlogs opstaan. Deze komen er denk ik dus ook niet op. Het is mij eigenlijk ook een beetje onduidelijk wat je hiermee kan :)

Ik zie 8 gaatjes aan de bovenkant van de cabine zitten die niet in het model zitten. Waar waren deze voor en hoe groot zijn ze eigenlijk?

Mvg,

Adriaan

Eric B

  • Online Online
  • Berichten: 8023
  • NS tijdperk II(c)/III
    • Obdam in h0
Re: NS 6000 een Nederlandse Fransoos
« Reactie #43 Gepost op: 13 April 2025, 11:34:59 »
Lockrikken waren hersporingsgereedschappen, het van de loc'n verdwijnen zal met veranderde inzichten en procedures m.b.t. het hersporen te maken hebben vermoed ik.

Die 6 (voor-) en 8 (achterzijde) gaatjes worden vermeld op pag. 46 alinea Machinistenhuis door Paul Henken vermeld.
Ik verwacht dat die bedoeld zijn voor de minimaal benodigde ventilatie in het verder geheel afsluitbare machinistenhuis.
Op veel foto's zijn ze wel duidelijk te zien en daardoor toch wel kenmerkend voor deze loc'n.
Diameter heb ik niet kunnen vinden, maar die is m.i. wel in te schatten op basis van verhoudingen denk ik.

Of je ze helemaal door moet boren ... ik denk het niet, dat gaat gezien de wanddikte niet fraai worden verwacht ik, of je moet de gaatjes aan de binnenzijde van het machinistenhuis diep soevereinen. Maar ik vrees dat daar niet voldoende materiaal tussen de gaatjes overblijft.
Wellicht beter om ze alleen een beetje in te boren, eventueel de bodem van het gaatje nog even vlak maken met een cilinderfrees en uiteindelijk na het spuiten accentueren met een beetje zwarte wash.
Fotodijkje en fotodiorama
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.

orientexpress

  • Offline Offline
  • Berichten: 870
Re: NS 6000 een Nederlandse Fransoos
« Reactie #44 Gepost op: 13 April 2025, 12:03:30 »
Eric,

Dank voor de verduidelijking. Het soevereine van de gaatjes klinkt als een Iain rice truckje :)

Mvg,

Adriaan