Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 04:09:19
Raadplaatje door ArjanB
Vandaag om 03:41:34
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Lobomotion69
Vandaag om 03:08:03
Brawa goederenwagen Kassel ( Cassel ) h0 door hervé
Vandaag om 01:26:30
Altenburg im Schwarzwald.(H0, TP III/IV) door Ronald69
Vandaag om 00:58:55
Ronald doet de Fork Challenge! door Ronald69
Vandaag om 00:12:53
De Projecten van RetroJack door RetroJack
18 July 2025, 23:59:29
Locverlichting dmv micro-LEDS door Mar-Cas
18 July 2025, 23:43:09
Bezetmelder brug in rolbrug blijft actief als rolbrug gestopt is door Karst Drenth
18 July 2025, 22:55:21
LTM 51 Garratt op basis van Harry Kaffa† ets door orientexpress
18 July 2025, 21:51:08
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
18 July 2025, 21:43:07
digitaal veranderd in 15 jaar door Ronaldk
18 July 2025, 21:34:32
Fleischmann Profi-koppeling voor Märklin 1139 door Bahn-AG
18 July 2025, 21:21:53
Sikje 225 door Huup
18 July 2025, 21:21:34
Toon hier je (model)TRAM foto's. door R1954
18 July 2025, 20:38:43
Big Scale Trains - NS SLT in H0 door arnaud-ns/htm
18 July 2025, 20:00:46
Rocky Rail 6400 door gtw6016
18 July 2025, 19:57:35
Station Roodeschool door Eric B
18 July 2025, 19:28:50
Locatie van foto gezocht door odaoda
18 July 2025, 19:13:38
Aachenau West door Silvolde
18 July 2025, 18:49:20
Spoorwegmuseum krimpt collectie in door Bob11
18 July 2025, 17:54:17
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Mispoes
18 July 2025, 16:29:07
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Railpassie
18 July 2025, 16:19:54
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
18 July 2025, 16:14:37
Piko 2025 door spoorijzer
18 July 2025, 16:04:09
Fleischmania Nostalgia door hervé
18 July 2025, 15:16:54
ongeremde Sikken/wagens in goederentreinen door Blausee-Mitholz
18 July 2025, 13:51:12
Lima plan E bankjes door grossraumwagen
18 July 2025, 13:46:28
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
18 July 2025, 12:51:41
Railpro 607 door henk
18 July 2025, 12:47:11
  

Auteur Topic: PIKO NS-1000 remweg instellen  (gelezen 1591 keer)

Coen Burki

  • Offline Offline
  • Berichten: 754
PIKO NS-1000 remweg instellen
« Gepost op: 25 March 2025, 15:37:33 »
Beste forum lezer,

Ik rij met Koploper. LENZ-digital is mijn besturingssysteem, aangevuld met LDT. ( RS8 bezetmelders )

Ik krijg de remweg van de 1000 niet verkort, lok stopt voorbij de stopstukken.

In welke CV kan ik de remweg aanpassen ? CV4 werkt niet correct.

Iemand bekend met deze instelling?

Groet,
Coen

 

kees5

  • Offline Offline
  • Berichten: 12
Re: PIKO NS-1000 remweg instellen
« Reactie #1 Gepost op: 25 March 2025, 17:41:25 »
Hallo, zelf rij ik met Itrain maar ook hetzelfde probleem meegemaakt. Had te maken met de CV van de gemiddelde snelheid. Opgelost door deze te verlagen tot 1/3 van de max. snelheid.
Succes.

Frank 123

  • Offline Offline
  • Berichten: 6154
Re: PIKO NS-1000 remweg instellen
« Reactie #2 Gepost op: 25 March 2025, 19:21:46 »
Ken probleem van pilo railbus. Ook nog niet kunnen oplossen,  ga de oplossing van Kees een keer proberen

JonasLa

  • Offline Offline
  • Berichten: 27
Re: PIKO NS-1000 remweg instellen
« Reactie #3 Gepost op: 25 March 2025, 19:31:13 »
Ik denk dat je probleem in CV53 zit. Die Piko decoders hebben naast CV3 en 4 nog een extra optrek/afremvertraging die ingrijpt voor de eigenlijke optrek/afremvertraging. De mate waarin deze actief is wordt bepaald door de waarde in CV53. Een beetje tegen de logica in dien je CV53 op 255 te programmeren om deze extra vertraging uit te schakelen.

Zie ook de uitvoerige handleiding, die vind je hier: https://www.piko-shop.de/is.php?id=40483

Lobomotion69

  • Offline Offline
  • Berichten: 670
  • Confusius zei het al.
Re: PIKO NS-1000 remweg instellen
« Reactie #4 Gepost op: 26 March 2025, 00:25:48 »
Deze laatste tip is de enig juiste oplossing. De tip van Kees is een lapmiddel geen oplossing, sorry Kees.
CV53 op 255 zetten om de remvertraging geheel uit te schakelen en uiteraard de CV's 3 en 4 op 1 zetten. Dan, en alleen dan, kan koploper of andere besturing software de trein op de juiste manier inregelen bij een Piko SD5.
Met vriendelijke groet, Henk.

Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan.

Coen Burki

  • Offline Offline
  • Berichten: 754
Re: PIKO NS-1000 remweg instellen
« Reactie #5 Gepost op: 26 March 2025, 11:27:59 »
Beste Henk,
Ik ga jouw oplossing testen. Resultaat meld ik dan.
Groet,
Coen.

Coen Burki

  • Offline Offline
  • Berichten: 754
Re: PIKO NS-1000 remweg instellen
« Reactie #6 Gepost op: 26 March 2025, 12:02:16 »
Beste Henk,
Na wijziging instellingen zoals door jou omschreven, stopt lok exact binnen stopstukken.
Bedankt voor jouw advies !
Groet,
Coen.

Lobomotion69

  • Offline Offline
  • Berichten: 670
  • Confusius zei het al.
Re: PIKO NS-1000 remweg instellen
« Reactie #7 Gepost op: 26 March 2025, 15:37:51 »
 (y)
Met vriendelijke groet, Henk.

Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan.

Frank 123

  • Offline Offline
  • Berichten: 6154
Re: PIKO NS-1000 remweg instellen
« Reactie #8 Gepost op: 26 March 2025, 16:59:01 »
Bedankt, ga ik binnenkort ook maar eens proberen met mijn piko railbus.

Eric B

  • Offline Offline
  • Berichten: 7565
  • NS tijdperk II(c)/III
    • Obdam in h0
Re: PIKO NS-1000 remweg instellen
« Reactie #9 Gepost op: 26 March 2025, 17:24:39 »
Om te onthouden inderdaad ...

Ergo: De remedie van Kees is gevolgbestrijding, die van Henk neemt de daadwerkelijke oorzaak weg.
Fotodijkje en fotodiorama
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.

Remunj

  • Offline Offline
  • Berichten: 8110
Re: PIKO NS-1000 remweg instellen
« Reactie #10 Gepost op: 26 March 2025, 18:31:34 »
Niet mee eens. Ik zet altijd de midden snelheid op ongeveer 1/3 van de max snelheid. Dan krijg je een mooie snelheidscurve met tot stap 14 kleine toenames om mooi op te trekken en steeds grotere stapjes bij het doortrekken. Zo ijk ik al mijn decoders.

En om mooi automatisch te rijden inderdaad werken met de optrek en remvertragingen en die zo laag mogelijk te Zetten zodat de software de totale controle heeft.
Gr.
Eric

Eric B

  • Offline Offline
  • Berichten: 7565
  • NS tijdperk II(c)/III
    • Obdam in h0
Re: PIKO NS-1000 remweg instellen
« Reactie #11 Gepost op: 26 March 2025, 19:09:41 »
Beide remedies dus naamgenoot?

Dan krijg je een mooie snelheidscurve met tot stap 14 kleine toenames om mooi op te trekken en steeds grotere stapjes bij het doortrekken.

Omdat dat beter oogt?
Waarom vraag ik dat? Aangezien het in wezen de omgekeerde werkelijk is, 1:1 materieel versneld juist in het eerste deel van de versnellingscurve het sterks, na mate de snelheid groter wordt, wordt de versnelling per tijdseenheid steeds lager ...
Fotodijkje en fotodiorama
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.

Frank 123

  • Offline Offline
  • Berichten: 6154
Re: PIKO NS-1000 remweg instellen
« Reactie #12 Gepost op: 26 March 2025, 21:23:35 »
Heb bij al het materieel (behalve dan die ene railbus) alle optrek- en remvertragingen op 0 staan.

Laat dit door de beturingssoftware regelen. Voordeel is dat ik dan in schaduwstation met kortere stopsecties kan werken omdat de treinen daar geen remvertraging hebben en ik kan ze op zichtbare delen mooi langzaam laten starten en afremmen en op juiste plaats laten stoppen.

phdirk

  • Offline Offline
  • Berichten: 1941
Re: PIKO NS-1000 remweg instellen
« Reactie #13 Gepost op: 26 March 2025, 21:26:23 »
Ik gebruik ook altijd de systematiek van Eric Remunj. Dat resulteert in mooi rijdende locs in het snelheidsgebied dat we op de modelbaan gebruiken. Ik heb best een grote baan, maar sneller dan 80 km/uur wordt er niet gereden. Dat is ook geen gezicht. Dat de snelheidsstappen daar dan wat groter zijn, is dan ook geen ramp.
Met beste groeten,

Dirk Meijer

Ben

  • Offline Offline
  • Berichten: 6684
Re: PIKO NS-1000 remweg instellen
« Reactie #14 Gepost op: 27 March 2025, 04:36:16 »
Dit topic gaat gaat over de afremvertraging van de Piko decoder, niet over snelheidsstappen. Die doen er niet toe: het maakt helemaal niets uit hoe de curve er uit ziet m.b.t. de remweg.

De vraag van Coen is vaker gesteld en het antwoord is altijd hetzelfde: het staat in de handleiding.