Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

digitaal veranderd in 15 jaar door saskia
Vandaag om 00:33:49
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 00:10:25
ongeremde Sikken/wagens in goederentreinen door Mischa
17 July 2025, 23:45:16
Piko 2025 door 5166
17 July 2025, 23:40:41
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Wim Vink
17 July 2025, 23:25:36
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
17 July 2025, 22:57:41
Raadplaatje door Hlv53
17 July 2025, 22:56:03
DCM motor van Märklin demonteren. door Martijn193
17 July 2025, 22:11:30
Sikje 225 door Huup
17 July 2025, 21:51:52
De Projecten van RetroJack door RetroJack
17 July 2025, 21:20:38
Toon hier je (model)TRAM foto's. door R1954
17 July 2025, 21:13:10
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
17 July 2025, 21:11:30
Defensie wil oude koplopers ombouwen tot hospitaaltrein door Gert Arkema
17 July 2025, 19:49:44
Station Roodeschool door Torikoos
17 July 2025, 19:40:08
Aachenau West door wob
17 July 2025, 18:05:46
Fleischmania Nostalgia door Scratchbuilt
17 July 2025, 16:20:02
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Arjan6511
17 July 2025, 15:28:50
Modeltreinexpress gesloten op 22juli2025 door VAM65
17 July 2025, 15:12:12
Ronald doet de Fork Challenge! door Ronald Halma
17 July 2025, 14:29:47
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door MaraNCS
17 July 2025, 14:22:42
ICR-rijtuigen, voor welk merk ga je? LSmodels, PBmodels, Exact Train of Piko? door Corné81
17 July 2025, 12:59:21
Railpro 607 door Bob11
17 July 2025, 12:53:23
365 "Het is weekend foto's" door Wim Vink
17 July 2025, 10:39:09
LS Models / Models World 2021 door Benelux795
17 July 2025, 10:00:39
Philotrain NS6001-6006 (niet kijken als je blij met jou philotrain bent) door orientexpress
17 July 2025, 09:56:00
Lima IRM pimpen door Brouwersbaan
17 July 2025, 09:42:01
Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan door laurent
17 July 2025, 08:55:50

Auteur Topic: Een nieuw begin  (gelezen 20538 keer)

Klaas Zondervan

• Offline Offline
    • Pagina van klaas
Re: Een nieuw begin
« Reactie #75 Gepost op: 30 June 2025, 15:57:49 »
Het probleem wat je krijgt met de hardware PWM pinnen, ook als je identiek configureert qua frequentie en dutycycle, ze gebruiken elk hun eigen timers. En de pinnen lopen niet synchroon. Als het ware hebben ze niet dezelfde fase. Als je trein dan tussen 2 H-bruggen rijdt, krijg je kortsluiting en wellicht ook magic smoke  :police:.
Mijn vorige baan was weliswaar helemaal hardware bestuurd, maar daar zat ik met hetzelfde probleem. Dat heb ik ondervangen door blokken tijdelijk te koppelen, op deze manier: stel, een trein rijdt van blok 1 naar blok 2. Vlak voordat de trein blok 2 bereikt wordt blok 1 hard omgeschakeld en gekoppeld aan blok 2. Als de trein blok 1 helemaal heeft verlaten wordt de omschakeling weer opgeheven.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

dreezy

• Offline Offline
    • Modelbouw en hetnspoor
« Reactie #76 Gepost op: 30 June 2025, 16:23:56 »
@klaas,

Ik heb inderdaad ook hetzelfde idee.

Trein rijdt in blok 1 (staat onder spanning dutycycle 80%of zo) trein wordt gezien door sensor aan het einde van blok1 en zet blok 2 ook op een dutycycle van 80%. Zodra trein in blok 2 zit en de startsensor van blok 2 de trein heeft gedetecteerd, wordt blok 1 spanningsloos gemaakt en de trein rijd gewoon verder.

Dat was mijn gedachte er achter. Nu heb ik dus de l298N geschakeld op de PWM kanalen van de arduino Mega
Voor meer info kijk op mijn website https://modelbouw.kloppenburgweb.nl/category/hetnspoor/
Abboneer je op mijn website om op de hoogte te blijven

bask185

• Offline Offline
« Reactie #77 Gepost op: 01 July 2025, 08:59:32 »
Citaat
pca krijgt een pwm signaal gaat goed, maar als dat wordt doorgestuurd naar de l298n, dan krijg ik een signaal tussen de dat wisselt tussen de 2,7V en 10V max.

Hoe heb je dat precies gemeten? Ik heb zelf ook pwm gereden met zo'n ding, maar het er nooit problemen mee. Heb je ook gemeten aan de PCA kant, de output zou gewoon uit moet staan met deze code. Het is waarschijnlijker dat je dan een elektrisch probleem heb. Heb je ook geprobeerd om pull-down weerstanden aan de L298 ingangen te hangen?

Ik moet wel opmerken dat je er ook een tamelijke hoge frequentie door heen jast. Dat kan niet niet fijn zijn geweest voor je oren die 1.6kHz  ???

int pwmValue = int(4095 * (dutyCycle / 100.0)); // Omzetten naar 0-4095 bereikDeze regel zou ik ook anders doen. Die / 100.0 dat is een zware taak. Je arduino cast waarschijnlijk naar een float en delen door een float kost relatief veel instructies.
Beter is het om eerst alle integer vermenigvuldingen te doen en dan te delen door integers. Je moet hier wel opletten dat je niet overlowt, want 4095 x 70 is meer dan 2 bytes.
int pwmValue = (long)4095 * dutyCycle / 100 ;

Misschien overbodig maar wist je dat je pinnen 4 en 13 niet kan gebruiken? Die zitten op timer0 en die is nodig voor millis(). Die ga je ongetwijfeld nodig hebben voor de rest van je applicatie code.  En pinnen 9 en 10 draaien op een 8 bit timer. Je kan daar realistisch wel 61Hz op laten draaien, alle andere timers (16 bit) kan je hierop aanpassen op ook 61Hz laten werken, dan heb je minstens een constante en acceptabele frequentie.

Dit betekent ook dat je geen analogWrite meer kan gebruiken. Ik weet niet zeker, maar ook nadat je zelf de prescaler heb aangepast zal analogWrite de frequentie op ~244Hz zetten. Je moet dus zelf waardes naar de OCRnX registers schrijven.

Ik denk al bij al, dat dit aanzienlijk complexer is dan de software PWM oplossing + bij die oplossing hoef je ook geen relais er tussen te knopen daar je met software pwm, wel de pinnen kan synchroniseren.

Mvg,

Bas
Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)

dreezy

• Offline Offline
    • Modelbouw en hetnspoor
« Reactie #78 Gepost op: 01 July 2025, 09:13:50 »
@bask

Na een poosje onderzoek en rondvraag ben ik nu ook over gestapt naar pwm via de digitale poorten. Dit is nog onbekend terein voor me, maar het klinkt solide.

Gisteren heb ik alle aansluitingen aangelegd en misschien ga ik er vandaag mee verder.
Voor meer info kijk op mijn website https://modelbouw.kloppenburgweb.nl/category/hetnspoor/

Klaas Zondervan

• Offline Offline
    • Pagina van klaas
« Reactie #79 Gepost op: 01 July 2025, 10:16:50 »
Trein rijdt in blok 1 (staat onder spanning dutycycle 80%of zo) trein wordt gezien door sensor aan het einde van blok1 en zet blok 2 ook op een dutycycle van 80%.
Zijn de pulsen van de twee blokken dan wel gesynchroniseerd? Dit werkt alleen goed als de pulsen precies samenvallen. Als ze ten opzichte van elkaar in de tijd verschoven zijn, kun je zomaar een dutycycle van 100% krijgen op de overgang.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel

dreezy

• Offline Offline
    • Modelbouw en hetnspoor
« Reactie #80 Gepost op: 01 July 2025, 10:47:23 »
Hoi Klaas,

Nou laat ik het zo zeggen ik ben nog in de fase van ontwikkelen en ook nog het aansluiten. Op dit moment is het een grote dradenboel op mijn baan.
Ik ben aan het inventariseren hoe ik dat met die blokken het beste kan doen met een arduino Mega (2x).

het is nu wel een beetje ingewikkeld aan het worden met al die informatie die ik krijg toegespeeld. Ik waardeer het zeker, maar ik moet nu een keuze gaan maken.

Ik gebruik dus de L298N en daar zitten de rails van de blokken nu op aangesloten.
Nu moet ik nog naar de Mega om het hele boeltje aan te sturen, maar nu werd er verteld dat een frequentie van 50-80Hz het beste uit de test kwam. Okee, maar dan kan ik dus geen PWM-aansluitingen op de Arduino Mega gebruiken want die hebben een frequentie van rond de 600-700. Dus dat schiet dan niet op.

De PCA's heb ik er tussen uitgegooid omdat ik dat niet fatsoenlijk werkend kreeg.
Jouw verhaal over die blokken en dutycycle snap ik zeker.
Maar ik zit nu eerst nog ff wat moet ik nu gaan aansluiten (moet ik kiezen voor de software PWM of moet ik nog een andere oplossing zien te realiseren)
Daarna zal de softare komen om te testen.

Dus..  om kort te gaan... alle hulp is nu ff welkom. Ik kan veel zelf maar hier loop ik ff een beetje vast tot nu toe

nog een aanvulling

het vreemde is dat ik het via de Analoge port van de mega heb getest op een testbaantje en toen liep alles vloeiend

Analoge port-> IN1 L298N Motor A -> blok 1 rail 1
Analoge port -> IN2 L298N Motor A -> blok 1 rail 2

Analoge port -> IN3 L298N Motor B -> blok 2 rail 1
Analoge port -> IN4 L298N Motor B -> blok 2 rail 2

De trein reed netjes met elke snelheid van blok 1 naar blok 2 en terug.
Daar maakte ik gebruik van een Analoge poort die ik dan weer aan de aan een 74HC4067 gekoppeld om zo meerdere blokken te kunnen bedienen. Ik denk dat ik daar maar na terug ga.

Ik was dat helemaal vergeten, maar dat werkte goed
« Laatst bewerkt op: 01 July 2025, 11:03:05 door dreezy »

bask185

• Offline Offline
« Reactie #81 Gepost op: 01 July 2025, 18:50:48 »
Het merendeel van die analoge pinnen kan je gewoon als digitaal gebruiken. Daarom werkte het gewoon.

Citaat
Okee, maar dan kan ik dus geen PWM-aansluitingen op de Arduino Mega gebruiken want die hebben een frequentie van rond de 600-700
Je hebt niet gelezen wat ik tikte. Je kan ze welop 61Hz krijgen maar je moet een beetje met de code knutselen om dat voor elkaar te krijgen daar je geen analogWrite() kan gebruiken.

Citaat
Zijn de pulsen van de twee blokken dan wel gesynchroniseerd?
Nee dat is het grootste probleem als je dit pad bewandelt.

Citaat
kun je zomaar een dutycycle van 100% krijgen op de overgang.
Nee dit kan niet omdat er H bruggen gebruikt zijn. Als die niet in fase zijn maken ze kortsluiting en dan gaan ze snel stuk.

Ik zou trouwens voor analoog niet eens H bruggen gebruiken maar per blok een relais en een mosfet in open drain configuratie. Dan zou het niet heel veel uitmaken dat ze niet is fase zijn ware, maar dan kan je snelheids sprongetjes gaan zien.

Wat je anders kan doen is een dpdt relais plaatsen tussen sporen en h bruggen. Elke spoor kan je dan naar 1 van 2 h bruggen schakelen om zo treinen te laten overrijden tussen secties.

Maar software pwm is gewoon veel makkelijker.

Mvg,

Bas

Train-Science.com
Train-Science github

Klaas Zondervan

• Offline Offline
    • Pagina van klaas
« Reactie #82 Gepost op: 01 July 2025, 19:28:07 »
Nee dit kan niet omdat er H bruggen gebruikt zijn. Als die niet in fase zijn maken ze kortsluiting en dan gaan ze snel stuk.
Zetten die H-bruggen dan afwisselend positieve en negatieve pulsen op het spoor?
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel

bask185

• Offline Offline
« Reactie #83 Gepost op: 01 July 2025, 22:31:23 »
Ik weet niet 100% of je er mee weg komt. Volgens mij niet helemaal

Stel dat de onderste H brug in een OFF cycle zit, ofwel beide kanten van die H brug, sinken, en er komt een trein 2 H bruggen verbinden, dan source't 1 van transistors van de bovenste H brug en dan heb je directe sluiting.

Deze H bruggen van dreezy zijn nooit echt uit. Of ze sinken, of ze sourcen.

Voor analoog volstaat het om bijvoorbeeld een relais en mosfet per spoor te gebruiken, omdat ze dan open-drain schakelen. Maar ook hier geld, al zijn ze precies in tegen fase dan krijg je snelheidssprongetjes, die wellicht hinderlijk zijn. Kan je wel een leuk printplaatje voor maken in de pauze. Kortsluitbeveiliging, relais en mosfetje, misschien nog een comperator met 2 LDR aansluitingen.

Als je echter de H-bruggen gebruikt en je kan ze niet in synch krijgen omdat je niet luisterde en geen software PWM ging gebruiken  :P :P dan kan je nog dit truukje toepassen om dus 1 relais per spoor te gebruiken. Die je naar een van 2 h bruggen kan zetten. En de relais kunnen of tussen H-brug en spoor, of tussen H brug en arduino.

Ik vind dit zelf moeilijk doen. Grote kans op bedradingsfouten.  De sporen verbinden op deze wijze. In principe kan je hiermee 2 sporen altijd aan elkaar knopen. Mits ( en dit is een grote mits) de software zijn werk goed doet, is dit wel erg veilig

En de bedrading met software PWM

Mvg,

Bas

Train-Science.com
Train-Science github

dreezy

• Offline Offline
    • Modelbouw en hetnspoor
« Reactie #84 Gepost op: 03 July 2025, 15:12:34 »
Hoi Bas,

Ik vind het inderdaad lastig, maar ik ga denk ik toch maar gebruik maken van de pwm-poorten op de arduino Mega icm de L298N.

Ik heb het nog even getest, maar dat gaat best goed hier (ondanks dat mijn sporen wat smerig zijn). Ik heb nog niet van het ene naar het andere blok kunnen rijden omdat ik dat nog niet heb aangesloten, maar Ik kan nu de trein wel op een laag tempo laten wegrijden en laten afremmen en zo een mooi verloop in de snelheid krijgen zoals het ook hoort.

Op dat punt ben ik dus nu beland
De detecteerd de trein, hierna word de vertraging (indien nodig) ingeschakeld en gaat de trein netjes afremmen. Als de trein weer vertrekt wordt de versnelling ingeschakeld tot de trein op zijn tempo rijd en zal hij zijn weg vervolgen. Daarbij gebruik ik de volgende constructie

dreezy

• Offline Offline
    • Modelbouw en hetnspoor
« Reactie #85 Gepost op: 04 July 2025, 17:53:23 »
Zelf een draaischijf voor N-spoor maken – mijn spannende avontuur met een oude cd en een stappenmotor!

Heb jij ook wel eens gedacht: “Hoe draai ik die kleine trein nou om zonder ‘m met de hand te pakken en de machinist duizelig te maken?” 
Nou, ik ook! Daarom ben ik aan de slag gegaan met een oude cd, een 28BYJ-48 stappenmotor en een Arduino Mega. 
Het was soms zweten geblazen, soms lachen om wiebelende onderdelen, maar het resultaat mag er wezen.

Wil je weten hoe ik dat precies deed, inclusief 3D-printen en Tinkercad-geknutsel? 
Lees mijn hele verhaal vol spanning, humor en technische hoogstandjes hier: 
Zelf een draaischijf voor N-spoor maken

Benieuwd naar meer modelbouwavonturen? Check dan ook mijn website: 
modelbouw.kloppenburgweb.nl

Succes met bouwen, en vergeet niet: als het niet meteen draait, gewoon opnieuw proberen (en lachen)!

GreetX
DreeZy

bask185

• Offline Offline
« Reactie #86 Gepost op: 04 July 2025, 23:51:59 »
Citaat
ik ga denk ik toch maar gebruik maken van de pwm-poorten

Citaat
Ik heb nog niet van het ene naar het andere blok kunnen rijden omdat ik dat nog niet heb aangesloten,
Niet klagen als je straks een van je H bruggen opblaast  ;)

Ik was laatst ff in de pauze op werk ff aan het knutselen geweest. Ik vind dit project interessant en dan maak ik gewoon dat wat ik waarschijnlijk zou doen. Ik had een minimalistisch printje gemaakt met de benodigdheden. Relais voor de richting, PWM en mosfet voor de snelheid, een analoge lijn met current sensing en een dubbele comparator met 2 potmeters (gevoeligheid instellen) voor 2 LDRs. Zo kan je 2 LDR op digitale ingangen aansluiten.

Je had het over bedrading. Dus ik bedacht om dit ding dan aan te sluiten met een ethernetkabel op een speciaal ontworpen arduino mega shield. En dan kan je er iets van 10~12 op aansluiten. De 12V (of wat je ook gebruikt) kan je doorsteken.

Leuk trouwens die CD ook. Ik las niet goed en verwachtte een CD motor, niet een actual CD  ;D
 ::)

Mvg,

Bas
Train-Science.com
Train-Science github

dreezy

• Offline Offline
    • Modelbouw en hetnspoor
« Reactie #87 Gepost op: 08 July 2025, 17:30:18 »
Hi bas, Ziet er wel gaaf uit. Helaas kan ik dit niet uitvoeren of zo. Ik heb geen aparatuur om printen te etchen oid. Dus dat wordt helaas dan weer een no-go...

Citaat
Niet klagen als je straks een van je H bruggen opblaast  ;)
Dat hoop ik inderdaad niet. Op mijn testbaantje (3 blokjes) ging het wel goed. daarom probeer ik het nu ook op mijn gewone baan voor elkaar te krijgen. Ik hoop dat het gaat lukken

dreezy

• Offline Offline
    • Modelbouw en hetnspoor
« Reactie #88 Gepost op: 08 July 2025, 17:31:11 »
🎢 Draaischijfdrama en het wonder van zwaartekracht – mijn N-spoorproject gaat verder! ⚙️

Na een eerste succesvolle poging tot het bouwen van een draaischijf voor N-spoor (die draaide als een zonnetje, maar stond als een scheve toren van Pisa), ben ik de werkplaats weer ingedoken.
De draaischijf wiebelde, het printbed weigerde mee te werken, en mijn geduld werd meerdere keren op de proef gesteld.

Maar ik geef natuurlijk niet op. 💪
Met een mix van gelaserde onderdelen, 3D-geprinte paaltjes, Action-lijm en een blok van 697 gram aan pure druk (lees: 15 oude 18650-accu’s), is het gelukt: de schijf ligt strak, stabiel en wiebelt geen millimeter meer.

Nieuwsgierig naar het hele verhaal – inclusief foto’s, frustratie, en een motor die eindelijk zijn plek vond? Check dan mijn nieuwe blogpost:
👉 https://modelbouw.kloppenburgweb.nl/draaischijf-voor-n-spoor-stevig-stabiel-en-zelfgemaakt/

En voor wie het hele modelbouw-avontuur wil volgen (inclusief mislukte prints, knutseltrucs en zelfbouwmagie):
🔗 https://modelbouw.kloppenburgweb.nl/

Laat me weten wat jij zou verbeteren, toevoegen of gewoon lekker anders zou doen! 😄

GreetX
Dreezy

bask185

• Offline Offline
« Reactie #89 Gepost op: 08 July 2025, 20:38:46 »
Helaas kan ik dit niet uitvoeren of zo. Ik heb geen aparatuur om printen te etchen oid. Dus dat wordt helaas dan weer een no-go...
Etchen? Niemand doet doet nog. Printen bestel je uit China voor weinig. Die ik had bedacht, zouden met SMD assemblage zijn, dus je zou nog niet eens je soldeerbout hoeven op te stoken. Je zou slechts het bestelprocess hoeven te doorlopen. Technische kennis, niet eens nodig  ;D En dan plug en play. Alleen dat MEGA shield, daar moeten wel connectoren op gesoldeerd worden. Die laten bestucken zou te duur zijn.

Je kan trouwens tussen je H-bruggen LEDs plaatsen (met weerstandje) als ze branden en knipperen dan kan je zien dat ze uit fase zijn.

Bas
Train-Science.com
Train-Science github