Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door hmmglaser
Vandaag om 18:54:45
Postwagen Hbbkkss Schaal-0 door FritsT
Vandaag om 18:38:07
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc) door Eric B
Vandaag om 18:37:56
Magneet koppelingen voor Bemo door Sylvester
Vandaag om 18:24:55
EifelBurgenBahn door Ronald69
Vandaag om 18:09:21
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door Bor de Wolf
Vandaag om 17:32:25
Plan E - 2023 oplage door spoorijzer
Vandaag om 17:29:57
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door Frits C
Vandaag om 17:25:33
De Hasseberg (spoor nul op 9mm) door spoorijzer
Vandaag om 17:20:42
"Southern Pacific's Coos Bay Branchline in H0", een nieuwe thuisbaan. door Ronald Halma
Vandaag om 17:13:47
De bouw van een modulebaan met Nederlands landschap. door Anton Maris
Vandaag om 16:48:40
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door bigboynl
Vandaag om 16:39:18
Minibaan Visserskaai H0 door Scratchbuilt
Vandaag om 16:32:11
US diorama in H0 door puntenglijder
Vandaag om 16:26:06
Raarrrr. Mobile Station 2 doet raarrrr… door Prutsert
Vandaag om 15:07:51
Hulp bij update Mobile Station 2 door Prutsert
Vandaag om 14:34:22
Het Boemeltje door Sikko
Vandaag om 14:16:25
Polderbaan(tje) 0,3m2 door Reeks77
Vandaag om 13:01:23
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Jeroen95
Vandaag om 11:48:48
19 Toen door R1954
Vandaag om 11:35:11
ESU Loksound V4 Plux22 door bellejt
Vandaag om 11:09:20
Lichtprintjes NS2400 door hmmglaser
Vandaag om 10:58:08
Roco 290 digtaliseren door Henk Veenstra
Vandaag om 10:31:27
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door sncf231e
Vandaag om 10:03:59
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door René 4312
Vandaag om 09:52:09
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door 741230
Vandaag om 09:05:10
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
13 June 2025, 23:53:36
ÖBB smalspoor in het Waldviertel. door NS264
13 June 2025, 23:27:04
Tamiya kleur dak Bundesbahn door Benelux795
13 June 2025, 21:53:57
Bouw van de DE-5 uit een bouwset van FRIE door Rob Bennis
13 June 2025, 21:20:16

Auteur Topic: Een nieuw begin  (gelezen 10379 keer)

spoorijzer

• Offline Offline
    • Website over Spoorijzer Railtractoren
Re: Een nieuw begin
« Reactie #45 Gepost op: 24 April 2025, 11:42:36 »
Ik heb 1x met een IR detectie gewerkt, dat was destijds bij de lokale modelbouwvereniging. Het enige wat dat ding deed was: melden dat er een trein op een bepaald punt stond. Dat werkte feilloos. We hadden een stroomloos gedeelte, zodra de trein daarop kwam ging het lampje uit. Even kwestie van afstemmen waar, maar zelfs bij een loc gaf de IR keurig een lampje. De IR was wel instelbaar, want eerst detecteerde deze niet hoog genoeg. Hij zat namelijk ingebouwd in het spoor (H0) en keek omhoog. Hij kwam dus zeg maar niet bij de draaistellen uit.....

De vraag is dan, wat ga je ermee doen. In ons geval was het puur een melder om aan te geven dat er een trein klaar stond om het station in te gaan. Je zou dit wel kunnen gebruiken om een schakeling te maken die dan een bepaald blok vrijgeeft. Maar ik denk dat je dan bezig bent om het wiel uit te vinden. Dan is een standaard bloksysteem (of bv ABC remtechniek) eenvoudiger?

Groeten,
Rogier

dreezy

• Offline Offline
    • Modelbouw en hetnspoor
« Reactie #46 Gepost op: 24 April 2025, 18:51:47 »
het geval is, dat er wordt gedetecteerd waar de trein is. Dat aan het begin en aan het einde van het blok. Hierdoor weet ik tevens welke richting de trein op rijd. Alleen krijg ik niet alleen van de verschillende typen verschillende informatie, dat is nog wel te handelen, maar ik krijg dus van 1 sensor ook elke keer nog verschillende informatie. Maar dat komt waarschijnlijk omdat ik een testbaantje gebruik wat dan hier en dan daar ligt.
Voor meer info kijk op mijn website https://modelbouw.kloppenburgweb.nl/category/hetnspoor/
Abboneer je op mijn website om op de hoogte te blijven

dreezy

• Offline Offline
    • Modelbouw en hetnspoor
« Reactie #47 Gepost op: 31 May 2025, 10:46:45 »
[Bergbeklimmen voor treinen] Mijn helix krijgt een gezicht! 🏔️🚆

Het is eindelijk zover: er prijkt een heuse berg op mijn N-spoorbaan! Niet zomaar een hoop papier-maché, maar een serieus bouwwerk met een volwaardige helix erin verstopt. Nou ja, deels verstopt — ik kon het natuurlijk niet laten om een paradebocht zichtbaar te laten, zodat de trein trots showt hoe hij zich de berg op slingert.

De fundering? Karton. En ja, ook een paar gerecyclede pizzadozen hebben hun laatste rustplaats gevonden in dit landschap. Daaroverheen lekker knoeien met kranten en behanglijm, en voilà: een robuuste maar lichte berg met karakter. 😄

Slim detail: er zit een klep in verstopt zodat ik altijd bij de helix kan. Want je weet het... als een trein kán ontsporen, zal hij ontsporen — altijd op het lastigste plekje.

🔗 Bekijk het hele verslag (en meer foto's!) op m’n blog: 
modelbouw.kloppenburgweb.nl/bouwen-met-bergen-mijn-helix-krijgt-een-gezicht
Voor meer info kijk op mijn website https://modelbouw.kloppenburgweb.nl/category/hetnspoor/

dreezy

• Offline Offline
    • Modelbouw en hetnspoor
« Reactie #48 Gepost op: 31 May 2025, 12:53:25 »
Hey mede-modelbouwers!

Heb je ooit dat moment gehad dat je net die perfecte rots van XPS foam hebt gemaakt, maar dan… geen Mod Podge meer in huis? Alsof het universum zegt: “Niet vandaag, vriend.” Geen paniek! Ik heb een simpele en superheldenwaardige DIY voor doorzichtige Mod Podge die je gewoon zelf kunt maken met spullen die je waarschijnlijk al hebt liggen.

Wil je weten hoe je je eigen lijmheld in elkaar flanst? Check dan mijn blogje hier: 
DIY Mod Podge voor je XPS-meesterwerken

Je rotsen zullen je dankbaar zijn. En jij ook, want dit bespaart je weer een tripje naar de winkel!

Happy bouwen!

dreezy

• Offline Offline
    • Modelbouw en hetnspoor
« Reactie #49 Gepost op: 31 May 2025, 17:08:13 »
Zaaien van Zeeschuim voor Miniatuurbomen op je Modelbaan

Wie van jullie heeft al eens Teloxys aristata, oftewel zeeschuim, geprobeerd te kweken voor de modelbaan? Het is een fantastische, betaalbare manier om superrealistische miniatuurbomen te maken, perfect voor N- en H0-schaal!

Kort stappenplan:
  • Zaadjes verzamelen uit de kleine bruine bolletjes aan de plant
  • Zaaien in licht vochtige zaaigrond, niet bedekken want het zijn lichtkiemers
  • Bakje afdekken met huishoudfolie en op een warme, lichte plek zetten (18-22°C)
  • Na ongeveer 1-2 weken komen de zaailingen op
  • Uitdunnen en later eventueel overpotten
  • Na 8-10 weken klaar om te gebruiken als mini-boompjes

Tip: Dompel de uitgedroogde plantjes in verdunde houtlijm en bestrooi met fijn strooisel voor een extra realistische look!

Wil je meer weten? Check dan deze uitgebreide blogpost: 
Zaaien met Zeeschuim – Miniatuurboompjes uit de zee, zelf gekweekt

Heb je vragen of wil je een printable zaaischema? Laat het weten!

Groetjes

Ferdinand Bogman

• Derde generatie Fleisch-mann
  • Offline Offline
  • Klaar voor vertrek
« Reactie #50 Gepost op: 31 May 2025, 20:02:02 »
Een goed idee blijkbaar; in de encyclopedie staat hierover een uitgebreid artikel en een zoektocht op het forum levert veel sporen op!
« Laatst bewerkt op: 31 May 2025, 20:04:11 door Ferdinand Bogman »
Parketrijder met voornamelijk jaren 60/70-Fleischmann-spul. Van plan ooit weer een vaste baan te bouwen. Tot die tijd: Wohnzimmer Rbf

dreezy

• Offline Offline
    • Modelbouw en hetnspoor
« Reactie #51 Gepost op: 04 June 2025, 10:32:49 »
Een goed idee blijkbaar; in de encyclopedie staat hierover een uitgebreid artikel en een zoektocht op het forum levert veel sporen op!
Ik zat daar net te kijken,maar dat is inderdaad een mooi artikel!!

Vervolg van mijn bouw-storie

]De ultieme brugbouw-epos: van puinhoop tot meesterwerk!

Wie kent het niet? Je begint vol goede moed aan een modelbouwproject en voor je het weet lig je te vloeken naast een berg karton en foam. Mijn eerste poging tot een brug eindigde in de vuilnisbak — ja echt, met zo’n sierlijke zwaai dat ‘ie bijna applaus verdiende. 😅

Maar opgeven? Geen optie! Met mijn geheime wapen, de Sculpfun S9 laser, mijn homemade hot-wire-cutter en een flinke dosis Action-knutsellijm, ben ik opnieuw begonnen.

Stap voor stap snijd ik karton en XPS foam, plak ik, teken ik stenen, en druk ze — steentje voor steentje — met mijn blote handen in het foam. (Wie heeft sportschool nodig als je ook bruggen kunt bouwen?) 💪

Oh, en om het allemaal wat stoerder en verweerder te maken, rol ik er een prop aluminiumfolie overheen. Klinkt maf? Werkt als een trein! De brug lijkt nu rechtstreeks uit een vergeten ridderfilm te komen.

Hier zie je alvast een sneak preview van één van de eerste gegraveerde delen:

En ja, dat kleine stukje is pas het begin — uiteindelijk wordt dit beestje 129 cm lang! (Of korter, als m’n tafel protesteert.)

Lees het hele bouwverslag hier: 
Brug bouwen met laser en foam — stap voor stap

Wordt het een meesterwerk? Of belandt deze versie ook in de container? Volg het avontuur en lach (of huil) mee!

Heb jij ook van die projecten die je tot waanzin drijven? Laat het horen hieronder — lotgenoten gezocht! 😉

Cheers, 
dreezy
« Laatst bewerkt op: 04 June 2025, 10:36:14 door dreezy »

dreezy

• Offline Offline
    • Modelbouw en hetnspoor
« Reactie #52 Gepost op: 05 June 2025, 19:06:00 »
Vervolg van mijn brugbouw-epos — deel 2: lijm, prikkers en een beetje chaos!

Wie dacht dat modelspoor brug bouwen simpel was, heeft duidelijk nooit met hete lijm, foam en cocktailprikkers gewerkt. In dit tweede deel van mijn bouwavontuur gaat het er pas écht om spannen: de losse delen aan elkaar lijmen, de brug passend maken (lees: slalommen met een stanleymes) en zorgen dat de trein er zonder spagaat overheen kan.

Er ging wat mis, natuurlijk. Aan de ene kant te laag, aan de andere kant te hoog… oplossing? Jawel: cocktailprikkers als tijdelijke steunpilaren. MacGyver zou jaloers zijn.

Met meer geduld dan ik dacht te hebben en een flinke dosis humor, zie ik mijn brug langzaam tot leven komen. En ja, hij is misschien niet perfect recht, maar de trein rijdt – en dat is wat telt, toch?

Hier een sneak peek van mijn ‘bouwplaats’:

Wil je weten hoe ik deze chaos een beetje heb getemd? Check dan mijn blogpost vol tips, foto’s en de nodige bouwfrustraties:

Modelspoor brug bouwen – montage & afstellen (deel 2)

Succes met bouwen en vooral: vergeet niet te lachen als het schuurt, kleeft en soms nét niet past! 🚂😄

Cheers, 
dreezy