Ja een trafo heeft een verhouding. Voor het gemak 240v naar 24V. Als de spanning primair oploopt naar 250V, wordt die secundair 25V. Als je nog een Weller hebt die voor 220-230V geschikt is, loopt de secundair dus al aardig op.En inderdaad, ook ik krijg vaker een waarschuwing van mijn Homey huis robotica dat de omvormer boven de 253,5 loopt. De wijkspanning loopt dus soms flink op.Ik heb het al een gemeld en krijg dan de opmerking. Vul het maar online in dat uw zonnepanelen uitschakelen. Hoe meer huishoudens in de wijk dat doen (niemand weet dat uiteraard ) hoe eerder de wijk verzwaard wordt.
……Nog geen problemen gehad met de (te) hoge spanning, muv de inductiekookplaat (=380V, géén 2x 230) waar een inductieveld door te ongelijke spanning over de 3 fasen, het loodje had gelegd.
De wijkverzwaring bij ons is net gereed (ca 2 maanden geleden) gekomen en ik heb (staat op de laadpaal van de electrische auto) regelmatig spanningen rond de 250V (max tot nu toe 253) en gebruik ook een Weller.
Deze bout had een dikke stift om grotere dingen te solderen dan een draadje, Ik heb er een andere stift in gezet uit een soldeer station die goed paste maar een holle kern had. Inmiddels zat hij vast "gerot"in de kop.Zou dan de oxydatie laag van de stift zo slecht de warmte geleiden ,dat het element veel te heet werd?