Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Zoeken
Encyclopedie
Help
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€88.00
Per saldo:
€-162.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen.
door
Forever Rocofan
Vandaag
om 17:24:06
Digitaliseren Trix V 120
door
Hasenwald
Vandaag
om 17:04:38
Werking Piko goldcap i.c.m. met niet-Piko decoder
door
VAM65
Vandaag
om 16:55:58
Roco Driewegwissel 42454, H0, Lok valt stil op hartstuk bij lage snelheid
door
saskia
Vandaag
om 16:49:51
Piko NS 5/600 Hippel 2025
door
Eric B
Vandaag
om 16:48:48
De Projecten van RetroJack
door
RetroJack
Vandaag
om 16:35:53
Omgeving Frankfurt am Main
door
haes
Vandaag
om 15:37:55
Big Scale Trains - NS SLT in H0
door
henk
Vandaag
om 15:26:45
Da's Daz 2
door
spoorijzer
Vandaag
om 15:25:16
Vijfhuis (v.h. Frotterdam)
door
Huup
Vandaag
om 14:55:42
ACME 2024 met NS ICNG!
door
VAM65
Vandaag
om 14:49:15
verlichting inbouwen voor beginners
door
Scratchbuilt
Vandaag
om 14:43:28
Stalen D 4 deurs spoor 0
door
1795
Vandaag
om 14:41:44
Raadplaatje
door
spoorijzer
Vandaag
om 13:51:49
Stroomdetectie issues.
door
Klaas Zondervan
Vandaag
om 13:19:04
Configureren van YD8116 via web browser
door
Ben
Vandaag
om 13:15:02
Decoder uitlezen met Z21 op programmeerspoor in iTrain
door
Dirk J
Vandaag
om 13:06:55
De bouw van mijn modelbaan in Thailand
door
wob
Vandaag
om 13:02:37
Loksound downloads
door
D_Loc
Vandaag
om 13:02:28
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
door
j.ossebaar
Vandaag
om 12:53:03
Spoor 1 pendelbaan, maar dan rond (1:32)
door
Pauldg
Vandaag
om 12:43:16
Fleischmania Nostalgia
door
Scratchbuilt
Vandaag
om 12:42:03
Bruggen-IG - brug over de Poldervaart Schiedam/Kethel
door
Forever Rocofan
Vandaag
om 11:25:49
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots
door
Hans GJ
Vandaag
om 11:13:01
Pendel module Viessmann 5214
door
Pieter Bregman
Vandaag
om 10:50:37
Br 38 Piko Superen.
door
puntenglijder
Vandaag
om 09:46:28
Van 2D afbeelding naar 3D model
door
Hans van de Burgt
Vandaag
om 09:34:43
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
puntenglijder
Vandaag
om 08:48:11
Project seaside Germany
door
Wim Vink
Vandaag
om 08:43:39
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc).
door
V200-G2000
Vandaag
om 08:40:21
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Wat zijn we aan het bouwen?
|
Materieel
|
Rivarossi CIWL model jrn 90
« vorige
volgende »
Print
Pagina's: [
1
]
Omlaag
Auteur
Topic: Rivarossi CIWL model jrn 90 (gelezen 1083 keer)
Huup
Offline
Berichten: 8872
May your coffee kick in before reality does.
Rivarossi CIWL model jrn 90
«
Gepost op:
05 March 2025, 16:34:48 »
De rijeigenschappen van dit oude model zijn ronduit slecht. Zelfs op recht spoor loopt het uit de rails als het als eerste rijtuig achter de loc nog een zwikje rijtuigen achter zich heeft.
Oorzaak is dat het draaistel onderdeel uitmaakt van het kortkoppelmechanisme. Er is geen klassiek kortkoppelmechanisme (alleen voor de koppeling) ingebouwd maar een mechaniek wat het hele draaistel naar voren doet komen ipv alleen de koppeling.
Daarnaast is het rijtuig verhoudingsgewijs ook tamelijk licht.
Ik heb het palletje in de sleuf van het kortkoppelmechanisme weggeknipt en de schuivende pin waaromheen het draaistel draait het schuiven onmogelijk gemaakt. Zo ontstaat een vast draaipunt voor het draaistel en blijft het rijtuig op de rails.
Volgende stap was het toevoegen van gewicht. Dat kon mooi in de balkon- en keukenruimte. 150gr nu tegen 116gr origineel.
Bij het duwen van een sleepje wagens blijft hij nu ook op de rails.
O, tevens een vervangende bufferplaat gefabriekt.
Gelogd
Duin aanZee II
Rob Ellerman
Offline
Berichten: 5478
Modelspoor is emotie...
Re: Rivarossi CIWL model jrn 90
«
Reactie #1 Gepost op:
05 March 2025, 20:57:02 »
Huup, het is verstandig om in dit geval de betreffende NEM-norm er bij te pakken en wel 302:
https://mscrailrunners.eu/wp-content/uploads/2020/04/Nem-Normen-NL.pdf
Even naar beneden scrollen… een van de factoren die de modellen negatieve rij-eigenschappen (kan)geven/geeft is inderdaad de koppeling aan een uitzwaaiend draaistel. Hoeft overigens niet in alle gevallen zo te zijn kan ik uit eigen ervaring zeggen. Belangrijk ook dat je het rijtuig niet te zwaar maakt. Ik heb overigens in het verleden bij twee CIWL-fourgons van Rivarossi kortkortmechanieken ingebouwd (de grote Symoba’s) met goed resultaat. Ik weet niet zo uit m'n hoofd of er in een WL-LX slaaprijtuig of in een VR (restauratie) genoeg ruimte is voor deze klus met die grote Symoba zonder het interieur al te veel geweld aan te doen… Een kleine Symoba er onder zo het m.i.i ook wel kunnen doen.
Gelogd
Tbinnebarretije…
Huup
Offline
Berichten: 8872
May your coffee kick in before reality does.
Re: Rivarossi CIWL model jrn 90
«
Reactie #2 Gepost op:
05 March 2025, 22:49:15 »
Ha Rob,
Dank voor je reactie.
Er komen geen kortkoppelingsmechanieken onder. Bij Fremo wordt met beugels gereden, en dus bij mij thuis ook.
Kwa gewicht heb ik een Piko Bümz gewogen. Die is 160gr. De CIWL blijft daar 10gr onder, dus dat zit wel goed. Overigens blijkt de 116gr oorspronkelijk gewicht aardig NEM-waardig te zijn. Maar ja. Aan een ontsporend rijtuig heeft niemand wat.
Dinsdag gaattie proefrijden op een tamelijk conventioneel aangelegde baan van een vriend van me. Daarna weet ik of de ingrepen voldoende waren.
Groet
Huup
«
Laatst bewerkt op: 05 March 2025, 23:01:43 door Huup
»
Gelogd
Duin aanZee II
Print
Pagina's: [
1
]
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Wat zijn we aan het bouwen?
|
Materieel
|
Rivarossi CIWL model jrn 90