Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Roco Driewegwissel 42454, H0, Lok valt stil op hartstuk bij lage snelheid door AartvN
Vandaag om 07:03:08
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Eric B
Vandaag om 07:02:35
Korneschans. Een fictief Duits Nederlands grensstation. door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 01:20:02
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 01:19:46
De Projecten van RetroJack door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 01:18:05
verlichting inbouwen voor beginners door meino
Vandaag om 00:47:24
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Hatsune Miku
23 October 2025, 23:15:04
Pendel module Viessmann 5214 door Te 2/2
23 October 2025, 22:57:52
Anleitung en Ersatzteilliste van Trix V 120 001 (artnr. 22511) door Hasenwald
23 October 2025, 22:17:34
Artitec 6300 door ModelWessel
23 October 2025, 22:11:28
roco kraan 40108 adres wijzigen door jerrytrein
23 October 2025, 21:53:06
Werking Piko goldcap i.c.m. met niet-Piko decoder door henk
23 October 2025, 21:46:50
Raadplaatje door Hatsune Miku
23 October 2025, 21:28:22
Configureren van YD8116 via web browser door reinderlf
23 October 2025, 21:16:42
Fleischmania Nostalgia door RetroJack
23 October 2025, 20:41:52
Piko NS 5/600 Hippel 2025 door Huup
23 October 2025, 19:33:38
marklin 3756 verlichting door bellejt
23 October 2025, 19:30:49
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
23 October 2025, 19:19:57
Digitaliseren Trix V 120 door Overet
23 October 2025, 18:57:15
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Peter Kleton
23 October 2025, 18:55:19
Omgeving Frankfurt am Main door reMARKable
23 October 2025, 18:37:50
Big Scale Trains - NS SLT in H0 door henk
23 October 2025, 15:26:45
Da's Daz 2 door spoorijzer
23 October 2025, 15:25:16
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Huup
23 October 2025, 14:55:42
ACME 2024 met NS ICNG! door VAM65
23 October 2025, 14:49:15
Stalen D 4 deurs spoor 0 door 1795
23 October 2025, 14:41:44
Stroomdetectie issues. door Klaas Zondervan
23 October 2025, 13:19:04
Decoder uitlezen met Z21 op programmeerspoor in iTrain door Dirk J
23 October 2025, 13:06:55
Loksound downloads door D_Loc
23 October 2025, 13:02:28
Spoor 1 pendelbaan, maar dan rond (1:32) door Pauldg
23 October 2025, 12:43:16
  

Auteur Topic: Rivarossi CIWL model jrn 90  (gelezen 1084 keer)

Huup

  • Offline Offline
  • Berichten: 8873
  • May your coffee kick in before reality does.
Rivarossi CIWL model jrn 90
« Gepost op: 05 March 2025, 16:34:48 »
De rijeigenschappen van dit oude model zijn ronduit slecht. Zelfs op recht spoor loopt het uit de rails als het als eerste rijtuig achter de loc nog een zwikje rijtuigen achter zich heeft.
Oorzaak is dat het draaistel onderdeel uitmaakt van het kortkoppelmechanisme. Er is geen klassiek kortkoppelmechanisme (alleen voor de koppeling) ingebouwd maar een mechaniek wat het hele draaistel naar voren doet komen ipv alleen de koppeling.
Daarnaast is het rijtuig verhoudingsgewijs ook tamelijk licht.

Ik heb het palletje in de sleuf van het kortkoppelmechanisme weggeknipt en de schuivende pin waaromheen het draaistel draait het schuiven onmogelijk gemaakt. Zo ontstaat een vast draaipunt voor het draaistel en blijft het rijtuig op de rails.
Volgende stap was het toevoegen van gewicht. Dat kon mooi in de balkon- en keukenruimte. 150gr nu tegen 116gr origineel.
Bij het duwen van een sleepje wagens blijft hij nu ook op de rails.

O, tevens een vervangende bufferplaat gefabriekt.









Rob Ellerman

  • Offline Offline
  • Berichten: 5478
  • Modelspoor is emotie...
Re: Rivarossi CIWL model jrn 90
« Reactie #1 Gepost op: 05 March 2025, 20:57:02 »
Huup, het is verstandig om in dit geval de betreffende NEM-norm er bij te pakken en wel 302: https://mscrailrunners.eu/wp-content/uploads/2020/04/Nem-Normen-NL.pdf

Even naar beneden scrollen… een van de factoren die de modellen negatieve rij-eigenschappen (kan)geven/geeft is inderdaad de koppeling aan een uitzwaaiend draaistel. Hoeft overigens niet in alle gevallen zo te zijn kan ik uit eigen ervaring zeggen. Belangrijk ook dat je het rijtuig niet te zwaar maakt. Ik heb overigens in het verleden bij twee CIWL-fourgons van Rivarossi kortkortmechanieken ingebouwd (de grote Symoba’s) met goed resultaat. Ik weet niet zo uit m'n hoofd of er in een WL-LX slaaprijtuig of in een VR (restauratie) genoeg ruimte is voor deze klus met die grote Symoba zonder het interieur al te veel geweld aan te doen… Een kleine Symoba er onder zo het m.i.i ook wel kunnen doen.

Tbinnebarretije…

Huup

  • Offline Offline
  • Berichten: 8873
  • May your coffee kick in before reality does.
Re: Rivarossi CIWL model jrn 90
« Reactie #2 Gepost op: 05 March 2025, 22:49:15 »
Ha Rob,

Dank voor je reactie.
Er komen geen kortkoppelingsmechanieken onder. Bij Fremo wordt met beugels gereden, en dus bij mij thuis ook.
Kwa gewicht heb ik een Piko Bümz gewogen. Die is 160gr. De CIWL blijft daar 10gr onder, dus dat zit wel goed. Overigens blijkt de 116gr oorspronkelijk gewicht aardig NEM-waardig te zijn. Maar ja. Aan een ontsporend rijtuig heeft niemand wat.
Dinsdag gaattie proefrijden op een tamelijk conventioneel aangelegde baan van een vriend van me. Daarna weet ik of de ingrepen voldoende waren.

Groet
Huup
« Laatst bewerkt op: 05 March 2025, 23:01:43 door Huup »