Doel:€250.00
Donaties:€0.00

Per saldo:€-250.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-12-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Lobomotion69
Vandaag om 02:32:21
Staion Odijk Rangeer terrein - Marklin C - H0 door FreekH
Vandaag om 00:53:56
3 januari NVBS oliebollenrit door FreekH
Vandaag om 00:51:31
Rondom Charlois door Alewijn
Vandaag om 00:39:08
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door roadster36
Vandaag om 00:34:53
NS 8100 in 0 door roadster36
12 December 2025, 23:18:52
Rondje door Lissabon met Lijn 28 door Sven
12 December 2025, 22:51:15
HTM PCC tram en wat gefrutsel er bij door Sven
12 December 2025, 22:44:00
Pfarrerwinkel bahn door DJV
12 December 2025, 22:06:32
Bitry Bascule in 0e, een nieuw baantje op Micromodules door moonlicht
12 December 2025, 21:29:32
Alternatieven voor de messing lagers van een Fleischmann rondmotor door GerardvV
12 December 2025, 21:25:41
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
12 December 2025, 21:21:01
Cranicher Altbahn door Arjen52
12 December 2025, 20:12:26
Kersttrein door 008200
12 December 2025, 19:12:13
'Worst Case' materieel voor testen vrije ruimte, etc... door Frans Peeters
12 December 2025, 18:48:53
Testbaantje wordt Kerstbaantje (N-spoor, 0,31 M²) door Rico [momfer]
12 December 2025, 18:44:25
ProRail kan spoor in Nederland niet langer ’toekomstklaar’ houden door Huup
12 December 2025, 18:37:56
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Jeroen Water
12 December 2025, 16:45:42
Onshape gebruikersgroep door Hans van de Burgt
12 December 2025, 16:11:45
GoVolta treindiensten naar Berlijn & Hamburg door Jelmer
12 December 2025, 15:58:01
De spoorhaven van Zuidbarge. door cor_b
12 December 2025, 15:46:17
blablabla door Duikeend
12 December 2025, 15:24:15
Spoor op industrieterrein Lage Weide door R1954
12 December 2025, 15:14:11
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door roco
12 December 2025, 15:06:54
On30 diorama: Sedona Red Rock Canyon, AZ door Ronald Halma
12 December 2025, 14:05:52
Bauarbeiten im gange door 741230
12 December 2025, 12:57:20
Van 2D afbeelding naar 3D model door Hans van de Burgt
12 December 2025, 12:39:17
Rivarossi br 56 HR2891S door Stefan88
12 December 2025, 12:26:49
Roco 2026 door Rob Ellerman
12 December 2025, 12:22:41
13 december modelspoorbeurs Houten door Florisw
12 December 2025, 12:08:21
  

Auteur Topic: Rivarossi CIWL model jrn 90  (gelezen 1123 keer)

Huup

  • Offline Offline
  • Berichten: 9142
  • May your coffee kick in before reality does.
Rivarossi CIWL model jrn 90
« Gepost op: 05 March 2025, 16:34:48 »
De rijeigenschappen van dit oude model zijn ronduit slecht. Zelfs op recht spoor loopt het uit de rails als het als eerste rijtuig achter de loc nog een zwikje rijtuigen achter zich heeft.
Oorzaak is dat het draaistel onderdeel uitmaakt van het kortkoppelmechanisme. Er is geen klassiek kortkoppelmechanisme (alleen voor de koppeling) ingebouwd maar een mechaniek wat het hele draaistel naar voren doet komen ipv alleen de koppeling.
Daarnaast is het rijtuig verhoudingsgewijs ook tamelijk licht.

Ik heb het palletje in de sleuf van het kortkoppelmechanisme weggeknipt en de schuivende pin waaromheen het draaistel draait het schuiven onmogelijk gemaakt. Zo ontstaat een vast draaipunt voor het draaistel en blijft het rijtuig op de rails.
Volgende stap was het toevoegen van gewicht. Dat kon mooi in de balkon- en keukenruimte. 150gr nu tegen 116gr origineel.
Bij het duwen van een sleepje wagens blijft hij nu ook op de rails.

O, tevens een vervangende bufferplaat gefabriekt.









Rob Ellerman

  • Offline Offline
  • Berichten: 5517
  • Modelspoor is emotie...
Re: Rivarossi CIWL model jrn 90
« Reactie #1 Gepost op: 05 March 2025, 20:57:02 »
Huup, het is verstandig om in dit geval de betreffende NEM-norm er bij te pakken en wel 302: https://mscrailrunners.eu/wp-content/uploads/2020/04/Nem-Normen-NL.pdf

Even naar beneden scrollen… een van de factoren die de modellen negatieve rij-eigenschappen (kan)geven/geeft is inderdaad de koppeling aan een uitzwaaiend draaistel. Hoeft overigens niet in alle gevallen zo te zijn kan ik uit eigen ervaring zeggen. Belangrijk ook dat je het rijtuig niet te zwaar maakt. Ik heb overigens in het verleden bij twee CIWL-fourgons van Rivarossi kortkortmechanieken ingebouwd (de grote Symoba’s) met goed resultaat. Ik weet niet zo uit m'n hoofd of er in een WL-LX slaaprijtuig of in een VR (restauratie) genoeg ruimte is voor deze klus met die grote Symoba zonder het interieur al te veel geweld aan te doen… Een kleine Symoba er onder zo het m.i.i ook wel kunnen doen.

Tbinnebarretije…

Huup

  • Offline Offline
  • Berichten: 9142
  • May your coffee kick in before reality does.
Re: Rivarossi CIWL model jrn 90
« Reactie #2 Gepost op: 05 March 2025, 22:49:15 »
Ha Rob,

Dank voor je reactie.
Er komen geen kortkoppelingsmechanieken onder. Bij Fremo wordt met beugels gereden, en dus bij mij thuis ook.
Kwa gewicht heb ik een Piko Bümz gewogen. Die is 160gr. De CIWL blijft daar 10gr onder, dus dat zit wel goed. Overigens blijkt de 116gr oorspronkelijk gewicht aardig NEM-waardig te zijn. Maar ja. Aan een ontsporend rijtuig heeft niemand wat.
Dinsdag gaattie proefrijden op een tamelijk conventioneel aangelegde baan van een vriend van me. Daarna weet ik of de ingrepen voldoende waren.

Groet
Huup
« Laatst bewerkt op: 05 March 2025, 23:01:43 door Huup »