Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Zoeken
Encyclopedie
Help
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€88.00
Per saldo:
€-162.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
Aanstaande zaterdag en zondag Modelbeurs in De Goorn NH
door
wmrail
Vandaag
om 22:19:20
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2
door
741230
Vandaag
om 22:02:32
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)...
door
VulcanRaven
Vandaag
om 21:08:50
Yet Another Servo Decoder
door
spock
Vandaag
om 21:02:54
Artitec 6300
door
ModelWessel
Vandaag
om 20:57:33
Pendel module Viessmann 5214
door
Te 2/2
Vandaag
om 20:55:12
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N
door
Rick
Vandaag
om 20:35:22
Raadplaatje
door
Rick
Vandaag
om 20:29:44
Rocky Rail 6400
door
W. Dagevos
Vandaag
om 20:23:54
sein decoder Z21 10837 programeren
door
n-driver
Vandaag
om 20:18:02
Z21 Pro Link en Wifi
door
n-driver
Vandaag
om 20:13:43
Overstap naar HTM
door
Jan Bennink
Vandaag
om 19:46:22
Big Scale Trains - NS SLT in H0
door
HOHans
Vandaag
om 19:44:52
Project seaside Germany
door
Frank 123
Vandaag
om 19:35:40
Spoor 1 pendelbaan, maar dan rond (1:32)
door
rbroerse
Vandaag
om 19:28:58
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots
door
defender
Vandaag
om 19:23:43
MoBaBro.de
door
henk
Vandaag
om 19:22:58
Nederlands-materieel in Spoor-1
door
FritsT
Vandaag
om 19:20:09
Korneschans. Een fictief Duits Nederlands grensstation.
door
DJV
Vandaag
om 19:18:31
Mijn geweatherde modellen
door
Casmir
Vandaag
om 19:09:06
Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974
door
1200blauw
Vandaag
om 19:06:46
De bouw van mijn modelbaan in Thailand
door
puntenglijder
Vandaag
om 18:49:17
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
door
FritsT
Vandaag
om 18:34:24
Stalen D 4 deurs spoor 0
door
FritsT
Vandaag
om 17:49:25
Klein mobiel ontwerp met thema stadsmuren
door
Slotticar
Vandaag
om 16:22:48
Een nieuw baantje op Micromodules
door
Ronald Halma
Vandaag
om 16:04:50
Bruggen-IG - brug over de Poldervaart Schiedam/Kethel
door
Forever Rocofan
Vandaag
om 15:52:07
Piko NS 5/600 Hippel 2025
door
borotof
Vandaag
om 15:36:47
Fleischmania Nostalgia
door
spoorijzer
Vandaag
om 15:29:40
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor
door
Jelmer
Vandaag
om 15:20:15
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Wat zijn we aan het bouwen?
|
Materieel
|
Rivarossi CIWL model jrn 90
« vorige
volgende »
Print
Pagina's: [
1
]
Omlaag
Auteur
Topic: Rivarossi CIWL model jrn 90 (gelezen 1086 keer)
Huup
Offline
Berichten: 8874
May your coffee kick in before reality does.
Rivarossi CIWL model jrn 90
«
Gepost op:
05 March 2025, 16:34:48 »
De rijeigenschappen van dit oude model zijn ronduit slecht. Zelfs op recht spoor loopt het uit de rails als het als eerste rijtuig achter de loc nog een zwikje rijtuigen achter zich heeft.
Oorzaak is dat het draaistel onderdeel uitmaakt van het kortkoppelmechanisme. Er is geen klassiek kortkoppelmechanisme (alleen voor de koppeling) ingebouwd maar een mechaniek wat het hele draaistel naar voren doet komen ipv alleen de koppeling.
Daarnaast is het rijtuig verhoudingsgewijs ook tamelijk licht.
Ik heb het palletje in de sleuf van het kortkoppelmechanisme weggeknipt en de schuivende pin waaromheen het draaistel draait het schuiven onmogelijk gemaakt. Zo ontstaat een vast draaipunt voor het draaistel en blijft het rijtuig op de rails.
Volgende stap was het toevoegen van gewicht. Dat kon mooi in de balkon- en keukenruimte. 150gr nu tegen 116gr origineel.
Bij het duwen van een sleepje wagens blijft hij nu ook op de rails.
O, tevens een vervangende bufferplaat gefabriekt.
Gelogd
Duin aanZee II
Rob Ellerman
Offline
Berichten: 5479
Modelspoor is emotie...
Re: Rivarossi CIWL model jrn 90
«
Reactie #1 Gepost op:
05 March 2025, 20:57:02 »
Huup, het is verstandig om in dit geval de betreffende NEM-norm er bij te pakken en wel 302:
https://mscrailrunners.eu/wp-content/uploads/2020/04/Nem-Normen-NL.pdf
Even naar beneden scrollen… een van de factoren die de modellen negatieve rij-eigenschappen (kan)geven/geeft is inderdaad de koppeling aan een uitzwaaiend draaistel. Hoeft overigens niet in alle gevallen zo te zijn kan ik uit eigen ervaring zeggen. Belangrijk ook dat je het rijtuig niet te zwaar maakt. Ik heb overigens in het verleden bij twee CIWL-fourgons van Rivarossi kortkortmechanieken ingebouwd (de grote Symoba’s) met goed resultaat. Ik weet niet zo uit m'n hoofd of er in een WL-LX slaaprijtuig of in een VR (restauratie) genoeg ruimte is voor deze klus met die grote Symoba zonder het interieur al te veel geweld aan te doen… Een kleine Symoba er onder zo het m.i.i ook wel kunnen doen.
Gelogd
Tbinnebarretije…
Huup
Offline
Berichten: 8874
May your coffee kick in before reality does.
Re: Rivarossi CIWL model jrn 90
«
Reactie #2 Gepost op:
05 March 2025, 22:49:15 »
Ha Rob,
Dank voor je reactie.
Er komen geen kortkoppelingsmechanieken onder. Bij Fremo wordt met beugels gereden, en dus bij mij thuis ook.
Kwa gewicht heb ik een Piko Bümz gewogen. Die is 160gr. De CIWL blijft daar 10gr onder, dus dat zit wel goed. Overigens blijkt de 116gr oorspronkelijk gewicht aardig NEM-waardig te zijn. Maar ja. Aan een ontsporend rijtuig heeft niemand wat.
Dinsdag gaattie proefrijden op een tamelijk conventioneel aangelegde baan van een vriend van me. Daarna weet ik of de ingrepen voldoende waren.
Groet
Huup
«
Laatst bewerkt op: 05 March 2025, 23:01:43 door Huup
»
Gelogd
Duin aanZee II
Print
Pagina's: [
1
]
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Wat zijn we aan het bouwen?
|
Materieel
|
Rivarossi CIWL model jrn 90