Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Zoeken
Encyclopedie
Help
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€88.00
Per saldo:
€-162.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
EifelBurgenBahn
door
Frank 123
Vandaag
om 21:43:52
Hulp bij update Mobile Station 2
door
NL-modelspoor
Vandaag
om 21:41:39
Spoorwegmus. vroeger met modellok 1300 serie.
door
Modellbahnwagen
Vandaag
om 21:40:45
Raadplaatje
door
Modellbahnwagen
Vandaag
om 21:38:25
Plan E - 2023 oplage
door
1200blauw
Vandaag
om 21:35:25
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)...
door
Modellbahnwagen
Vandaag
om 21:30:29
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
grossraumwagen
Vandaag
om 21:03:52
Rheinburg, TP V/VI
door
Jelmer
Vandaag
om 20:22:06
Artikelnummers ADE Gr53 rijtuigen TP III.
door
grossraumwagen
Vandaag
om 20:05:33
Magneet koppelingen voor Bemo
door
nighttrain1
Vandaag
om 19:58:48
Kent iemand een geschikte striptang
door
PeterV
Vandaag
om 19:45:12
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar
door
NS264
Vandaag
om 19:22:04
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's
door
Rick
Vandaag
om 18:05:03
Klein baantje 1200x1200mm
door
Frits C
Vandaag
om 17:44:26
YD7010 en Roco WLAN Maus koppelen
door
AlbertG
Vandaag
om 17:41:08
Br 38 Piko Superen.
door
puntenglijder
Vandaag
om 17:17:41
Bahnstrecke 5867
door
Ronald Halma
Vandaag
om 17:09:55
Mooi weer om buiten te spelen
door
sncf231e
Vandaag
om 16:42:37
Yet Another Servo Decoder
door
AP3737
Vandaag
om 16:28:52
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100
door
Erwin 054
Vandaag
om 16:00:01
Raarrrr. Mobile Station 2 doet raarrrr…
door
Ronald Halma
Vandaag
om 15:41:19
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc)
door
Rick
Vandaag
om 15:25:08
Roco 290 digtaliseren
door
Tijdperk||
Vandaag
om 14:13:56
Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan
door
741230
Vandaag
om 13:24:02
Leubachtalbahn
door
Krokodil68
Vandaag
om 13:00:09
US diorama in H0
door
Wim Vink
Vandaag
om 12:23:33
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen
door
bollen neus
Vandaag
om 11:57:53
Oude Fleischmann meuk en curiosa
door
Sporlijn Úje
Vandaag
om 10:31:35
Postwagen Hbbkkss Schaal-0
door
FritsT
Vandaag
om 10:09:29
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc).
door
Benelux795
14 June 2025, 22:45:22
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Wat zijn we aan het bouwen?
|
Blogs
|
Sobat Kras
(Moderator:
Hans Reints
) |
Bentheimer Eisenbahn Reactivering deel 2 Bad Bentheim--Gronau
« vorige
volgende »
Print
Pagina's: [
1
]
Omlaag
Auteur
Topic: Bentheimer Eisenbahn Reactivering deel 2 Bad Bentheim--Gronau (gelezen 5297 keer)
Hans Reints
हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
Moderator
Offline
Berichten: 12422
Bentheimer Eisenbahn Reactivering deel 2 Bad Bentheim--Gronau
«
Gepost op:
04 March 2025, 16:30:42 »
Liefhebbers van de Bentheimer Eisenbahn.
Het leek mij een goed idee om het tweede deel van de reactivering, zijnde Bad Bentheim--Gronau een eigen draadje te geven.
Commentaar, positief als negatief zie ik gaarne tegemoet.
Hans
«
Laatst bewerkt op: 04 March 2025, 16:41:06 door Hans Reints
»
Gelogd
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.
Hans Reints
हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
Moderator
Offline
Berichten: 12422
Re: Bentheimer Eisenbahn Reactivering deel 2 Bad Bentheim--Gronau
«
Reactie #1 Gepost op:
04 March 2025, 17:04:07 »
Regiopa III (Bad Bentheim-Gronau)
In augustus 2020 werd bekend dat het Instituut voor Transport, Spoorwegbouw en -exploitatie van de Technische Universiteit van Braunschweig opdracht had gekregen voor een haalbaarheidsstudie naar de reactivering, inclusief een gedeeltelijke heraanleg van de lijn Bad Bentheim naar Gronau.
1233 Variantontwerpen voor de reactivering van de spoorlijn tussen Bad Bentheim en Gronau
1234 In 1983 werd de lijn tussen Gildehaus en Gronau gedeeltelijk opgebroken en voor het personenverkeer buitendienst gesteld. Alleen het gedeelte naar het Bundeswehr depot in Ochtrop-Brechte bleef onaangetast.(NAVO) Als gevolg van het verlaten en opbreken van het BE spoortrace kon de stad Gronau zich in oostelijke richting uitbreiden en heeft gedeelten van het oude tracé volgebouwd met van alles en nog wat. Gebruik van het oude tracé voor de aanleg van het nieuwe spoor is niet meer mogelijk en er is onderzoek gedaan naar alternatieve routes. Uit dit onderzoek ontstonden drie varianten:
**In de eerste variant (zwart/rood lijn)loopt het tracé van Bad Bentheim naar Gildehaus. Van Gildehaus gaat ver verder over het in 1983 buitendienst gestelde en opgebroken tracé naar Bardel (twee varianten) en het recreatiegebied Drielandersee. Vervolgens gaat het via een nieuw gedacht tracé, langs het oostelijk bebouwde deel van Gronau naar de aansluiting op het DB baanvak Munster-Enschede.
**In de tweede variant (zwart/oranje lijn)loopt de route niet via Bardel, maar wordt deze direct ten oosten van Gronau aangesloten op het doorgaande spoor van de DB.
** De derde variant (blauwe lijn) maak gebruik van het in 1986 aangelegde spoor naar het materiaaldepot van de Bundeswehr in Ochtrup. De route gaat niet door, maar langs het militairedepot en loopt vandaar parallel aan de autosnelweg A31
1235 Station Gildehaus, verscholen achter een wal van bomen en kreupelhout de eerste stop na Bad Bentheim
1236 Station Gildehaus in 2025. Er zou zomaar een trein kunnen stoppen.
1237 Maar dat geloof ik niet gezien de toestand van de meeste dwarshouten in en rond het station.
1238 Toegang tot het Bundeswehrminutiedepot
1239 De sporen achter de gesloten hekken van het Bundeswehrminutiedepot.
1240 Een van de weinige keren dat tijdens een opendag, het depot opengesteld is/was voor bezoekers
De eerste deel van de 20,8 km lange routevariant tussen Bad Bentheim via Bardel naar Gronau, heeft een rijtijd bij 100 km/h.van 21 minuten Deze variant heeft dan ook de voorkeur. Een eerste kostenraming voor deze variant, in plannings- en bouwkosten, zal circa 35 miljoen euro bedragen. In een volgende stap moet bepaald worden welke van de drie varianten het zal worden! Volgens het Grafschaft Bentheim zou een gestandaardiseerde beoordeling tegen 2024 voltooid kunnen zijn. De invoeging van de nieuwe lijn in het station van Gronau is een uitdaging opzich, zeker tegen de achtergrond van de frequentieverhoging die Deutschlandtakt en de geplande elektrificatie van de spoorlijn Münster- Enschede met zich mee brengt.
In het kader van het reactiveringsprogramma van de deelstaat Nedersaksen werd het traject Bad Bentheim-Gildehaus aanvankelijk niet geselecteerd door de parlementaire stuurgroep voor verder onderzoek, omdat het niet aan de noodzakelijke criteria voldeed. Het onderzoek concept voorziet in een procedure in vier fasen. In de eerste fase werd een voorselectie van routes gemaakt op basis van acht criteria, zoals verkeerspotentieel, verzorgingsgebied van de haltes, investeringsvereisten of aansluiting op het bestaande spoorwegnet, die over het algemeen geschikt zijn voor reactivering. In februari 2024 werd echter aangekondigd dat het gedeelte vervolgens in de tweede fase was opgenomen en nu in meer detail zal worden bekeken in een nutsanalyse. De procedure moet in 2026 zijn afgerond. De Bentheimer Bahn verwacht dat bij een positief resultaat in 2030 er weer reizigerstreinen op het traject kunnen rijden. In het kader van een eventuele reactivering van Gildehaus zou de Bentheimer Bahn een extra perron bouwen op het spoor van de Bentheimer Bahn bij het station van Bad Bentheim.
2141 Kaartje van de huidige spoorsituatie in Bad Bentheim. Duidelijk zijn hier de knelpunten te onderscheiden
1242 Zoals het er nu uitziet, het BE viaduct over de DB spoorlijn Rheine (Hengelo)-Munster.
1243 Of deze situatie in de toekomst houdbaar is, ik weet het niet.
1244 Een artist Impression van het nieuwe station Gronau
«
Laatst bewerkt op: 05 March 2025, 18:54:35 door Hans Reints
»
Gelogd
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.
Hans Reints
हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
Moderator
Offline
Berichten: 12422
Re: Bentheimer Eisenbahn Reactivering deel 2 Bad Bentheim--Gronau
«
Reactie #2 Gepost op:
04 March 2025, 17:08:13 »
Ploeger
«Reactie #506 Gepost op 03 March 2025, 06:44:20 »
Interessant om te lezen. Gronau was lang geleden (1981) mijn eerste kennismaking met de BE. Het was nogal een verrassing om op een mistige ochtend, bij de overweg, plots een onbekend locomotiefje van een onbekende maatschappij voorbij te zien rijden. Wat was dat??? Dat was de tijd van voor het internet, en informatie moest je uit boeken en tijdschriften zien te vergaren.
Gelogd
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.
puntenglijder
Offline
Berichten: 5629
Ik heb geen rommel, er liggen overal ideeen.
Re: Bentheimer Eisenbahn Reactivering deel 2 Bad Bentheim--Gronau
«
Reactie #3 Gepost op:
05 March 2025, 09:44:17 »
Hans.
Ook nu pak ik je nieuwe draadje op.
Ik ben benieuwd wat je allemaal gaat tonen hier, natuurlijk zijn de vorderingen van het nieuwe tracé welkom.
Kees.
Gelogd
Stoom is toch de mooiste aandrijving die er is.
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=82055.new;topicseen#new
Br 41 Weinert loop of sloop
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=114740.new;topicseen#
Montanbahn
Offline
Berichten: 804
Steel is king!
Re: Bentheimer Eisenbahn Reactivering deel 2 Bad Bentheim--Gronau
«
Reactie #4 Gepost op:
12 March 2025, 11:47:42 »
Leuk om te lezen
Gelogd
MB
It's weird having the same age as old people...........
bouwdraadje
Hans Reints
हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
Moderator
Offline
Berichten: 12422
Historische wetenswaardigheden deel 1
«
Reactie #5 Gepost op:
20 March 2025, 13:24:16 »
001 Ubersichtkarte der Eisenbahnen im Deutschen Reiche
Eind 1800 werden door belanghebbende in het Grafschaft Bentheim twee plannen ingediend voor de aanleg van een spoorlijn die het Grafschaft Bentheim bij de Nederlandse grens konden ontsluiten. Aanvankelijk bestond alleen in het zuiden van het Grafschaft de in 1865 door de Nederlandse spoorwegmaatschappij Almelo-Salzbergen aangelegde hoofdspoorlijn Osnabrück-Rheine-Hengelo
002 Het Grafschaft Bentheim
Het eerste plan behelsde een "Querbahn" die van Bremen via Lingen en Nordhorn naar Amsterdam zou lopen. Dit plan vond vooral in de stad Nordhorn veel bijval. Het tweede plan was een zogenaamde "langsspoorlijn". Deze variant was gedacht om bij Bentheim, in de hoofdspoorlijn Hengelo- Salzbergen Osnabrück-Rheine-, een afsplitsing te maken. Deze afsplitsing zou dan verder gaan als lokaalbaan via Nordhorn en Neuenhaus naar Coevorden. De staat Nedersachen zag niets in deze “langsspoorlijn” en wees de aanvraag dan ook af Na de afwijzing door de staat Nedersachsen besloot het college van Burgemeester en Wethouders van de Kleinstadt Neuenhaus om gezamenlijk met diverse andere belanghebbende gemeenten, de spoorlijn van Neuenhaus naar Nordhorn zelf aan te leggen. Het initiatief van Neuenhaus leidde er toe dat op 1 april 1895 de Bentheimer Kreisbahn (BK) daadwerkelijk werd opgericht. De verlenging van Neuenhaus-Coevorden was nog lang niet “Im vrage”.Rond die zelfde tijd (1903) werd op instigatie van de stad Gronau nagedacht over de aanleg van een spoorlijn tussen Bentheim en Gronau om zo Gronau een aansluiting te geven op de hoofdlijn Munster-Enschede van het Westfaalse spoorwegnet. De concessie voor de bouw werd op 26 mei 1906 verleend en kon daadwerkelijk op 3 september 1906 met de bouw worden begonnen.
Bij de aanleg van deze lijn waren er enkele belangrijke obstakels te nemen. Van de gemeente Gildehaus moesten er diverse overwegen in en rond de stad bij komen waarvan een groot deel als bewaakt. Het grootste probleem lag tussen Achterberg en Gildehaus, de Gildehauserberg!. Deze berg had veel te steile hellingen om door de toenmalige locomotieven genomen te kunnen worden. De “berg” moest gedeeltelijk afgevlakt, doorsneden en aangevuld worden..
003 Spoorwegarbeiders in 1906-08 bij de uitgraving van de Gildehauserberg
004 De insnijding zoals deze er vandaag nog bijligt
In Bentheim moest de bestaande lijn Bentheim-Salzbergen van de toenmalige Nederlandse spoorwegen, nu Deutsche Bahn, gekruist worden. Dit kruizen van de sporen mocht absoluut niet gelijkvloers gebeuren. Om de benodigde hoogte voor de oversteek van het baanvak Bentheim-Salzbergen te krijgen werd aan beide zijde van de doorgaandelijn een aardendam opgeworpen welke bij de “Hilgenstiege” met elkaar zijn verbonden door een stalenviaduct. Voor de aanleg van de dam werden volgens een krantenartikel destijds 7000 kubieke meter zand gebruikt. Op 13 juni 1908 werd de bijna 19 kilometer lange verbinding voltooid en op 20 juni 1908 geopend.
005-0771 De Hilgenstiege gaat hier onder de spoorbaan door
006-6949 Gezien in de richting van Nederland
007-0774 Oplegging van het viaduct bij de Hilgenstiege
Zoals aangehaald moest bij Gildehaus de Mühlenberg,daar waar de helling scherp daalt in de richting van Achterberg, aangevuld worden met een zes meter hoge aardedam welke langzaam overgaat in een vlakke baan naar het zuiden.
Op “verzoek”, en onder grote druk van voornamelijk de plaatselijke agrarische bevolking van Achterberg, kwam er in beide dammen, bij Bentheim en Achterberg, een onderdoorgang in de vorm van een gemetseld tunneltje.
008 Detailkaart sporenverloop in Achterberg met de locatie van de tunnel voor boer Berend Strötker
Voor de totstandkoming van de Achterbergtunnel voerde boer Berend Strötker (1829-1911) een geduchte actie. Strötker werd vooral getroffen door de hoge baandam die zijn land in tweeën deelde. Zijn boerderij stond aan de westkant, maar zijn landerijen lagen aan de oostkant van de dam. Het is bekend dat hij uit alle macht vocht voor een manier om zonder grote omwegen zijn bezittingen te blijven kunnen bereiken. Zijn inspanningen waren niet voor niets geweest, hij kreeg zijn eigen onderdoorgang in vorm van een gemetseld tunneltje.
009 Tunneltje Achterberg in 1910
In Achterberg, circuleerde nog steeds het Nederduitse gezegde: "Hebt se em all packt, de dor bi Strötker das Gatt unner de Bahn dörfretten heff?" ("Is degene die het gat onder de spoorlijn bij Strötker at al gevangen?" / Bron: Boek "Unser Land in Achterberg, Westenberg, Holt und Haar").Er waren zelfs plannen om ook een "bushalte op het open plein bij de kolonie Strötker" te bouwen, zo lezen we in de krant van 9 november 1907.Strötker en andere boeren, die ook offers moesten brengen voor de bouw van de spoorlijn, werden onteigend. Op 16 mei 1908 vond in het stadhuis van Bentheim een onteigeningsvergadering plaats, waar de respectievelijke vergoedingen werden vastgesteld, die in alle gevallen ver beneden de vorderingen van de eigenaren lagen (bron: Schüttorfer Zeitung van 23 mei 1908).
010-0775 De Bentheimtunnel aan de Hilgenstiege diende uitsluitend als toegang tot de akkers en weilanden in het westen.
011-0776 Het tunneltje in Bad Benthem stamt nog uit de "Kaiserliche Ära”
In 1983 werd de lijn tussen Gildehaus en Gronau gedeeltelijk opgebroken en voor het personenverkeer buitendienst gesteld. Alleen het gedeelte naar het Bundeswehr depot in Ochtrop-Brechte bleef onaangetast.(NAVO) . De route is 8,3 kilometer lang, waarvan 5,75 kilometer op het grondgebied van Nedersaksen (routenummer 9209).
012 Station Gildehaus wacht op afbraak of reactivering?
013 Het gesloten hek van het Bundeswehr Minutiedepot in Ochtrup-Brechte
014 Tijdens een van de sporadische opendagen van de Bundeswehr was het depot, alleen per trein, gedeeltelijk te bezoeken.
015 Voor het gesloten depothek bevind zich nog een openbare laad-en losplaats met een echt omloopspoor!
016 De hele lijn van de Bentheimer Eisenbahn in het Grafschaft Bentheim
«
Laatst bewerkt op: 21 March 2025, 11:47:30 door Hans Reints
»
Gelogd
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.
puntenglijder
Offline
Berichten: 5629
Ik heb geen rommel, er liggen overal ideeen.
Re: Bentheimer Eisenbahn Reactivering deel 2 Bad Bentheim--Gronau
«
Reactie #6 Gepost op:
20 March 2025, 16:03:14 »
Mooi verslag weer Hans.
Toch wel vreemd dat al die oude lijnen weer gereactiveerd worden.
Kees.
Gelogd
Stoom is toch de mooiste aandrijving die er is.
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=82055.new;topicseen#new
Br 41 Weinert loop of sloop
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=114740.new;topicseen#
borotof
Offline
Berichten: 795
Re: Bentheimer Eisenbahn Reactivering deel 2 Bad Bentheim--Gronau
«
Reactie #7 Gepost op:
20 March 2025, 19:06:23 »
Mooie info weer over 1 van mijn Stammstrecken, dank daarvoor ! 1 noot, station Ochtrup heeft helemaal niets te maken met Ochtrup-Brechte (Bundeswehr depot), licht nl aan de spoorlijn Munster-Gronau-Enschede.
mvgrt Rob
Gelogd
Hans Reints
हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
Moderator
Offline
Berichten: 12422
Re: Bentheimer Eisenbahn Reactivering deel 2 Bad Bentheim--Gronau
«
Reactie #8 Gepost op:
20 March 2025, 23:09:29 »
Is inderdaad een denkfout van mij. Ga het even herstellen
Gelogd
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.
Hans Reints
हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
Moderator
Offline
Berichten: 12422
Re: Bentheimer Eisenbahn Reactivering deel 2 Bad Bentheim--Gronau
«
Reactie #9 Gepost op:
22 March 2025, 10:13:17 »
Uit de GN van zaterdag 22 maart 2025
Binnenkort zouden er weer treinen kunnen rijden op de spoorlijn tussen Bentheim en Gildehaus. Archieffoto
Volgens de huidige stand van zaken is een reactivering van de spoorlijn tussen Bad Bentheim en Gildehaus voor personenvervoer economisch zinvol en komt deze waarschijnlijk in aanmerking voor financiering. Deze beoordeling werd vrijdag bekendgemaakt door het ministerie van Transport van Nedersaksen, volgens een persbericht van het district. De lijn gaat van fase 2 naar de volgende fase in het reactiveringsprogramma van de deelstaat Nedersaksen. Samen met vijf andere routes is het volgens de deelraad een van de meest kansrijke kandidaten voor een mogelijke reactivering.
In de afgelopen maanden heeft het regionale vervoersbedrijf (LNVG) een nutswaardeanalyse opgesteld voor de ongeveer 5,2 kilometer lange spoorlijn in Nedersachsen. Het district Grafschaft Bentheim, de stad Bad Bentheim en de Bentheimer Bahn waren nauw betrokken bij dit proces; Er zijn tal van gesprekken gevoerd met de LNVG en de benodigde gegevens zijn verzameld. "We hebben de voordelen en positieve effecten van deze verbinding, die voor ons belangrijk is, duidelijk kunnen aantonen. De reactivering van dit baanvak zou dan ook een belangrijke bijdrage leveren aan de ontlasting van het station in Bad Bentheim. Bovendien zou een niet onaanzienlijk passagierspotentieel kunnen worden verschoven van bussen naar treinen", aldus het verantwoordelijke hoofd van de afdeling, Dr. Elke Bertke, in het persbericht.
In de volgende fase 3 van het reactiveringsprogramma ligt de focus op de operationele kosten op lange termijn en dus op een gedetailleerde kosten-batenanalyse. Het financiële kader voor de exploitatiekosten en de kosten voor de planning van de dienstverlening worden vastgesteld. Het doel van de vierfasenstudie, die wordt uitgevoerd door de LNVG en wordt begeleid door een parlementaire stuurgroep, is ervoor te zorgen dat zoveel mogelijk geschikte routes weer in gebruik kunnen worden genomen voor het lokale personenvervoer per spoor in Nedersaksen. "Het huidige positieve signaal uit Hannover geeft ons het vertrouwen dat we in de verdere werkzaamheden kunnen overtuigen met het potentieel van de lijn tussen Bad Bentheim en Gildehaus. We gaan ervan uit dat we een goede kans maken om een van de spoorlijnen te zijn die op het einde van het traject opnieuw worden geactiveerd", zegt Elke Bertke.
De reactivering van de lijn zou niet alleen de regionale verbinding versterken, maar ook bijdragen aan het vergroten van de aantrekkelijkheid van de hele locatie. "Zeker in een tijd waarin duurzame mobiliteit en het terugdringen van de CO₂-uitstoot belangrijke uitdagingen zijn, is het reactiveren van in onbruik geraakte spoorlijnen precies de juiste stap..
Gelogd
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.
Hans Reints
हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
Moderator
Offline
Berichten: 12422
Re: Bentheimer Eisenbahn Reactivering deel 2 Bad Bentheim--Gronau
«
Reactie #10 Gepost op:
29 March 2025, 16:38:41 »
Het blijft de gemoederen wel bezig houden. Vandaag in de Grafschafter Nachrichten van zondag 30 maart
Gelogd
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.
Reinout van Rees
Team forummoderators
Offline
Berichten: 7739
Forummoderator
Re: Bentheimer Eisenbahn Reactivering deel 2 Bad Bentheim--Gronau
«
Reactie #11 Gepost op:
30 March 2025, 21:24:13 »
Een paar berichten over Bentheim-Coevorden
verplaatst
, dit gaat over Bentheim-naar-het-zuiden.
Reinout-als-moderator
Gelogd
Bouw v/d EifelBurgenBahn
(h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis
(verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)
Print
Pagina's: [
1
]
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Wat zijn we aan het bouwen?
|
Blogs
|
Sobat Kras
(Moderator:
Hans Reints
) |
Bentheimer Eisenbahn Reactivering deel 2 Bad Bentheim--Gronau