Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Spoorwegmuseum krimpt collectie in door Bob11
Vandaag om 17:54:17
Aachenau West door wob
Vandaag om 17:43:56
digitaal veranderd in 15 jaar door -Anton-
Vandaag om 17:01:53
Rocky Rail 6400 door gtw6016
Vandaag om 17:00:48
Toon hier je (model)TRAM foto's. door R1954
Vandaag om 16:32:38
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Mispoes
Vandaag om 16:29:07
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Railpassie
Vandaag om 16:19:54
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
Vandaag om 16:14:37
Piko 2025 door spoorijzer
Vandaag om 16:04:09
De Projecten van RetroJack door RetroJack
Vandaag om 15:24:22
Fleischmania Nostalgia door hervé
Vandaag om 15:16:54
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Vroeger
Vandaag om 14:48:54
Raadplaatje door Bob11
Vandaag om 14:29:45
ongeremde Sikken/wagens in goederentreinen door Blausee-Mitholz
Vandaag om 13:51:12
Sikje 225 door Eric B
Vandaag om 13:49:47
Lima plan E bankjes door grossraumwagen
Vandaag om 13:46:28
Locatie van foto gezocht door Ferdinand Bogman
Vandaag om 13:21:13
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
Vandaag om 12:51:41
Railpro 607 door henk
Vandaag om 12:47:11
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door puntenglijder
Vandaag om 12:34:49
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100 door Erwin 054
Vandaag om 12:17:39
365 "Het is weekend foto's" door MOVisser
Vandaag om 12:15:59
Locverlichting dmv micro-LEDS door shay59
Vandaag om 12:07:14
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 11:52:37
Defensie wil oude koplopers ombouwen tot hospitaaltrein door Hans Reints
Vandaag om 11:52:14
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Jelmer
Vandaag om 11:44:03
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Jeroen Water
Vandaag om 11:16:52
Lima IRM pimpen door Railpassie
Vandaag om 11:13:09
Station Roodeschool door spoorijzer
Vandaag om 08:58:50
Mooi weer om buiten te spelen door puntenglijder
Vandaag om 08:33:53
  

Auteur Topic: 2-rail digitaal :rail isoleren aan beide staven of slechts aan rail met melder  (gelezen 1283 keer)

Theovh

  • Offline Offline
  • Berichten: 106
Ik ben mijn baan aan het opnieuw bouwen. 2-rail - digitaal met Yamorc en Digikeijs.
Ik heb mijn oude baan nu voor 80% ontmanteld en ga weer rail leggen.
In mijn oude baan had ik altijd isolatielassen op beide railstaven tussen melders en ook bijv. wissels en daardoor bijv. altijd 2 draden per melder.
De rijspanning van de wissels worden gevoed via een diode-schakeling.

Om het even qua uitleg eenvoudig te houden : de rail voor de melders noem ik maar even "plus" en de andere rail "min".

De vraag is : kan ik ook slechts 1 zijde van de rail steeds isoleren ( de "plus)  en de andere rail gewoon door laten lopen
Ik wil eigenlijk dan de min-zijde om een aantal meter aansluiten en zo vele meters draad besparen en de boel overzichtelijker houden.
Kan ik dat bij de rijspanning voor de wissels ook doorvoeren?. De "min" van de melders en de diodeschakeling toch dezelfde.?

In mijn oude opstelling had ik geen problemen maar wel veel draad.
Theo

Sikko

  • Offline Offline
  • Berichten: 426
In de Yamorc handleiding staat letterlijk hetgeen je wilt gaan doen. Een ononderbroken aansluiting op de N en de P via secties op de melder.

Theovh

  • Offline Offline
  • Berichten: 106
Dank voor de snelle reactie.
Ik had moeten melden dat de Yamorc een omgekatte DR5000 is. Ik heb dus geen handleiding ven de officiële Yamorc centrale.

Sikko

  • Offline Offline
  • Berichten: 426
Ik was uitgegaan van Yamorc melders, daarbij staat het in de handleiding, maar volgens mij werk het niet anders voor Digikeijs melders.


saskia

  • Offline Offline
  • Berichten: 505
Ik onderbreek overal de 2 rails, en verbind onder tafel één zijde van de rails door met draad, een kleine moeite met groot voordeel, je moet die 2° rail toch regelmatig voeding geven.
Als er dan toch een dubbele onderbreking nodig is, is dat zeer gemakkelijk te verwezenlijken ( bijvoorbeeld voor een boosterscheiding )
grtjs
Saskia

ruudns

  • Offline Offline
  • Berichten: 6316
  • ***
Ho, NS periode III tot V. Artitec, Roco, Hamo, FM, Piko, Rivarossi en Liliput.
Verwerken van NS H0 modellen in de NSinmodel treinenlijst (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=67158.0).

Ronald Halma

  • Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Berichten: 17820
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
Ik onderbreek overal de 2 rails, en verbind onder tafel één zijde van de rails door met draad, een kleine moeite met groot voordeel, je moet die 2° rail toch regelmatig voeding geven.

Als je het zo leest onderbreek je de rails en verbindt ze rechtstreeks door. Da's iets anders dan regelmatig apart voeden ;)

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26634
    • Pagina van klaas
Op onze clubbaan gebruiken we de GBM16T van fichtelbahn.de.
Die gaat ook uit van dubbele onderbreking. vanaf elke sectie lopen dus twee draden naar de bezetmelder. Op de bezetmelder zitten twee rijen klemmen, de ene rij gaat naar de bezetmelders, de andere rij is doorverbonden zodat één kant van het spoor elektrisch toch weer een geheel vormt.

Voor de goede orde, ik heb het niet zelf bedacht, enkele digitaalkenners in de club hebben voor dit systeem gekozen.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Mark D.

  • Offline Offline
  • Berichten: 1191
Ik vind dit hele goede ideeen.
waarom makkelijk doen als het moeilijk kan  (y)

maartenvdb

  • Offline Offline
  • Berichten: 402
Een tweede leiding (hier "min" genoemd) kan ook nog een andere functie hebben. Namelijk om storing of overspraak in de bezetmelding zoveel mogelijk te onderdrukken. Dat is ook bij BiDiB zo, geen must maar aangeraden. Of de 2 leidingen dan ook "getwist"  moeten zijn weet ik niet, maar lijkt me wel waarschijnlijk.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26634
    • Pagina van klaas
Re: 2-rail digitaal :rail isoleren aan beide staven of slechts aan rail met melder
« Reactie #10 Gepost op: 03 March 2025, 12:21:48 »
Dat zal de reden zijn. Ze willen BidiB gaan gebruiken, en de draden worden per sectie getwist.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Remunj

  • Offline Offline
  • Berichten: 8110
Re: 2-rail digitaal :rail isoleren aan beide staven of slechts aan rail met melder
« Reactie #11 Gepost op: 04 March 2025, 09:32:10 »
Dank voor de snelle reactie.
Ik had moeten melden dat de Yamorc een omgekatte DR5000 is. Ik heb dus geen handleiding ven de officiële Yamorc centrale.
Een omgekatte DR5000 heet nu YD7001 en is nagenoeg gelijk aan de nieuwe YD7010. En de handleiding daarvan kan je downloaden bij YaMoRC. Draaien beide onder dezelfde FW.
Gr.
Eric