Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Frank 123
Vandaag om 00:57:39
Duits transport, waar in NL? door Spelfaut
Vandaag om 00:54:45
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 00:35:04
Rondom Charlois door ArjanB
Vandaag om 00:32:52
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
25 October 2025, 23:31:58
W.V. Kalender 2026 door Wim Vink
25 October 2025, 23:19:18
Sluitseinlamp DB, kan iemand werking uitleggen? door Nijboer
25 October 2025, 23:14:28
Raadplaatje door eemstede
25 October 2025, 23:04:07
mDDM, waarom 3 draaistellen? door Klaas Zondervan
25 October 2025, 22:47:44
De Projecten van RetroJack door Wim Vink
25 October 2025, 22:32:48
Big Scale Trains - NS SLT in H0 door Sebastiaan Pot -- Big Scale Trains
25 October 2025, 21:57:25
Bahnstrecke 5867 door einte
25 October 2025, 21:28:31
Mijn eerste baan, Hexental in ho. 380x 120cm door Ronald69
25 October 2025, 20:51:02
Camp 3 door Lucien
25 October 2025, 20:35:09
Spoor 1 pendelbaan, maar dan rond (1:32) door rbroerse
25 October 2025, 20:33:37
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
25 October 2025, 20:25:50
Cranicher Altbahn door Arjen52
25 October 2025, 20:24:26
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door basjuh1981
25 October 2025, 20:00:37
Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974 door Huup
25 October 2025, 19:51:02
De Passage, een minimalistisch tentoonstellingsbaantje (H0) door Klaas Zondervan
25 October 2025, 19:46:28
VAM containerwagens spoor-0 door FritsT
25 October 2025, 19:23:06
ACME 2024 met NS ICNG! door Teoalessandro
25 October 2025, 19:15:01
BrauWelt, fantasiebaan in H0 door Overet
25 October 2025, 19:12:55
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Syb030
25 October 2025, 19:00:28
TurnControl: aansluiting verwijderen door Eenerspoor
25 October 2025, 18:29:58
Bouw NTM Stationsgebouw Lemmer door Huup
25 October 2025, 18:29:26
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
25 October 2025, 18:28:00
Märklin 2025 door borotof
25 October 2025, 17:19:47
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
25 October 2025, 17:19:12
MTB DP1 DCC aansluiten op C railwissel door bellejt
25 October 2025, 16:53:03
  

Auteur Topic: 2-rail digitaal :rail isoleren aan beide staven of slechts aan rail met melder  (gelezen 1385 keer)

Theovh

  • Offline Offline
  • Berichten: 121
Ik ben mijn baan aan het opnieuw bouwen. 2-rail - digitaal met Yamorc en Digikeijs.
Ik heb mijn oude baan nu voor 80% ontmanteld en ga weer rail leggen.
In mijn oude baan had ik altijd isolatielassen op beide railstaven tussen melders en ook bijv. wissels en daardoor bijv. altijd 2 draden per melder.
De rijspanning van de wissels worden gevoed via een diode-schakeling.

Om het even qua uitleg eenvoudig te houden : de rail voor de melders noem ik maar even "plus" en de andere rail "min".

De vraag is : kan ik ook slechts 1 zijde van de rail steeds isoleren ( de "plus)  en de andere rail gewoon door laten lopen
Ik wil eigenlijk dan de min-zijde om een aantal meter aansluiten en zo vele meters draad besparen en de boel overzichtelijker houden.
Kan ik dat bij de rijspanning voor de wissels ook doorvoeren?. De "min" van de melders en de diodeschakeling toch dezelfde.?

In mijn oude opstelling had ik geen problemen maar wel veel draad.
Theo

Sikko

  • Offline Offline
  • Berichten: 470
In de Yamorc handleiding staat letterlijk hetgeen je wilt gaan doen. Een ononderbroken aansluiting op de N en de P via secties op de melder.

Theovh

  • Offline Offline
  • Berichten: 121
Dank voor de snelle reactie.
Ik had moeten melden dat de Yamorc een omgekatte DR5000 is. Ik heb dus geen handleiding ven de officiële Yamorc centrale.

Sikko

  • Offline Offline
  • Berichten: 470
Ik was uitgegaan van Yamorc melders, daarbij staat het in de handleiding, maar volgens mij werk het niet anders voor Digikeijs melders.


saskia

  • Offline Offline
  • Berichten: 573
Ik onderbreek overal de 2 rails, en verbind onder tafel één zijde van de rails door met draad, een kleine moeite met groot voordeel, je moet die 2° rail toch regelmatig voeding geven.
Als er dan toch een dubbele onderbreking nodig is, is dat zeer gemakkelijk te verwezenlijken ( bijvoorbeeld voor een boosterscheiding )
grtjs
Saskia

ruudns

  • Offline Offline
  • Berichten: 6354
  • ***
Ho, NS periode III tot V. Artitec, Roco, Hamo, FM, Piko, Rivarossi en Liliput.
Verwerken van NS H0 modellen in de NSinmodel treinenlijst (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=67158.0).

Ronald Halma

  • Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Berichten: 18273
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
Ik onderbreek overal de 2 rails, en verbind onder tafel één zijde van de rails door met draad, een kleine moeite met groot voordeel, je moet die 2° rail toch regelmatig voeding geven.

Als je het zo leest onderbreek je de rails en verbindt ze rechtstreeks door. Da's iets anders dan regelmatig apart voeden ;)
Greetz, Ronald

Mijn US Convention Aalten

Mijn modules!:

Micromodule

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26863
    • Pagina van klaas
Op onze clubbaan gebruiken we de GBM16T van fichtelbahn.de.
Die gaat ook uit van dubbele onderbreking. vanaf elke sectie lopen dus twee draden naar de bezetmelder. Op de bezetmelder zitten twee rijen klemmen, de ene rij gaat naar de bezetmelders, de andere rij is doorverbonden zodat één kant van het spoor elektrisch toch weer een geheel vormt.

Voor de goede orde, ik heb het niet zelf bedacht, enkele digitaalkenners in de club hebben voor dit systeem gekozen.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Mark D.

  • Offline Offline
  • Berichten: 1210
Ik vind dit hele goede ideeen.
waarom makkelijk doen als het moeilijk kan  (y)

maartenvdb

  • Offline Offline
  • Berichten: 462
Een tweede leiding (hier "min" genoemd) kan ook nog een andere functie hebben. Namelijk om storing of overspraak in de bezetmelding zoveel mogelijk te onderdrukken. Dat is ook bij BiDiB zo, geen must maar aangeraden. Of de 2 leidingen dan ook "getwist"  moeten zijn weet ik niet, maar lijkt me wel waarschijnlijk.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26863
    • Pagina van klaas
Re: 2-rail digitaal :rail isoleren aan beide staven of slechts aan rail met melder
« Reactie #10 Gepost op: 03 March 2025, 12:21:48 »
Dat zal de reden zijn. Ze willen BidiB gaan gebruiken, en de draden worden per sectie getwist.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Remunj

  • Offline Offline
  • Berichten: 8087
Re: 2-rail digitaal :rail isoleren aan beide staven of slechts aan rail met melder
« Reactie #11 Gepost op: 04 March 2025, 09:32:10 »
Dank voor de snelle reactie.
Ik had moeten melden dat de Yamorc een omgekatte DR5000 is. Ik heb dus geen handleiding ven de officiële Yamorc centrale.
Een omgekatte DR5000 heet nu YD7001 en is nagenoeg gelijk aan de nieuwe YD7010. En de handleiding daarvan kan je downloaden bij YaMoRC. Draaien beide onder dezelfde FW.
Gr.
Eric