Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

ongeremde Sikken/wagens in goederentreinen door Edwin2121992
Vandaag om 00:13:50
Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan door laurent
Vandaag om 00:07:56
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Longtall203
16 July 2025, 23:25:38
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
16 July 2025, 23:05:28
Klein baantje 1200x1200mm door Wim Vink
16 July 2025, 23:02:19
Piko 2025 door Railpassie
16 July 2025, 22:51:35
Locverlichting dmv micro-LEDS door Mar-Cas
16 July 2025, 22:21:51
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
16 July 2025, 21:47:03
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
16 July 2025, 21:44:15
Gewoon wat busfoto's door Bolramer
16 July 2025, 21:43:57
Defensie wil oude koplopers ombouwen tot hospitaaltrein door Eric B
16 July 2025, 21:43:35
Spoor- en tramweg parafernalia door Eric B
16 July 2025, 21:25:56
Ronald doet de Fork Challenge! door Ronald Halma
16 July 2025, 21:14:40
Railpro 607 door Bob11
16 July 2025, 21:11:55
LTM 51 Garratt op basis van Harry Kaffa† ets door orientexpress
16 July 2025, 21:11:42
Noorwegen - interessante spoorzaken langs vakantieroute door Dion
16 July 2025, 20:00:59
DCM motor van Märklin demonteren. door bellejt
16 July 2025, 19:17:08
Raadplaatje door grossraumwagen
16 July 2025, 18:59:30
Br 41 Weinert, loop of sloop ? door puntenglijder
16 July 2025, 18:32:29
Boek over de oorsprong NS 500/600 door sneek
16 July 2025, 18:15:23
Lima plan E bankjes door klusser
16 July 2025, 18:02:28
Sikje 225 door Huup
16 July 2025, 17:26:36
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ronald Halma
16 July 2025, 15:50:59
Groningers blij verrast met opening station, maar er is ook reden voor gemopper door Jip
16 July 2025, 13:58:06
Spoor 1 nem of finescale door Hirschsprung
16 July 2025, 13:22:31
Baanplan deels gebaseerd op Veluwe door Jelmer
16 July 2025, 13:06:06
Bauarbeiten im gange door tijgernootje
16 July 2025, 12:29:54
Station Roodeschool door Eric B
16 July 2025, 12:17:40
Nedersaksenlijn in Nederland. door Hans Reints
16 July 2025, 11:05:38
365 "Het is weekend foto's" door Wim Vink
16 July 2025, 11:03:46
  

Auteur Topic: 2-rail digitaal :rail isoleren aan beide staven of slechts aan rail met melder  (gelezen 1276 keer)

Theovh

  • Offline Offline
  • Berichten: 106
Ik ben mijn baan aan het opnieuw bouwen. 2-rail - digitaal met Yamorc en Digikeijs.
Ik heb mijn oude baan nu voor 80% ontmanteld en ga weer rail leggen.
In mijn oude baan had ik altijd isolatielassen op beide railstaven tussen melders en ook bijv. wissels en daardoor bijv. altijd 2 draden per melder.
De rijspanning van de wissels worden gevoed via een diode-schakeling.

Om het even qua uitleg eenvoudig te houden : de rail voor de melders noem ik maar even "plus" en de andere rail "min".

De vraag is : kan ik ook slechts 1 zijde van de rail steeds isoleren ( de "plus)  en de andere rail gewoon door laten lopen
Ik wil eigenlijk dan de min-zijde om een aantal meter aansluiten en zo vele meters draad besparen en de boel overzichtelijker houden.
Kan ik dat bij de rijspanning voor de wissels ook doorvoeren?. De "min" van de melders en de diodeschakeling toch dezelfde.?

In mijn oude opstelling had ik geen problemen maar wel veel draad.
Theo

Sikko

  • Offline Offline
  • Berichten: 426
In de Yamorc handleiding staat letterlijk hetgeen je wilt gaan doen. Een ononderbroken aansluiting op de N en de P via secties op de melder.

Theovh

  • Offline Offline
  • Berichten: 106
Dank voor de snelle reactie.
Ik had moeten melden dat de Yamorc een omgekatte DR5000 is. Ik heb dus geen handleiding ven de officiële Yamorc centrale.

Sikko

  • Offline Offline
  • Berichten: 426
Ik was uitgegaan van Yamorc melders, daarbij staat het in de handleiding, maar volgens mij werk het niet anders voor Digikeijs melders.


saskia

  • Offline Offline
  • Berichten: 499
Ik onderbreek overal de 2 rails, en verbind onder tafel één zijde van de rails door met draad, een kleine moeite met groot voordeel, je moet die 2° rail toch regelmatig voeding geven.
Als er dan toch een dubbele onderbreking nodig is, is dat zeer gemakkelijk te verwezenlijken ( bijvoorbeeld voor een boosterscheiding )
grtjs
Saskia

ruudns

  • Offline Offline
  • Berichten: 6316
  • ***
Ho, NS periode III tot V. Artitec, Roco, Hamo, FM, Piko, Rivarossi en Liliput.
Verwerken van NS H0 modellen in de NSinmodel treinenlijst (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=67158.0).

Ronald Halma

  • Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Berichten: 17818
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
Ik onderbreek overal de 2 rails, en verbind onder tafel één zijde van de rails door met draad, een kleine moeite met groot voordeel, je moet die 2° rail toch regelmatig voeding geven.

Als je het zo leest onderbreek je de rails en verbindt ze rechtstreeks door. Da's iets anders dan regelmatig apart voeden ;)

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26633
    • Pagina van klaas
Op onze clubbaan gebruiken we de GBM16T van fichtelbahn.de.
Die gaat ook uit van dubbele onderbreking. vanaf elke sectie lopen dus twee draden naar de bezetmelder. Op de bezetmelder zitten twee rijen klemmen, de ene rij gaat naar de bezetmelders, de andere rij is doorverbonden zodat één kant van het spoor elektrisch toch weer een geheel vormt.

Voor de goede orde, ik heb het niet zelf bedacht, enkele digitaalkenners in de club hebben voor dit systeem gekozen.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Mark D.

  • Offline Offline
  • Berichten: 1191
Ik vind dit hele goede ideeen.
waarom makkelijk doen als het moeilijk kan  (y)

maartenvdb

  • Offline Offline
  • Berichten: 402
Een tweede leiding (hier "min" genoemd) kan ook nog een andere functie hebben. Namelijk om storing of overspraak in de bezetmelding zoveel mogelijk te onderdrukken. Dat is ook bij BiDiB zo, geen must maar aangeraden. Of de 2 leidingen dan ook "getwist"  moeten zijn weet ik niet, maar lijkt me wel waarschijnlijk.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26633
    • Pagina van klaas
Re: 2-rail digitaal :rail isoleren aan beide staven of slechts aan rail met melder
« Reactie #10 Gepost op: 03 March 2025, 12:21:48 »
Dat zal de reden zijn. Ze willen BidiB gaan gebruiken, en de draden worden per sectie getwist.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Remunj

  • Offline Offline
  • Berichten: 8109
Re: 2-rail digitaal :rail isoleren aan beide staven of slechts aan rail met melder
« Reactie #11 Gepost op: 04 March 2025, 09:32:10 »
Dank voor de snelle reactie.
Ik had moeten melden dat de Yamorc een omgekatte DR5000 is. Ik heb dus geen handleiding ven de officiële Yamorc centrale.
Een omgekatte DR5000 heet nu YD7001 en is nagenoeg gelijk aan de nieuwe YD7010. En de handleiding daarvan kan je downloaden bij YaMoRC. Draaien beide onder dezelfde FW.
Gr.
Eric