Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Mitteldorf, baan in H0, DR tp III door Peter.D
Vandaag om 11:36:16
Piko NS1100, materieelbespreking door Ben
Vandaag om 11:24:21
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 11:20:09
Raadplaatje door Modellbahnwagen
Vandaag om 11:13:22
Toon hier je (model)TRAM foto's. door D_Loc
Vandaag om 11:12:17
Tamiya kleur dak Bundesbahn door Benelux795
Vandaag om 11:08:42
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Bob R.
Vandaag om 11:07:53
Wie heeft er ervaring met een baan in een inpandige garage in een app. gebouw? door Peter Kleton
Vandaag om 11:04:07
Stalen D 4 deurs spoor 0 door 1795
Vandaag om 10:54:53
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jelmer
Vandaag om 10:51:04
Bahnstrecke 5867 door Jelmer
Vandaag om 10:38:43
Piko 1136 van AC naar DC door Automatic-rock
Vandaag om 10:35:16
20 jaar BNLS door Wim Vink
Vandaag om 10:21:04
Ruimte van 8.15m x 2.8m + zolder. door Theo Mol
Vandaag om 10:10:52
"Kolenbakken" voor achter Railion 6400-en? door ES44C4
Vandaag om 10:06:11
Dönsdorfer Bauberichte door Basilicum
Vandaag om 09:35:02
Eanos/ Eaos in model door ES44C4
Vandaag om 09:14:49
CIWL type P door willyTEE
Vandaag om 08:20:03
Mooi weer om buiten te spelen door puntenglijder
Vandaag om 08:13:11
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 08:08:47
Ertstreinen in HO door ES44C4
Vandaag om 08:04:33
Rails roestig verven door Ronald Halma
21 June 2025, 23:21:13
Railcom zender bouwen door bask185
21 June 2025, 22:35:24
Minibaan Visserskaai H0 door Sikko
21 June 2025, 22:05:28
Gekke/vreemde/rare filmpjes en video's met treinen erin. door ES44C4
21 June 2025, 21:19:32
Hoe TrainController met Z21 start te runnen op laptop die alleen wifi heeft? door Ronaldk
21 June 2025, 19:50:20
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
21 June 2025, 19:47:23
Een nieuw begin door dreezy
21 June 2025, 19:31:32
Reizigersmaterieel Twentelijn in de jaren '70 door 1200blauw
21 June 2025, 15:56:45
Heeft de nieuwe oplage reeks 55 van B-models verbeterde aandrijving ? door Tedo
21 June 2025, 15:44:35

Auteur Topic: roco ombouwen naar marklin hoe gaat dat?  (gelezen 3882 keer)

ottoleeverink

• Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
roco ombouwen naar marklin hoe gaat dat?
« Gepost op: 16 February 2025, 19:12:29 »
Hallo ik wil graag weten of er een stappen plan bestaat voor het ombouwen van een Roco lok naar Marklin. Mijn budget is niet erg groot en zag dat meerdere merken ( waar onder Roco) om te bouwen zijn naar Marklin. Ik ben geen beginner maar wil mij hier verder in verdiepen en wil dus meer hiervan weten. Ik wil gewoon lokjes kunnen laten rijden op Marklin spoor.

R.C.Grootveld

• Offline Offline
  • Na 60 jaar 3Rail overgestapt op 'die kleine Rote'
    • Robula: Preda - Muot met een ruime blik
Re: roco ombouwen naar marklin hoe gaat dat?
« Reactie #1 Gepost op: 16 February 2025, 22:08:37 »
Hangt van veel factoren af waardoor het lastig is om een sluitend antwoord te geven.

1: De sleper
Je zult de loc van een sleper moeten voorzien en daar begint de ellende vaak al . . .
Daar is nl niet altijd ruimte voor, om kortsluiting op wissels te voorkomen, moet dat ding nl omhoog kunnen en die ruimte is er niet altijd

2: Het omschakelrelais resp. decoder
Je zult de loc van een omschakelrelais (of bij digitaal een decoder) moeten voorzien
Bij de nieuwere modellen is dat simpeler omdat die vaak al voorzien zijn van een NEM plug, maar bij de oudere zul ze zelf aan de slag moeten
Verder moet er ruimte zijn om dat ding in te bouwen en die is er niet altijd, aangezien Roco met kunststof kappen werkt, wordt alle binnenruimte vaak benut voor een ballastgewicht om voldoende asdruk te krijgen en dan zul je moeten gaan frezen.

Ofwel:
Kan het: JA

Is het simpel:
Hangt van het model af

Ik heb ook R locs gehad voor 3R/AC maar de af fabriek voor 3R geleverde locs zijn vaak anders van constructie.
Zo had ik een R V200 die af fabriek 3R was, maar itt de 2R versie, maar op één draaistel werd aangedreven, de aandrijving op het andere draaistel was opgeofferd om ruimte voor de sleper te maken.

Al met al denk ik dat je beter kunt overwegen om direct een AC versie aan te schaffen, scheelt een hoop gedoe (spreek uit ervaring)

grossraumwagen

• Offline Offline
« Reactie #2 Gepost op: 16 February 2025, 22:43:50 »
Als er van Roco al een wisselstroomversie van verkrijgbaar is (geweest) zijn er vaak wel reserve-onderdelen verkrijgbaar, bv andere bodemplaat waar wel ruimte is voor de sleper.
Verder zijn er andere wielen voor Märklinbanen etc. Vaak loopt alles bij elkaar wel op qua kosten, dus het is de vraag of je dat ervoor over hebt of dat je toch liever zelf wat knutselt.
Ook kan het zijn dat je een of twee aangedreven assen moet "inleveren", zodat de resterende trekkracht afneemt.

Als je veel Roco (en andere) 2rail locs hebt en je rijdt op K- of C-rails kan het ook een optie zijn om de baan omschakelbaar te maken.
De meeste railstukken hebben geïsoleerde spoorstaven of zijn relatief eenvoudig zo te maken.
Als de baan al ligt is dat natuurlijk geen optie meer.
Bij M-rails is alles metaal dus beide rails zijn niet van elkaar te isoleren.

Jelmer

• Offline Offline
« Reactie #3 Gepost op: 17 February 2025, 08:34:16 »
Heb vorige week nog een Roco treinstel omgebouwd om op 3-rail (AC/Wechselstrom) te rijden.

Bij de meeste Roco modellen is er een "ersatzteilblad" on-line op te vragen via roco.cc.

Deze bladen bevatten de onderdelen die anders/nodig zijn voor AC. Vaak gaat dit dan over andere assen (met andere breedte wielen), een aangedreven as minder in het aangedreven draaistel om ruimte te maken voor de sleper en een ander deksel voor de tandwielkast om de sleper te huisvesten.
Oh ja, de sleper zelf ook nog natuurlijk.

Let er ook op dat de Roco modellen voor 2-rail zonder geluid vaak ook geen decoder hebben, maar wel gelukkig een stekkeraansluiting voor een decoder.
Let wel hierbij op dat Marklin vaak/alleen maar 21MTC aansluitingen heeft en Roco de modellen uitrust met een Plux aansluiting. Dus je decoder die je er dan ook bij moet kopen moet wel de goede aansluiting hebben.

Je zou eventueel wat goedkoper uit kunnen zijn door niet alle assen te vervangen, maar of dit goed rijdt op je baan is afhankelijk van je gebruikte rails.

Prijstechnisch; het omgebouwde treinstel kocht ik voor ca helft van het gangbare bedrag voor hetzelfde treinstel met geluid (2e hands). Hiermee bespaarde ik ca 180 euro. Daarnaast ben ik ca 80 euro kwijt geweest aan de ombouw met originele onderdelen inclusief alle assen vervangen en decoder. Reken op een meerprijs van ca 70 euro voor een geluidsdecoder en tel uit de (beperkte) netto winst.

Ik heb deze keuze van ombouw gemaakt omdat ik heel erg graag dit treinstel wilde hebben en het treinstel in 3-rail uitvoering heel erg slecht te vinden is op de 2e hands markt.

Groeten,
Jelmer
Pfarrerwinkel de bouw:
Pfarrerwinkel

ottoleeverink

• Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
« Reactie #4 Gepost op: 17 February 2025, 20:03:53 »
Okay dus moet ik vooral opletten dat er ruimte is voor de sleper. veel modellen van marklin zijn ook van kunstof met name de tenders en zit er alleen een u vormige plaat (of 2 ) in is dat bij Roco niet het geval?

Martijn193

• Bestuur
  • Offline Offline
« Reactie #5 Gepost op: 17 February 2025, 20:10:26 »
Ook de opbouw van tenders varieert. Je zal ook tenders vinden waar juist de aandrijving in zit.

Ergo, er zijn best wat variabelen. Heb je specifieke modellen op het oog?
Martijn, Voorzitter Beneluxspoor

Frank103

• Offline Offline
« Reactie #6 Gepost op: 17 February 2025, 22:24:09 »
Een aantal winkels (i.v.m. garantie) verkoopt ook tweedehands Marklin, daar kun je ook eens kijken.
(Bijv. Met Vlaardingen, Harlaar Badhoevedorp en Peperkamp in Ede)

phdirk

• Offline Offline
« Reactie #7 Gepost op: 18 February 2025, 20:54:38 »
Ik bouw met enige regelmaat voor één van mijn treinenvrienden oude Lima locs om naar drierail. Dat is altijd wel een aardige klus, maar het is wel te doen. De essentie is het zoeken van de juiste sleper. Voor sommige modellen heb je een korte sleper nodig (de 1300) en voor andere juist weer een lange (de 1200). Vervolgens met een heel klein plat schroefje de sleper aan het draaistel bevestigen.
Indien gewenst kan ik wat foto's plaatsen.
Met beste groeten,

Dirk Meijer

Klaas Zondervan

• Offline Offline
    • Pagina van klaas
« Reactie #8 Gepost op: 18 February 2025, 21:08:23 »
Een oude Lima is wel andere koek dan een Roco. Om te beginnen heeft Lima een niet aangedreven draaistel. Het gemotoriseerde draaistel heeft de tandwielen tegen de binnenkant van de wielen zitten. Daardoor is er onder beide draaistellen voldoende ruimte voor een sleper.

Roco locs met draaistellen hebben aandrijving op beide draaistellen en de tandwielen ongeveer in het midden. Om voldoende ruimte te maken voor de sleper moet je op minstens 1 as de aandrijving opgeven.
Om een idee te krijgen zou je bij Roco in de Ersatzteilliste verschillen kunnen bekijken tussen de onderdelen voor de 2-rail versie en de 3-rail versie. Dan krijg je een idee van wat je aan een bestaande loc kunt wijzigen om het doel te bereiken.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

henk

• Offline Offline
« Reactie #9 Gepost op: 19 February 2025, 04:39:14 »
Roco offert zelf vaak een deel van de aandrijving op. Maar vooral op het 3railforum zijn er genoeg voorbeelden waarbij de volledige aandrijving bij ombouw wordt behouden. Ben had daar een goed uitgelegd voorbeeld van een Roco 1600. Helaas is een deel van de foto’s in het stickydraadje verdwenen. Ben is ook hier actief. Misschien heeft hij de foto’s nog. Echt zonde, want met foto’s was het een rechtoe-rechtaan handleiding.

https://forum.3rail.nl/index.php?topic=15164.msg514103#msg514103
« Laatst bewerkt op: 19 February 2025, 04:42:36 door henk »
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Ben

• Offline Offline
« Reactie #10 Gepost op: 19 February 2025, 10:37:50 »

Roco offert zelf vaak een deel van de aandrijving op. Maar vooral op het 3railforum zijn er genoeg voorbeelden waarbij de volledige aandrijving bij ombouw wordt behouden. Ben had daar een goed uitgelegd voorbeeld van een Roco 1600. Helaas is een deel van de foto’s in het stickydraadje verdwenen. Ben is ook hier actief. Misschien heeft hij de foto’s nog. Echt zonde, want met foto’s was het een rechtoe-rechtaan handleiding.

Henk: het staat in de Encyclopedie:

https://encyclopedie.beneluxspoor.net/index.php?title=Ombouwen_Roco_1700_van_tweerail_naar_drierail

Gr, Ben.

bask185

• Offline Offline
« Reactie #11 Gepost op: 19 February 2025, 12:14:18 »
Ik vind het ombouwen van analoge marklins naar digitale marklins het vervelendste omdat je die motor dan ook moet ombouwen.
Tot op heden vond ik het ombouwen van een niet-marklin naar marklin makkelijker dan een marklin naar marklin  ;D

Citaat
Ik was altijd in de veronderstelling dat een van de weinige voordelen (naast keerlussen) de bedrijfszekerheid van Märklin was
Mijn jeugdherinneringen zeggen dat die metalen rails wel altijd... gwoon ging. Ik kan me niet herinneren dat mn pa met 2 linker handen dat ooit schoongemaakt had. Maar de kinderbanen van de club met diezelfde metalen rails deden we ook grond poetsen  ::)

Bas
Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)

henk

• Offline Offline
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

puntenglijder

• Offline Offline
  • Ik heb geen rommel, er liggen overal ideeen.
« Reactie #13 Gepost op: 20 February 2025, 10:48:38 »
Hallo allemaal.

Ik bouw al jaren locomotieven om van 2 naar 3 rail.
Het maakt niet uit welk merk, en op een gegeven moment weet je gewoon wat wel en niet kan.
Zoals al eerder vermeld, kijk eerst of je ruimte heb onder de lok, als dit niet aanwezig is is het nog altijd mogelijk om
er een stroom geleidende koppeling aan te zetten en het eerste rijtuig van een sleper te voorzien.
Hier haal je dan de midden rail spanning vandaan en je kan ook nog eens extra massa van de wielen van het rijtuig trekken. ;)

Roco Br 01 ombouw naar 3 rail.

https://www.youtube.com/watch?v=xZxvWDGtOMU

Ree ombouw van 2 naar 3 rail met sound.

https://www.youtube.com/watch?v=OnaKGhQSSIs

Hier onder een Micro Metakit van 2 rail ombouw naar 3 rail met RP 25 wielen er onder.

https://www.youtube.com/watch?v=DppCk5GS6w8 

Kees.
« Laatst bewerkt op: 20 February 2025, 11:32:09 door puntenglijder »
Stoom is toch de mooiste aandrijving die er is.

Länderbahn en Reichsbahn locomotieven.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=82055.new;topicseen#new
Br 41 Weinert loop of sloop
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=114740.new;topicseen#

Reinout van Rees

• Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
« Reactie #14 Gepost op: 20 February 2025, 10:55:58 »
Volgens mij gaat dit draadje over ombouwen Roco locomotieven van 2 rail naar 3, en niet of je voor of tegenstander bent van
het 2 rail en of 3 rail systeem.

Kees.
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)