Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Terugverende koppeling door Trein033
Vandaag om 00:31:22
Site DTS Modelspoor uit Ermelo doet het (bij mij) niet meer... door Martin Domburg
Vandaag om 00:23:02
Wat was jullie allereerste loc? door HenkN
04 August 2025, 23:16:43
Liliput karwendel expres onderdelen door Stefan88
04 August 2025, 23:10:39
Verwijderen van het nummer op Roco 1631 – tips gezocht door Jos B.
04 August 2025, 23:07:18
Aanbrengen van (kleine) nummerplaten en dergelijke door Ferdinand Bogman
04 August 2025, 22:33:53
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door GerardvV
04 August 2025, 22:31:17
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
04 August 2025, 22:31:16
Artikelen over de CIWL in Spoorwegjournaal door nighttrain1
04 August 2025, 22:30:14
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
04 August 2025, 22:23:01
Spoor- en tramweg parafernalia door Marc tramt
04 August 2025, 22:08:54
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door defender
04 August 2025, 22:05:30
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door MOVisser
04 August 2025, 22:02:33
Da's Daz 2 door defender
04 August 2025, 21:59:07
Vreemd probleem door Klaas Zondervan
04 August 2025, 21:56:18
Dordrechtse Dwarsliggerwagens door defender
04 August 2025, 21:50:24
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
04 August 2025, 21:47:12
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Benelux795
04 August 2025, 21:36:16
Waldbrunn an der Veluwe. Romantiek in H0 (2R) door Martin Domburg
04 August 2025, 21:26:42
Aachenau West door Overet
04 August 2025, 21:24:03
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door grove den
04 August 2025, 21:21:35
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
04 August 2025, 20:56:59
De Hasseberg (spoor nul op 9mm) door spoorijzer
04 August 2025, 20:36:11
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Bert55
04 August 2025, 20:18:33
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Sven
04 August 2025, 20:17:22
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
04 August 2025, 19:47:50
DE II van DKM opnieuw bedraden. door Huup
04 August 2025, 19:34:29
Schets Weistra regeling met arduino UNO door keesg
04 August 2025, 19:04:13
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
04 August 2025, 18:21:43
Lokpilot 4 defect door spock
04 August 2025, 16:12:46
  

Auteur Topic: Fleischmann Engelse wissel ombouwen naar servo  (gelezen 3454 keer)

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26677
    • Pagina van klaas
Re: Fleischmann Engelse wissel ombouwen naar servo
« Reactie #30 Gepost op: 11 February 2025, 15:08:38 »
Dat is misschien wel een betere oplossing. Maar dan blijft het wel een schaarbeweging en zullen beide servo's tegelijk moete bewegen.
Dat punt waar je een groen kruis hebt gezet is geen scharnierpunt. De twee schuifbielzen vormen elkaars scharnierpunt.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

saskia

  • Offline Offline
  • Berichten: 529
Re: Fleischmann Engelse wissel ombouwen naar servo
« Reactie #31 Gepost op: 11 February 2025, 15:39:48 »
Klaas, met dat groene kruis wou ik bedoelen , dat punt dat jij had aangeduid, niet te gebruiken.
De twee sevo's hoeven niet exact gelijk te bewegen , daar die veerstaaf tussen de beide kanten dan verwijderd is.
Door mijn aanbeveling te gebruiken, heb je exact dezelfde werking al ervoor met die spoelen, alleen zijn deze dan , samen met dat groot stuk kernblik, verwijderd.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26677
    • Pagina van klaas
Re: Fleischmann Engelse wissel ombouwen naar servo
« Reactie #32 Gepost op: 11 February 2025, 16:20:50 »
Saskia, de servo's hoeven niet exact gelijk te bewegen, maar wel ongeveer gelijk. Als ze in een verschillende stand staan krijg je onmogelijke rijwegen.

Ronald heeft nu wel genoeg suggesties om te kijken wat voor hem het beste uitpakt. Ik zou hem adviseren om de oorspronkelijke aandrijving stuk voor stuk te demonteren en dan te zien wat er mogelijk is.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

bask185

  • Offline Offline
  • Berichten: 5004
Re: Fleischmann Engelse wissel ombouwen naar servo
« Reactie #33 Gepost op: 11 February 2025, 16:22:09 »
Kan je ze niet net zo  makkelijk kunnen koppelen mechanisch? 2 stukjes verenstaal die aan dezelfde servo horn zitten is geen probleem lijkt me. En als je twijfelt aan de kracht van je 1€ motortje  Ja dan pak je zo'n dikke 7€ hufter.  ;D

Bas
Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26677
    • Pagina van klaas
Re: Fleischmann Engelse wissel ombouwen naar servo
« Reactie #34 Gepost op: 11 February 2025, 16:36:43 »
Ze zijn al mechanisch gekoppeld. Dan laat je de staaldraad tussen de twee hefbomen zitten en laat de servo daarop aangrijpen. Is een optie die al eerder is voorgesteld.
Vandaar mijn advies aan Ronald om de originele aandrijving stap voor stap uit te bouwen en te zien wat er mogelijk is.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Ronald van der kooi

  • Offline Offline
  • Berichten: 363
Re: Fleischmann Engelse wissel ombouwen naar servo
« Reactie #35 Gepost op: 11 February 2025, 18:29:42 »
We gaan stap voor stap bezig en ik post hier het resultaat de optie van Marco ga ik bekijken ook de optie voor het oude mechanisme ga ik naar kijken
« Laatst bewerkt op: 11 February 2025, 18:32:07 door Ronald van der kooi »
bezig met project tusken (tussen) wad en walden
rijdt tijdperk 3 ns
Gestart met baanplan kafigsdorf tp 3 duits

VictorPM

  • Offline Offline
  • Berichten: 594
Re: Fleischmann Engelse wissel ombouwen naar servo
« Reactie #36 Gepost op: 11 February 2025, 21:05:14 »
Dat punt waar je een groen kruis hebt gezet is geen scharnierpunt. De twee schuifbielzen vormen elkaars scharnierpunt.
?? Hoe dan?
Volgens mij heb ik toch een redelijk goed voorstellingsvermogen... maar ik zie nog even niet hoe die twee schuifbielzen keurig netjes tegengesteld kunnen bewegen zonder dat punt als vast scharnierpunt.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26677
    • Pagina van klaas
Re: Fleischmann Engelse wissel ombouwen naar servo
« Reactie #37 Gepost op: 11 February 2025, 21:15:36 »
HuubvG heeft een foto geplaatst van een gesloopt wissel waar dat hefboompje is weggehaald. Op die foto is te zien dat tussen de schuifbielzen geen scharnierpunt zit.
De twee schuifbielzen zijn elkaars scharnierpunt. Als een van de twee tegen zijn aanslag loopt dient hij als scharnierpunt voor de andere.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

VictorPM

  • Offline Offline
  • Berichten: 594
Re: Fleischmann Engelse wissel ombouwen naar servo
« Reactie #38 Gepost op: 11 February 2025, 22:27:39 »
OK dan, het begint me te dagen - in combinatie met het filmpje met de servo van heuvelbaan.
De aanslag is dan in feite de wisseltong tegen de rail, pas als de ene tong in de eindstand zit, komt de tegengestelde schuif in beweging.
Of zoiets. Een filmpje van R. zou het wat duidelijker kunnen maken  :)

heuvelbaan

  • Offline Offline
  • Berichten: 488
    • opbouw blog treinbaan
Re: Fleischmann Engelse wissel ombouwen naar servo
« Reactie #39 Gepost op: 12 February 2025, 09:34:36 »
Zoals beloofd wat foto's van mijn project, de wissel kon ik zo snel niet vinden.










Albert de Heer

  • Offline Offline
  • Berichten: 256
Re: Fleischmann Engelse wissel ombouwen naar servo
« Reactie #40 Gepost op: 13 February 2025, 21:00:58 »
Ik heb 2 engelse wissels van roco ontdaan van hun originele bediening. Om zeker te weten dat het goed ging werken heb ik er maar 4 servo's onder gehangen. Werkt perfect.

Bij deze fleischmann zou ik de optie van Saskia kiezen. Dat lijkt me goed te werken met 2 servo's die aangrijpen bij de pijltjes en de kruisjes als draaipunt houden.
Nadeel is dat een deel van de zijkant dus niet kwijt kunt raken. Daarvoor zul je toch echt 4 servo's moeten gaan gebruiken en ze in het midden van de bewegende dwarsligger aan moeten laten grijpen.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26677
    • Pagina van klaas
Re: Fleischmann Engelse wissel ombouwen naar servo
« Reactie #41 Gepost op: 13 February 2025, 22:36:41 »
Bij deze fleischmann zou ik de optie van Saskia kiezen. Dat lijkt me goed te werken met 2 servo's die aangrijpen bij de pijltjes en de kruisjes als draaipunt houden.
Het is inderdaad een goed oplossing. Alleen heb je gemist dat bij de kruisjes helemaal geen draaipunten zitten. Maar die zijn ook niet nodig.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

saskia

  • Offline Offline
  • Berichten: 529
Re: Fleischmann Engelse wissel ombouwen naar servo
« Reactie #42 Gepost op: 14 February 2025, 00:17:30 »
je kan er op die twee plaatsen kastjes rondbouwen met bvb styreen, dan heb je zogezegd 2 wisselmotoren, een beetje zoals het grote voorbeeld,





Ronald van der kooi

  • Offline Offline
  • Berichten: 363
Re: Fleischmann Engelse wissel ombouwen naar servo
« Reactie #43 Gepost op: 16 February 2025, 17:03:22 »
Ik ben toch nog even aan het uitvogelen om er helemaal onder iets te doen en ik kom op het volgende werken met 1 servo aan 1 kant en aan de andere kant een opzet stuk van een servo deze laat je on een lager the draaien als je deze schuin aansluit zullen ze in tegen gestelde richting werken ik heb dit provisorisch geprobeerd en het werkt alleen het moet ge optimaliseert worden
bezig met project tusken (tussen) wad en walden
rijdt tijdperk 3 ns
Gestart met baanplan kafigsdorf tp 3 duits