Ik heb ooit eens een printje laten ontwerpen waarbij een microcontroller in potentie 18 leds aan moest sturen. De baanspanning moest daarvoor terug van (doorgaans) 16 volt naar 5 volt. Bij de leds kwamen grote 1206 weerstanden om het laatste stukje warmte op te eten. Ook kwam er een grote LM7805 op dat ding. Maar dat moet toch allemaal veel efficiënter kunnen? Hoe kunnen gangbare decoders zo efficiënt de warmte kwijt bij het omzetten van de baanspanning naar led-spanning?
Maar dat moet toch allemaal veel efficiënter kunnen? Hoe kunnen gangbare decoders zo efficiënt de warmte kwijt bij het omzetten van de baanspanning naar led-spanning?
De baanspanning moest daarvoor terug van (doorgaans) 16 volt naar 5 volt. Bij de leds kwamen grote 1206 weerstanden om het laatste stukje warmte op te eten. Ook kwam er een grote LM7805 op dat ding.
...NPN-transistors om de 5V van de Attiny om te zetten naar de 18V baanspanning en daarna dus weerstanden.
Menno: helder verhaal. Maar dan moet je nog best wat spanning weg laten vloeien via die weerstanden inderdaad. Dat verklaart dus ook waarom het flinke (SMD 1206) weerstanden waren (ik dacht met 1 of 2W dissipatievermogen).
Priegelman: dank ook voor je uitleg. Ik begrip de basis een beetje. Ik zie veel leds van 20mA, dan is het al 2x zoveel natuurlijk en als het rode leds zijn met 2,1V maakt dat ook nog wel wat verschil. PWM begrijp ik .
Grappig dat jij ook die leds noemt op 5mA of 10mA terwijl als ik op mouser kijk of bij JLCPCB ik toch vooral 20mA leds vind.
(hooguit dat die dus FETS gebruikt, heeft dat nog voordelen t.o.v. mijn NPN?) en dat ik eens moet meten hoeveel mijn Attiny verbruikt
En ik kan natuurlijk wel een dure DC-DC converter op de printplaat maken maar als het puur voor stroom voor de Attiny is is dat zo weinig verbruik (dus ook warmte) dat het t.o.v. mijn LM317/LM7805 waarschijnlijk weinig meerwaarde heeft...
En de spanning naar de leds dan ook van de 5V output daar vanaf halen zodat de voorschakelweerstanden minder hoeven te dissiperen. Moet op zich wel lukken denk ik, mijn voornaamste uitdaging is de hoogte van de inductor, omdat de ruimte in de locomotief beperkt is.