Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Silvolde
Vandaag om 19:07:02
Pendel module Viessmann 5214 door Bert55
Vandaag om 18:43:13
Schroefkoppeling voor H0. door hervé
Vandaag om 18:19:45
Diorama Oelde Mittelweg Hp door neudalhausenstadbahn
Vandaag om 17:45:55
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 17:33:56
Omgeving Frankfurt am Main door piksov
Vandaag om 17:22:02
Afscheidsrit ICR rijtuigen 27 september 2025 door Daan!
Vandaag om 17:20:57
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Sofie
Vandaag om 17:12:51
MODELSPOOR by MTD - 2025 - 18 & 19 oktober 2025 in Edegem (B) door Klaas Zondervan
Vandaag om 17:11:58
Materieel verzameling van Michiel(NDS) door neudalhausenstadbahn
Vandaag om 16:56:45
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 16:55:55
Van 2D afbeelding naar 3D model door Hans van de Burgt
Vandaag om 16:38:22
Mijn eerste baan, Hexental in ho. 380x 120cm door Paul1969
Vandaag om 16:35:51
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door mass am see
Vandaag om 16:32:59
Werking Piko goldcap i.c.m. met niet-Piko decoder door bellejt
Vandaag om 16:21:46
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
Vandaag om 16:07:22
Dampflok-Museum Hermeskeil door 1200blauw
Vandaag om 15:43:17
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
Vandaag om 15:41:34
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 15:31:04
Tender Roco Br 001 wiebelt een beetje door Josephes
Vandaag om 14:46:35
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Loki
Vandaag om 14:31:12
NL-baan in Canada door ArjanB
Vandaag om 14:21:38
Die Sauerlandbahn - Tijdperk III door basjuh1981
Vandaag om 14:12:16
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Ronald69
Vandaag om 14:07:48
Raadplaatje door Hatsune Miku
Vandaag om 12:46:40
Toon hier je (model)TRAM foto's. door R1954
Vandaag om 12:27:26
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Ronald69
Vandaag om 11:57:06
Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974 door Forever Rocofan
Vandaag om 11:56:46
verlichting op mijn draaischijf zeten door Voske
Vandaag om 11:26:13
Maasvlakte Zuid door Eric B
Vandaag om 11:03:43

Auteur Topic: Hoe kunnen decoders zo efficiënt zijn qua stroom?  (gelezen 7748 keer)

Dennis1984

• Offline Offline
  • Gotthardbahn
    • Dennis Model Trains
Re: Hoe kunnen decoders zo efficiënt zijn qua stroom?
« Reactie #30 Gepost op: 06 March 2025, 13:23:20 »
Ik had even een paar dagen nodig om alles te overdenken maar inmiddels mijn eerste concept in KiCad gereed.

Nu nog even header pins op het bordje tekenen zodanig dat hij de 2 voedingsrails van mijn breadboards overspant, zodat ik hem makkelijk kan gebruiken om te knutselen :). Dat een weerstand groen is komt trouwens omdat ik hem nog geselecteerd had toen ik dit plaatje maakte, dat is niet een groene led ofzo.

De grap is trouwens dat dit allemaal minder ruimte in beslag neemt dan de LM317 en bijhorende weerstanden die ik nu op de print heb zitten, dus het is nog een vooruitgang in ruimte ook!

Met vriendelijke groet,
Dennis
Al mijn ideeën en modelbouwactiviteiten nu op mijn nieuwe weblog: Dennis Model Trains

Dennis1984

• Offline Offline
  • Gotthardbahn
    • Dennis Model Trains
« Reactie #31 Gepost op: 03 April 2025, 20:03:25 »

Nog even de pin headers eraan solderen en dan maar eens testen of hier een stabiele 5V uit rolt ;).

Met vriendelijke groet,
Dennis
Al mijn ideeën en modelbouwactiviteiten nu op mijn nieuwe weblog: Dennis Model Trains

Dennis1984

• Offline Offline
  • Gotthardbahn
    • Dennis Model Trains
« Reactie #32 Gepost op: 06 June 2025, 21:58:46 »
Duurde weer even maar dan heb je ook wat (een labvoeding):

<a href="https://www.youtube.com/v/27nQTgtD4k0" target="_blank" class="new_win">https://www.youtube.com/v/27nQTgtD4k0</a>

Mensen die het nog nooit hebben gedaan kunnen dus toch een PCB maken met een buck converter ;D.

Met vriendelijke groet,
Dennis

Menno

• Offline Offline
    • Mijn van-alles website
« Reactie #33 Gepost op: 06 June 2025, 22:47:05 »

Nog even de pin headers eraan solderen en dan maar eens testen of hier een stabiele 5V uit rolt ;).

Met vriendelijke groet,
Dennis
Oké, er vallen me een paar dingen op en begrijp me niet verkeerd, dit bedoel ik niet zo bot, maar het komt uit een techneuten-hart: allereerst Cin, waarvan ik vermoed dat dat een combinatie is van C1 en C2. C1 is een tantaal, maar het datablad hamert erop dat daar een ceramische condensator gebruikt moet worden voor stabiliteit. Is er een reden dat je voor een tantaal gegaan bent?

Ander punt, waar ik me echt wat zorgen om maak kwa stabiliteit: de breedte van eigenlijk alle printsporen, maar vooral die van bruggelijkrichter naar IC. Waarom zijn die zo ongelooflijk dun? Het datablad heeft een heel duidelijke aanbeveling wat betreft de dikte van deze sporen en dat lijkt nu, in de verste verte, nergens op. Hou er rekening mee dat vooral deze hele dunne sporen roet in het eten gaan gooien van de stabiliteit, omdat de inductantie nu sterk mee gaat spelen.

Even voor de goede orde: maar je onbelaste meting met alleen een multimeter zegt helaas niets. Een scoop aan de uitgang en het ding testen onder verschillende belastingen en puls-belastingen is dé manier om te ontdekken of dit ding doet wat 'ie moet doen en of er niet teveel rimpel op de uitgangen staat (en om te testen of het IC heel blijft).

Dennis1984

• Offline Offline
  • Gotthardbahn
    • Dennis Model Trains
« Reactie #34 Gepost op: 07 June 2025, 07:45:02 »
Oké, er vallen me een paar dingen op en begrijp me niet verkeerd, dit bedoel ik niet zo bot, maar het komt uit een techneuten-hart: allereerst Cin, waarvan ik vermoed dat dat een combinatie is van C1 en C2. C1 is een tantaal, maar het datablad hamert erop dat daar een ceramische condensator gebruikt moet worden voor stabiliteit. Is er een reden dat je voor een tantaal gegaan bent?

Ander punt, waar ik me echt wat zorgen om maak kwa stabiliteit: de breedte van eigenlijk alle printsporen, maar vooral die van bruggelijkrichter naar IC. Waarom zijn die zo ongelooflijk dun? Het datablad heeft een heel duidelijke aanbeveling wat betreft de dikte van deze sporen en dat lijkt nu, in de verste verte, nergens op. Hou er rekening mee dat vooral deze hele dunne sporen roet in het eten gaan gooien van de stabiliteit, omdat de inductantie nu sterk mee gaat spelen.

Even voor de goede orde: maar je onbelaste meting met alleen een multimeter zegt helaas niets. Een scoop aan de uitgang en het ding testen onder verschillende belastingen en puls-belastingen is dé manier om te ontdekken of dit ding doet wat 'ie moet doen en of er niet teveel rimpel op de uitgangen staat (en om te testen of het IC heel blijft).

Hoi Menno,

Nee hoor, Cin is alleen de ceramische condensator die het dichtst bij de TPS zit. De tantaal is voor een stabiele voeding. Precies zoals het op het evaluation board is gedaan. Bij mij zit de tantaal dichterbij, maar verder is het hetzelfde.

Wat betreft de printsporen heb je gelijk. Die hadden breder gemoeten en ook makkelijk gekund. Maar ik ga sowieso een revisie B maken met een andere inductor (Chinees alternatief). Zal dan ook de boel eens onder belasting testen. Oscilloscoop moet ik nog kopen maar is inderdaad wel nodig!

Bij een nieuwer ontwerp van me heb ik veel beter rekening gehouden met de breedte van printsporen, de stroom- en thermische belasting. Zie plaatje hieronder. Zo leer ik ook elke dag weer :).

Dank voor je feedback, is welkom hoor!

Met vriendelijke groet,
Dennis

bask185

• Offline Offline
« Reactie #35 Gepost op: 07 June 2025, 09:34:32 »
Goed gedaan Dennis, kudo's. Ziet er nice uit 👍🏻
Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)