Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Station Roodeschool door Scratchbuilt
Vandaag om 07:20:16
"Kolenbakken" voor achter Railion 6400-en? door ES44C4
Vandaag om 07:07:29
Vraag: Roco loc rijdt heel traag, tips? door Ben
Vandaag om 04:36:16
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door saskia
Vandaag om 01:29:15
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 00:31:20
Roco DB Interfrigo Isothermal Wagon. Epoche IV. door Tedo
20 June 2025, 23:23:34
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door lrrw
20 June 2025, 22:33:23
Lenz Digital LF100 Functiedecoder door RICROO
20 June 2025, 22:18:35
Ventilatie (?) pukkels op dak ICM door MOVisser
20 June 2025, 22:14:13
Railcom zender bouwen door AP3737
20 June 2025, 22:01:55
Stalen D 4 deurs spoor 0 door moonlicht
20 June 2025, 21:53:32
Rails roestig verven door Sven
20 June 2025, 21:49:59
19 Toen door defender
20 June 2025, 21:49:59
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door puntenglijder
20 June 2025, 19:30:56
Welke 4-polige stroomvoerende koppeling is dit? door Dave.......
20 June 2025, 19:30:36
20 jaar BNLS door Marco1044
20 June 2025, 19:29:17
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door puntenglijder
20 June 2025, 19:27:27
Handregelaar aan IB Basic door laurent
20 June 2025, 18:51:08
Klein baantje 1200x1200mm door Prutsert
20 June 2025, 18:37:44
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
20 June 2025, 17:59:07
Raadplaatje door Nohome
20 June 2025, 17:50:55
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
20 June 2025, 17:19:09
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door KNed
20 June 2025, 16:41:47
YD7010 en Roco WLAN Maus koppelen door AlbertG
20 June 2025, 16:33:28
Spoorhumor door Eric B
20 June 2025, 12:21:56
? Aanleg Zuidwestboog bij Meteren door Arjan6511
20 June 2025, 11:43:27
EifelBurgenBahn door Jelmer
20 June 2025, 11:35:34
TEE treinstel krijgt nieuwe plaats na vertrek uit NTM door damngrazy
20 June 2025, 11:11:14
Stichting 3rail 20 jaar jubileumwagen! door Sascha [St. 3rail]
20 June 2025, 11:01:15
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
20 June 2025, 10:39:45
  

Auteur Topic: Segmenten / modulen alternatief elektrisch doorverbinden deel 2  (gelezen 3460 keer)

HuubvG

  • Offline Offline
  • Berichten: 4302
Re: Segmenten / modulen alternatief elektrisch doorverbinden deel 2
« Reactie #15 Gepost op: 07 February 2025, 12:16:29 »
Ik raad je aan wel met serieuze zaken bezig te blijven.
Ik ben er serieus over aan het nadenken, interactief zelfs, omdat mensen uit de praktijk mee willen denken.
De 230 v stekkers vielen af, misschien komen voor die kinderstekkers ook weer andere in de plaats.
Maar je hebt niet echt goed gelezen, dus ik hoef verder niks uit te leggen aan jou.
Ik heb al een trein

Tjalling

  • Offline Offline
  • Berichten: 3480
    • modulebaan.nl
Re: Segmenten / modulen alternatief elektrisch doorverbinden deel 2
« Reactie #16 Gepost op: 07 February 2025, 12:17:14 »
Wat denk je van het volgende idee:
Je maakt aan de voorkant van je modules een uitsparing waarin he een chassis deel van bijvoorbeeld een CLR stekker zet.
In de module ernaast maak je een uitsparing/ vakje waar je het snoer met stekker in stoppen tijdens transport.
Als je de zaak opzet, hoef je niet onder de baan te kruipen om het spul aan te sluiten.
Uiteraard kan dit ook aan de achterkant, als je dat mooier vindt.

Als je per overgang een 3-polige en een 5-polige stekker gebruikt, kun je 8 draden doorverbinden zonder fouten.

Groet,
Tjalling
modulebaan.nl

HuubvG

  • Offline Offline
  • Berichten: 4302
Re: Segmenten / modulen alternatief elektrisch doorverbinden deel 2
« Reactie #17 Gepost op: 07 February 2025, 12:24:43 »
@Tjalling, ik ga liever geen modulen tegen elkaar aan koppelen in het verlengde van elkaar, maar vind de methode om stekkerverbindingen aan de achterzijde elektrisch te koppelen wel een goed idee.

Vooralsnog ga ik de methode met de verzonken stekkers in een behuizing (waar ze niet bovenuit steken) verder uitwerken.

De drie modulen lijn ik op dezelfde wijze op de tafel en op elkaar uit met de Legostukken methode.
Dan rails erop en bebouwing.
De rails kan ik nu juist heel zuiver en precies tegenover elkaar leggen, het uitlijnen is al gebeurd.
Ik hoef geen rails later door te zagen.
Ik heb al een trein

maartenvdb

  • Offline Offline
  • Berichten: 395
Re: Segmenten / modulen alternatief elektrisch doorverbinden deel 2
« Reactie #18 Gepost op: 07 February 2025, 12:47:40 »
Even wat meer moeite doen op er deze stekkers en contrastekkers er in te laten passen:



Volgens mij heb ik wel gelezen, en gekeken, maar is mijn conclusie daaruit niet correct.
Maakt ook niet zoveel uit omdat je er nog mee bezig bent.
Maar zo'n plaatje in je bericht, daar schrik ik toch wel "serieus" van. :D

HuubvG

  • Offline Offline
  • Berichten: 4302
Re: Segmenten / modulen alternatief elektrisch doorverbinden deel 2
« Reactie #19 Gepost op: 07 February 2025, 13:19:46 »
Logisch Maarten, en ook jouw reactie is meegenomen, misschien is dit spul wel weer te licht. Wel worden ze met kit omgeven waar ze stevigheid aan verkrijgen.
Alleen de pennetjes zijn kwetsbaar, maar die komen verzonken in een legodop. Zo uitgericht, dat ze precies in de andere legodop in de gaatjes van de contrastekker vallen.

Welke stekkers dan ook, ze zullen verzonken worden in de XL Legodoppen, als ik bij plan a blijf.

De 230 V stekkers schuiven verder meestal nogal zwaar in en uit elkaar, dat komt niet goed, nog een reden om deze niet te gaan gebruiken.
De module moet min of meer door eigen gewicht in de contacten vallen, ik moet niet teveel moeite hoeven doen met aandrukken, en vooral niet met los sjorren.
Ik heb al een trein

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26573
    • Pagina van klaas
Re: Segmenten / modulen alternatief elektrisch doorverbinden deel 2
« Reactie #20 Gepost op: 07 February 2025, 14:19:17 »
Nog twee ideeën ter overweging.

1. chassisdelen verzonken aanbrengen in de modules. Voorkant of achterkant naar keuze. Met een los snoer met twee stekers maak je dan de verbinding. Geen los bungelende snoeren aan de modules en toch een flexibele verbinding.

2. Kijk eens hoe een waterkoker verbinding maakt met zijn voetplaat. Zal wat moeite kosten om voldoende defecte waterkokers te ritselen, maar geeft een verbinding waar je geen kracht op hoeft te zetten.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

HuubvG

  • Offline Offline
  • Berichten: 4302
Re: Segmenten / modulen alternatief elektrisch doorverbinden deel 2
« Reactie #21 Gepost op: 07 February 2025, 16:52:28 »
1. Dat is ook het overwegen waard.

2. Ja, dit is de ideale situatie. Ik zal het dan ook zeker in deze richting verder zoeken. (y)
Ik heb al een trein

HuubvG

  • Offline Offline
  • Berichten: 4302
Re: Segmenten / modulen alternatief elektrisch doorverbinden deel 2
« Reactie #22 Gepost op: 07 February 2025, 17:08:04 »
Ik dacht ik haal DeepSeek er eens bij. Heel veel uitleg, maar geen kant en klare waterkoker contacten... :D

Citaat
De stroomgeleiders die u beschrijft, worden vaak gebruikt in draadloze elektrische apparaten zoals waterkokers. Deze systemen bestaan uit een basis (voet) met vaste contacten en een apparaat (bijvoorbeeld de waterkoker) met verende contacten. Wanneer het apparaat op de basis wordt geplaatst, zorgen het gewicht van het apparaat en de vorm van de contacten ervoor dat de verbinding tot stand komt zonder extra kracht. Hieronder vindt u een gedetailleerde uitleg van de werking en kenmerken van dergelijke stroomgeleiders:

### 1. **Basisprincipe van de stroomgeleiders**
   - De basis (voet) bevat vaste contacten, meestal in de vorm van ringen of pinnen, die zijn aangesloten op het elektriciteitsnet.
   - Het apparaat (zoals een waterkoker) heeft verende contacten die zijn ontworpen om tegen de vaste contacten te drukken wanneer het apparaat op de basis wordt geplaatst.
   - Door het gewicht van het apparaat en de vorm van de contacten wordt de verbinding automatisch gemaakt zonder dat er extra kracht nodig is. Dit wordt vaak een "360-graden connector" genoemd, omdat het apparaat in elke richting op de basis kan worden geplaatst .

### 2. **Ontwerp van de contacten**
   - De vaste contacten op de basis zijn vaak gemaakt van geleidende materialen zoals koperlegeringen of roestvrij staal, die goed bestand zijn tegen corrosie en slijtage.
   - De verende contacten op het apparaat zijn meestal gemaakt van materialen zoals fosforbrons of berylliumkoper, die zowel goede geleidende als mechanische eigenschappen hebben. Deze materialen zorgen voor een betrouwbare elektrische verbinding en kunnen herhaaldelijk worden belast zonder hun vorm te verliezen .

### 3. **Vorm en uitlijning van de contacten**
   - De vorm van de basis en het apparaat is zo ontworpen dat de contacten automatisch op de juiste manier uitlijnen wanneer het apparaat op de basis wordt geplaatst. Dit wordt vaak bereikt door middel van geleidegroeven of conische vormen die ervoor zorgen dat het apparaat in de juiste positie valt .
   - Sommige systemen maken gebruik van veermechanismen in de basis om kleine afwijkingen in de uitlijning op te vangen, wat de betrouwbaarheid van de verbinding verder verbetert .

### 4. **Veiligheidsmechanismen**
   - Veel van deze systemen zijn uitgerust met thermische beveiliging om oververhitting te voorkomen. Als de temperatuur te hoog wordt, schakelt een bimetaalplaat de stroomtoevoer uit om schade aan het apparaat of de gebruiker te voorkomen .
   - Daarnaast zijn er vaak extra beveiligingen ingebouwd, zoals thermische zekeringen, die de stroom onderbreken als het apparaat zonder water wordt ingeschakeld .

### 5. **Toepassingen en variaties**
   - Dit type stroomgeleider wordt niet alleen gebruikt in waterkokers, maar ook in andere draadloze apparaten zoals koffiezetapparaten en warmhoudplaten.
   - Er zijn verschillende variaties mogelijk, afhankelijk van de toepassing. Zo kunnen de contacten worden ontworpen voor hogere stromen (bijvoorbeeld voor industriële apparaten) of voor compactere apparaten (zoals draagbare elektrische flessen) .

### 6. **Onderhoud en reparatie**
   - Om de betrouwbaarheid van de stroomgeleiders te behouden, is het belangrijk om de contacten regelmatig te controleren op oxidatie of slijtage. Indien nodig kunnen de contacten worden schoongemaakt of vervangen .
   - Als het apparaat niet meer werkt, kan dit vaak worden opgelost door de contacten op de basis en het apparaat te controleren en eventueel schoon te maken of te vervangen .

### Conclusie
De stroomgeleiders die u beschrijft, zijn een essentieel onderdeel van draadloze elektrische apparaten zoals waterkokers. Ze zijn ontworpen om een betrouwbare elektrische verbinding tot stand te brengen zonder extra kracht, dankzij het gewicht van het apparaat en de vorm van de contacten. Door hun eenvoudige maar effectieve ontwerp en de ingebouwde veiligheidsmechanismen zijn deze systemen zowel gebruiksvriendelijk als veilig.

Met een beetje creativiteit en handigheid (ik heb van beide wel een beetje, nu nog wat meer daadkracht...) pruts ik zelf wel wat in elkaar, maar ga ook op zoek naar een dozijn waterkokers.  :)
Ik heb al een trein

HuubvG

  • Offline Offline
  • Berichten: 4302
Re: Segmenten / modulen alternatief elektrisch doorverbinden deel 2
« Reactie #23 Gepost op: 07 February 2025, 17:12:22 »
Als iemand dáár nou maar geen 230 V op gaat zetten. Waterkokercontacten zijn immers daar ook voor bedoeld. ;)
Ik heb al een trein

Ben

  • Offline Offline
  • Berichten: 6668
Re: Segmenten / modulen alternatief elektrisch doorverbinden deel 2
« Reactie #24 Gepost op: 07 February 2025, 17:19:19 »
Hoe vaak moet het eigenlijk uit en in elkaar, je bouwt toch een vaste baan op zolder en niet een baan om mee te gaan slepen?

peterha

  • Offline Offline
  • Berichten: 1184
Re: Segmenten / modulen alternatief elektrisch doorverbinden deel 2
« Reactie #25 Gepost op: 07 February 2025, 17:31:10 »
Maar als ik gewoon Google op 'contacten waterkokers' dan krijg je een pagina vol losse contacten, o.a. deze.
Kost nauwelijks iets.
Met vriendelijke groet,
Peter

bellejt

  • Offline Offline
  • Berichten: 2206
Re: Segmenten / modulen alternatief elektrisch doorverbinden deel 2
« Reactie #26 Gepost op: 07 February 2025, 17:39:48 »
als je geen kabels wil dan moet je inbouwdelen gebruiken en zien dat alles mooi tot op de millimeter aansluit.Wat is er mis met een chassis deel en bijhorende stekker waaraan een beetje kabel hangt en die hoeft maar net gepast te zijn.Van de 230 volt stekkers zou ik veiligheidshalve wegblijven.De ervaring met ali is enkel volgens mij aan jezelf te danken want doe hier wekelijks bestellingen en als de levertijd voorbij is gewoon conflict openen en ben steeds netjes terugbetaald.Zelfs als het later nog aankomt is het mooi meegenomen.Koop al zeker 6 jaar op ali en betaal alles via paypal account en nooit problemen.
Greetings,salutations,groetjes,

HuubvG

  • Offline Offline
  • Berichten: 4302
Re: Segmenten / modulen alternatief elektrisch doorverbinden deel 2
« Reactie #27 Gepost op: 07 February 2025, 18:28:00 »
Hoe vaak moet het eigenlijk uit en in elkaar, je bouwt toch een vaste baan op zolder en niet een baan om mee te gaan slepen?

In mijn baanplannendraadje ben ik al een tijd niet geweest, vanwege het feit dat dat het combineren van een vast railtraject met daar omheen losse segmenten me bij nader inzien niet zo'n goed plan lijkt. Nu kom ik toch weer terug op mijn eerdere plannen om alles op modulen of segmenten te bouwen. Met een segment van 60 bij 120 kan ik door het gat van de vlizotrap. Deze werkwijze is nu wat ik wil, dus dat werk ik verder uit. Het lijkt alsof je me kwalijk neemt dat ik mijn plannen telkens wijzig. Ikzelf zit er niet mee, en ik zal er ook mee doorgaan omdat ik zo ben, altijd al geweest. En of ik gelukkig ben? Nou en of. Ik word ondanks dat weleens tureluurs van mezelf, maar dat hoef jij nog niet te worden van mij. :)

als je geen kabels wil dan moet je inbouwdelen gebruiken en zien dat alles mooi tot op de millimeter aansluit.Wat is er mis met een chassis deel en bijhorende stekker waaraan een beetje kabel hangt en die hoeft maar net gepast te zijn.Van de 230 volt stekkers zou ik veiligheidshalve wegblijven.De ervaring met ali is enkel volgens mij aan jezelf te danken want doe hier wekelijks bestellingen en als de levertijd voorbij is gewoon conflict openen en ben steeds netjes terugbetaald.Zelfs als het later nog aankomt is het mooi meegenomen.Koop al zeker 6 jaar op ali en betaal alles via paypal account en nooit problemen.
Ik heb in dit geval via AliPay met iDEAL betaald naar een Duitse bankrekening, maar als gezegd: wordt aan gewerkt. Zolang ik niet weet wat mis ging houd ik even pas op de plaats.

Maar als ik gewoon Google op 'contacten waterkokers' dan krijg je een pagina vol losse contacten, o.a. deze.
Kost nauwelijks iets.
:o Ik geloof mijn ogen niet. Mijn openingszin aan DeepSeek was: 'Ik ben op zoek naar contacten zoals die in waterkokers zitten.' Had ik maar direct gegoogeld, zoals jij.  :D
Even kijken wat een set m/v per stuk gaat kosten, maar ze komen er, dat is zeker. Ook al zou ik een vast traject maken met losse segmenten ertussen, zouden deze ook van pas komen.  (y)
Ik heb al een trein

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26573
    • Pagina van klaas
Re: Segmenten / modulen alternatief elektrisch doorverbinden deel 2
« Reactie #28 Gepost op: 07 February 2025, 18:30:04 »
Maar als ik gewoon Google op 'contacten waterkokers' dan krijg je een pagina vol losse contacten, o.a. deze.
Kost nauwelijks iets.
Handig. Ik wist niet dat die dingen los te koop zijn.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

HuubvG

  • Offline Offline
  • Berichten: 4302
Re: Segmenten / modulen alternatief elektrisch doorverbinden deel 2
« Reactie #29 Gepost op: 07 February 2025, 18:37:28 »
 (y)
Ik heb al een trein