Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Rogier
18 June 2025, 23:47:49
Kwaliteit Piko hondekop vs hondekop uit startset door Wim Vink
18 June 2025, 23:06:09
Het Boemeltje - Electronica door MOVisser
18 June 2025, 23:01:24
Reizigersmaterieel Twentelijn in de jaren '70 door Jeroen Water
18 June 2025, 22:42:33
Roco DB Interfrigo Isothermal Wagon. Epoche IV. door Tedo
18 June 2025, 22:10:34
Zee. Land. door Huup
18 June 2025, 21:47:29
Lenz Digital LF100 Functiedecoder door Ronald Halma
18 June 2025, 20:44:12
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Vroeger
18 June 2025, 20:34:37
LS Models 2025 door Rick
18 June 2025, 20:16:25
Frans loodsje et cetera door tothebeach
18 June 2025, 19:17:45
Handregelaar aan IB Basic door Lobomotion69
18 June 2025, 18:10:16
Dubbelom, een boekenplankspoorbaan in H0 door Lobomotion69
18 June 2025, 18:01:22
Bauarbeiten im gange door tothebeach
18 June 2025, 17:45:41
Rails roestig verven door Modellbahnwagen
18 June 2025, 17:23:18
Defecte spanningsregelaar - Esu Ecos 2 - EcoSlink extended door Menno
18 June 2025, 17:07:04
TEE treinstel krijgt nieuwe plaats na vertrek uit NTM door Modellbahnwagen
18 June 2025, 17:06:43
Raadplaatje door Modellbahnwagen
18 June 2025, 16:59:08
US diorama in H0 door Wim Vink
18 June 2025, 15:56:40
Hoe TrainController met Z21 start te runnen op laptop die alleen wifi heeft? door Ronaldk
18 June 2025, 15:29:11
Intermittende kortsluiting door Klaas Zondervan
18 June 2025, 15:16:28
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
18 June 2025, 15:13:44
Piko Smart Control Wlan Problemen.. door Modeltreinmulder
18 June 2025, 14:45:32
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
18 June 2025, 12:08:20
Stalen D 4 deurs spoor 0 door FritsT
18 June 2025, 10:14:39
Klein baantje 1200x1200mm door Prutsert
18 June 2025, 10:11:30
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door Arjan6511
18 June 2025, 09:14:29
Aachenau West door Wim Vink
18 June 2025, 08:35:58
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
17 June 2025, 23:15:32
Station Roodeschool door MOVisser
17 June 2025, 22:45:22
Reactiveren van de 0N30 Mumby Lumber baan (ex-JD) by Ronald door Ronald Halma
17 June 2025, 21:28:37

Auteur Topic: Segmenten / modulen alternatief elektrisch doorverbinden deel 2  (gelezen 3445 keer)

HuubvG

• Offline Offline
Segmenten / modulen alternatief elektrisch doorverbinden deel 2
« Gepost op: 06 February 2025, 18:05:55 »
Negen jaar geleden begon ik erover, kreeg een aantal tips, maar tot een maand geleden* had ik er nog niks mee gedaan.
De meeste tips betreffen stekkers aan kabels die eruit bungelen en onder de baan gekoppeld worden.

Inmiddels wel iets alternatiefs bedacht, te weten: plaatsen en doorverbinden tegelijk, met apparaatstekkers en -contrastekkers.

Stel er is een onderplaat die onder de baansegmenten / -modulen komt.
Boven op deze plaat komt de bedrading, die leidt naar de 4 contrastekkers, met elk 3 aansluitingen.
Op de segmenten komen 4 kabelstekkers, met de bedrading van de bovenbouw van het segment eraan.

Voordelen:

ik hoef me nooit te bukken
uitrichten / centreren en elektrisch doorverbinden in 1
geen bungelende kabels met stekkers

*
Op 17 januari heb ik een bestelling gedaan bij Ali van 8 stekkers en 8 contrastekkers, om het met 2 segmenten uit te gaan proberen.
De bestelling was echter enkele dagen na plaatsing van mijn account verdwenen van mijn pagina.
Ik ben ermee bezig via de klantendienst, maar denk dat ik mijn geld kwijt ben.

De voorlaatste bestelling, een setje bedrade micro LEDs is al 2 jaar onderweg (een forumlid heeft ze alsnog voor mij besteld  (y)), dus ik heb mijn vertrouwen in Ali opgezegd en ga er niets meer bestellen.

Maar ze hebben wel wat ik zoek.

Even de setjes gegroepeerd.

Boven een set, kiezen uit 2 contra
Onder een set andersom

Het lijkt me handig de inbouw contrastekker op de plaat te maken, en de kabelstekker te bewerken zodat alleen het gedeelte dat in de contra valt, onder het segment uitkomt, als een soort pootje.
Dan lijkt me de bovenste set handig, dan is de uitstekende stekker als pootje steviger.
Dat je de contacten op de contrastekker kunt aanraken is geen probleem, er komt geen 230 V op te staan.

Nu een andere manier vinden om deze te bemachtigen.
Misschien heeft iemand suggesties?
Ik voel hem al aankomen, tegen 5 tot 10 × de prijzen bij Ali, zal het dichterbij ook wel lukken, maar ik heb ze op Europese websites nog niet kunnen vinden.
« Laatst bewerkt op: 06 February 2025, 18:08:36 door HuubvG »
Ik heb al een trein

Tjalling

• Offline Offline
    • modulebaan.nl
Re: Segmenten / modulen alternatief elektrisch doorverbinden deel 2
« Reactie #1 Gepost op: 06 February 2025, 21:35:36 »
Dat zijn toch dezelfde dingen als bij computers gebruikt worden om de voeding op 230 volt aan te sluiten?

Die moet je hier niet voor gebruiken. Er is veel te grote kans dat iemand er zo'n snoer op aansluit, met als gevolg dat er overal 230 volt op komt te staan.

Groet
Tjalling

modulebaan.nl

bask185

• Offline Offline
« Reactie #2 Gepost op: 06 February 2025, 21:44:02 »
Ik denk dat het risico dat er een wildvreemde rondloopt met zo'n 230 kabel en die in jouw modulebaan prikt precies nul is... tenzij het een gerichte aanval is.

Een clublid van me vertelde ooit dat hij banenstekker en de contra delen in een module bak had geslagen (gat geboord en die stekkers er in getikt met een hamer). En hij zij dat dat perfect werkte. Als je je bakken in elkaar schoof, zaten die banenstekkers altijd goed. Ik heb ze alleen nooit zelf gezien, maar het klonk als een plausibel en goed idee.

Bas
Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)

KC

• Offline Offline
« Reactie #3 Gepost op: 06 February 2025, 22:19:06 »
Hmm, ik denk dat ik liever iets als ouderwetse centronics stekkers en sockets zou gebruiken....

Behoorlijk stevig en kan behoorlijk wat vermogen hebben. Ook in verschillende maten te krijgen.
Groetjes van Kees

Falkenberg

• Offline Offline
« Reactie #4 Gepost op: 06 February 2025, 22:22:42 »
XLR stekkers. Zijn er met meer dan 3 polen, zo kun je rijstroom en een stroombron voor accessoires in 1 stekker doorverbinden

Klaas Zondervan

• Offline Offline
    • Pagina van klaas
« Reactie #5 Gepost op: 06 February 2025, 23:04:39 »
Huub wil geen stekkers aan los bungelende draden. Maar daarmee maak je het jezelf wel moeilijk want je moet heel precies werken. Als de stekker eenmaal goed in de contra zit kun je niks meer corrigeren.

Zelf werk ik nog met bungelende draadbomen, dan houdt je flexibiliteit voor het positioneren van de modules.
En het ongemak dat je soms onder de baan moet duiken neem ik op de koop toe. Gelukkig ben ik nog flexibel genoeg.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

GMA70

• Offline Offline
    • Lydo.nl
« Reactie #6 Gepost op: 07 February 2025, 07:16:48 »
Ik ben het met Tjalling eens, er is een kans (en die is groter dan je denkt en zeker niet nul) dat iemand er 230V op gaat zetten. En aangezien je dat echt niet wilt hebben, zou ik kiezen voor een andere stekker. XLR is daar inderdaad een mooi systeem voor. De kans dat iemand daar zijn audio systeem op gaat aansluiten is vele malen kleiner en heeft minder consequencies.  ;D

Bij zo’n vast stekker systeem is er wel sprake van uitstekende delen aan je module die best wel kwetsbaar zijn, ook bij het koppelen. Ik zou toch nog even heroverwegen of dit wel echt zo handig zal zijn in de praktijk.
« Laatst bewerkt op: 07 February 2025, 07:21:33 door GMA70 »
Met vriendelijke groeten,  Gertjan

hervé

• Offline Offline
« Reactie #7 Gepost op: 07 February 2025, 09:56:51 »
Bij zo’n vast stekker systeem is er wel sprake van uitstekende delen aan je module die best wel kwetsbaar zijn, ook bij het koppelen. Ik zou toch nog even heroverwegen of dit wel echt zo handig zal zijn in de praktijk.

Je kan het vast gedeelte ('contactdoos') ook schroeven op een hulpchassis-tje (plaatje) dat enkele cm naar binnen (in het segment) gemonteerd zit.
Steekt er niks uit. 
Maar blijft het probleem dat alles misschien na een tijd gaat klemmen. En mogelijk op-de-koop-toe in een andere richting dan de aanwezige mechanische verbindingen tussen de segmenten/modules/bakken.

Dennis1984

• Offline Offline
  • Gotthardbahn
« Reactie #8 Gepost op: 07 February 2025, 10:00:57 »
Ik ben zelf fan van de Speakon connectoren die o.a. Martin Domburg verkoopt. Je kunt ze ook uit China halen. De verbinding is eenvoudig te maken, je kunt dikke draad gebruiken in de kabels (1,5mm2), ze zijn relatief goedkoop en met één kabel kun je vier polen gebruiken dus precies genoeg voor 2xDCC en 2x voeding.

Mvg,
Dennis

V200-G2000

• Offline Offline
    • Richie's homepage
« Reactie #9 Gepost op: 07 February 2025, 10:52:59 »
Nu een andere manier vinden om deze te bemachtigen.
Misschien heeft iemand suggesties?
Ik voel hem al aankomen, tegen 5 tot 10 × de prijzen bij Ali, zal het dichterbij ook wel lukken, maar ik heb ze op Europese websites nog niet kunnen vinden.
https://nl.rs-online.com/web/c/?sra=oss&r=t&searchTerm=iec+connectors

j.ossebaar

• Offline Offline
« Reactie #10 Gepost op: 07 February 2025, 11:28:02 »
kijk eens op de site van CONRAD Electronic .Conrademail@news.conrad.nl .

Ben

• Offline Offline
« Reactie #11 Gepost op: 07 February 2025, 11:33:18 »

Het lijkt me handig de inbouw contrastekker op de plaat te maken, en de kabelstekker te bewerken zodat alleen het gedeelte dat in de contra valt, onder het segment uitkomt, als een soort pootje.

Dat lijkt me helemaal niet handig maar het is jou keuze.

Over de bestelling bij Alie: als iets niet aan komt krijg je je geld terug dus plaats je voorts een nieuwe bestelling zou ik zeggen. Na 9 jaar wikken en wegen is een paar weken wachten toch geen probleem.  ;)

HuubvG

• Offline Offline
« Reactie #12 Gepost op: 07 February 2025, 11:52:28 »
Dank voor de suggesties, maar in de loop van het draadje ben ik eruit, ik hoef niet per se 230 connectoren te hebben. Mede dankzij de welgemeende en goed bedoelde waarschuwingen. (y)

Ik ben nu iets aan het uitdenken met zwakstroom stekkers en contrastekkers, verzonken in een behuizing m / v.

Ik wil de Lego methode gebruiken om 4 mannetje en 4 vrouwtjes (m,v) te ontwerpen per module. Denk aan een rond, enkel stukje lego v en een m. En dan uitvergroot tot er een dubbele stekker voor zwakstroom in het m/v stuk past, verzonken, zodat er niks buiten valt. Een dubbele contrastekker in het andere v/m stuk, idem.

Eerst de 'legostukjes' tekenen en de wijze van uitlijnen en centreren uitleggen.

De tafel is 360 cm bij 60, de modulen zijn elk 120 cm bij 60 cm.

1 lijm eerst de 4 m-stukken onder de plaat, bijvoorbeeld op 10 bij 10 cm vanaf de zijwanden
2 druk de 4 vrouwtjes v in de mannetjes, we draaien de rollen eens om
3 smeer de onderkant van de 4 vrouwen in met lijm
4 plaats de module op de tafel, zijkanten verticaal uitgelijnd
5 wacht tot de lijm uitgehard is
6 til de module op, de 4 v en de 4 m zitten nu precies tegenover elkaar

De mannetjes en vrouwtjes zouden er zo uit kunnen komen te zien:

De makkelijke manier is het zo te doen en alsnog een bungelende kabel met stekkerverbindingen/

Even wat meer moeite doen op er deze stekkers en contrastekkers er in te laten passen:

Met de CAD is het makkelijk zo te ontwerpen en in 3d te printen, dat vind ik nog leuk om te doen ook. Dan gaat het toch nog lukken zónder losse kabels, zónder bukken. zónder levensgevaar (!) en met 8 stroompunten per module

Tijdens dit bericht maken zijn er enkele nieuwe reacties bijgekomen. Daar reageer ik later wel weer op.  :)
« Laatst bewerkt op: 07 February 2025, 11:59:35 door HuubvG. Reden: lijk veranderd in lijm »
Ik heb al een trein

maartenvdb

• Offline Offline
« Reactie #13 Gepost op: 07 February 2025, 12:01:29 »
Bij zo’n vast stekker systeem is er wel sprake van uitstekende delen aan je module die best wel kwetsbaar zijn, ook bij het koppelen.
Ik zou dat ook niet willen, tenzij het gaat om een vaste baan, die in delen is opgesplitst.  En daarom ook zelden uit elkaar hoeft.

Daar komt ook nog eens bij, dat als er iets mis is (zoals altijd wel een keer optreedt) je geen enkele kans hebt om het euvel op te sporen zonder de bakken uit elkaar te trekken.  Terwijl je de onderlinge kabelstekkers wel los kan trekken en het euvel kan opsporen door metingen aan de stekkers uit te voeren.  Daarvoor heb ik een "meet - contrastekker" zodat ik niet onder de baan hoef te zitten prullen.
Voor bepaalde delen van de baan heb ik iets soortgelijks om achteraf bijvoorbeeld bepaalde apparaten te herprogrammeren zonder risico, dat andere delen per ongeluk ook geprogrammeerd worden.

En voor loshangende kabels:  stripje klittenband op de stekker en andere deel op de binnenkant van de bak.

En naar aanleiding van je plaatje:  wat voor kinderpoppenhuis brasstekkers wil je nou toch gaan gebruiken ?  Maar dat is een mening. Ik raad je aan wel met serieuze zaken bezig te blijven. Wederom mijn mening.
« Laatst bewerkt op: 07 February 2025, 12:05:01 door maartenvdb. Reden: toevoeging »

HuubvG

• Offline Offline
« Reactie #14 Gepost op: 07 February 2025, 12:13:19 »
Over de bestelling bij Alie: als iets niet aan komt krijg je je geld terug dus plaats je voorts een nieuwe bestelling zou ik zeggen.
Voorlaatste bestelling: geen geld terug gekregen, was eerst nog onderweg later was de tijd van reclameren al voorbij. Laatste bestelling is in behandeling, ik heb nog 28 uur om de mail te beantwoorden met alle gegevens, en dan maar weer afwachten.

Citaat
Na 9 jaar wikken en wegen is een paar weken wachten toch geen probleem.  ;)
Alle dingen gaan hier zo langzaam, iets met Keulen en Aken.
De Dom heeft er 300 jaar over gedaan om gebouwd te worden.
En toch zit er beweging in.
Als ze mij de tijd maar geven, dan komt alles goed.  :D
Ik heb al een trein