Doel:€250.00
Donaties:€0.00

Per saldo:€-250.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-12-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

lichtsluis een bezetmelding laten geven door Peter Spruit
Vandaag om 23:05:34
Raadplaatje door Hatsune Miku
Vandaag om 23:00:13
Stub switches door Hans1963
Vandaag om 22:53:48
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door T.Spat
Vandaag om 22:45:43
De Hasseberg (spoor nul op 9mm) door T.Spat
Vandaag om 22:42:42
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 22:40:29
Modellbundesbahn in Brakel sluit in mei 2026 door ruben derks
Vandaag om 22:34:25
Rondom Charlois door Alewijn
Vandaag om 22:33:15
Fleischmania Nostalgia door Noordernet
Vandaag om 22:23:19
Camp 3 door Noordernet
Vandaag om 22:22:04
Layne, Somewhere South. door Noordernet
Vandaag om 22:20:28
Bouwverslag BlueBrixx BR 01 No.108054 (plusminus 1:18) door MOVisser
Vandaag om 22:17:19
"moderne" kolenbakken en kolenwagens in Nederland. door neudalhausenstadbahn
Vandaag om 22:09:18
Fotowedstrijd 2025 door Bob R.
Vandaag om 22:06:17
Het schrootverwerkings bedrijf in aanbouw door ruudns
Vandaag om 21:43:51
Ontraxs 2026 door Ronaldk
Vandaag om 21:19:43
Modelwensen 2026 door spoorzeven
Vandaag om 20:52:53
Even voorstellen Niels uit Den Haag door Menno
Vandaag om 20:49:51
Werkplaats Wael en Bosch door Forever Rocofan
Vandaag om 19:31:49
Mooi weer om buiten te spelen door puntenglijder
Vandaag om 18:55:18
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 18:42:25
Yamorc 7001 dood door Mar-Cas
Vandaag om 17:58:06
Rheinburg, TP V/VI door Eric B
Vandaag om 16:09:06
Berkina Volvo met Viessmann taxi bord door Eric B
Vandaag om 15:33:23
Bahnstrecke 5867 door gdh
Vandaag om 15:30:26
Leids spoor (voorheen Blauwpoortsbrug) door Frank 123
Vandaag om 15:28:06
Station Steenwijk poging 2 door Eric B
Vandaag om 15:11:02
Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974 door NS264
Vandaag om 14:37:02
Baanbouw: NL Baan Kleindrecht in H0 door mikeya
Vandaag om 14:08:22
BNLS modulebaan: Werkspoor-Kathedraal 3.5 door NS264
Vandaag om 13:44:21
  

Auteur Topic: Railcom: zwarte Z21 versus Bidib  (gelezen 4446 keer)


bask185

  • Offline Offline
  • Berichten: 5191
Re: Railcom: zwarte Z21 versus Bidib
« Reactie #31 Gepost op: 09 February 2025, 11:27:20 »
Ja die ja, verkeerde god opgenoemd  ::)
Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)

AP3737

  • Offline Offline
  • Berichten: 402
Re: Railcom: zwarte Z21 versus Bidib
« Reactie #32 Gepost op: 09 February 2025, 13:43:29 »
Ja die ja, verkeerde god opgenoemd  ::)
Oei, overtreding van het eerste gebod  ;D  :angel:

bask185

  • Offline Offline
  • Berichten: 5191
Re: Railcom: zwarte Z21 versus Bidib
« Reactie #33 Gepost op: 09 February 2025, 13:48:13 »
Die Hermes is de Railcom detector. Sws ook nodig  (y)
Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)

MartinRT

  • Offline Offline
  • Berichten: 542
Re: Railcom: zwarte Z21 versus Bidib
« Reactie #34 Gepost op: 11 February 2025, 12:49:04 »
Ik denk dat ik iets niet of niet helemaal begrijp in dit draadje.
Het gebruik van1 centrale met bezetmelders en daarnaast bezetmelders via Hermes is duidelijk.  Daar is geen 2e centrale voor nodig.

Maar als ik gebruik wil maken van Hermes met de RailCom uitlezing, dan heb ik dus een DCC signaal MET een cutout nodig.
En dat geeft de z21 toch niet, dus hoe kan Hermes dan RailCom doorgeven ?
Of heeft de z21 (dus de kleine z) dat wel ?  Kan ik nergens vinden.
« Laatst bewerkt op: 11 February 2025, 15:03:19 door MartinRT. Reden: doorstrepen »

jengelsm

  • Offline Offline
  • Berichten: 82
Re: Railcom: zwarte Z21 versus Bidib
« Reactie #35 Gepost op: 11 February 2025, 13:11:40 »
Wat ik begrepen heb is dat de computer zowel de z21 (voor bv wissels/seinen) EN de Zeus aanstuurt.
De Hermes sluit je aan op de Zeus.
Correct me if I am wrong….

MartinRT

  • Offline Offline
  • Berichten: 542
Re: Railcom: zwarte Z21 versus Bidib
« Reactie #36 Gepost op: 11 February 2025, 13:17:14 »
Maar er is toch maar 1 centrale die het DCC signaal genereert, en dat zou MET de cutout moeten zijn.  Dat kan alleen vanuit de centrale en niet vanuit de PC via een interface.
Dus als de centrale geen cutout kent, dan heb je geen RailCom.
En ik kan nergens vinden dat jouw z21 die kent, dat zeg je zelf ook.

Dus dan heb je ook ook niks aan Hermes / Zeus / PC, want je hebt geen RailCom.

En dat is wat ik misschien niet helemaal goed begrijp, mis ik ergens een clou  ???

Ja de clou gemist, omdat die niet te vinden is/was.
« Laatst bewerkt op: 11 February 2025, 15:01:44 door MartinRT. Reden: divers »

Rieks

  • Helemaal opnieuw begonnen
  • Offline Offline
  • Berichten: 518
  • Fiat Voluntas HrMs Poolster A835
Re: Railcom: zwarte Z21 versus Bidib
« Reactie #37 Gepost op: 11 February 2025, 13:54:30 »
Zowel de z21 als de Z21hebben beide railcom.
Zie pagina 23 in de manual van de maintenance tool.

Mvg Rieks.
Listen very carefully, I shall say this only once.

Cetero censeo birrum  bibendum esse

bask185

  • Offline Offline
  • Berichten: 5191
Re: Railcom: zwarte Z21 versus Bidib
« Reactie #38 Gepost op: 11 February 2025, 14:10:02 »
Citaat
En ik kan nergens vinden dat jouw z21 die kent, dat zeg je zelf ook.
Ik heb dat helemaal niet gezegd en dan moet je beter zoeken. Het staat gewoon op de pagina van dat ding



Citaat
Dus dan heb je ook ook niks aan Hermes / Zeus / PC
Zoals Rieks opmerkt, hebben de z21 en Z21 wel Railcom (in de vorm van global detectors) en kunnen dus gewoon de nodige cutouts maken.

Citaat
mis ik ergens een clou
No offense, maar wat je mist, is technische kennis. En desondanks doe je toch beweringen uiten die niet waar zijn.

Wat ik begrepen heb is dat de computer zowel de z21 (voor bv wissels/seinen) EN de Zeus aanstuurt.
De Hermes sluit je aan op de Zeus.
Correct me if I am wrong….

Geen correctie nodig (y)

Mvg,

Bas
Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)

MartinRT

  • Offline Offline
  • Berichten: 542
Re: Railcom: zwarte Z21 versus Bidib
« Reactie #39 Gepost op: 11 February 2025, 14:45:10 »
Zowel de z21 als de Z21hebben beide railcom.
Zie pagina 23 in de manual van de maintenance tool.
Daar zie ik toch duidelijk de Z dus de hoofdletter

 "Z21 Maintenance-V1.18.2.zip (11 MB) "      en op die blz. 23 ook alleen maar de Z.

Ik heb dat helemaal niet gezegd en dan moet je beter zoeken. Het staat gewoon op de pagina van dat ding
 
Klopt ,maar mijn reactie was ook niet op jou maar op jengelsm .  Dat had ik er beter bij kunnen zetten. En waar zou ik dan beter kunnen zoeken ?

Zoals Rieks opmerkt, hebben de z21 en Z21 wel Railcom (in de vorm van global detectors) en kunnen dus gewoon de nodige cutouts maken.

Dat wil ik best geloven, maar ik vind daarover alleen gegevens als het met de Hoofdletter Z begint.  Ik zie nergens expliciet bij de z21 een verwijzing naar RailCom. Dan weet ik het ook niet meer, misschien de gebruikelijke verwarring tussen de z en de Z.  Maar als je een daadwerkelijke verwijzing hebt over RailCom ""met de kleine z"  :  heel graag.

No offense, maar wat je mist, is technische kennis. En desondanks doe je toch beweringen uiten die niet waar zijn.
 

Gebrek aan kennis geloof ik graag, maar ik krijg ook geen duidelijkheid, met name door bovengenoemd verschil tussen de z21 en de Z21.  Waar wordt die duidelijkheid geboden, wie geeft daarover uitsluitsel ? Want als Rieks dat zegt en een verwijzing geeft waar duidelijk en als enig aangegeven staat Z21 met een hoofdletter, waar is dan het document dat z21 met een kleine letter geeft ?  Bij alles wat ik onder z21 zoek is het woord RailCom niet te vinden.

En ik denk dat het enige dat ik zeg is, dat als er geen cutout door de centrale gegenereerd wordt er ook geen sprake kan zijn van RailCom.  En dat is evident, geen bewering.

En als de z21 (kleine letter) werkelijk RailCom cutout heeft, dan ga ik morgen de Hermes en de Zeus bestellen, want dat zou ik dan heel goed kunnen gebruiken, dus voor die info wil ik je bij voorbaat bedanken  (y)
« Laatst bewerkt op: 11 February 2025, 15:05:28 door MartinRT. Reden: doorstrepen »

MartinRT

  • Offline Offline
  • Berichten: 542
Re: Railcom: zwarte Z21 versus Bidib
« Reactie #40 Gepost op: 11 February 2025, 14:55:39 »
Eureka, ik ben er (een beetje) uit.

De enige vermelding RailCom staat inderdaad in het PRODUCT  overzicht.   En daarna wordt alles met een Z geschreven.
Ik zal Roco berichten, dat ze dat beter aan zouden kunnen geven.

Rieks

  • Helemaal opnieuw begonnen
  • Offline Offline
  • Berichten: 518
  • Fiat Voluntas HrMs Poolster A835
Re: Railcom: zwarte Z21 versus Bidib
« Reactie #41 Gepost op: 11 February 2025, 15:01:21 »

Hier staat toch echt z21
Foutje van mij. Het is pagina 22.
Mvg Rieks
« Laatst bewerkt op: 11 February 2025, 15:02:58 door Rieks »
Listen very carefully, I shall say this only once.

Cetero censeo birrum  bibendum esse

jengelsm

  • Offline Offline
  • Berichten: 82
Re: Railcom: zwarte Z21 versus Bidib
« Reactie #42 Gepost op: 11 February 2025, 15:07:48 »
De tool die jij noemt is exact de zelfde voor de z21 en de Z21
Als jij voldoende hebt aan ‘global railcom’ dan kan dat via de z21.
Ik ken geen mensen die de Zeus en Hermes rechtstreeks op de computer hebben aangesloten. Het merk Tams is natuurlijk erg bekend.
Ik zou het goed na vragen bij de leverancier.

Ik heb besloten om over te stappen op BiDib van Fichtelbahn.
Daar zijn wel best veel gebruikers van. Qua kosten is het ongeveer gelijk.


jengelsm

  • Offline Offline
  • Berichten: 82
Re: Railcom: zwarte Z21 versus Bidib
« Reactie #43 Gepost op: 11 February 2025, 15:08:36 »
De maintance tool kan de veld description niet ‘variabel’ maken.
« Laatst bewerkt op: 11 February 2025, 15:11:05 door jengelsm »

MartinRT

  • Offline Offline
  • Berichten: 542
Re: Railcom: zwarte Z21 versus Bidib
« Reactie #44 Gepost op: 11 February 2025, 15:13:34 »
@Rieks

 (y) gezien  (y)  maar zo zie je waar een drie-tje al niet toe kan leiden  ;D