Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Mooi weer om buiten te spelen door HJ
Vandaag om 06:20:18
Bouw spoor nul modulebaan, Bahnhof Königshofen, tijdperk III door HJ
Vandaag om 06:03:37
digitaal veranderd in 15 jaar door Lobomotion69
Vandaag om 04:53:45
Ronald doet de Fork Challenge! door Lobomotion69
Vandaag om 04:30:00
Toon hier je (model)TRAM foto's. door Miniature Holland
Vandaag om 03:47:58
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 00:10:25
ongeremde Sikken/wagens in goederentreinen door Mischa
17 July 2025, 23:45:16
Piko 2025 door 5166
17 July 2025, 23:40:41
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Wim Vink
17 July 2025, 23:25:36
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
17 July 2025, 22:57:41
Raadplaatje door Hlv53
17 July 2025, 22:56:03
DCM motor van Märklin demonteren. door Martijn193
17 July 2025, 22:11:30
Sikje 225 door Huup
17 July 2025, 21:51:52
De Projecten van RetroJack door RetroJack
17 July 2025, 21:20:38
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
17 July 2025, 21:11:30
Defensie wil oude koplopers ombouwen tot hospitaaltrein door Gert Arkema
17 July 2025, 19:49:44
Station Roodeschool door Torikoos
17 July 2025, 19:40:08
Aachenau West door wob
17 July 2025, 18:05:46
Fleischmania Nostalgia door Scratchbuilt
17 July 2025, 16:20:02
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Arjan6511
17 July 2025, 15:28:50
Modeltreinexpress gesloten op 22juli2025 door VAM65
17 July 2025, 15:12:12
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door MaraNCS
17 July 2025, 14:22:42
ICR-rijtuigen, voor welk merk ga je? LSmodels, PBmodels, Exact Train of Piko? door Corné81
17 July 2025, 12:59:21
Railpro 607 door Bob11
17 July 2025, 12:53:23
365 "Het is weekend foto's" door Wim Vink
17 July 2025, 10:39:09
LS Models / Models World 2021 door Benelux795
17 July 2025, 10:00:39
Philotrain NS6001-6006 (niet kijken als je blij met jou philotrain bent) door orientexpress
17 July 2025, 09:56:00
Lima IRM pimpen door Brouwersbaan
17 July 2025, 09:42:01
Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan door laurent
17 July 2025, 08:55:50
  

Auteur Topic: Railcom: zwarte Z21 versus Bidib  (gelezen 3859 keer)

jengelsm

  • Offline Offline
  • Berichten: 82
Re: Railcom: zwarte Z21 versus Bidib
« Reactie #15 Gepost op: 06 February 2025, 15:49:30 »
De (witte) z21 kan niets met Railcom. Dus welke Railcom melder ik ook aansluit, die gegevens komen niet bij mijn baanstuur programma. Ik kan de witte z21 vervangen door een zwarte Z21 met een of meerdere melder die Raicom kunnen praten. De TAMS Hermes zou inderdaad een mogelijkheid kunnen zijn. Kom ik nog op terug)

De Tams Hermes werkt niet met de witte z21. Is Bidib.

jengelsm

  • Offline Offline
  • Berichten: 82
Re: Railcom: zwarte Z21 versus Bidib
« Reactie #16 Gepost op: 06 February 2025, 15:59:33 »
Het monitor programma van BiDib werkt alleen met windows.
De BiDib wizard werkt op windows, mac os en linux.
Ik ga mijn mac niet gebruiken voor de treintjes.
Ik heb voldoende Raspberry Pi’s voor de treinen hobby.
Ik heb ook wel een windows pc die ik kan gebruiken.

Het plan was om de Raspberry te gebruiken voor RocRail en BiDib.

Hoe zou ik de BiDib monitor kunnen draaien op de PC en RocRail en de BiDib wizard op de Raspberry?
« Laatst bewerkt op: 06 February 2025, 16:03:06 door jengelsm »

Duikeend

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 2564
Re: Railcom: zwarte Z21 versus Bidib
« Reactie #17 Gepost op: 06 February 2025, 16:16:17 »
De tips opmerkingen van Bas en Aiko m.b.t. het aantal melders per blok zetten mij wel aan het denken.
Wellicht toch overstappen op iTrain? Mijn potentiële BiDib leverancier heeft ook de voorkeur (en kennis) van iTrain.....

Jeroen balkema?  ;D

Wij draaien op de vereniging Bidib van fichteldbahn en volledig beheert door Itrain.
de Bidib monitor gebruik ik nooit en de configurator alleen voor keerlusmodules.
de wissels worden aangestuurd met digikeijs modules.
en allemaal op een windows machine. draait best goed maar we zijn nog in de bouwfase.
dus vol bedrijf testen kan nog niet, de baan is iets te groot  ;D
maar ik kan een trein volautomatisch tot op een paar milimter van punt a naar punt b sturen en dat is wat je wil.
Groetjes, Ferenc

mijn knutsels, 1500 in parts en een
hondekop

Dennis1984

  • Offline Offline
  • Berichten: 883
  • Gotthardbahn
Re: Railcom: zwarte Z21 versus Bidib
« Reactie #18 Gepost op: 06 February 2025, 19:37:50 »
Ik sluit me helemaal aan bij de anderen hier.

Een groot voordeel van BiDiB boven het Roco-systeem is dat bij BiDiB de bediening van seinen, wissels en andere onderdelen niet via het DCC-signaal gaat. Vooral bij grote banen is dat heel handig, want het DCC-signaal dat op de rails gaat is gelimiteerd tot een X aantal berichten per seconde. Heb je teveel locomotieven, seinen, etc. dan kan er congestie optreden en in potentie gaat je treinbaan dan minder accuraat werken. Met BiDiB hoeven alleen nog locomotief-signalen op de rails te komen want wissels en seinen gaat via de BiDiB bus.

Dit is ook de reden dat bijvoorbeeld de modelbaan bij Huider in Heerhugowaard is overgestapt naar BiDiB: uitsluitend DCC werd onbetrouwbaar.

Met vriendelijke groet,
Dennis

bask185

  • Offline Offline
  • Berichten: 4971
Re: Railcom: zwarte Z21 versus Bidib
« Reactie #19 Gepost op: 06 February 2025, 21:35:47 »
Je kan voor dat doeleind ook 2 DCC centrales gebruiken. Dat lost het probleem ook op. De laatste keer dat ik bij huider keek, had hij nog steeds DR4018 decoders in dienst. Als ik me goed herinner kan de tams redbox zijn eigen dcc bus gebruiken exclusief voor accessoires en zijn booster bus kan dan treinen bedienen.
Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)

jengelsm

  • Offline Offline
  • Berichten: 82
Re: Railcom: zwarte Z21 versus Bidib
« Reactie #20 Gepost op: 06 February 2025, 21:38:46 »
Interesante en nuttige tips!
Ik ben er inmiddels achter dat BiDib monitor een alternatief programa is voor de BiDib wizard. Dus het gebruik van een windows computer is niet nodig. Zowel RocRail als iTrain en de BiDib wizard draaien op de Raspberry dus ik hoef me niet vast te leggen op het trein besturings programma. Dat de DCC bus vol loopt ben ik mijn geval niet bang voor. Ik heb nu nog maar 3 loc’s en straks max 6.
Eventueel kan ik de wissels (en mogelijk ook de seinen) besturen met de z21 via een separate DCC bus. RocRail kan 2 centrales besturen.


Dennis1984

  • Offline Offline
  • Berichten: 883
  • Gotthardbahn
Re: Railcom: zwarte Z21 versus Bidib
« Reactie #21 Gepost op: 06 February 2025, 23:26:50 »
iTrain kan dat ook :). Zelfs meer dan 2 als je de juiste licentie hebt.

BiDiB is echt handig en de functionaliteiten zoals je die hebt op bijvoorbeeld een LED-IO-24 zijn ongeëvenaard op andere decoders. Je gaat geen spijt krijgen van je keuze!

Met vriendelijke groet,
Dennis

jengelsm

  • Offline Offline
  • Berichten: 82
Re: Railcom: zwarte Z21 versus Bidib
« Reactie #22 Gepost op: 07 February 2025, 10:46:58 »
Even iets wat bij mij op kwam:

Als ik op mijn z21 de melders op de R-bus voorzie van ‘iets’ om een bezet melding te genereren? Dat iets zou dan een lichtsluis zijn de via een transistortje met een weerstandje de meld DCC 1 contact maakt de DCC 2?
Zo zou ik mijn Yamorc bezetmelders kunnen blijven gebruiken……
Ik heb dan wel twee fysieke seperate DCC bussen.

tonp7

  • Offline Offline
  • Berichten: 169
    • Numansbaan
Re: Railcom: zwarte Z21 versus Bidib
« Reactie #23 Gepost op: 07 February 2025, 12:05:36 »
Ik ga in ieder geval de blokken opdelen in twee secties en elke sectie van 2 draadjes voorzien en volledig isoleren.
Ik gebruik BiDiB (van Fichtelbahn) in combinatie met iTrain. Ieder blok heb ik voorzien van 1 melder GBM16TS.
Stoppen op een positie in het blok gaat met iTrain tot op de centimeter nauwkeurig.

Als ‘centrale’ gebruik ik de IF2. Via USB aangesloten op een NUC mini Windows pc
Ipv IF2 kan je kan ook de IFnet gebruiken. Als booster gebruik ik de ReadyBoost. Deze wordt gevoed met 14V (ik heb een TT baan) vanaf een meanwell voeding met een regelbare uitgang.

Ton


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Ton
Ik trein met: schaal TT, BiDiB IF2, ReadyBoost, GBM16TS, OneControl, LightControl, ST4 en iTrain v5

bask185

  • Offline Offline
  • Berichten: 4971
Re: Railcom: zwarte Z21 versus Bidib
« Reactie #24 Gepost op: 08 February 2025, 10:29:20 »
De Tams Hermes werkt niet met de witte z21. Is Bidib.
Nee dat hoeft ook niet. De hermes is een aparte interface die je met USB aan de computer hangt. Dat heb ik laten zien in je andere draadje met een plaatje.

Citaat
Als ik op mijn z21 de melders op de R-bus voorzie van ‘iets’ om een bezet melding te genereren? Dat iets zou dan een lichtsluis zijn de via een transistortje met een weerstandje de meld DCC 1 contact maakt de DCC 2?
Ik snap hier niks van..

Citaat
Ik heb dan wel twee fysieke seperate DCC bussen.
Ik heb dit eerder gezegd. Je hangt GEEN 2 DCC bussen aan elkaar. Gewoon nooit. Bovendien die hermes heeft niet eens DCC.

Nu kan je wel 2 DCC bussen gebruiken, maar dan gebruik je er 1 exclusief voor accessoire decoder en de ander voor treinen. En je verbindt ze dus niet aan elkaar. Maar met een klein baantje zal dit ook geen verschil maken en je zou gewoon exclusief op de z21 DCC bus kunnen rijden en schakelen.

Citaat
Zo zou ik mijn Yamorc bezetmelders kunnen blijven gebruiken……
Ook dat kan je terug zien in het plaatje. Dat kan je sws al. Je kan gewoon een z21 met die melders gebruiken voor terugmelding ongeacht of je de z21 DCC bus nu wel of niet gebruikt. Die melders hebben galvanische isolaties. Als je ze goed aansluit, maakt het hen niet uit wiens DCC er door heen vloeit. Of dat nu een BiDib centrale, z21 of marklin central station is.. dat maakt niet uit -> galvanische scheiding.

Mvg,

Bas
Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)

jengelsm

  • Offline Offline
  • Berichten: 82
Re: Railcom: zwarte Z21 versus Bidib
« Reactie #25 Gepost op: 08 February 2025, 13:06:15 »
Theoretisch kan je een deel van de baan via z21 en het andere deel via BiDib.
In mijn setup zouden de BiDib melders en de z21 melders door de hele baan verspreid zijn.
Dat gaat problemen geven wanneer het treintje van het BiDib stukje rail naar het z21 deel gaat.
Alles wordt dan wel erg onoverzichtelijk met twee seperate DCC bussen op/onder de baan.

De yamorc melders reageren op stroomverbruik.
Dit kan je simuleren door een weerstandje te plaatsen tussen de melderpoort (‘DCC 1’ en de DCC 2. Mijn hersenspinsel was dan om dat weerstandje te vervangen door een lichtsluis met ‘foto transistor’. Ik heb het getest. Werkt. Echter niet praktisch en kostbaar. Het ecomischer en eenvoudiger om alle melders BiDib melders te laten zijn. Nadeel is dat ik al mijn yamorc melders buiten gebruik moet stellen.

bask185

  • Offline Offline
  • Berichten: 4971
Re: Railcom: zwarte Z21 versus Bidib
« Reactie #26 Gepost op: 08 February 2025, 13:34:03 »
Al je conclusies zijn incorrect. Kijk nou nog eens naar mijn plaatje. Daar staat maar 1 DCC bus in getekend. Geen 2. Dus hoe jij telkens eindigt met de gedachte met dat je 2 DCC bussen nodig heb, is mij een raadsel.

Citaat
Theoretisch kan je een deel van de baan via z21 en het andere deel via BiDib.
Nee, of je moet echt heel erg moeilijk gaan willen doen. Maar precies dit gaan we dus niet doen.

Citaat
In mijn setup zouden de BiDib melders en de z21 melders door de hele baan verspreid zijn.
Dit kan, is geen probleem. Dit vertel ik je continu.

Citaat
Dat gaat problemen geven wanneer het treintje van het BiDib stukje rail naar het z21 deel gaat.
Dit scenario komt dus niet voor. Ik zeg dit voor de vierde keer ofzo.  Je gebruikt niet beide DCC bussen voor je treinen.

OF je gebruikt je z21 DCC bus voor je treinen OF je gebruikt de DCC bus van je evt BiDib centrale en het maakt niet uit welke. Maar niet beide! Dat slaat helemaal nergens op. En al helemaal niet voor een klein baantje.

Gebruik nou gewoon je z21 met je R bus melders, koop die hermes BiDib interface en 1 of 2 van die BidiB railcom melders en dan ben je klaar.

Citaat
De yamorc melders reageren op stroomverbruik.
Ja dat klopt, dan doen die van mij ook. Dat doen alle current sense versies. Maar ik snap je verhaal niet over waarom je nou lichtsluisjes zou willen gebruiken?

Citaat
Het ecomischer en eenvoudiger om alle melders BiDib melders te laten zijn. .
Ecomischer absoluut niet, eenvoudiger misschien. Je kan ook van BiDib normale melders kopen

Citaat
Nadeel is dat ik al mijn yamorc melders buiten gebruik moet stellen.
Nee




Als je dan nog met normale melders uit wilt breiden, kan je het voordeligste S88 melders in elkaar solderen. Of ergens zoeken die vind je voor ~€30. Die kan je zowel achter een van je R-bus melders hangen of aan een van de drie hermes S88 aansluitingen. Zelf ben ik geen voorstander van deze methode, dan heb je minstens 3 verschillende soorten melders in gebruik. 2 is nog leuk, maar 3?  Maar het scheelt je wel geld..

Mvg,

Bas
Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)

jengelsm

  • Offline Offline
  • Berichten: 82
Re: Railcom: zwarte Z21 versus Bidib
« Reactie #27 Gepost op: 08 February 2025, 14:52:21 »
Geeft het geen problemen als de trein bv van het inrij stuk naar het middenstuk gaat doordat de rails tussen beide stukken kortstondig verbonden worden?
Hoe zit dat met de rijspanning? De z21 krijgt 18v. De BiDib krijgt 15v (18v mag ook). Mag er verschil zijn in de feitelijke rijspanning tussen sectiedelen?

AP3737

  • Offline Offline
  • Berichten: 303
Re: Railcom: zwarte Z21 versus Bidib
« Reactie #28 Gepost op: 08 February 2025, 15:21:05 »
Kijk nou nog eens naar mijn plaatje.


Hi Bas
Ik probeer je plaatje te begrijpen. Je tekent daarin een hokje BIDIB, en daar vandaan sluit je een PC aan via USB. Maar welke BIDIB component heb je in gedachte voor dat hokje? Is dat het BIDIB USB interface BiDiB-IF2? Maar daar zit al een complete DCC centrale in. Dat DCC signaal gaat (via de 8 polige “Netwerk kabel”) in jouw tekening naar de railcom terugmelder. Maar dan krijgt die terugmelder (GBM16T / Hermes?) toch DCC van de IF2? Wat zie ik verkeerd?

Groet, Aiko
« Laatst bewerkt op: 08 February 2025, 15:23:58 door AP3737 »

bask185

  • Offline Offline
  • Berichten: 4971
Re: Railcom: zwarte Z21 versus Bidib
« Reactie #29 Gepost op: 08 February 2025, 22:19:54 »
Citaat
Is dat het BIDIB USB interface BiDiB-IF2?
De Tams Hermes.

Citaat
Maar daar zit al een complete DCC centrale in.
Dat kan zijn voor dat ding, maar dat is irrelevant. Je zou er geen gebruik van maken als je alleen de z21 DCC gaat gebruiken.

Citaat
Maar dan krijgt die terugmelder (GBM16T / Hermes?) toch DCC van de IF2?
Dat is irrelevant want een terugmelder heeft helemaal niks met dat verzwakte DCC signaal te maken.

Citaat
Dat DCC signaal gaat (via de 8 polige “Netwerk kabel”) in jouw tekening naar de railcom terugmelder
Ja, de laatste keer dat ik keek, gebruiken ze daar een max485 chip of afgeleide om een verzwakt DCC signaal te voeren. Maar ook dat is irrelevant, want alleen BiDib boosters hebben dat signaal nodig voor de synchronisatie. Grote kans dat die 2 lijnen in een BiDib schakeldecoder of terugmelder niet eens aangesloten zijn op de elektronica.

Zolang je je z21 gebruikt voor DCC zijn BiDib's verzwakt DCC signaal en BiDib boosters.. allemaal irrelevant voor de TS.

Dit is trouwens ook niet anders bij Loconet... Loconet apparaten kan je ook op de loconet-B (met railcynch lijntjes) en loconet-T aansluiten, die zijn interchangable (Behalve voor boosters, want die moeten natuurlijk op de B). Dus je kan een terugmelder aansluiten op loconet-B en die terugmelder zit dan aangesloten op railsynch lijntjes maar die terugmelder die boeit dat niet. De terugmeld contacten zijn toch galvanisch gescheiden. Die railcynch lijntjes doen naast boosters synchroniseren echter ook de apparaten voeden dat is wel een verschil, maar ook dit is allemaal irrelevant voor de TS :P

Mvg,

Bas
Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)