Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Aachenau West door Silvolde
Vandaag om 18:49:20
Fleischmann Profi-koppeling voor Märklin 1139 door janpetel
Vandaag om 18:27:43
Sikje 225 door BartvD
Vandaag om 18:25:38
digitaal veranderd in 15 jaar door C_Jabaaij
Vandaag om 18:24:48
Raadplaatje door Nohome
Vandaag om 18:21:13
Spoorwegmuseum krimpt collectie in door Bob11
Vandaag om 17:54:17
Rocky Rail 6400 door gtw6016
Vandaag om 17:00:48
Toon hier je (model)TRAM foto's. door R1954
Vandaag om 16:32:38
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Mispoes
Vandaag om 16:29:07
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Railpassie
Vandaag om 16:19:54
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
Vandaag om 16:14:37
Piko 2025 door spoorijzer
Vandaag om 16:04:09
De Projecten van RetroJack door RetroJack
Vandaag om 15:24:22
Fleischmania Nostalgia door hervé
Vandaag om 15:16:54
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Vroeger
Vandaag om 14:48:54
ongeremde Sikken/wagens in goederentreinen door Blausee-Mitholz
Vandaag om 13:51:12
Lima plan E bankjes door grossraumwagen
Vandaag om 13:46:28
Locatie van foto gezocht door Ferdinand Bogman
Vandaag om 13:21:13
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
Vandaag om 12:51:41
Railpro 607 door henk
Vandaag om 12:47:11
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door puntenglijder
Vandaag om 12:34:49
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100 door Erwin 054
Vandaag om 12:17:39
365 "Het is weekend foto's" door MOVisser
Vandaag om 12:15:59
Locverlichting dmv micro-LEDS door shay59
Vandaag om 12:07:14
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 11:52:37
Defensie wil oude koplopers ombouwen tot hospitaaltrein door Hans Reints
Vandaag om 11:52:14
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Jelmer
Vandaag om 11:44:03
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Jeroen Water
Vandaag om 11:16:52
Lima IRM pimpen door Railpassie
Vandaag om 11:13:09
Station Roodeschool door spoorijzer
Vandaag om 08:58:50

Auteur Topic: Railcom: zwarte Z21 versus Bidib  (gelezen 3878 keer)

jengelsm

• Offline Offline
Railcom: zwarte Z21 versus Bidib
« Gepost op: 04 February 2025, 16:23:46 »
Momenteel ben ik een baan aan het opbouwen met de z21 start en Yamorc R-bus melders.
Railcom is eigenlijk wel erg leuk.
Ik zie twee paden om Railcom te kunnen gebruiken.

Een logisch pad zou zijn om de zwarte Z21 aan te schaffen met een aantal Roco 10808 melders. De R-bus melders die ik al heb kan ik blijven gebruiken voor de blokken waar ik geen railcom nodig heb. Alhoewel railcom kan meer dan alleen het locnummer doorgeven.

Een ander pad zou kunnen zijn om volledig over te stappen op Bidib.
Ik vind het concept (als techie) erg interessant. Ik vraag me af inhoeverre de lezers op dit forum er mee werken of tot nu toe voornameliijk aanwerken.

Wie kan wat vertellen over de ervaringen met Railcom bij de Z21 en/of Bidib?

HugoB123

• Offline Offline
Re: Railcom: zwarte Z21 versus Bidib
« Reactie #1 Gepost op: 04 February 2025, 17:14:10 »
Ik gebruik de zwarte Z21 met de Z21 10808 terugmelders ( met railcom) werkt prima zeker in combinatie met iTrain. Ik had nog twee x16 detectors (zonder railcom) deze gebruik ik om de wissels te detecteren, niet noodzakelijk voor iTrain maar ach ik had ze toch. Werkt allemaal prima en robuust.

tonp7

• Offline Offline
    • Numansbaan
« Reactie #2 Gepost op: 04 February 2025, 17:19:50 »
Ik heb geen ervaring met de Z21 maar wel met BiDiB.
Alle modules zoals booster en terugmelders ondersteunen Railcom.

Een ander voordeel vind/vond ik dat alle modules op een centraal punt (met het gratis software programma BiDiB-Wizard) zijn in te stellen. Alle modules worden getoond in een boomstructuur.
Ik gebruik het sinds 2020 en alles werkt nog probleemloos en heb geen uitval.

Laat maar weten als je een specifieke vraag hebt.

Ton
Ton
Ik trein met: schaal TT, BiDiB IF2, ReadyBoost, GBM16TS, OneControl, LightControl, ST4 en iTrain v5

maartenvdb

• Offline Offline
« Reactie #3 Gepost op: 04 February 2025, 17:40:55 »
Ik werk met BiDiB van Fichtelbahn, dus centrale en bezetmelders. In combinatie met iTrain op de PC of op een Mac.

Prima spul, hoewel ik voor een aantal zaken, heel speciaal, niet hierbij terecht kan.  Maar dat ligt aan mijn wensen.

Wanneer je meerdere groepen bezetmelders hebt kun je die , per groep van 16 met de GBS16, of aan de ene kant van de rail aansluiten, of een andere groep aan de andere kant. Dus de ene (groep) werkt dan bijvoorbeeld in de rechter rail in richting x, dus dan zitten daar de isolaties, terwijl ergens anders juist in de linker rail de isolaties zitten en de GBS16 is aangesloten. Noem het maar omwisselen van plus en min aan de GBS16.

Dat is een groot voordeel in mijn  concept met het gebruik van ABC modules van Lenz (BM2 of BM3). Zonder daar diep op in te willen gaan (zoals gezegd, nogal speciaal) kun je je voorstellen, dat op stationssporen de rijrichting bepaalt in welk spoor de ABC module zit (bij Lenz altijd rechts in rijrichting) en dat ook gevolgen heeft voor de aansluiting van de BiDiB bezetmelder.  Die moet dus of aan de ene kant zitten, of aan de andere kant.

Maar rechttoe - rechtaan: prima.

Overigens ga ik, gezien je vorige draadje, ook nog kijken naar die Hermes van Tams.  Lijkt me zeer interessant en mogelijk nog beter bruikbaar voor mijn concept.  Met dank aan de verwijzing door bask185.
« Laatst bewerkt op: 04 February 2025, 17:45:06 door maartenvdb »

Tjalling

• Offline Offline
    • modulebaan.nl
« Reactie #4 Gepost op: 04 February 2025, 17:59:38 »
Hallo,

Ik heb hier een Fichtelbahn centrale met een lightcontrol liggen. Was ook erg gecharmeerd van de gedachte met Railcom te gaan werken.
Uiteindelijk is dat voor mij niet de juiste weg: omdat ik de PC op moest starten om de wissels te bedienen, ging ik helemaal niet meer rijden.
Alles werkte naar behoren, en is ook op exotischer hardware goed aan de gang te krijgen. Dat is helemaal prima!
Uiteindelijk af gestapt van deze vorm van automatisering, en een witte z21 onder de baan geschroefd. Daar ben ik gelukkig mee.

Er ligt hier dus nog een Fichtelbahn centrale te wachten op een nieuwe bestemming.

Groet,
Tjalling
modulebaan.nl

maartenvdb

• Offline Offline
« Reactie #5 Gepost op: 05 February 2025, 10:32:03 »
Ik heb hier een Fichtelbahn centrale met een lightcontrol liggen.

omdat ik de PC op moest starten om de wissels te bedienen,

Dat is precies de reden (natuurlijk eerst daar achter komen) waarom ik de wissels ook buiten PC om kan bedienen.  Dat wordt denk ik wel lastiger als je op automaat laat rijden, maar dat doe ik meestal niet.  En als ik op automaat rij (iTrain) dan blijf ik van de wisselbediening af, hoewel dat misschien ook wel zou mogen (niet onderzocht of ingesteld).

Een andere complicatie bleek, dat de centrale (met XpressNet !) standaard staat ingesteld op aansluiting met handbediening door een Roco Multimaus. Met die in mijn ogen idiote verspringing van 4, want ik rij met Lenz handregelaars.
Dan is het kiezen:  de centrale hetzelfde houden om juist ook een MM aan te kunnen sluiten, of de "handbediening"van de wissels en de wisseldecoders zelf van de verspringing van 4 te voorzien, dus andere nummers mee te geven.

Maar dat zijn allemaal kleinere instelbare lastigheidjes.

jengelsm

• Offline Offline
« Reactie #6 Gepost op: 06 February 2025, 00:07:59 »
De kogel is door de loc loods.

Ik ga mijn Fleischmann N-scale omgeving met (witte) z21 migreren naar een Bidib omgeving. Ik zet dit nu door omdat mijn baan nog in opbouw is. Een complete baan migreren is denk ik een enorm gedoe.
Ik gebruik nu (ook) RocRail op een Raspbery Pi 4 (4Gb).
In mijn baanplan ontwerp heb ik 38 blokken voorzien. Omdat de nieuwe setup ook de richting van de loc kan zien (RailCom) denk ik dat bij de meeste blokken 1 melder kan volstaan. Is dat realistisch? In mijn setup heb ik 3 x GBM16TS (48 melders) voorzien. Als er in elk blok perse 2 melders moeten dan moet ik 2 extra GBM16TS en een extra GBM Boost gaan gebruiken wat toch weer een investering is.

Zijn er bijzondere zaken waar ik rekening mee moet houden?

Wat specifieke vragen:
De z21 gebruikt 18v voedingsspanning. Moet deze spanning gebruikt worden of mag 19,5v ook (ik heb dacht ik nog wel een 19,5v 6A adapter liggen) ? De GBM boost mag toch max 20v hebben of zoek dan te veel de grenzen op? Heb ik straks gegrilde loc’s? Wat ik her en der lees is dat 15 volt gebruikt wordt.

Ik wil mijn huidige DCC wissel- en licht decoders houden. Dat betekent dat de wissels door RocRail via de Bidib centrale aangestuurd moeten worden. Hoe doe je dat?

Zijn de Raspbery Bidib linux based tools (wizard en monitor) goed bruikbaar?

https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/Bidib-1-pdf-67a3ef246b403.pdf

bask185

• Offline Offline
« Reactie #7 Gepost op: 06 February 2025, 08:50:38 »
Je zegt migreren, maar bedoel je niet eerder uitbreiden? Met die hermes kan je simpelweg meer terugmelders aansluiten met railcom of zonder railcom. Maar je kan je z21 gewoon als DCC centrale blijven gebruiken en uitbreiden met boosters. Die goedkope roco boosters werken er gewoon mee, financieel is dat een zeer gunstig pad om te bewandenlen. Duurdere boosters nemen, dat kan je altijd nog doen.

Om ook een centrale en boosters van BiDib te gebruiken, ja dat kan natuurlijk maar dat kost je dus meer.

BiDib boosters hebben wel als enige voordeel dat een kortsluiting op een booster de rest van de baan niet uitschakelt. Maar IMO... je kan ook geen treinen laten ontsporen.

Anyways. 1 melder per blok red je misschien voor op het hoofdspoor maar het is zelden aan te raden. Minstens 2 melders per blok is raadzaam. Als je in 1 richting rijdt, kan je de inrijmelder doortrekken tot aan de stop melder. De stopmelder zit dan vlak voor het sein. Maar nogmaals, dit is alleen voor eenrichtingsverkeer.

Als je in 2 richtingen wilt kunnen rijden op een blok. Dan bestaat je blok uit 3 secties. De buitenste daar moeten melders aan hangen dat zijn  je inrij/stop melders. Het middenstuk mag in principe ongedetecteerd blijven, maar dat hoeft niet. Als je je programma goed afsluit, onthoudt hij dat er wel of geen trein in het midden van het blok stond.
Maar je mag het middenstuk natuurlijk wel detecteren. Je zou kunnen zeggen dat het eigenlijk beter is, maar in de praktijk maakt dat dus niet zo veel uit.

Ik zou in jouw geval de middensecties van blokken wel detecteren. En als dat ook een blok is waarvan jij denkt dat je daar treinen op en af het spoor zet of als het een opstelspoor is. Dan zou ik daar een railcom melder toepassen.
In principe hoeven de inrij/stop melders geen railcom te zijn, dat voegt niks toe.

Blokken op het hoofdspoor hebben in principe geen railcom nodig. Dat voegt gewoon niks toe. Echt alleen waar treinen beginnen aan routes, opstelsporen en daar je treinen op het spoor zet. Die moeten railcom hebben.

Dat hermes ding, heeft ook nog 3 s88n ingangen. Dat geeft je wel toegang tot de goedkoopste en meest beschikbare melders. Wat ik wil zeggen:
Stel je neem dat ding, dan kan je de dure R-bus melders verkopen en vervangen door S88 melders. En nogmaals je kan je z21 nog steeds gebruiken als DCC centrale, met of zonder R-bus melders aangesloten. Financieel is dat gunstig. Op technisch vlak is R-bus wel 10x beter dan S88n maar ook hier gaat op: if it works it ain't stupid. Als het gewoon werkt dan maakt het niet uit right?

Je kan ook het geleidelijk doen, niet alles hoeft in 1 keer. Het is immers van kwestie van 16 + 2 draadjes overzetten en een Rj12 kabel vervangen door een Rj45..

Sommige mensen detecteren ook nog wissels, met goedkope s88 melders is dat wellicht leuk. Maar nodig heb je dat niet echt. Vooral als je op positie rijdt, weet rocrail wanneer hij wisselstraten kan vrijgeven.

Mvg,

Bas
Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)

AP3737

• Offline Offline
« Reactie #8 Gepost op: 06 February 2025, 09:17:07 »
Als je opnieuw begint, is het inderdaad verstandig om zoveel mogelijk van hetzelfde systeem te nemen. Dus, waar het kan, BIDIB. Je kan dan alles makkelijk besturen vanuit één BIDIB configuratie programma. Ik vind dus dat je een goede keus op het juiste moment maakt.

Als je toch je oude z21 wilt blijven gebruiken, doe dat dan voor een gescheiden iets, zoals wissels omzetten.

Hoeveel melders je nodig hebt, ligt aan het besturingsprogramma dat je gaat gebruiken. Bij bv Itrain en Traincontroller wordt de snelheid van alle loks vooraf ingemeten. Bij deze systemen is 1 melder per sectie meestal goed genoeg. Bij RocRail werkt dat wat anders; daar heb je twee melders per sectie nodig. Jij gaat voor RocRail, dus trek je conclusies.

Maar ga vooral testen, en niet alles vooraf in 1 keer kopen. Als je rails legt, zorg er dan wel voor wat je extra draadjes trekt en isolaties maakt, zodat je later het aantal melders eenvoudig kan verhogen.

Groet, Aiko

maartenvdb

• Offline Offline
« Reactie #9 Gepost op: 06 February 2025, 12:11:51 »
Leistungsmerkmale:
    12V - 18V Gleichspannung als Versorgungsspannung (max. 20VDC)

Dat staat bij deze Leistungsmerkmale, alle andere opgaven en op het kastje staat 12-18V.
Ik zou voorzichtig zijn met die 19,5 volt bij dat hoge amperage.  Extra 4A snelle zekering ertussen ?  En ik zou eerst even kijken hoe je via de instellingen de uitgangsspanning terug kunt brengen naar een lager niveau.
Daar heb ik niet naar gekeken, want ik gebruik 15V DC als voeding.

jengelsm

• Offline Offline
« Reactie #10 Gepost op: 06 February 2025, 12:51:57 »
Je zegt migreren, maar bedoel je niet eerder uitbreiden? Met die hermes kan je simpelweg meer terugmelders aansluiten met railcom of zonder railcom. Maar je kan je z21 gewoon als DCC centrale blijven gebruiken en uitbreiden met boosters. Die goedkope roco boosters werken er gewoon mee, financieel is dat een zeer gunstig pad om te bewandenlen. Duurdere boosters nemen, dat kan je altijd nog doen.

De (witte) z21 kan niets met Railcom. Dus welke Railcom melder ik ook aansluit, die gegevens komen niet bij mijn baanstuur programma. Ik kan de witte z21 vervangen door een zwarte Z21 met een of meerdere melder die Raicom kunnen praten. De TAMS Hermes zou inderdaad een mogelijkheid kunnen zijn. Kom ik nog op terug)

jengelsm

• Offline Offline
« Reactie #11 Gepost op: 06 February 2025, 12:56:57 »
De tips opmerkingen van Bas en Aiko m.b.t. het aantal melders per blok zetten mij wel aan het denken.
Wellicht toch overstappen op iTrain? Mijn potentiële BiDib leverancier heeft ook de voorkeur (en kennis) van iTrain.....

bask185

• Offline Offline
« Reactie #12 Gepost op: 06 February 2025, 13:24:18 »
Nou ik zou eerste een paar blokken maken en heen en weer pendelen om een beetje de feeling te krijgen van hoe Rocrail werkt. En dan even een trein ijken om te kijken hoe positie rijden daar werkt. Er zijn heel veel gelukkige rocrail gebruikers. Ik heb alleen iTrain gebruikt op de club, maar ik was er niet echt weg van.
Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)

jengelsm

• Offline Offline
« Reactie #13 Gepost op: 06 February 2025, 14:25:56 »
Heb met RocRail al wat geoefend. Met zowel een melder per blok als met twee.
Het lijkt erop dat hoe meer melders hoe mooier….
Wat ik mij afvraag of Railcom met een melder per blok betere resultaten geeft dan zonder Railcom met een melder per blok.

Zijdelings natuurlijk of de zwarte Z21 met een beperkt aantal railcom melders mij meer gelukkig maakt dan een ‘full-Railcom’ setup met BiDib.

jengelsm

• Offline Offline
« Reactie #14 Gepost op: 06 February 2025, 14:47:33 »
Ik ga in ieder geval de blokken opdelen in twee secties en elke sectie van 2 draadjes voorzien en volledig isoleren.