Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Eén leuke of mooie trein/spoor foto van je vakantie. door johanw
Vandaag om 21:33:42
Da's Daz 2 door Tjalling
Vandaag om 21:30:31
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 21:22:09
Modeltreinwinkels in Berlijn. door Modeltreinmulder
Vandaag om 21:14:31
Aachenau West door wob
Vandaag om 20:54:50
Industrieel smalspoor inspiratiedraadje door MaraNCS
Vandaag om 20:52:04
Aanpassen baanplan bestaande baan door San-Markos
Vandaag om 20:25:46
Nederlandse plattelandssfeer op een zolderkamer door MarcoK1999
Vandaag om 19:58:23
booster vraag door AP3737
Vandaag om 19:52:46
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Ronald Halma
Vandaag om 19:27:36
NS2900-serie / Staatsmijnen SM 150-serie (H0) door mamory
Vandaag om 19:23:29
ByPass Junction, een Amerikaanse modelbaan in N door RobVille
Vandaag om 19:21:30
Rhätische Bahn in 0m; van Filisur naar Stuls door defender
Vandaag om 19:08:33
Molenbaan (werktitel) door defender
Vandaag om 19:03:45
BR-18.6 Schaal-0. door Sven
Vandaag om 18:23:28
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door wob
Vandaag om 18:04:05
Van British Railways Class 58 naar ACTS 5814 in 0 door tijgernootje
Vandaag om 17:42:24
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Huup
Vandaag om 17:29:32
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 16:47:48
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door wob
Vandaag om 16:40:13
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door puntenglijder
Vandaag om 16:38:41
Artitec vierdeurs stalen D door gtw6016
Vandaag om 16:34:00
CIWL of toch niet?? Maar wat dan wel? door Hans van de Burgt
Vandaag om 16:30:02
Rijnstraat door Huup
Vandaag om 15:47:38
Göhrener Viaduct, een begin, Project 13 door Ronald Halma
Vandaag om 15:40:21
DDAR op basis van een Artitec DDM door Gerco van Beelen
Vandaag om 15:23:07
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 15:17:00
De fabriek - Spoor 0 door tijgernootje
Vandaag om 15:10:51
Lima Plan E ral kleuren vraag door Montanbahn
Vandaag om 13:48:22
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 13:47:32

Auteur Topic: probleem decoder loc of combi van beide  (gelezen 5179 keer)

bellejt

• Offline Offline
Re: probleem decoder loc of combi van beide
« Reactie #15 Gepost op: 05 February 2025, 12:48:21 »
centrale levert max 3 amp en als je 8 loks tegelijk laat starten dan zal dat wel ff een probleempje kunnen geven. Test gewoon een smet tekens een lok bij te zetten op de baan dan vind je mss het euvel. Als er piko loks tussen zitten heb je mss wel het befaamde C4 probleem erin want daar houden de esu's niet van.
Greetings,salutations,groetjes,

Ronald Halma

• Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
« Reactie #16 Gepost op: 05 February 2025, 14:18:02 »
En met Esu is niets mis hoor.  ;)

Geef het op met die ESU decoders. Pff, probleem is wel dat ik zelf geen loc kan ombouwen  :-[

En vele anderen rijden ermee tot grote tevredenheid. Er is klaarblijkelijk iets aan de hand bij jou wat dit veroorzaakt ; En misschien moet je niet constant je decoders resetten, dat heeft niet echt zin.

Ronald Halma

• Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
« Reactie #17 Gepost op: 05 February 2025, 14:19:51 »
.. heb je mss wel het befaamde C4 probleem...

;D ;D

Bobos

• Offline Offline
« Reactie #18 Gepost op: 05 February 2025, 14:51:35 »
Met dat laatste kan ik helemaal niks, dus dat is de moeite verder niet waard.

Wat betreft de andere suggesties over stroomvoorziening en het starten van 8 locs.

Die opmerking begrijp ik......... met 8 locs starten, schreef ik ook verkeerd. De routes van de treinen heb ik op elkaar afgestemd. Dus ik start de treinen 1 voor 1, er rijden er maximaal 3 tegelijk (op de hoofdbaan)

Dat decoders het telkens resetten niet leuk vinden begrijp ik ook. Vind ikzelf ook niet leuk om te doen, maar als ze niets meer doen zit er niks anders op.

Dat het telkens alleen de ***** ESU decoders betreft is alleen maar een constatering.

bellejt

• Offline Offline
« Reactie #19 Gepost op: 05 February 2025, 16:20:10 »
dat je met die blik weinig kan is te begrijpen en gek genoeg nutteloos.Lees hier eens verder  : http://moppe.dk/PIKOC4.html
Greetings,salutations,groetjes,

Ben

• Offline Offline
« Reactie #20 Gepost op: 05 February 2025, 16:48:17 »
Da's voor h0 Johnny maar Bobos rijdt N-spoor.

HugoB123

• Offline Offline
« Reactie #21 Gepost op: 05 February 2025, 22:45:59 »
bobos,
hoeveel amp wordt nu verbruikt op je Z21? Dave vroeg hier ook naar.. als het verbruik zo rond/boven de 2,5 amp komt krijg je inderdaad onvoorspelbaar gedrag op je baan en of kortsluiting meldingen.. 

Bobos

• Offline Offline
« Reactie #22 Gepost op: 06 February 2025, 10:09:12 »
Ja weet ik. Ik  vraag me af hoe je dat kunt meten. Ik kijk nu bij de Maintenance tool van de zwarte Z21 (status)  Die geeft aan dat er niet heel veel ampère wort gebruikt tijdens de routes. Maar of dat de juiste manier van kijken is voor wat betreft verbruik weet ik zo even niet.

Bobos

• Offline Offline
« Reactie #23 Gepost op: 06 February 2025, 14:30:37 »
Z21 geeft aan zo rond de 285mA met een top van zo rond de 400mA. Er rijden dan max 4 treinen. Er staan totaal 8 treinen op de baan waarvan 1 loc met wagons met verlichting. Wisselspoelen en de (tot nu) drietal seinen die ik heb staan hebben een aparte voeding. Wissels zijn met een diodeschakeling verbonden aan de Z21. Voor de rest veel aansluitpunten op de baan gemaakt. Met de Z21 zou je toch (N spoor) 3 tot 4 treinen tegelijkertijd op de hoofdbaan moeten kunnen laten rijden. Of is dan toch het voltage en het ampère gebruik  het probleem ?

HugoB123

• Offline Offline
« Reactie #24 Gepost op: 06 February 2025, 19:08:41 »
Je kan het verbruik inderdaad in de maintenance tool zien of door op je verbinding (rechtsonderin) iTrain te klikken. 400 ma moet de Z21 makkelijk aan kunnen. Wat bedoel je met “de wissels zijn met een diode” aangesloten?
Wat is het voltage? 12 volt?
Kun je de aansluiting met diodes eens loshalen van de Z21 en de baan? (Wellicht dat de diode voor “ruis” zorgt?

Groeten
« Laatst bewerkt op: 06 February 2025, 19:13:41 door HugoB123 »

Bobos

• Offline Offline
« Reactie #25 Gepost op: 06 February 2025, 20:47:58 »
12 volt ? ahum nee die geeft 18V aan. Wat betreft de wissels. Ik heb de baan opgedeeld in blokken die zijn aangesloten op bezetmodules (Yamorc) De wissels vallen bij mij buiten deze blokken. Ik bedoel daarmee dat de wissels en enkele railstukken natuurlijk ook voorzien zijn van spanning en dat deze zijn aangesloten op de Z21 via een diode. Ik dacht daar verstandig aan te doen omdat de verandering van voltage tussen bezetmelder (blok) en wissel anders te groot zou worden. Loskoppelen en zonder diode aansluiten op de gewone voeding kan dus wel, maar dat betekent dat de wissel en enkele railstukken een hoger voltage krijgen dan de blokken met de bezetmelders. Is voor decoders toch niet handig ?

Sander Fondse

• Offline Offline
  • MSc Micro-Electronics
« Reactie #26 Gepost op: 06 February 2025, 22:14:42 »
Ik hoop dat je minimaal 2 diodes antiparalel hebt aangesloten?
Zo niet, dan krijgt de decoder een halfgelijkgerichte DCC spanning. Dit kan een hoop gedoe geven (ziet het als remsignaal of als zwak DC voltage).
Ho, Duitsland, 1951-1995. Van alles wat.17 *'en voor raden

HugoB123

• Offline Offline
« Reactie #27 Gepost op: 06 February 2025, 22:30:12 »
Sander was me net voor maar ik zou inderdaad eens goed naar de diodes kijken of ze weghalen, dit zou heel goed het probleem kunnen zijn van het rare gedrag van je decoders.
Voor het voltage wordt in de z21 handleiding aanbevolen voor N 12-14 volt als setting te gebruiken. De reden ken ik niet maar dit is wel heel makkelijk in de z21 app of maintenance tool aan te passen. Ik rij zelf niet met N dus heb er geen ervaringen mee.
Maar goed twee mogelijke oplossingen…

Bobos

• Offline Offline
« Reactie #28 Gepost op: 06 February 2025, 22:53:10 »
Oké ga ik doen, althans er eens goed naar kijken. Gebruik nu een Viesmann diodeschakeling, omdat ik die uit mijn analoge tijdperk nog had liggen. Weet het artikelnummer zo even niet, zal ik eens opzoeken.  Weet bij god niet wat en of dat een antiparallel en een twee diode schakeling is. Maar daar zal ik mij ook op inlezen.

Die 18 volt is de instelling ie je doet bij de Z21, baanspanning zou met de bezetmeldermodules vanzelf al lager moeten liggen. Maar verlagen naar bv 16 volt kan denk ik geen kwaad.

Eerst maar eens checken of die diodeschakeling de juiste is.

Bobos

• Offline Offline
« Reactie #29 Gepost op: 12 February 2025, 21:49:23 »
Oké weer wat verder met het oplossen van het probleem of problemen  ;D. Voor wat betreft de diodes. Ik heb op de laatste treinbeurs in Utrecht met veel mensen gesproken over de diodeschakeling.  Over het nut, de noodzaak en over de diodeschakeling van Viessmann wat ik gebruikte. Op zich is die laatste goed, anti parallel geschakeld. Maar ja.......... Wel bedoeld voor gebruik voor een sectie (wissels) Niet voor alle wissels op de baan. Heeft vooral te maken met hoeveelheid van te verwerken ampère.

Omdat ik gekozen heb voor een ringleiding voor alleen de niet gedetecteerde wissels (en de weinig daaraan gekoppelde railstukjes ) daarom een bruggelijkrichter ingebracht/ gesoldeerd.
Dat werkt beter. Risico is grote stroomopname bij veel locs tegelijkertijd op wissels, maar dat neem ik voor lief.  Tot nu toe geen probleem.

Is de diodeschakeling burggelijkrichter nodig. Voor wat ik begreep wel. Omdat de rest van de baan is aangesloten op bezetmelders is het stroomverschil tussen de gedetecteerde en niet gedetecteerde secties anders te groot. Dat kan dus met de 'kleine' aansluiting van Viessmann die ik gebruikte de problemen met de decoders van Esu hebben veroorzaakt. 

De Fleischmann loc met de Esu decoder blijft gek doen. Dus die ik laat ik ooit en wanneer de makers daarvoor eens tijd hebben omzetten naar een Zimo. De andere locs hebben nu geen problemen meer.

Enige wat rest is nog wat werk met bezetmelders. Die blijven (willekeurig) en heel soms wel een 'hangen' in de bezet stand.  Lengte van de draden kan het niet zijn, gebruikte dikte van het draad ook niet. Ik vermoed instellingen iTrain (vertraging aan- en uitgaan van bezetmelders) of toch een soort antennewerking omdat de ene draad over een andere draad heenloopt. Moet ik dus nog mee aan de slag