Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Eén leuke of mooie trein/spoor foto van je vakantie. door Hans van de Burgt
Vandaag om 23:08:01
De projecten van Ruben (NL H0) door Ruben90
Vandaag om 23:05:04
Bouwbeschrijving Pec ex Dec van FRIE door Rob Bennis
Vandaag om 23:02:17
YaMoRC YD8248 Servodecoder door Steven Loosman
Vandaag om 22:53:25
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door MichielB
Vandaag om 22:32:26
Aanpassen baanplan bestaande baan door MichielB
Vandaag om 22:25:43
Hoeveel treinen op Piko Trafo 55008? door Modeltreinmulder
Vandaag om 22:23:20
NS2900-serie / Staatsmijnen SM 150-serie (H0) door jandcargo
Vandaag om 22:19:39
booster vraag door Patrick Smout
Vandaag om 22:05:38
Aachenau West door MichielB
Vandaag om 22:02:43
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 22:02:43
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Gino
Vandaag om 22:02:38
Industrieel smalspoor inspiratiedraadje door defender
Vandaag om 21:51:12
Modeltreinwinkels in Berlijn. door grossraumwagen
Vandaag om 21:45:44
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 21:22:09
Nederlandse plattelandssfeer op een zolderkamer door MarcoK1999
Vandaag om 19:58:23
ByPass Junction, een Amerikaanse modelbaan in N door RobVille
Vandaag om 19:21:30
Rhätische Bahn in 0m; van Filisur naar Stuls door defender
Vandaag om 19:08:33
Molenbaan (werktitel) door defender
Vandaag om 19:03:45
BR-18.6 Schaal-0. door Sven
Vandaag om 18:23:28
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door wob
Vandaag om 18:04:05
Van British Railways Class 58 naar ACTS 5814 in 0 door tijgernootje
Vandaag om 17:42:24
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Huup
Vandaag om 17:29:32
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 16:47:48
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door wob
Vandaag om 16:40:13
Artitec vierdeurs stalen D door gtw6016
Vandaag om 16:34:00
CIWL of toch niet?? Maar wat dan wel? door Hans van de Burgt
Vandaag om 16:30:02
Rijnstraat door Huup
Vandaag om 15:47:38
Göhrener Viaduct, een begin, Project 13 door Ronald Halma
Vandaag om 15:40:21
DDAR op basis van een Artitec DDM door Gerco van Beelen
Vandaag om 15:23:07

Auteur Topic: probleem decoder loc of combi van beide  (gelezen 5182 keer)

Bobos

• Offline Offline
probleem decoder loc of combi van beide
« Gepost op: 30 January 2025, 13:35:32 »
Ik heb een probleem met een locomotief en decoder, waar ik de oplossing niet voor weet

Ik heb een set Lion SBB N spoor op mijn treinbaan rijden. Ik heb bij de set een passende BR450 van Fleischmann gekocht. Deze ervoor gezet alsook een passend stuurrijtuig toegevoegd.

De BR450 veroorzaakt soms problemen. Het gaat om de Fleischmann 775301

In deze locomotief heb ik een decoder van ESU laten inbouwen. Locpilot 5 zonder geluid, gewoon DCC. Dat heb ik overigens ook in het stuurrijtuig laten doen. Beiden hebben hetzelfde adres.

Ik stuur mijn baan aan met de zwarte Z21 en iTrain.

De loc ingeregeld met decoderafstellingen CV 1 t/m 29 en (Esu) 50 t/m 56. Wanneer de loc naar mijn  idee goed liep de snelheidsmetingen binnen iTrain gedaan, evenals de instellingen voor de stapvertraging. Soms nog wat aanpassingen op CV’s nodig, Loc loopt goed, maar dan……………….

Zonder reden en bij het opnieuw opstarten van de routes van alle treinen  op mijn baan loopt de BR 450 ineens alleen maar heel zachtjes. Als ik ‘m overschakel naar mijn Multimaus krijg ik ‘m wel weer aan de praat. Maar zonder enige controle. Met andere woorden de loc begint ineens op tempo te rijden, maar reageert niet meer op de multimaus. Ook vanuit bediening iTrain geen reactie meer. Reageert nergens meer op, en rijd gewoon stug door.

De bezetmelders reageren wel op het spoor waarop de loc dan ongecontroleerd rijdt.

Terug naar het programmeerspoor, loc resetten CV 8 en alles weer opnieuw inregelen. Nogal een gedoe, maar dan werkt ie weer.

Dan gaat het weer een paar dagen goed, maar dan……….
Wederom ineens en zonder aanleiding hetzelfde euvel.

Meest simpele lijkt mij dan om de decoder te vervangen. Maar het kan ook met de loc te maken hebben. De decoder is immers niet kaduk. Of is het de combi van de decoder ESU met de loc en moet ik naar bijvoorbeeld een Zimo of Haas decoder toe ?

Of is er een manier waarmee ik eerst kan uittesten om te achterhalen of het de loc of de decoder is ?

Dat ongecontroleerd rijden en nergens op reageren vind ik nogal zorgwekkend.
Hoop dat iemand het probleem ‘herkend’ en welllicht een oplossing weet

bellejt

• Offline Offline
Re: probleem decoder loc of combi van beide
« Reactie #1 Gepost op: 30 January 2025, 13:39:47 »
probeer eens analoog herkenning uit te zetten
Greetings,salutations,groetjes,

Bobos

• Offline Offline
« Reactie #2 Gepost op: 30 January 2025, 16:49:16 »
Dacht ik eerder ook al aan. Ik stel voordat ik ga 'programmeren' CV 29 altijd in op 6. Werkt tot nu toe met alle locs en decoders goed. Met Analoog dus. Omdat het probleem steeds terugkwam heb ik die bit van analoog al bij de 3e poging van resetten bij alleen die loc al uitgezet. CV 29 is bij die loc alleen op 28 stappen en snelheidscurves ingesteld. Kan het dus niet zijn tenzij je ook bij CV 50 of verder ook nog iets moet veranderen aan instellingen voor wel/niet analoog.

Ben

• Offline Offline
« Reactie #3 Gepost op: 30 January 2025, 16:58:58 »
CV50 op 0 zetten, zo ook CV27 en 28 (Railcom en alle remmodi uit).

phdirk

• Offline Offline
« Reactie #4 Gepost op: 30 January 2025, 17:29:26 »
Dat is een probleem dat vaker bij LokPilot 5 voorkomt. Je komt er regelmatig meldingen over tegen, zeker op het ESU-forum.
Ik heb op een paar blokken van mijn baan ook die problemen. Alle andere decoders hebben die problemen niet. Ik zelf vermoed overspraak tussen de digitale en de gewone ringleiding, die daar dicht bij elkaar liggen. Die heb ik nu losgekoppeld.

In de locs waar dat kon heb ik de LokPilot 5 vervangen door Zimo's en sindsdien rijden die zonder problemen. In mijn Hippel zit nog steeds de LokPilot 5, omdat daar een heleboel bij in is gebouwd. Dat is dus nogal een klus.
Alle bijzondere zaken in de decoder uitzetten, zoals Ben aangeeft, helpt het probleem te verminderen, zeker CV50 op 0 zetten.
Met beste groeten,

Dirk Meijer

HugoB123

• Offline Offline
« Reactie #5 Gepost op: 30 January 2025, 18:59:24 »
Hoi bobos,
Heb je heel misschien F6 ingedrukt? Dit is de rangeermodus waardoor de loc langzaam gaat rijden. Zie ook hoofdstuk 10.1.2 van de lokpilot v5.
https://www.tsdbvba.be/handleidingen/Lopi5-NL.pdf
Mocht dat het niet zijn, staat de trein in iTrain ook op hetzelfde aantal stappen stappen als de decoder? Is dat hem ook niet..? Zijn de wielen en rails goed schoon?
Succes
« Laatst bewerkt op: 30 January 2025, 19:02:37 door HugoB123. Reden: Aantal stappen verkeerd beschreven »

Bobos

• Offline Offline
« Reactie #6 Gepost op: 31 January 2025, 14:48:13 »
Dank voor alle suggesties.

Blijkbaar zijn er meer instellingen nodig dan voorzien. Handig die Esu decoders. Ook handig dat bij het laten digitaliseren er veelal Esu decoders worden geïnstalleerd. Maar dat zal prijstechnisch voor de verkopende partij dan wel interessant zijn. Zal in het vervolg om andere decoders vragen.

Analoog is in CV 29 al uitgeschakeld.

CV 50 stond al op 0. Merkte trouwens met reset en het trucje van CV 54 op 0 en de F1 knop dat ie dan weer naar 2 springt, die CV 50. Maar steeds weer terug op 0 gezet. Kan het dus ook niet zijn.

CV27 en 28 had ik nog niet ingelezen. Zal ik eens uitproberen. Railcom dubbelop dan omdat ie bij Cv 29 al niet is ingesteld. En remmodus, hmm moet kijken naar het effect. Maar uitproberen kan geen kwaad

Rangeermodus en aantal stappen itrain en decoder is het in ieder geval niet. Dat staat goed (aantal stappen) of (rangeermodus) wordt niet gebruikt

Baan en wielen schoon. Tsja ahum..........Wat is schoon  :D Maar Dat zal het ook niet zijn. Na reset decoder werkt ie immers weer, voor een aantal dagen of een weekje.

Zal alles eens uitproberen, het effect is echter alleen op langere termijn te meten. Maar nogmaals dankt voor alle hulp

En bovenal de vraag waarom dan die ene loc met die ene ESU decoder en geen problemen met de andere loc met ESU decoder. Oké wel locs van ander merk. Zal eens specifiek op de Fleischmann locs gaan letten in combi met ESU

phdirk

• Offline Offline
« Reactie #7 Gepost op: 31 January 2025, 22:44:50 »
Hallo Bobos,

Ik heb locs van Roco, Piko, Artitec, Trix met een LokPilot 5 op de baan gehad, die alle niet aangepast gedrag vertoonden. Daar waren ook veel gasttreinen bij, die op de thuisbaan zonder enkel probleem rijden. Min conclusie is dat het een kwestie is van (een gedeelte van) de baan en de LokPilot 5. Kennelijk is de LokPilot 5 heel gevoelig voor het oppikken van stoorsignalen.
Met beste groeten,

Dirk Meijer

zofman

• stationchef van de S.a.A.-bahn
  • Offline Offline
  • Stationchef van de S.a.A.-bahn
    • Bouw van de S.a.A.-bahn
« Reactie #8 Gepost op: 01 February 2025, 10:16:40 »
Heb dat gedrag wel gezien bij multiprotocol centrales waar motorola en dcc samen op de rails staan.
Ga voor alleen het dcc signaal, dat helpt misschien.

Groet,
Jan
Link naar mijn joeptjoepkanaal over de bouw van de S.a.A.-bahn
https://www.youtube.com/channel/UC7-t1dWsfnRNfJBdde_hbCA

phdirk

• Offline Offline
« Reactie #9 Gepost op: 01 February 2025, 19:59:17 »
Hallo Jan,

Ik reed eerst met een TwinCenter, waarbij FMZ was uitgeschakeld, nu met een IBII. De IB lijkt minder problemen te geven. De gastloks kwamen alle van banen die aangestuurd worden met een IB. Daar rijden ze zonder problemen rond. Ik houd het voorlopig bij mijn conclusie.
Met beste groeten,

Dirk Meijer

Bobos

• Offline Offline
« Reactie #10 Gepost op: 03 February 2025, 19:12:13 »
Inderdaad nu ook een Brawa loc met een Esu decoder met hetzelfde euvel. Gelukkig niet het ongecontroleerd doorrijden, maar wel langzaam kruipen. Wat een *** decoders. Zal het er helaas voor nu even mee moeten doen.

Maar goed. Positief is dat de Fleischmann loc waarover ik eerder sprak tot nu toe het goed blijft doen. Ik heb daar de aangegeven suggesties gevolgd.
CV 29 staat nu ingesteld op 2. CV 50 staat op 0. CV 28 staat op 0.
Het afstellen met de CV's vanaf 51 geregeld. Snelheidsmetingen en instellingen optrek- en remvertraging

Werkt dus tot nu toe goed. Ben ik ik blij mee. Vraag me alleen af wat het uitzetten van railcom (CV28) aan nadelen heeft. Daar ben ik niet in thuis. Heeft dat geen invloed op de bezetmelding of binnen iTrain op 'reservering route verloren' ?

Ben

• Offline Offline
« Reactie #11 Gepost op: 03 February 2025, 19:21:15 »

Vraag me alleen af wat het uitzetten van railcom (CV28) aan nadelen heeft. Daar ben ik niet in thuis. Heeft dat geen invloed op de bezetmelding of binnen iTrain op 'reservering route verloren' ?

Nee, geen. Gewoon uitzetten dus, ook in je Brawa lok.

En met Esu is niets mis hoor.  ;)

bask185

• Offline Offline
« Reactie #12 Gepost op: 03 February 2025, 22:13:15 »
Ik wil niet veel zeggen hoor maar als een trein eerst goed rijd en dan na een x aantal tijd dit gaat doen
Citaat
Zonder reden en bij het opnieuw opstarten van de routes van alle treinen  op mijn baan loopt de BR 450 ineens alleen maar heel zachtjes. Als ik ‘m overschakel naar mijn Multimaus krijg ik ‘m wel weer aan de praat. Maar zonder enige controle.
en
Citaat
Dan gaat het weer een paar dagen goed, maar dan……….
Wederom ineens en zonder aanleiding hetzelfde euvel.

... ik zou dit dan niet echt bepaald als "is niets mis mee" willen bestempelen  ::). Daar is alles mis mee, het is toch bizar dat een railcom geschikte decoder totaal gaat spacen door... railcom? Een lokpilot heeft 1 doel en dat is trein laten rijden, en precies dat doet die niet meer.

Bas
Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)

Bobos

• Offline Offline
« Reactie #13 Gepost op: 05 February 2025, 09:25:47 »
Geef het op met die ESU decoders. Pff, probleem is wel dat ik zelf geen loc kan ombouwen  :-[

Omdat een Brawaloc met een Esu decoder dezelfde problemen vertoonde alle locs met een ESU aangepast aan de nieuwe instellingen en weer afgesteld voor iTrain (zie eerdere bericht hierboven voor de specificaties)

Maar gisterenavond deed het volgende zich voor. Ik start de 8 routes en jawel............. De Fleischmann Br 450 loc schiet ineens uit de startblokken en kruipt daarna verder.  Alle andere locs met een ESU decoder staan stil en doen niks meer.

Geen kortsluiting signaal op de Z21.

Alle andere locs op de baan met een D & H, Zimo. Piko decoder doen het gewoon en vervolgen hun route.  Gelukkig maar  ;) pff

Een aantal locs met Esu decoder weer een reset gegeven, die rijden weer. De andere laat ik na de reset maar even in de kast liggen. Zal aan mij liggen, maar dit is 10x niks.

Dave.......

• Online Online
« Reactie #14 Gepost op: 05 February 2025, 12:40:17 »
Heb je wel genoeg vermogen en/of voltage op de baan staan?
Met hartelijke groet.
Dave

Rheinburg tijdperk V/VI