Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Veevervoer ss/ ns door Huup
Vandaag om 22:57:14
Alweer is de Weller soldeerbout defect door Peter Kleton
Vandaag om 22:54:27
6 en 7 september terug naar toen door Overet
Vandaag om 22:47:06
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wies
Vandaag om 22:34:09
Minder wissels door Thom
Vandaag om 22:27:50
Stalen D 4 deurs spoor 0 door arnout
Vandaag om 21:52:54
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 21:48:22
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Frank 123
Vandaag om 21:46:50
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door cor_b
Vandaag om 21:10:00
Digitale kraan Roco 46801 door VAM65
Vandaag om 20:23:33
Modelspoorbaan van Einte door einte
Vandaag om 19:55:37
LIMA IRM Cardanassen door Silvolde
Vandaag om 19:52:10
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
Vandaag om 19:34:23
Kato 2026 door Gino
Vandaag om 19:16:07
Microstepper motoren voor armseinpalen door bask185
Vandaag om 19:14:38
Welke winkel voert deze merken? door spoorzeven
Vandaag om 18:54:08
Module vliegveld Jan van Mourik door MOVisser
Vandaag om 18:50:20
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
Vandaag om 18:32:56
Vraag over aandrijving / tandwielen Roco Blokkendoos (oud) door Ferdinand Bogman
Vandaag om 18:11:57
Treinsamenstelling vooroorlogse D treinen door janw
Vandaag om 18:11:31
Alt-Wutachtalbahn 2025 door Wim Vink
Vandaag om 17:31:45
PB Models, ICR-rijtuigen door Ben
Vandaag om 17:10:11
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door sncf231e
Vandaag om 16:02:59
Bouw van tijdperk 1 HSM en SS rijtuigen door MathynK
Vandaag om 15:58:04
Fleischmania Nostalgia door spoorijzer
Vandaag om 14:38:09
Albert's fantasie in schaal 0e door spoorijzer
Vandaag om 14:11:16
Waar is dit? door Eric v C
Vandaag om 12:18:17
La Fabrique des petits réseaux (1:87) door spoorijzer
Vandaag om 11:51:21
Een Rotterdams gebouw door Gerco van Beelen
Vandaag om 11:43:23
Raadplaatje door grossraumwagen
Vandaag om 10:57:52

Auteur Topic: Hulp/adviezen gevraagd bij het aanleggen van elektronica bij een modelspoorbaan  (gelezen 3260 keer)

BébertNL

• Offline Offline

Hallo allemaal,

Na 35 jaar ben ik weer met veel enthousiasme begonnen met een modelspoorbaan en ik merk dat er in die tijd veel is veranderd in de modelbouwwereld. Ik ben dan ook op zoek naar advies over moderne elektronische regelingen, met name aanwezigheidssensors of bezetmelders. Ik ben me er echter van bewust dat mijn wensen, zeker in combinatie met de beschikbare ruimte, misschien niet allemaal realiseerbaar zijn. Ik sta dan ook open voor suggesties en alternatieve oplossingen.

Mijn plannen omvatten twee "ovale" circuits voor HO-spoor, die in een kamer van 270x220cm langs de muren rondom lopen:

*   Circuit 1 (Analoog): Dit circuit blijft voorlopig analoog, om geleidelijk mijn oude locomotieven te digitaliseren. Ik wil hier maximaal 2 à 3 treinen laten rijden, verdeeld over 4 à 5 blokken. Ik zoek betrouwbare en eenvoudige bezetmelders voor dit analoge gedeelte. Voor analoge bezetmelding zijn er systemen die werken op stroomdetectie. Hierbij wordt gemeten of er stroom door een bepaald railgedeelte loopt. Een eenvoudig voorbeeld is een reedcontact dat schakelt door een magneet onder de trein.

*    Circuit 2 (DCC):Dit wordt een DCC-gestuurde lokale lijn met ongeveer tien blokken. Deze ovale baan heeft aftakkingen als dubbelspoor bij het station en een verborgen opstelspoor in een tunnel. Dit betekent dat er op bepaalde plekken meerdere bezetmelders nodig zijn (zie verdere uitleg). Ik heb al een Roco Z21 set met een cab en enkele decoders, plus een paar DCC-locomotieven. Ik mis echter nog een duidelijk overzicht van de benodigde componenten en betrouwbare aanbevelingen. Merken zijn voor mij minder belangrijk, functionaliteit, eenvoud en betrouwbaarheid des te meer. Voor DCC zijn er verschillende methoden voor bezetmelding:

*   Stroomdetectie: Net als bij analoog, maar dan aangepast voor DCC. Dit is vaak de meest gebruikte methode.
    *   Terugmeldmodules: Deze modules geven informatie terug aan de centrale over de bezetting van de blokken. Systemen zoals s88 zijn veelgebruikt, maar er zijn ook modernere alternatieven.

Belangrijk om te weten: Ik heb geen behoefte aan seinen of keerlussen. Adequate ringleidingen met aansluitingen zijn reeds aangelegd. Mijn focus ligt op de scenery en het rollend materieel; complexe rangeerbewegingen of moeilijke trajecten zijn niet aan de orde.

Mijn concrete vragen zijn:

1.  Advies en Links: Kunnen jullie mij voorzien van links naar relevante artikelen of websites die aansluiten bij mijn specifieke situatie (analoog en DCC gecombineerd)? Let hierbij op artikelen die ingaan op de combinatie analoog/DCC en de verschillende methoden van bezetmelding.
     2.  Materiaallijst: Welke materialen (inclusief aantallen) heb ik nodig voor beide circuits, met name voor de bezetmelding? Graag advies voor zowel het analoge als het DCC gedeelte, rekening houdend met het dubbelspoor en het opstelspoor.

Ik ben uiteraard bereid om verdere details over mijn baan te delen om tot een passend advies te komen. Een schets of plattegrond met de beoogde blokindeling zou erg nuttig zijn. Gezien de beperkte ruimte (270x220cm) ben ik benieuwd of mijn plannen haalbaar zijn en sta ik open voor alternatieve indelingen of vereenvoudigingen.
De aanleg van de baan zelf neem ik voor mijn rekening, aangezien ik een duidelijk schema kan volgen.

Ik sta open voor hulp, eventueel tegen een redelijke vergoeding en in overleg, in de regio Amsterdam. Ik hoop op serieuze en betrouwbare reacties.

Alvast hartelijk dank voor jullie expertise en adviezen!

henk

• Offline Offline
Re: Hulp/adviezen gevraagd bij het aanleggen van elektronica bij een modelspoorbaan
« Reactie #1 Gepost op: 26 January 2025, 11:17:24 »
Hoe meer informatie over de baan hoe beter.  :)
Wat wil je trouwens met de informatie van de bezetmelders? Automatisch rijden?

Verder het advies om de twee ovalen absoluut gescheiden te houden. Zelfs beter geen geïsoleerde overloopwissel aanleggen. Als een trein per ongeluk beide ovalen elektrisch verbindt, is het hoogswaarschijnlijk einde z21.

Als je wilt automatiseren en nog een tijd analoog en DCC door elkaar wilt gebruiken, dan is Dinamo een optie.
https://encyclopedie.beneluxspoor.net/index.php/Systeem_DINAMO
« Laatst bewerkt op: 26 January 2025, 11:20:38 door henk »
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

BébertNL

• Offline Offline
Re: Hulp/adviezen gevraagd bij het aanleggen van elektronica bij een modelspoorbaan
« Reactie #2 Gepost op: 26 January 2025, 12:01:49 »
Goedemorgen Henk,
Hartelijk dank voor de snelle reactie.
Nee, idd, de 2 ovale banen blijven gescheiden. Iig zolang er niet overal DCC gereden wordt. Zover ben ik wel. Zou zonde zijn om al mijn oude Jouef Champagnole, Lima en HornbyAcho niet te gebruiken voor digitaliseren.
De bedoeling is idd om treinen te laten rijden op automaat. Misschien wel die uit te schakelen van tijd tot tijd. Geen idee of dat mogelijk en vooral niet te ingewikkeld wordt....
Ik ga nu je link bestuderen. Super!

maartenvdb

• Offline Offline
« Reactie #3 Gepost op: 26 January 2025, 12:49:35 »
   *   Stroomdetectie
   *   Terugmeldmodules.

Mijn concrete vragen zijn:

Zonder wederom hierover een discussie op te willen starten wijs ik je op het ABC systeem.  Al was het alleen maar om wat meer kennis op te doen.

De vragen zijn dan misschien wel concreet, een (onzichtbaar)  baanplan zeker niet  :D    Al was het maar een summiere weergave.

Ronald Halma

• Organisator US Convention Nederland
  • Online Online
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
« Reactie #4 Gepost op: 26 January 2025, 15:01:42 »
Goedemorgen Henk,
Hartelijk dank voor de snelle reactie.
Nee, idd, de 2 ovale banen blijven gescheiden. Iig zolang er niet overal DCC gereden wordt. Zover ben ik wel. Zou zonde zijn om al mijn oude Jouef Champagnole, Lima en HornbyAcho niet te gebruiken voor digitaliseren.
De bedoeling is idd om treinen te laten rijden op automaat. Misschien wel die uit te schakelen van tijd tot tijd. Geen idee of dat mogelijk en vooral niet te ingewikkeld wordt....
Ik ga nu je link bestuderen. Super!

Waarom kijk je dan niet eens bij Dinamo? Een perfect systeem voor jou lijkt mij ;) : https://domburgtrainsupport.nl/dinamo-modeltreinbesturing/
Greetz, Ronald

Mijn US Convention Aalten

Mijn modules!:

Micromodule

BébertNL

• Offline Offline
« Reactie #5 Gepost op: 27 January 2025, 10:30:25 »
Goedemorgen allemaal,

Allereerst bedankt voor de tijd en moeite die jullie nemen om te reageren. Ik krijg soms de vraag om een afbeelding van mijn baan te delen. Ik heb geen strakke digitale afbeelding, maar een handgetekende schets die ik door de jaren heen heb verbeterd. Voor mij werkt deze tekening prima en past hij het beste in de beschikbare ruimte van 270x220 cm. De baan kan ik ophijsen met zes touwen.

Hoewel het een schets blijft, ben ik tevreden met de indeling. Het platform, de ondergrond, spoorlichamen en rails zijn gelegd naar mijn persoonlijke smaak. Daarom weet ik niet zeker of het helpt om de tekening te delen, maar ik overweeg het zeker.

PS: Hoewel ik al decennia in Nederland woon, blijf ik soms worstelen met de Nederlandse taal. Excuses voor de mogelijke zinsopbouwfoutjes.

« Laatst bewerkt op: 28 January 2025, 22:16:11 door BébertNL »

BébertNL

• Offline Offline
« Reactie #6 Gepost op: 27 January 2025, 11:16:36 »
Als ik deze link aanklik en het goed heb wordt Dinamo aan een computer gekoppeld?
Is er geen makkelijke manier of moet ik mijn wensen omlaag schroeven?
Er moet toch iets zijn tussen computer aansturing en met één loc rijden op een baan toch?

Joz

• a.k.a. Jos
  • Offline Offline
  • Vaak bu'j te bange
    • Museumdepot Beekbergen in H0
« Reactie #7 Gepost op: 27 January 2025, 11:29:42 »
Dinamo kan inderdaad alleen via een computer. Het systeem er tussenin is het ABC systeem, hier al eerder naar gerefereerd.

henk

• Offline Offline
« Reactie #8 Gepost op: 27 January 2025, 12:08:10 »
Dinamo werd alleen maar geadviseerd, omdat je daarmee echt op één baan met digitale en analoge locs door elkaar kan rijden. De computer maakt dat mogelijk en zorgt ervoor dat op iedere sectie telkens de juiste spanning staat. Maar verder kan je zowel handmatig als geautomatiseerd rijden.

Als je de twee rondjes compleet gescheiden houdt, doet dat er minder toe. Behalve dat je dan met twee verschillende automatiseringssystemen zit. Als je met een computer automatiseert, dan zijn de mogelijkheden heel groot. Als je alleen maar de treinen achter elkaar wilt laten rijden in een bloksysteem, dan is op de digitale baan dat Lenz ABC een goede keuze.
Maar automatisering vergt altijd een leerproces.

Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

BébertNL

• Offline Offline
« Reactie #9 Gepost op: 27 January 2025, 13:24:09 »
Iedere hobbyist beleeft het anders.
Voor mij, en hoewel ik een grote passie heb voor bepaald materieel uit een specifiek tijdperk, ligt de focus meer op het aanleggen van de totale scenery dan op het "rondjes" laten rijden.
Het was erg leuk om materieel zonder al te veel problemen te laten rijden, maar misschien moet ik mijn verwachtingen iets bijstellen en voor iets eenvoudiger gaan.
Bijleren is altijd goed, maar om er een complete studie van te maken? Dat laat ik nog even in het midden.

Evengoed blijf ik alert op berichten over dit onderwerp en verdere adviezen en ideeën.

maartenvdb

• Offline Offline
« Reactie #10 Gepost op: 27 January 2025, 14:12:47 »
Evengoed blijf ik alert op berichten over dit onderwerp en verdere adviezen en ideeën.

Baanplan  ???

bask185

• Offline Offline
« Reactie #11 Gepost op: 27 January 2025, 14:25:09 »
Behalve ABC modules, kan je ook iets meer dirty doen en een iets meer analoge methode toepassen, dat is namelijk de spanning afschakelen.

Dit idee heb je ook een stapje groter, waarbij ook een halve snelheid sectie kan maken. Je gebruikt dan 2 trafo's, eentje voor maximale snelheid en eentje voor halve snelheid.
Als een trein dan oranje sein tegenkomt, dan gaat hij halve snelheid rijden. En komt hij bij een stop sein, dan valt hij uit.

Het schakelen zelf kan door middel van een reedcontact. Daarmee kan je relais schakelen die de baanvlakken correct schakelen.

Hoewel het primitief is (vooral voor digitaal).. het werkt wel. Dit werkt ook voor digitale treinen, mits ze niet een absurd grote power pack hebben zoals een roco sik die een halve meter zonder spanning kan doorrijden.

En je kan dus de modules voor beide ovalen gebruiken.

Mvg,

Bas
Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)

MartinRT

• Offline Offline
« Reactie #12 Gepost op: 27 January 2025, 15:44:07 »
Hoewel het primitief is (vooral voor digitaal).. het werkt wel. Dit werkt ook voor digitale treinen,
Als ik er de gegevens over voeding bijhaal, in dit geval van Lenz,  hoe wil je dat dan doen ?  Dan gaat de centrale zelf toch niet meer werken als de voedingsspanning te laag is ?

Spannungsversorgung (Eingangsspannung):
mit Wechselspannung: min. 14 Volt, max. 19 Volt
mit reiner Gleichspannung: min: 14 Volt, max. 27 Volt

Als mijn normale spanning nu 16 Volt AC is, en ik zou die om op halve snelheid te komen moeten verlagen naar bijvoorbeeld 10 Volt (verlaging in voltage is maar 37,5 %), dan gaat (volgens bovenstaande Lenz gegevens) de centrale toch hoogstwaarschijnlijk niet meer werken ?

bask185

• Offline Offline
« Reactie #13 Gepost op: 27 January 2025, 15:45:21 »
Citaat
hoe wil je dat dan doen ?
Door Lenz aan de kant te schuiven en je digitale treinen analoog aan te sturen .
Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)

Klaas Zondervan

• Offline Offline
    • Pagina van klaas
« Reactie #14 Gepost op: 27 January 2025, 16:01:00 »
Als een trein dan oranje sein tegenkomt,
Oranje? Dat is de koning. In een spoorsein heet dat geel.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.