Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Robert vh Prutsert
Vandaag om 22:58:17
Veevervoer ss/ ns door Huup
Vandaag om 22:57:14
Alweer is de Weller soldeerbout defect door Peter Kleton
Vandaag om 22:54:27
6 en 7 september terug naar toen door Overet
Vandaag om 22:47:06
Minder wissels door Thom
Vandaag om 22:27:50
Stalen D 4 deurs spoor 0 door arnout
Vandaag om 21:52:54
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 21:48:22
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Frank 123
Vandaag om 21:46:50
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door cor_b
Vandaag om 21:10:00
Digitale kraan Roco 46801 door VAM65
Vandaag om 20:23:33
Modelspoorbaan van Einte door einte
Vandaag om 19:55:37
LIMA IRM Cardanassen door Silvolde
Vandaag om 19:52:10
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
Vandaag om 19:34:23
Kato 2026 door Gino
Vandaag om 19:16:07
Microstepper motoren voor armseinpalen door bask185
Vandaag om 19:14:38
Welke winkel voert deze merken? door spoorzeven
Vandaag om 18:54:08
Module vliegveld Jan van Mourik door MOVisser
Vandaag om 18:50:20
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
Vandaag om 18:32:56
Vraag over aandrijving / tandwielen Roco Blokkendoos (oud) door Ferdinand Bogman
Vandaag om 18:11:57
Treinsamenstelling vooroorlogse D treinen door janw
Vandaag om 18:11:31
Alt-Wutachtalbahn 2025 door Wim Vink
Vandaag om 17:31:45
PB Models, ICR-rijtuigen door Ben
Vandaag om 17:10:11
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door sncf231e
Vandaag om 16:02:59
Bouw van tijdperk 1 HSM en SS rijtuigen door MathynK
Vandaag om 15:58:04
Fleischmania Nostalgia door spoorijzer
Vandaag om 14:38:09
Albert's fantasie in schaal 0e door spoorijzer
Vandaag om 14:11:16
Waar is dit? door Eric v C
Vandaag om 12:18:17
La Fabrique des petits réseaux (1:87) door spoorijzer
Vandaag om 11:51:21
Een Rotterdams gebouw door Gerco van Beelen
Vandaag om 11:43:23
Raadplaatje door grossraumwagen
Vandaag om 10:57:52

Auteur Topic: Hulp/adviezen gevraagd bij het aanleggen van elektronica bij een modelspoorbaan  (gelezen 3261 keer)

rjr

• Offline Offline
Re: Hulp/adviezen gevraagd bij het aanleggen van elektronica bij een modelspoorbaan
« Reactie #15 Gepost op: 27 January 2025, 16:36:06 »
Door Lenz aan de kant te schuiven en je digitale treinen analoog aan te sturen .
Maar waarom zou je dan naar digitaal overstappen als je de treinen toch analoog wilt blijven aansturen?

Ja kan, maar beetje zonde van de ombouw naar digitaal.

Dus zou toch naar een andere oplossing zoeken, misschien deze manier voor de analoge baan, en de digitale baan toch digitaal aansturen via een ABC, of toch een eenvoudige opzet met een computer sturing.

Roelco

bask185

• Offline Offline
Re: Hulp/adviezen gevraagd bij het aanleggen van elektronica bij een modelspoorbaan
« Reactie #16 Gepost op: 27 January 2025, 16:57:28 »
Omdat de analoge modules goedkoop zijn, dacht ik dat het misschien leuk zou zijn voor een intermediaire oplossing. Vooral toen de app uit de mouw kwam en een PC onwenselijk is.

Citaat
maar beetje zonde van de ombouw naar digitaal.
Vind ik persoonlijk wel, ik denk Klaas ook wel daar wij zelf analoog rijders zijn. Maar het is net wat je wilt natuurlijk.

Anders zijn ABC modules de enige oplossing dan heb je ook een functioneel bloksysteem maar dan wel optrek rem vertraging.

Mvg,

Bas
Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)

Klaas Zondervan

• Offline Offline
    • Pagina van klaas
« Reactie #17 Gepost op: 27 January 2025, 17:05:23 »
ABC werkt toch alleen maar op een digitale baan?
Ik zou het analoge deel echt analoog houden. Ben niet zo'n voorstander van gemengde systemen.
En als alle locs digitaal zijn, dan de analoge baan ombouwen naar digitaal en koppelen aan de andere baan.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

bask185

• Offline Offline
« Reactie #18 Gepost op: 27 January 2025, 17:09:40 »
Citaat
ABC werkt toch alleen maar op een digitale baan?
Ik heb ook niet anders beweerd. Abc ->  voor digitaal, relais schakeling voor analoog
Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)

BébertNL

• Offline Offline
« Reactie #19 Gepost op: 28 January 2025, 22:11:19 »
Goedenavond allemaal,

Dank voor de tijd en moeite die jullie nemen om te reageren. Soms wordt er gevraagd naar een afbeelding van mijn baan.
Ik dacht dat ik deze al geplaatst al maar misschien is er iets fout gegaan?
Mijn bijlage betreft geen strakke digitale afbeelding, maar een persoonlijke schets. Die heb ik door de jaren heen verbeterd, verrijkt naar een praktische uitvoering en naar tevredenheid.

De ruimte is 270x220 cm. De baan hangt met zes touwen zodat ik hier extra flexibiliteit heb en aan mijn werkbank kan klussen. De grote van de kamer dus met een groot rechthoekig gat in het midden plus een binnen de helix.
Tekeningen, ondergrond, spoorlichamen en rails leg ik zelf naar mijn smaak, gebaseerd op mijn kennis van een bepaald gebied en het spoormaterieel van een tijdperk.

Daarom hoop ik bijdragen aan deze forum en positieve ervaringen te delen.

PS: Nogmaals inmiddels decennia lang in Nederland, toch blijft mijn zinsopbouw anders dan in mijn moedertaal.

https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/Extra-afslag-oudijzerboer-19-jan-2025-67994262b872a.pdf

(Niet duidelijk aan te duiden op de tekening, bovenlinks (NW hoek) ligt een klimspiraaltje)
« Laatst bewerkt op: 29 January 2025, 09:43:06 door BébertNL »

BébertNL

• Offline Offline
« Reactie #20 Gepost op: 28 January 2025, 22:20:14 »
Henk schreef:

"Dinamo werd alleen maar geadviseerd, omdat je daarmee echt op één baan met digitale en analoge locs door elkaar kan rijden."

Het is niet mijn bedoeling om analoog èn digitaal door elkaar te laten rijden. Ze blijven voorlopig op de gescheiden "ovales".
Misschien pas ik zelfs later mijn oude RMA en Hornby Acho locomotives niet en blijven ze lekker analoog.

BébertNL

• Offline Offline
« Reactie #21 Gepost op: 28 January 2025, 22:53:33 »
Na 35 jaar ben ik weer helemaal terug in de wereld van de modeltreinen. Het is net alsof je in een andere tijd terechtkomt! Alle nieuwe ontwikkelingen zijn indrukwekkend, vooral op het gebied van digitale besturing. Ik moet zeggen dat ik even in de war was van al die mogelijkheden.
Uiteindelijk heb ik nu besloten, en dat dankzij jullie hulp op dit forum en de adviezen van andere modelbouwers, om zowel analoge als digitale locomotieven te houden. Het is gewoon te leuk om al die oude locomotieven te laten staan of aan te passen.
Om alles overzichtelijk te houden en verwarring te voorkomen, ga ik ze dus op aparte sporen laten rijden. Zo kan ik lekker variëren en genieten van het beste van beide werelden.
Op mijn kleine baan, waar alles binnen handbereik ligt, blijven de wissels sowieso "voorlopig" handbediend.

schipcas

• Lid van de AMC, Amsterdamse Modelbouwers Club
  • Offline Offline
    • Amsterdamse modelbouwers club
« Reactie #22 Gepost op: 29 January 2025, 09:48:02 »
Kom je vanavond met Hans mee?
Als hadden komt, is hebben te laat!

Ronald Halma

• Organisator US Convention Nederland
  • Online Online
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
« Reactie #23 Gepost op: 29 January 2025, 15:07:22 »
Foutje
Greetz, Ronald

Mijn US Convention Aalten

Mijn modules!:

Micromodule

BébertNL

• Offline Offline
« Reactie #24 Gepost op: 09 February 2025, 16:37:05 »
Gisteren op de beurs in Houten heb ik uitgebreide informatie ontvangen over de mogelijkheden voor analoge besturing. Dit systeem zal worden gebruikt op de buitenbaan van mijn layout, die analoog blijft.

Ik ben ontzettend blij met de vriendelijke en duidelijke hulp die ik heb gekregen over alle opties. Ik heb alvast een pendelregelaar aangeschaft, compleet met acceleratie- en remweginstellingen, extra stops onderweg en nog veel meer toepassingen. Het enige wat ik nu nog moet doen, is het in elkaar zetten, aangezien het als een kit wordt aangeboden.

Voor meer informatie kun je kijken op: http://mecktronics.nl/

Later komt de binnenbaan, die digitaal zal zijn, aan de beurt... We zullen zien wat de toekomst brengt!